AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.992

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 91 av 110
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hur mycket sparade du jämfört med att köpa i Sverige? Du får väl inte fri service och vagnsskadegaranti?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Verdi,

och ni andra som beställt. Hur räknar Charlie av rabatten? Jag antar att rabatten inte innefattar paketen?
Grattis Verdi, då väntar vi på en ny reserapport och akta nu bilen på färjan den här gången!

Joofa, du gör först din spec i konfiguratorn. Sen får du ju fram ett pris som både är exkl och inkl engelsk moms. Från priset exkl moms så räknar du av rabatten och sen räknar du ut summan i svenska pengar och lägger på 25% svensk moms. Lite hastigt så där men du får iaf ett rätt bra hum om var du hamnar.

/Anders
Verdi
"Tjänar" ca 125tkr den här gången. Ca 150tkr förra gången.

Fick 12% rakt av på bruttopriset. Dvs även paketen.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Hej Nilss, har du lagt på svenskmoms? Det skiljer ju en del. Det finns inte heller någon vagnskada, försäkringen kostar cirka 10 000:- extra på 3 år. Fri service tillkommer med cirka 10 000:- också. Hemtagningskostnaden är cirka 10 000:-, summa summarum så skiljer det inte så mycket. Inte med de priser/rabatter jag får hemma iaf.....
Visst skiljer det ännu en hel del, så att det är "värt besväret" för den som tycker att det även kan vara en kul utflykt. Dessutom ju dyrare bil så är ju "vinsten" även högre. Men ribban ligger nog från de dyraste 3-serie modellerna och uppåt. På en X5-a blir ju vinsten större än för ex. vis Verdi ovan. Nackdelen är ju just nu den relativt höga pundkursen jämfört med för ett år sedan och sen att det är cirka 4 månaders leveranstid från första betalningen.

/Anders
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
gasa lite Autobahn nu Verdi :)

/T
Jo
1.160
Joofa
Jag har fått en offert från Charlie på en X3 20d. Han har dragit 9,5% på bruttopriset.

UK pris: 430 000 kr efter rabatt + 30 000 för service och försäkring m.m. = 460 000 sek.

Svenskt pris : Listpris är ca 518 000 kr. Jag har fått en offert på 481 000 sek.

Mao skulle man spara 21 000 kr på att beställa från UK. Men det är en summa som med all sannolikt vägs upp av ett lägre andrahandsvärde den dagen man ska sälja.

Visst, kanske kunde man få snäppet bättre rabatt från Charlie. Men affären känns inte tillräckligt fördelaktig och framförallt känns den vansklig med tanke på att pundet kan bli ännu dyrare. (Jag har räknat på 11 kr).

Men har du verkligen samma spec. på båda alt?

/Anders
Jo
1.160
Joofa

Med känsla, ja i princip samma med jag ska kolla lite noggrannare. Tolkar jag det rätt att "Special allowance" är rabatten som är dragen?
Det lättaste är nog att du jämför det offererade priset exkl. engelsk moms med motsvarande pris exkl. moms i konfiguratorn.

Det borde vara större skillnad än vad du skrev. Men det beror ju också på hur X3 20d är prissatt här och i England. BMW Sverige har ju en väldigt tuff prissättning på vissa modeller med extrema rabatter, så det kan vara till nackdel för UK just i detta fallet. Men jämför du X3 30d och 4 serie GC (435) så var det rätt stor skillnad trots pundkursen.

Varför inte kika på en X3 30d?

/Anders
Jo
1.160
Joofa
30d vore härligt men blir för dyr för mig. På 20d kör BMW Sverige just nu en kampanj där grundpriset för 20d med komfortpaketet går på 375 000, så ganska bra pris redan före ytterligare rabatter.

Nu när jag kollade uk-specen ser jag att man får med utrustning i paketen för ca 15000 som inte finns med i svenska specen. Så ok, "vinsten" blir ca 36 000 då...
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Har följt tråden ett tag nu, intressant och kul grej :-)

Joofa: jag tycker generellt det framgått här att det bara lönar sig med de dyrare modellerna i varje serie. 320d ointressant 335d 100k+ i vinst, samma med 520 kontra 550 mfl.

Så en X3 2,0d är nog inte värt att räkna på men om du tar X3an med största motorn så är det säkert 100k vinst jämfört med Sverige.

/DJ
Men Joofa, jag har för mig att jag för en tid sedan räknade på en X3 faceliftad 30d och att den då landade på cirka 510 tsek i England, med en väldigt fullmatad spec, men jag kanske minns fel i hastigheten. Men ser nu när jag kollar mailboxen att det var en 35d med M-sport och nästan allt i utrustningsväg och den landade då på cirka 590 tsek med svensk moms och beräknat på pundkurs 11,-. Men ser det finns en Länk för 629 tsek som dock har mindre utrustning. Så kanske inte X3 är rätt modell just nu för Englandsköp.
Helt klart är det som sagt på de dyraste modellerna som de största prisskillnaderna ligger, men det är ju rätt naturligt.

/Anders
Verdi
Frukost norr om Hamburg nu. Gick bra igår men vi höll på att missa tunneln. :-)

Ingen som har tillgång till parkering i Uppsala någon vecka framåt? Eller vet någon? Jag betalar såklart.
Jo
1.160
Joofa
Vad är BMW Seal and Protect som är tillagt i offerten? Kostar 5000 SEK. Behöver man det? Om inte, går det att välja bort?
Det är typ en lackkonservering. Givetvis kan du välja bort den om du inte vill ha den.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, du har kanske skrivit det tidigare i tråden (men det är en lång tråd) men hur gick försäljningen av 330d?

Kul att höra från någon som gått igenom alla stegen. Hur genomfördes försäljningen? Privat eller via firma? Fick du samma pris som för motsvarande svensksåld/tysksåld?

Sålde du den plus-minus noll mot vad du köpte den för? Om jag inte missminner mig så hoppades du på det ursprungligen.

/Anders
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
När vi var i Ashford och hämtade 330'n i Juni så träffade vi två tyskar som var där och köpte varsin bra utrustade X3 2.0d, de sa att de brukade köpa ett par bilar per år därifrån och gör en bra affär. Dock stod ju pundet lite mer fördelaktigt då och så kanske inte tyskarna har så bra rabatter på sina x3 2.0

Mvh Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.