|
Sida 79 av 110
|
|
|---|---|
|
Vill minnas att automat är standard i 535d men ej i 530d. /Anders |
|
Verdi |
På 3-serien är det fortfarande värt det. Får hem en välutrustad F31 335d för ~475 tkr. Svenska nettopriset hamnar gott och väl över 600 tkr. |
|
Anders: Automat är standard på 530D från och med 2014 års modell, på Xdrive har det väl varit standard i många år? Ppa kampanjen på 530DXdrive är den just nu billigare än en 530D inräknat 10% rabatt. |
|
|
jhellstrom: Det beror lite på vilka avtal man har i botten. Eftersom xDrive-kampanjen och Businessedition-kampanjen finansieras av både BMW Sverige och återförsäljarna så är marginalerna väldigt små på just dessa bilar. Så ja, köper du en "naken" 530d xDrive så får du väldigt mycket bil för pengarna. Men har du någonstans 180-200 000 i extrautrustning så är t ex 10% på all utrustning värt ganska mycket. Jag har inte offerten framför mig, men jag vill minnas att skillnaden tillslut hamnade på 42 900 (och då tillkommer Performancepaketet) Kampanjperioden för Performancepaketet är över, och jag fick två separata offerter på 22 och 24 000 + regbes när jag frågade runt. Jag trodde precis som du att skillnaden skulle vara större, och blev faktiskt förvånad när skillnaden tillslut blev så pass "liten". Det är ju fortfarande grymt mycket pengar. Verdi: Ja, det verkar fortfarande finnas modeller där det helt klart är värt att göra resan. Synd att xDrive inte finns på 5-serien i UK. |
|
|
acey: Då förstår jag, själv hade jag inte riktigt så mycket utrustning med i min offert :) Grattis till ordern förresten, bra du slapp S6:an :) |
|
Verdi |
Ser inte ut att bli någon 335d för mig. Verkar som rabatten är nedsatt till 5% rakt av för alla kunder. Jag har dock en offert med en mycket bättre rabatt men den gäller bara om jag beställer IDAG och inte gör några ändringar. Vilket är synd för jag har glömt ta bort SEALP, glömt cold climate version, svenska menyer och navi pro. Känns inte som en bil jag vill beställa. Dessutom har jag ångrat mig på estorilblå som jag har i offerten. Tycker den är lite skrikig trots allt. Till råga på allt har pundet gått från 10,20 till 10,40 på ett par dagar... |
|
Trist, förmodligen lite mycket uppmärksamhet från svenska handlare som gjort det. Skumt dock när rabatten finns med i konfiguratorn. |
|
|
Hur menar du att rabatten finns med i konfiguratorn? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Som jag förstår det får engelska kund minst det som står som dealer deposit i rabatt. Det talas om drygt 10% rabatt på ex en 335d. | |
|
Det är väl om bilen säljs av BMW UK till UK marknaden? Den rabatt som Verdi m fl talar om är exportförsäljningens nedsatta rabatter till utlandet. Rabatterna i UK sades vara ännu högre än 10% av någon här för inte så länge sedan just för att bilmarknaden ser annorlunda ut där än här. Kontantköp är tydligen ej särskilt vanliga där utan oftast leasas bilarna. |
|
Verdi |
Nej, tror inte att vi som köpr av Charlie kan hävda att vi köper på samma marknad som de i England. Det är ju en helt separat avdelning och ha väl inte ens något med den brittiska generalagenturen att göra? I vilket fall är det lite synd, även om det är skönt att slippa krångla med försäljning, import osv också. Förstår inte hur de som byter bil flera ggr per år orkar hålla på. Funderar på att trösta mig med ett PPK. :) |
|
Verdi: Såg du diagrammen jag länkade till? Jämförelsen mellan 330D och 335D? Det kanske kommer en kampanj till våren igen på ppk. Annars kan man ju alltid göra det i tyskland till ett betydligt bättre pris. Jag har en kontakt i norra tyskland om du är intresserad. Själv körde jag på kampanjpriset då det blev lika eller billigare än tyska priset. |
|
Verdi |
Har bilen på firman så jag borde väl kunna dra momsen? Jo, såg diagrammen men blev inte riktigt klok på vad som var vad. Ska kolla igen. |
|
Ja det är klart att du kan dra momsen, precis som du gör på bensinnotor mm. Trist att UK ändrat rabattsatsen. Den kommer säkert tillbaka efter en tid, speciellt om pundet fortsätter att stiga och de vill ju fortsätta att sälja bilar på export. Däremot så har ju BMW Sverige med diverse olika kampanjer samt lägre priser på extrautrustning, sänkt priserna på framförallt 5-serien och X5, vilket gör att det ändå inte är någon jättedeal att ta hem bilen från England för tillfället. Lite det som jag trodde redan när Verdi startade denna tråden. /Anders |
|
| Verdi: Slutsatsen av diagrammen är att 330D med PPK har högre effekt upp till över 3000 rpm än 335D, vilken kommer lite starkare vid högre varv. Men det är en försumbar skillnad. | |
Verdi |
Med känsla, Det måste såklart vara rätt modell för att det ska vara värt det. 330d/335d och framförallt X3 35d är de som man "tjänar" mest på. Fast kollar du på en M5 så kostar den £73,505 i UK och 964 000 SEK i Sverige. Med all extrautrustning så kommer du lätt upp i en skillnad på 200 tusen ÄVEN om du bara får 5% rabatt av Charlie och en pundkurs på 10,40. Klart det var bättre i våras men det är fortfarande inte helt stendött som idé. Men som sagt, gäller inte alla modeller. jhellstrom, Anledningen till att jag ville ha en 335d var för att jag faktiskt tror att det skulle vara en plusaffär. Saknar egentligen ingen prestanda och hade kunnat beställa en ny 330d igen om det vore så men det är ju roligare med en 335d. Är nog fortfarande minst +-0 att beställa med den sämre rabatten men är inte lika lockande. Är ju lite strul runt om också. Orkar inte med det om jag inte känner att det är värt besväret. |
|
Nej jag skrev just att på 5-serien och X5 är skillnaden betydligt mindre nu än i vintras. /Anders |
|
Verdi |
Exakt. Känns som att vi pratar om varandra. Skönt att du blev av med dina bilar så smidigt trots min nyfikenhet btw. ;) |
|
Som den petimäter jag är måste jag korrigera Anders; det är inte (BMW) UK som ändrat rabattsatsen utan BMW ISSD. Som Verdi skriver, de har inget med BMW UK att göra. Och anledningen känner vi ju till, tyvärr. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Och du är fortfarande nyfiken eftersom du nämner det igen =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.