AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.975

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 86 av 110
Verdi
Sani,
Vaffan, sjunker budgeten? Förut hade du väl drygt 500 tkr i budget? Eller det kanske är en speciell "Panamera-budget"? :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, cirka 12% direkt, men nu blir ju M3 intressant :)

Frågan är om man orkar köra den som vardagsbil. Det lär väl bli dyra driftskostnader mot en 335i iom täta servicar etc.
Jag har en bekant som kört sin e39 M5 i 35.000 mil nu utan några särskilda problem och tanken lockar med en M3. Snacka om drömbil.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Exakt - För en Panamera är uppoffringståligheten avsevärt högre! Den bilen tickar liksom alla boxar, som engelsmännen säger ;)

4GC kommer locka dock, men då var det det här med budget vs motorer då..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
jhellstrom: Driftskostnaderna på en ny bil är ingenting jämfört med värdeminskningen. Köp till ett serviceavtal och du behöver inte oroa dig. Bränsleförbrukningen är givetvis högre än din 520d, och försäkringspremien utan vagnskada lär också vara betydligt högre. Men förtjänsten att importera från UK lär täcka dessa kostnader.
Verdi
Sani,
Skulle gärna ha en Panamera också. Men alla boxar? Really? Är den inte för komfortinriktad för att vara särskilt roligt att köra? Nej, har inte kört någon...

4GC tycker jag ser ut som en Audi. Dvs ej så eftersträvansvärt. ;-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
jhellstrom - lekte med samma tanke när jag specade en M5:a. Rabatten på M-bilarna i UK är ju enorm gentemot det svenska priset! Men, en M-bil är en M-bil och är avsevärt dyrare att hålla. Så, det blev en pimpad standardkombi för mig istället...

----
BMW CS/SC #6212
Jag vill minnas att någon skrev innan om försäkring hos Trygg Hansa. Att dom först ville lägga på 3500:- för att det var en import, sedan hade dom ändrat sig för att det var en helt ny bil hämtad från England. Kan inte hitta det nu tyvärr.
Är det någon som har bra kontakt hos något bolag att ringa, för att få ner priset lite?

Har en X5 F15 att hämta hem den 18/2.
Jag har bott och arbetat i England länge så för mig var det en no-brainer att köpa just från UK eftersom mina pengar är på banken där.

Det var någon som frågade om Porsche innan. Jag har varit i kontakt med dom, men tyvärr är dom inte villiga att ge rabatt på en export. Dessutom måste du ge en högre handpenning OCH betala skatt på bilen som vanligt i UK. Sen när du har betalt in skatten i SE får du tillbaka skatten du betalt i UK genom att fylla i en deklaration. Dom hjälper dig med detta hos Porsche, men det är krångligare. Du får ta kontakt med en local dealership för dom har ingen export sales division.
I och med att det är en local dealership så kanske man kan förhandla till sig rabatt hos någon. Jag är kanske inte känd som en slipad förhandlare i första hand. Jag har varit i kontakt med Porsche i Burgess Hill i alla fall.

I alla fall, försäkring - någon som har kontakter eller tips?!
Visa användare
3.753
Sani
@Verdi; Har i ärlighetens namn heller ej kört Panamera - men det finns inte ett test på youtube som inte hyllar dess egenskap att förvandlas till en "911" vid aktiv körning, så...jag tror inte det blir en issue. Dessutom har den ju också chassiinställningar, Sport Chrono mm som gör att man kan skoja till det ytterligare!

Utseendeåsikter kommer alltid skilja sig åt, men om man inte tycker Audi kan designa bilar är man kanske ute på hal is ;)

För information har jag också kollat runt på andra märken från UK: Merca har lagt ner sitt, som tidigare skrivit här i tråden - och Audi lämnar lägre rabatt än BMW (jag lyckades få end 6%).
Verdi
Tror det var "Med känsla" som hade problem med försäkringsbolaget.

Intressant det du säger om Porsche. Men det verkar rätt krångligt tyvärr.

Men visst, kollar man på respektive prislistor så finns det en del intressant. Främst SUV:arna.

Grundpriser Sverige vs UK:
Macan S: 595 000:- vs £43,300
Macan Diesel: 595 000:- vs £43,300
Macan Turbo: 798 000:- vs £59,300

Cayenne Diesel: 641 000:- vs £47,390
Cayenne S: 773 000:- vs £57,515

Finns väl lite att tjäna på de andra modellerna också men inte lika mycket procentuellt sett. Blir säkert ännu större skillnad på en färdigspecad bil då jag är rätt säker på att utrustningen är billigare i England.
Verdi
Sani, Jo, Mercedes la ner sitt 2011. Tror jag har skrivit det tidigare här nånstans. :) Annars var prisskillnaden brutal på en C63 t ex.

Audi verkar vara allmänt krångliga. Var det inte acey som beställde en S6:a som det blev problem med? Dessutom tar de extra betalt för vänsterstyrt.
Verdi
ps. Jag fick 8% på en Audi S4 i april 2012. Fick leveransdatum i november. Har kvar offerten.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Robertson, skickar ett pm om en kontakt
Visa användare
3.753
Sani
Mm, då jag strävar efter att ha en fräsch modell faller de flesta Audi-modeller bort i dagsläget - med undantag för A6 Allroad kanske, trevligt familjelok.
Det kommer en ny A4 snart, får väl se hur den känns! Jag har tid :)

Förresten upptäckte jag nu att 4GC går att bygga! Den ligger (felaktigt) under cabbarna..
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Man ska inte ropa hej - inga priser än :/
Sorry var lite otydlig i mitt förra inlägg.

Jag menar inte importförsäkringen, den har jag styr på. Jag menar den vanliga helförsäkringen när man reggat in i SE. Det är väl regel snarare än undantag att dom lägger på en extra avgift just för att det är en import...

Finns det någon som har en kontakt eller tips?

Rent spontant tycker jag det verkar konstigt att ta ut mer premie enbart för att det är en import. Nu är ju bilen dessutom ny.
Hon på Trygg Hansa sa att jag kunde vänta mig det i alla fall.

Det var när jag hörde det som jag ville dra mig till minnes att någon hade "förhandlat" fram en bättre premie.
Visa användare
3.753
Sani
T-H har alltid varit hysteriska avseende import, har därför genomgående använt LF de senaste åren!
Jag ser att jag är omnämnd ovan och jag har ej haft några problem med försäkringsbolaget, varken i detta ärende eller ex. vis med andra bilar jag importerat. Jag använder mig på senare år av Trygg Hansa som har fungerat väldigt bra. Man får teckna en importförsäkring hos dem för cirka 3500 kr och sen avräknas detta mot premien när bilen är inregistrerad och jag har då även fått helt justa premier.

/Anders
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Även BMW Orginalförsäkring har en högre premie för import av nya bilar oavsett var bilarna köps. Försökte få en rimlig förklaring på detta agerande men ficka bara till svar att det är så vi gör i branschen. Underförstått att alla importbilar är mer skadedrabbade........
Förstår inte riktigt resonemanget.

/Janne
Högre premie är det ju för att den inkluderar vagnskada. För övrigt inte högre för mig iaf.

/Anders
Jo, vagnskadan får man ju betala givetvis eftersom den inte är såld i Sverige.

När jag frågade Trygg Hansa om jag inte kunde ta reg nr på en redan inregistrerad bil av motsvarande typ för att få reda på premien (min har ju inte svenskt reg nr än), så frågade hon om den bilen jag hade reg nr på var en import. Nej, sa jag.
Då sa hon att det kommer bli högre premie pga att det är en import. Det var inga problem att få fram vad en helförsäkring på en ny X5 som är svensksåld kostar. Tyvärr menade hon att den skulle bli dyrare.

Och ja, BMW originalförsäkringar sa likadant.

Sorry, detta är off-topic....

On-topic igen.
Är det slut med höga rabatter eller ej från UK?
Någon som vet?
Det skiftar från modell till modell. Är modellen splitter ny behöver dom ju inte rabattera, den säljer ju ändå antar jag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.