|
Sida 89 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Med känsla, Trodde du hatade X3:an... ;-) Klart det lönar sig. Iaf om du ska ha och bruka den själv ett tag. En fullmatad 35d är inte samma sak som en lättare begagnad 30d med halvmycket utrustning. Sen om man hittar nån som vill betala för det vet du nog bättre än oss andra här. Hur många dyra bilar har du sålt egentligen? :-) |
Verdi |
jhellstrom, Har du varit i kontakt med tysklandimport.se? Tänkte mest på Jahreswagen. Kan de erbjuda bra priser? Blir nog en X5 om 1-2 år för min del. (Mest pga av att F11 är rejält "gammal" vid det laget) Gillar F31 men om det skulle bli besök av storken igen så är den nog för trång. Får bli en rolig andrabil som kompensation istället. En begagnad M135i t ex. Borde inte vara så dyr om ett par år. |
|
Jag vet aldrig att jag har sagt eller skrivit att jag hatar X3, varifrån har du fått det nu då Verdi? Däremot så saknar jag att man inte kan beställa komfortstolar om man är van vid dessa samt tidigare att man inte kunde beställa med värmare, men nu kan man ju göra det sistnämnda. För övrigt är den väl, jämte X5 och 320d, den BMW som har det bästa andrahandsvärdet skulle jag säga. En faceliftad modell torde ju även vara intressant den dagen man vill sälja. Nu kan man ju dessutom beställa en rad, för X3 nya, extrautrustning. /Anders |
|
|
Hoppa X3:an och försök kolla på en Macan om man vill vara säker på att andrahandsvärdet håller. X3:or med större motor än 20d verkar inte röra på sig lika bra. Interiören kommer nog kännas lite trist snart. Ryktas om att X4:an kommer få samma "flytande" skräm som F3x, medan X3:an får nöja sig med samma skärm som den haft sedan introduktionen. |
|
Verdi |
Med känsla, Kanske inte hata, men du var skeptisk till X3 med stor motor i den här tråden när jag valde mellan X3 35d och 330xd. Typ samma inställning som acey har. Men alla kan ändra sig och LCI verkar lyckad. :-) |
| Håller med acey angående X3, tror inte du blir nöjd även om det allt är en kompetent midi-SUV eller vad man skall kalla den. Det är en rymlig 3-serie på styltor. På gott och ont :-) Tror inte heller 35d är rätt motor om man vill sälja snabbt då 35d köpare hellre väljer F10/F11 eller F31. | |
|
Detta har varit en intressant tråd att följa och har en liten off topic fråga när jag ser att acey nämner Macan. Vet någon ifall det finns nån motsvarighet hos Porsche då det är just Macan jag är mest intresserad av. Har försökt googla men hittar ingen bra/aktuell information. Har varit i kontakt med 2 vanliga återförsäljare men de erbjuder inte export. Trots pundet stigit mycket sen starten av tråden är det fortfarande rätt lönsamt ju. |
|
Verdi |
Robertsson skrev så här om Porsche. "Det var någon som frågade om Porsche innan. Jag har varit i kontakt med dom, men tyvärr är dom inte villiga att ge rabatt på en export. Dessutom måste du ge en högre handpenning OCH betala skatt på bilen som vanligt i UK. Sen när du har betalt in skatten i SE får du tillbaka skatten du betalt i UK genom att fylla i en deklaration. Dom hjälper dig med detta hos Porsche, men det är krångligare. Du får ta kontakt med en local dealership för dom har ingen export sales division. I och med att det är en local dealership så kanske man kan förhandla till sig rabatt hos någon. Jag är kanske inte känd som en slipad förhandlare i första hand. Jag har varit i kontakt med Porsche i Burgess Hill i alla fall." |
|
Tack Verdi, Hade tydligen missat nån av de 89 sidorna i tråden:) Får testa handlaren i Burgess Hill och se ifall jag lyckas bättre där än i London. |
|
|
Här finns en Porsche kontakt jag mailade med den 12 mars förra året med frågeställning om export till Sverige: Hello, Thank you for your enquiry, yes we could order a LHD car for Sweden. The only real downside is that I need a 50% deposit to order the car as a LHD rather than the UK standard. Please do let me know if I can be of further assistance. Thanks and Best Regards, Arran Arran Simpson Sales Executive Porsche Centre East London Tel: 0208 519 9999 EFax: 0845 280 3006 www.porsche.co.uk/eastlondon /Anders |
|
|
Med Känsla Jag tackar sent omsider för din porsche-kontakt. Jag ringde och pratade med Aron och han var (är) en sympatisk herre. Jag skulle återkomma med offertförfrågan vilket jag inte gjort då Aron sa att det inte fanns någon rabatt att lämna på exportbilar. Även om jag var sugen och priset helt klart okey så hade det för mindel behövts 10% rabatt för att locka mig till köp. Med det säger jag inte att priset är fel utan att jag mest velat om min egen ekonomi. Då jag över telefon fick höra att ingen rabatt (eller rabatt att tala om var möjlig på export) så återkom jag aldrig med en seriös offertförfrågan. Jag ville inte uppta Arons tid med att räkna på något jag i förväg vet att jag inte är beträdd att betala. Med ca 10 % hade jag allvarligt varit varit spekulativ köpare, men med stigande pund och ingen rabatt så fick det mig att avstå tills vidare. Somsagt var Aron trevlig att prata med och jag skulle gärna göra affär med honom. Möjligt att det sker i framtiden. Men tills vidare får jag nöja mig med vad jag har. |
|
|
Ryk, jag vill minnas att det var på samma vis som jag inte gick vidare med Porsche kontakten. Men ändå fint att veta att alternativet skulle finnas om man ändrar sig. Sade han något om vilken leveranstiden är? Har du kollat något om hur priserna är i Tyskland på en ny? Jag kollar lite alternativa nya BMW även i Tyskland och om jag inte räknar fel så finns något alternativ som är i ungefär samma prisnivå som en ny från England, med skillnaden att den i Tyskland kan jag få i princip direkt och slippa vänta 4 månader +. /Anders |
|
|
Med känsla Leveranstiden tog jag aldrig upp som fråga då jag ringde i höstas och hade önskat leverans vår -sommar och med tanke på normal leveranstid så såg jag inget problem i det. Jag har inte kollat något på tysklandspriserna, så jag har inget vettigt att tillföra där tyvärr. Efter mycket vånda har jag lagt allt på is en tid framöver, så jag kommer inte göra något roligt inköp närmsta året. Jag kommer avvakta och om suget är lika stort nästa höst- vinter så letar jag en bättre begagnad 991 då när priserna är lite bättre än våren. Tycker helt enkelt att det blir för mycket pengar att binda i en kapitalvara även om lusten och suget är stort. Så som det ser ut nu väntar jag ett år och hoppas suget är lika stort men köper en billigare begagnad bil. Personligen gillar jag nybilar och tar hellre kostnaden för att själv få speca den, men tror och känner att jag kan göra ett undantag för 991. Självklart beror det mest på att det kommer bli en bil jag brukar väldigt lite och jag inte har ekonomi att motivera en sprillans turbo s. |
|
|
Hej allesammans! Funderar på att köpa ny bil och köra genom Europa i sommar! Några bra tips? Funderat på F10 550i då de finns fantastiskt fördelaktigt i DE just nu, dock osäker om det går att sälja den dagen man vill göra det. Eller vad tycker ni man skall satsa på? Vill helst inte lägga mer än €35-40000. Några bra tips? Kikat lite på allt från M135, M1, M3, 335d, 535d, 550i, 750... Svajar ju från dag till dag ju :S Men tar tacksamt emot tips och erfarenheter! MVH Erik |
|
Verdi |
powerfreak, Är nog inte superstor marknad för 550i i Sverige. Folk är rädda för förbrukningen. Inte kanske kostnaden i sig men numera är det lite tabu med törstiga bilar. Imorgon ska vi och kolla på hus. Nybygge så inflyttningen är inte förrän i höst. Dvs då behövs en snål andrabil då frun nog måste börja bilpendla 10 mil om dagen. Blir för knöligt med buss/tåg som hon åker nu. Vad tror ni om en 118d/120d/123d? Automat är ett krav. Lite oklart om jag har "råd" att ha kvar 335:an då också, men det är en senare fråga. |
|
Tack Verdi, vad väl vad jag misstänkte... Fan, sugen ju. Något annat tips? Kollade ev och hosta upp mer pengar och beställa en M4 från England, pappa bor där och kan beställa den LHD och dessutom köra den 6 mån så jag kan ta in den och få engelsk moms... Några andra förslag? Jag jobbar i bilbranchen Verdi och jag skulle säga passa dig för 1-serie, inte hetaste bilen på marknaden just nu, 118d eller 120d automat går nog alltiid rätt pengar men 123d, hur trevlig den än är, skulle jag passa mig för, samma med coupé. |
|
| F20 118d automat är en trevlig pendlarbil med bra driftsekonomi och säkerligen ett högt andrahandsvärde. Sälj 335:an och behåll din 330 istället så bör du nästan gjort så pass mkt att du kan köpa en 118d med vinsten! | |
| Verdi -> Är det inte så att den som kör mycket i en familj vanligtvis tar förstabilen och partnern som kör småsträckor då tar den lilla andrabilen? | |
Verdi |
powerfreak, Du har nog rätt. Är inte någon större fan av gamla ettan egentligen. Skiljer kanske inte tillräckligt mot en E91 i pris/förbrukning? acey, F20 blir nog för dyr som andrabil. Tyvärr. Då kan jag nog inte ha kvar min 330d heller. Tänkte nånting mellan 100-150 tkr. Kanske är smartare med en Octavia eller nåt? Tror inte det spelar henne så stor roll, bara den är svart. :) |
Verdi |
pettran, Du menar att hon ska få köra 335:an 10 mil om dagen? Å fy. ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.