AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.957

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 8 av 110
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ett svar på Kristoffer Ls fråga

-------
//Lövet
Verdi
qdtjant, När jag fick för mig att leasa en 520d så frågade jag vad jag kunde få som privatperson och då sa de 8%. Tror inte man behöver vara med BMWCS för det. Tänkte att det gick att få ännu mer, men det kanske bara är lagerbilar?

Anders, Jag är redan medlem i företagarna. Kör deras försäkring på min privata bil.

Blev lite besviken på rabatten med tanke på att Narvselius sa att han fått 10%. Men man kanske får mer på en 550i än en X3?
Ursäkta Lövet, såg ej detta.

/Anders
Ja Verdi, helt klart varierar rabatten per modell, jag fick lite drygt 8% på X5 M50d. Börjar dock backa lite, vet inte om jag har ork och tid riktigt, samt att facelift kommer samt det sänkta priset på 40d M-sport i Sverige.

/Anders
Verdi
Anders, jag har mailat stackars Charlie och frågat om rabatten. Han hade dessutom missat en del saker i offerten som var med i min förfrågan. Bland annat 19" hjul.

Passade även på att fråga om man kan lösa transporten på ett smidigare sätt eller om bilen verkligen måste till England och vända. Har dock inga större förhoppningar om det.
Mycket mer än 8% är bara att glömma som privatperson om vi räknar strikt på bruttopriset inkl eventuella paketerbjudanden. Visst kan man få någon enstaka procent extra om leveransen strular eller något annat undantag (tsunami i Japan som omöjligjorde ett par beställda options för min del...)

Sen kan man såklart som privatperson utnyttja vissa avtal (LRF mfl) och på så sätt landa kring 10%, dock kan flera av dessa avtal ha vissa särregler och inte alltid omfatta reducerade paketpriser eller tillfälliga erbjudanden.

Men 8% tycker jag är en bra BATNA "best alternative to a negotiated agreement" på en ny BMW i Sverige.
Verdi
Charlie höjde min rabatt till 9,5% efter att jag frågat om det var förhandlingsbart. Hänvisade även till Narvselius.

Har även pratat med Transportstyrelsen och BMW Orignalförsäkring. Vet hur det hela ska gå till och vad det kommer att kosta. Tyvärr vill de ha 14400:-/år för helförsäkring. Importförsäkring går på 3000:-.

Tyvärr har pundet gått rakt upp idag. Uppe i 10,05 nu. Länk

Sen tillkommer ju sånt som vinterdäck, motor+kupévärmare... Möjligt att det drar iväg lite för mycket. Ska försöka få nån ordning på det här till helgen.
Vinterdäckskostnaden eller MK värmare får du ju oavsett vilken bil du än köper. Snarare skulle jag gissa på att kompletta däcksatser är betydligt billigare i UK om du kan tänka dig centraleuropeiska däck - alternativt köpa lösa originalfälgar av BMW UK och sedan dubbdäck i Sverige. Flera internetfirmor för hjul huserar just i UK.

Visst tillkommer kostnaden för helförsäkring men 14kkr går säkert att få mycket billigare om man kollar runt lite bland bolagen. Och återigen blir ju den totala besparingen rätt mycket större än om man skulle köpa bilen hemma.

Även med en pundkurs mellan 10-10,5 blir det en ganska bra affär i slutändan tror jag, givetvis beroende på modell. Sen om man orkar med det extra arbetet är en annan fråga.

9,5% rabatt är bra - själv landade jag på exakt detsamma på X3 men det var som sagt en del strul som gjorde att det blev så...
Alla vill nu hålla sina valutor låga för att stimulera sin export. Det verkar hända en hel del idag på valutorna. Dollar/euro osv. Delar helt Kristoffers inlägg. Kloka ord. På min ev X5 gör 10,50 kontra 10 kr 18tkr. Fortfarande väldigt positiv kalkyl. Bra ide om fälgarna också. Jag kör lite osthyvel nu för att få ner priset. 20% betalas tydligen vid order. Så valutarisken blir på 80% av priset exkl moms. Har ännu inte haft tid att kolla med transportstyrelsen mellan alla veckans läkarbesök :( kanske någon har tid att kolla när och hur momsen ska betalas och om reg förfarandet här är detsamma som vid en tyskimport.
Samtidigt sjunker nu euron och ett annat alt är en tolva från tyskland.

/Anders
Verdi
Anders, som sagt ringde jag transportstyrelsen. Man får köra hem den på exportskyltarna från England, som är giltiga i 7 dagar i Sverige. Sen när bilen är i Sverige ansöker man om ursprungskontroll för att få svenska plåtar. Hon jag pratade med trodde inte att man behövde göra en registreringsbesiktning men att man kunde ringa och fråga någon dag efter man skickat in om ursprungskontroll för att tjäna tid ifall man måste göra det.

Jag antog att det är skatteverket man ska fråga om momsen så det frågade jag inget om.

50 öre gör ca 24 tusen på min bil iaf. Momsen betalas på kursen på importdagen så den summan ingår också i risken. Borde bli ännu mer på din X5. Fast å andra sidan så kan kursen sjunka också. Valutachans? :-)
Terry N
Verdi:''englandsbilen'' blir helt ny jmf med den beggade på novation + 1 år nyare! , novationbilen är byggd 12-07, beställer du nu får du juni-juli. Din jmf haltar en del....Det skilder rätt mkt $: 1 årsmodell, + känslan ny bil +700 mil.... Försök och låsa valutan för momsinbetalningen, finns olika sätt, det är som med aktier - man ska alltid ha en målkurs som man är nöjd med och gå ur, bli inte för girig när valutan rör sig, bind/säkra när du bestämt att du ska handla bilen. Tror att det är en bra affär, dels eftersom ni beställer bilar med mkt utr - alltid eftertraktade vid beghandel. Lycka till!
Om bilen skall köras på brittisk mark måste den ha brittiska skyltar. Då måste den skattas och registreras där. Dvs sannolikt måste bilen fraktas till SE. Har BMW UK verkigen skrivit ngt annat till er?
Verdi
BMW Taxfree: Länk
Verdi
Har tre idéer.

1. Sälja direkt. Slipper vinterdäck, helförsäkring. Kanske gör en vinst på några tiotusen. Spontant känns det som ett för stort och osäkert projekt i förhållande till vinsten. Får dessutom inte köra bilen själv.

2. Ha den kvar 1 år. Vinterdäck och ett års helförsäking tillkommer. Dock ingen service och värdeminskningen borde bli rätt liten. Ev möjlighet att göra om samma sak en gång till beroende på SEK/GBP-kursen.

3. Ha den kvar 3 år. Då vill jag även ha motorvärmare. Även servicekostnader tillkommer. Total kostnad ungefär som en lättare begagnad F11 520d M-sport för ca 400 tkr. Kanske något mer.

Ja, inte fan vet jag... :-) Kan tänka mig att ha kvar E91:an ett tag till men förmodligen inte i 3 år till så någon gång måste jag byta. Varför inte nu?

Idé nr 2 känns väl som den "roligaste". Alternativ 3 känns spontant rätt dyrt, men ingen katastrof.

Det tål att funderas på om man säger så.

Att importera en begagnad från Tyskland är inget jag funderar över iaf.
Frågan du kanske skall ställa dig är om din nästa bil blir i 400kkr-klassen eller 250kkr-klassen?
Om du ändå tänkt byta till en lite dyrare bil snart hade jag inte tvekat, jag hade köpt englandsbilen och njutit 2-3 år. Du får en ny bil med garantier som lär under alla omständigheter bli lättsåld när den dagen kommer. Alla bilar sjunker i pris men en lite fetare bil gör att det går lättare att smälta värdeminskningen. Åtminstone för oss som inte är "Financetalibaner" :-)
Så där, då var kontrakt signerat och översänt, ingen återvändo. Tror det blir en bra affär, bara man får leverans också. Min blir har estimerad leverans 20 juni. Notera något som jag fann fram idag. Jag frågade nämligen om bilen går att betala i euro och om man kan få ordern i euro, efterom euron inte rör sig mot kronan som pundet gör för tillfället (igår low 9,91 och just nu 10,19). Det går att göra så. För februari har man en fixed rate GBP/Euro 1,15 dvs GBP 60.000 = EUR 69.000). Jämför man sedan dessa olika alternativ att jag idag betalar GBP 60.000 med mina surt förvärvade kronor eller alternativt betalar EUR 69.000 med dessa kronor, så blir det en positiv valutadifferens på hela ca SEK 17.000,- i exemplet att betala allt i Euro under februari.

Men...

då blir ju förstås den naturliga frågan om man törs skicka iväg så mycket pengar med leverans i slutet på juni, där jag som sagt hört fåglar sjunga om att vissa kunder avbeställt för man inte fått leverans, vilket dock Charlie har dementerat. 17000 kronor är ju väldigt mycket att betala extra för ingenting.

Trevlig kille den här Charlie, han ringde till och med upp mig utan att jag bett om det, för att utröna lite frågor. Nu tror jag att jag har alla pusselbitarna på plats.

Det är vanlig importrutin som gäller, dvs ursprungskontroll och registreringsbesiktning. Lämpligen tecknas en importförsäkring. Jag kommer anlita transport för att hämta hem bilen. Anser den vara för stöldbegärlig för att riska att hämta hem den själv. Dokumenten som krävs (motsvarande fahrzeugbrief rutinen i Tyskland) fås med bilen vid leverans. Har även talat med Skatteverket och vid leverans så skall en blankett Anmälan mervärdesskatt fyllas i och skickas in till Skatteverket och sen har man 35 dagar på sig att betala momsen.

Man får även bekräfta att man inte köper bilen för kommersiellt bruk, vilket gör att om man följer villkoren så får man inte direkt sälja iväg bilen. Jag avser att behålla min bil.

/Anders
Kanske man vågar sig på ett preliminärt grattis! Blir spännande att se upplösningen :-)
Du har själv besvarat din fråga. Skriv kontraktet i EUR och betala deposition nu.
Vad blev den slutgiltiga rabatten i % jmf listpris i UK?
GBP 60K är exkl VAT?
turbo4ever, du kan ej skriva kontraktet i euro, däremot så har BMW en fixed kurs månatlig euro/gbp, jag tog 60000 gbp bara som ett räkneexempel och ja, detta är exkl vat för du betalar den svenska momsen hemma här som jag skrev.

Tack Kristoffer, det kan nog behövas med dessa valutakursers rörlighet, men nej kunde inte låta bli att testa, det känns som en väldigt bra affär och sällan bilaffärer känns så. Sen gäller det ju att få leverans också som sagt.

/Anders
Verdi
Om jag inte tänker helt fel så motsvarar euro-kursen på 8,62 SEK en indirekt pundkurs på 1,15 * 6,82 = 9,913 SEK. Det är en riktigt bra kurs med tanke på att pundet nu står i 10,19 SEK.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.