AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.034

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 82 av 110
Verdi
Japp. Nu har jag lättat ankar. Hämtar i april förhoppningsvis. Som förra gången är min motivation och entusiasm relativt låg. Men det kändes som en helt ok deal även nu. Blir med stor sannolikhet billigare än att behålla min 330d.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gott mos. Hur gick det med det där buyacar eller vad det hette? Kunde de leverera en LDH bil?
Kul, grattis! Då fick du också den motorn du egentligen ville ha från början!
Kul Verdi, då har vi snart en ny hämtabilresarapport att se framemot :-) Vilken blev sen rabatten till slut? Sen tror jag inte man skall lura sig själv genom att tro att byta bil blir en bättre affär än att ha kvar den gamla. Det är nog ofta något som vi intalar oss själva men i själva verket tror jag att de flesta gångerna är det billigast att ha kvar sin "gamla" bil. Det blir normalt alltid en merkostnad att köpa en ny bil och framförallt när man köper en dyrare än den gamla osv. Men jag förstår din tanke.

/Anders
Verdi
jhellstrom,
Vet inte. Men skillnaden är inte så stor och jag värderar tryggheten i att beställa från Charlie rätt högt också. Vet exakt hur det går till nu. Bara att hämta den nånstans i London skulle kännas jobbigt. Stökig storstadstrafik på "fel" sida är ingen dröm. Att köra ner den från Ashford är dock hur lugnt som helst.

Kristoffer_L,
Tackar. Jo, var tidigt inne på att jag egentligen ville ha 335d. Egentligen bara "därför att" och "för att jag kan". :-)

Är lite rädd att jag ska bli en sån där som byter bil hela tiden så nu får jag lugna ner mig... ;-)
Verdi
Med Känsla,
Nu vet alla hur det går till. Kan inte berätta samma historia flera ggr. ;-) Fast det är klart, någon rad blir det nog.

Fick 12,5%. Samma som fransmannen som kontaktade mig hade fått.

Som du säkert förstår så är min tanke att utnyttja prisskillnaden till min fördel. Det kanske/kanske inte fungerar men jag ska ha räknat rätt mycket fel för att det ska bli kännbart dyrare. Det som fick mig att tveka var allt pyssel som ska till. Framförallt runt försäljningen av 330d.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Boys,

det blir nog ingen artikel i BB. Det har uppenbarligen blivit rejält med liv efter den händelse som jag kortfattat beskriv tidigare med X5:an - det verkar som om BMW SE inte visste att möjligheten att köpa från BMW ISSD fanns överhuvudtaget och synpunkter har visst getts från flera (svenska) ÅF om detta. Nu vill ledningen för BMW SE undersöka med München om det jag gjort är lagligt...

Redaktionen och klubbstyrelsen svarar naturligtvis inte till BMW SE men man är väldigt mån om att ha en god relation även framgent och eventuellt måste min lilla artikelserie då stryka på foten.

Ännu är inte sista ordet sagt - men visst får ni hålla med om att det stormas mycket i vattenglas?

----
BMW CS/SC #6212
Otroligt patetiskt. Vad är skillnaden om jag istället skulle välja att köpa min nya BMW från en annan åf än den jag köper av normalt? Jämför detta med att då köpa via en åf i annat land. Vad är skillnaden? I båda fallen lär de ändå få serva min bil och det kommer in ytterligare en BMW på deras distrikt vilket innebär merintäkter utan att de haft någon kostnad för detta. Ingen bilåterförsäljare lever på att sälja nya bilar, de lever på den sk. eftermarknaden, att serva bilarna under bilens livslängd och för att få sälja reservdelarna. Det är därför de ursprungligen får sälja bilen.

Javisst är det en storm i ett vattenglas som jag uttryckte mig så fort jag fick läsa detta. Hur många bilar är importerade denna vägen enligt denna tråden? Vad jag kommer ihåg är det fem bilar...

... och på vilket sätt skulle det vara olagligt? Låter ju som rena handelsrestriktioner som de vill införa. Rena Ryssland eller Kina metoder!

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Narvselius: Kolla om du inte kan få upp din artikel här på AP eller direkt i forumet. Hade säkert varit rolig/intressant läsning för många.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
acey - absolut! Vill dock avvakta ett slutgiltigt ställningstagande från dels klubben och dels BMW SE.

Anders - "It can only happen in Sweden" - typ.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Vad tråkigt. Jag kan bara svara för mig själv när jag säger att jag INTE hade köpt en ny BMW i Sverige om jag inte köpt den från England. Dvs BMW i Sverige har inte förlorat något på mig. Tvärtom, de har fått en till bil att serva och sälja reservdelar och tillbehör till.

Jag kanske har varit klantig också. Jag talade om för Novation att jag köpt en ny bil i England och ville ha den värderad.

Blir det klassat som "olagligt" och drabbar mig på det minsta lilla sätt så kommer jag aldrig att ha något mer med svenska BMW åf att göra. Det kan de vara jävligt säkra på.
Men herregud varför skulle det vara olagligt? Det var det dummaste jag hört - eller läst. Det är ju samma sak när jag köpte en Bugaboo barnvagn i Englan d för det var 30% billigare än här. Eller att många importerar beg bilar från Tyskland.

Narvselius jag vore glad att få höra från vilka åf det här har uppstått. Om det stämmer så kommer jag iaf aldrig köpa en bil från denna åf eller dessa åf.

/Anders
Verkligen patetiskt om BMW Sverige skulle anklaga BMW AG (eller vilka som nu äger ISSD) för olaglig verksamhet. Lycka till att få igenom det caset i en EU domstol...
Men jag kan förstå om BB och BMW CS vill hålla sig på god fot med den svenska centralkommittén.....förlåt BMW Sverige menar jag och därför väljer att stryka artikeln. Dock hoppas jag att få läsa artikeln här direkt på AP istället.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jadå, artikeln kommer att publiceras - antingen av mig personligen eller via klubbens tidning. Vill som sagt först ge BMW SE en chans att bestämma sin hållning innan jag gör så.

I övrigt kan jag bara instämma i ovanstående kommentarer... man tar sig för huvudet - minst sagt.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Klart det inte är olagligt. En öppen och gemensam marknad är väl fundamental för EU?

Är väl dessutom bara fem bilar som köptes tack vare den här tråden? Eller har jag glömt bort någon?

Tror ändå att de är rädda att det ska bli allmän kännedom med artiklar i Aftonbladet och liknande. Om inte annat vore det dålig reklam för BMW SE. Skulle sätta prispress på utrustning om inte annat...
Men det är ju ett temporärt "problem" för BMW Sverige. En pundkurs på 11-12kr och det hela är löst...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kristoffer - Precis... och det är ju det som är så ironiskt i det hela - denna "kanonaffär" gäller bara vid väldigt fördelaktig pundkurs och dessutom endast i praktiken för ett fåtal modeller. Samtidigt skall givetvis BMW SE få tid på sig att förstå vad det hela handlar om och i vilken omfattning det rör sig om innan man ger ett officiellt svar - det tycker jag är helt ok. Att man, kanske i ett något obetänksamt tillfälle, påstår att det jag gjort skulle vara olagligt är däremot ytterst beklämmande.

Verdi - eller så blir det tvärtom. Just på grund av det man gjort hittills så är det kanske än viktigare att kontakta en kvällstidning eller Tv, ams etc... ;)

Vad jag förstått på Charlie är det några fler som köpt (några har säkert läst tråden men inte gett sig till känna), men jag skulle gissa på <10 köp. Det ger kanske inte kravalliknande situationer när typ hela Sverige står i Ashford och väntar på att få sin bil utlevererad.

Verdi - eftersom du är trådstartaren så kommer de säkert efter dig med. När du hör helikoptern ovanför huset och ser de svartklädda personerna på väg ned i linor är det för sent. Jag har sett Minority Report, nämligen.

:D

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man kanske inte ska försöka byta in sin ISSD-inköpta BMW hos sin lokala ÅF just nu :)
Verdi
Trådstartare OCH dubbelbeställare om jag får be. Dvs uppviglare och återfallsförbrytare. ;-)
torken nästa Verdi...

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.