AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.976

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 80 av 110
Narvselius, skall vi vara petiga så får du läsa lite bättre, jag skrev heller inte att det var BMW UK utan endast "UK". Med UK avsågs den försäljning som den här tråden handlar om. Jag är fullt medveten om att ISSD ligger under BMW AG och inte har något att göra med den engelska importören.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Anders - Absolut. UK kan inte ändra rabattsatsen eftersom det inte finns något "UK" i detta sammanhang, det var mest det jag ville poängtera, och det är du ju själv insatt i. :)

----
BMW CS/SC #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Med andra ord drar BMW in väldigt bra med pengar då varken ev distributör eller återförsäljare får marginal. Ovanpå det ger de lägre rabatt än vad UK kunder får.
Verdi
Det gör de säkert. Men man ska inte bli girig. :)

Fick igenom mina ändringar på specen med bibehållen rabatt trots allt. Bara för att se kronan rasa i värde... Sen den 28 oktober har min tänkta 335 blivit 20 tkr dyrare. :-(

Så jag är lite i valet eller kvalet...

Hoppas få >450 tkr för min och 335:an kostar ~490 tkr. Dvs jag får ge ~40 tkr för en bil som är 9 månader och en årsmodell nyare, gått 1500 mil färre och har 54 hk mer.

När jag tänker så är det en no-brainer. Men sen blir jag osäker för jag har aldrig sålt en bil i den prisklassen privat förut. Det kanske är svårt/tar tid? Jag kanske missbedömer priset också?

Tar gärna emot synpunkter...

ps. Det här är den enda 330d xDrive som finns på blocket just nu. En demobil med liknande spec som min.

Länk

Skulle hellre köpa min än en som blivit "inkörd" som demobil under sina första 1000 mil. Men den står på firma, är ej momssmittad, ej importerad, MY14... Fast det skiljer ju nästan 100 tkr mot mitt mål också så.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Vad är bruttopriset på din 330dx i Sverige cirka? Antar att du har stenkoll på det då du lär jämfört med vad priset du fick i England?

Tror ej att det lär vara särskilt svårt att sälja din bil, det kan ju ta en dag eller en månad, beror väl på hur Blocket ser ut just då och ditt utannonserade pris kontra svensksålda exemplar. Antar att din har 3 eller 5 års garanti etc från BMW UK?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Verdi
Listpriset på min i Sverige är 668 tkr. Dvs ~600 tkr netto i nypris.
St
1.200
Stilren

Och hur mycket räknar man som värdetapp på en ny fullutrustad 3-serie touring sv-såld?

Hur räknar du? Är värdeminskningen vid 1500 mil och 12 månader gammal eller mer ca 30%? Mer eller mindre?

Karl-Hilding
Du kan ju kolla med Bawaria i Stockholm hur man räknar värdetapp på en nästan ny BMW...
St
1.200
Stilren

Varför?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag tror att Karl-Hilding syftar på den här tråden:

Länk
.. och vad har det med den här tråden att göra?

Oavsett så tror jag nog Verdi bör få sina 425-450 tkr för sin bil vid försäljning enligt ovan. Vore konstigt annars. Men vid privatförsäljning vid dyrare bilar är det alltid ett stort plus om man kan ta en inbytesbil, eftersom det med all sannolikhet är en privatperson som köper bilen, eftersom den här bilen är momssmittad.

/Anders
Verdi
Jag får väl leva upp till mitt rykte som professor kalkyl. ;-)

Har kalkylerat med 25% värdetapp första året, 20% andra och sen 15% årligen.

Min ägandehorisont har jag satt till hösten 2016.

Behålla min nuvarande bil.

330d: 600 * 0,75 * 0,80 * 0,85 = 306 tusen.
335d: 625 * 0,75 * 0,80 = 375 tusen.

Sedan tillkommer en liten skatteteknisk vinst på ca 25 tusen som jag inte orkar redovisa. Ni som läst tråden kanske förstår. :)

Dvs, om jag säljer hösten 2016 så behöver jag få ca 400 tusen för min nuvarande för att jag ska gå "break even".

Break even räknat till andra år (uträknat enligt Kostnad 335d - (restvärde 335d - restvärde 330d + skatteteknisk vinst):

2015: 500 - (470 - 360 + 25) = 365 tusen.
2017: 500 - (320 - 260 + 25) = 415 tusen.
2018: 500 - (270 - 220 + 25) = 425 tusen.

Och om jag sen räknat lite fel så får jag väl trösta mig med 313 dieselhästar i en 3-serie... ;-)

Ska även beaktas att jag nog lägger 20 tkr på PPK till 330d om jag behåller den, så break even bör justeras ner motsvarande. En ännu bättre affär att köpa 335d alltså. Haha...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Tja, vi vet ju vad du vill höra, köööp.
no
217
nogren
X3 30d -19
Vi vill ju även höra ännu en historia Verdi, så jag håller med föregående talare. ;-)

/n
Verdi
jhellstrom,
Klart det är trevligare att få bekräftelse på att man tänker någorlunda rätt än att få höra att man fantiserar. :-)

I vilket fall, har kontraktet hemma för påskrift nu. Slår nog till. YOLO!! ;-)

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Skriv under!

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Go, go, go!
Sålde för en månad sedan min X3 och det var den snabbaste BMWförsäljningen jag gjort hittills. Gick på en dag och då var det en bil i 350kkr-klassen från 2011 med nästan 5000mil. Det var inga som frågade efter finansiering eller inbytesbil.

En reflektion - verkar vara många mindre bilhandlare som verkar desperata att köpa in nyare begagnade bilar av eftertraktade märken. Vissa verkar vara beredda att köpa in dyrt för att sedan göra en blygsam men snabb vinst.

Så en nästan ny 330xd med den specen tror jag du säljer omgående om du sätter ut den för 435-440kkr. Om inte annat kan du ju testa och får du den såld så skriver du under - differenser på 20-40kkr tycker jag är billigt för att få rätt bil och motor när man är uppe i dessa prisklasser.
Verdi
Får man 350k för en 3 år gammal X3 som gått 5000 mil med 2-litersmotorn och bara får 440k för en 3 månader gammal 330xd som gått 600 mil så kanske jag borde ha köpt en X3 35d istället... :-)

För att förtydliga. Jag ska inte sälja min 330d förrän i april. Säljer jag den nu så vet jag iofs hur det blir ekonomiskt men då måste jag åka runt i en "billig" bil över vintern och det lockar mig inte alls. Går rakt emot hela syftet med att köpa xDrive osv. Då tar jag hellre lite osäkerhet.

I värsta fall får jag annonsera ut både 330d och 335d i april och se vilken som går först. 330d för 450k och 335d för 550k. :)
St
1.200
Stilren

Två år gammal blir det väl om det var en 2011? Om den inte var uttagen 2010 då. X-serien har ju också bättre andrahandsvärde än volymmodellerna 3-och 5 serien.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.