AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.010

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 88 av 110
WGN: beror väl på vilka produktionsplatser Svenska handlare har jmf med International Sales eller vad det heter i UK. Kan tänka mig att det är långa väntetider på en F15 idag, modellen krossar i princip allt motstånd i samtlig internationell motorpress så man förstår om modellen är het...dock borde det ju i så fall ha viss påverkan på rabatten kan man tycka i jämförelse med en F11 som funnits ett tag.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Vad är det dags för nu då?
Verdi
jhellstrom,
Verkar som att det är en M5:a. Jag erbjuder mig att köra hem den till självkostnadspris. :)

Börjar bli riktigt laddad för 335:an också för den delen. Hoppas på bättre väder genom Tyskland den här gången. När jag körde hem förra bilen var det storm och spöregn i princip hela vägen så det gick knappt att marscha 100 km/h.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ojdå, ja det är väl inte fel med en M5. Jag kan bara inte förstå varför den inte finns att tillgå som touring.
Har kikat på offert på M3 och M5 men det lutar nog istället att jag kikar mera på en lätt begagnad från Tyskland. Skillnaden på en ny M5 jämfört med en nästan ny från Tyskland är för stor tycker jag, delvis pga valutan där GBP ligger så högt nu och har väl trendat uppåt även nu. Men vi får se, det är mycket pengar så det tål att tänkas med hjärnan också.

/Anders
Verdi
Jag hittar iaf ingen F31 335d i Tyskland som är billigare än min nya från England. Jo, en. Men den saknar M-sport och en jädra massa utrustning som jag vill ha.

Med känsla,
Tyvärr har ju euron också brakat iväg senaste året. Från 8,30:- till 8,96:- (+8%). Fast det är klart, pundet har stärkts mer. Från 9,60:- till 10,89:- (+13,4%).

EUR/SEK: Länk

GBP/SEK: Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag har lite koll på 535d i tyskland och jag tycker priserna på 1-2 år gamla bilar är väldigt högt, nästan samma som en helt ny från england.
Verdi
Oj, kan det verkligen stämma? Är ju ingen jättevinst på att köpa 535d i England gentemot svenska nybilspriser.
Nej 5-serien är det ingen större mening att importera av prisskäl, möjligtvis om man vill ha en bil med en viss specifik utrustningslista, men knappast annars då det är så många fina kampanjer här hemma. Däremot M bilarna kan löna sig.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Just 5:an är i princip lika dyr överallt. Svårt att räkna hem den, förutom just 550i, då.

----
BMW CS/SC #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Som ett exempel, en 535D med dieslevärmare och M-Sport, 2012 och senare.
Den billigaste jag hittar är denna:
Länk
535000:- plus avgifter för att ta hem den, ingen vagnskadegaranti eller gratis service etc.

Jag kan plocka ihop en helt ny 535D M-Sport med dieselvämare för runt 600.000 i sverige.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
jhellstrom - med samma utrustning, eller bara en 535:a rent allmänt?

----
BMW CS/SC #6212
Jag tror generellt att en tysk har mera utrustning men det är ändå som Johan säger att det är inte lönt att importera en nyare 5-serie med tanke framförallt att den saknar vagnskadegarantin och att den värderas cirka 10% lägre den dagen man skall sälja. Detta med tanke på de stora rabatterna som lämnas på femman vid nyköp i Sverige för tillfället och sen ett halvår tillbaka. Det kan endast ev vara lönt om man söker en viss bil med viss specifik utrustningslista. Samtidigt är ju också alltid en ny bil just en ny bil.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Lars: det är oftare mer utrustning på de tysksålda, men inget som jag anser mig behöva.
Sen är ju beg priserna på 530 och 535 väldigt höga i sverige, åtminstone runt två år gamla med de nuvarande motorerna.
Verdi
jhellstrom,
Köper man en ny får man dessutom en LCI. Vet ej om det är så stor skillnad på F11 så att det spelar nån större roll?

Det här med utrustning är ett tveeggat svärd. Har man väl haft viss utrustning så är det svårt att gå tillbaka. Däremot kan man inte sakna nåt man aldrig haft. :) Nu finns det mängder med utrustning som jag knappt visste fanns för 3-4 år sen som jag aldrig mer vill vara utan igen.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
LCI på F10/F11 innebär ett verkligt lyft jämfört med pre-LCI. Har erfarenhet av båda,

/Janne
Verdi
Land/Range Rover har Export Sales också. Länk

Orkar inte leta priser. landrover.se är urusel. Konfiguratorn är på engelska och verkar sakna priser.

Några grundpriser (lägsta möjliga). Har inte kollat upp vad priserna hamnar på till slut. Vet inte ens om jag jämför samma bilar. Men dock. :)

Range Rover Evoque: £29k vs 365k SEK.
Discovery: £40k vs 487 tkr SEK.
Range Rover: £71k vs 869 tkr SEK.

Ser tyvärr inte ut som att det är värt det på nån bil.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Mårten: bättre ta en Range Rover från tyskland : Länk

Nästan så man blir sugen på en Sport HSE för 600.000:-
Kollade lite på en X3 35d M-sport LCI och en helt fullmatad med i princip alla kryss hamnade på cirka 570 tkr efter rabatt och inkl svensk moms. Känns även det tveksamt om det lönar sig? Även om en X3 lär vara en av de mest lättsålda BMW man kan köpa. Det finns ju några 30d -14 klart under 600 tkr här hemma. Samtidigt ligger denna Länk mkt högre och är prefacelift och med mkt mindre utrustning. Vad tror ni? En X3 känns ju som ett betydligt mera ekonomiskt alternativ än en M5/M6 :-).

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nu förstår jag inte riktigt varför man väljer mellan en M5 eller en X3 3.0D, men vad gäller förtjänsten har du alldeles rätt. "Problemet" tycks ju vara att en del handlare vill ha alldeles för mycket för sina lagerbilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.