|
Sida 78 av 110
|
|
|---|---|
|
Allt det här känns som en storm i ett vattenglas. Varför skulle BMW AG bemöda sig om att lägga ner tid för att 5-10 svenskar har köpt bil av BMW ISSD i England? Det känns mera som sista inläggen att när F15 nu lanseras så blir det ont om produktionsplatser och därför vill man förstås utnyttja situationen och få så bra betalt som möjligt, eftersom om inte "svensken som anser att rabatten är för låg" beställer produktionsplatsen, så tar någon annan den samma dag osv. OM nu BMW AG skulle lägga några restriktioner i någon form, så skulle det GIVETVIS läggas på samtliga modeller, inte bara på den ännu ej lanserade F15. Frågan är ju inte mera annorlunda än om personen/företaget XYZ får X% rabatt hos svenska åf 1 och endast Y% rabatt hos svenska åf 2 osv. Glöm inte att vi lever i en marknadsekonomi. BMW vill som alla bilfabrikanter sälja bilar. Om de säljer bilen i Sverige eller UK till en svensk, spelar dem ingen roll, bara de får sälja den. Risken är ju annars betydlig att den tilltänkte köparen väljer ett annat märke. Gör nu inte en höna av en fjäder... /Anders |
|
| Anders : helt enig, det var ungefär vad jag försökte få fram med mitt inlägg men i något mer otydlig form.... | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
MB har restriktioner i USA på GL. MB subventionerar den, så försök köpa den som svensk för att exportera den. Det går ej, eller gick då ej för 6mån sedan. Vi fick låta en jänkare köpa den, för att sedan exportera den. |
|
Anders, du har naturligtvis delvis rätt. Ni får ursäkta att jag inte delgett er all info som jag fått av Charlie, men jag kan säga att han var ärlig och sade till mig att han var orolig att han skulle förlora antingen kunder eller åtminstone anseende i vårt svenska "BMW community" eftersom han nu inte kan ge den rabatt han tidigare givit. Charlie följer ju mha Google Översätt (eller via hans svenska flickvän) denna tråd. Däremot kvarstår resten av historien - oavsett om man väljer att tro på det eller ej! Och för att bena ut detta måste man också ta hänsyn till den något komplicerade struktur som BMW (och andra biltillverkare) har och de "vested interest" eller egenintressen som står på spel. Här har jag en hel annan hållning än den framförd av Anders/Kristoffer. Som sagt, det är tråkigt att någon/några försökt vara "smarta" vid prisförhandlingen. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Nej men historien kändes bara som typiskt säljsnack - förstår egentligen inte problematiken om nu en svensk ÅF blivit kontaktad av en småföretagare som byter bil var tredje år och kanske i bästa fall kan få loss 10% rabatt på grundpriset nu dyker upp med en offert på en ännu billigare importbil - så är ju det givna svaret från ÅF "...jamen köp den bilen istället men tänk att den klassas som importbil och du får ingen fri service eller andra förmåner som våra företagskunder får. Du får själv stå för transport, inregistrering, förlorad inkomst och tänk om pundkursen sticker iväg etc..." Det kan ju lika gärna vara så att Charlies chef eller någon annan har reviderat sina rabatter på vissa modeller. Även om jag förstått att Charlie förefaller vara mycket tillmötesgående så jobbar han som säljare och inte med välgörenhet och har såklart en egen agenda i detta :-) |
|
|
Men förklara isåfall varför det endast skulle gälla X5-modellen? Jämför hur många X5 som säljs jämfört med ex. vis 3- och 5-serien. Det är ju en försvinnande låg andel. Det känns väldigt ologiskt. Om det skulle ha varit ett problem så skulle antagligen något "hänt" redan för längesedan då det ju är många användare på detta forum som arbetar inom "BMW-familjen". /Anders |
|
|
Jag har suttit och läst på lite vad engelsmännen själva får för rabatter på sina bilar och det verkar vara runt 15-20% rabatt på en 335D, ligger ni runti den häraden också? Källa : Länk |
|
|
Det är något svårt att räkna ut den exakta rabatten, eftersom de flesta bilar leasas via olika finansbolag (gäller alltså även privatköp) så kallad PCP. Det viktigaste där är månadskostnaden, och inte det egentliga priset. Här spelas det på höga restvärden, låga årliga körsträckor och ofta väldigt låga räntor. Rabatten skapas av att handlaren har en rabatt som sedan kanske matchas av finansbolaget på olika sätt ( ibland rena pengar, ibland garanterade restvärden osv). Både i England och USA är det ovanligt ned så kallade renköp eller vanliga billån. Dvs när någon påstår att man fått 20 eller 25% rabatt så betyder inte det att man fått det på bilens listpris vid "renköp". |
|
Verdi |
Intressant. Tänk om man kunde få 20%? :) |
|
Jo, så mycket förstår jag, men de är vissa som påstår att de faktiskt får upp till 20% just nu på f30. Rekommendationen var att beställa precis före jul så de kan få upp sina kvoter etc. Nu är det ju lite skillnad då de kan spela ut två handlare mot varandra där borta och vi är hänvisade till BMW AG själva. Jag fick pris på 12000:- plus moms av en svensk handlare för att stå som mellanhand, då kommer det inte stå privatimport och bilen blir inte momssmittad. Kanske har man igen dessa pengar då man säljer den om två-tre år. Lite lustigt att det skiljer enbart 3000£ mellan manuell 335i och en 335D xdrive. Lätt val :) |
|
|
Anders - mitt fel, jag var inte tydlig i början. Reduktionen i rabatt gäller *samtliga* modeller och kommer att gälla "tills det lugnat ned sig igen". Sorry! I övrigt kan jag inte ge fler kommentarer i skrift. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Min Audi blev "avbeställd" efter att leveranstiden helt plötsligt inte kunde garanteras och dessutom så gick det inte heller få fram en ny leveranstid. Jag fick då "möjligheten" att hoppa av affären (eftersom leverans inte kunde garanteras). Först blev jag sur och började läsa det finstilta, men det är ju knappast skrivet i fördel för "motparten". När vi pratade i telefon så nämndes det något om "förändrade kvoter". Engelsmän är ju väldigt trevliga och tillmötesgående, så man kan inte bli allt för sur, men man kan ju undra exakt vad det är som har hänt. |
|
Verdi |
När beställde du Audin? |
| På min födelsedag - 15 aug :) leverans i början på januari. | |
Verdi |
Ok, så det var rätt nyligen alltså? Vilken modell? Var någon här i början av tråden som varnade för att det kunde bli så. Tror det var Med känsla. Är 535:an är beställd av svensk handlare? |
|
Verdi: S6 Avant. Leveranstiden jag fick där var längre än hos en svensk handlare från början. Men bilen var också bra mycket billigare. För ungefär 4 veckor sedan fick jag ett mail om att bilens leveransdatum var ändrat. Jag skulle då få nya besked veckan därpå. Veckan därpå blir jag uppring och det meddelas att deras kvoter förändrats och att de inte kan ge mig ett nytt leveransdatum. Jag blir erbjuden att avbryta affären och få tillbaka handpenningen (jag tjänade åtminstone lite på valutaväxlingen...). Jag hade ett 35 minuter långt samtal med säljchefen, och jag tycker att något inte stämde. Jag beslutade mig snabbt för att beställa en 530d xDrive iom kampanjerna business edition och xDrive. Men tillslut så valde jag ändå att uppgradera till en 535d xDrive. Hos en svensk handlare, bilen har, roligt nog, samma leveransdatum i systemet som S6:an hade... Prisskillnaden blev ca 70 000 kr, och då fanns inte xDrive som var ett måste för mig att välja i England... |
|
|
Acey: du måste verkligen gilla de extra hästarna i 535d då det skiljer extremt mycket just nu mellan 530dx och 535dx. I mina offerter är till och med 530d dyrare. Lite sent nu kanske, men med performance kittet till 530d ligger man väldigt nära i effekt. |
|
|
jhellström: Ja, men med performancepaketet så är skillnaden bara ca 20 000 mellan bilarna. Och det tror jag att jag har igen vid försäljning. Plus att det är snyggare med utblås på varje sida :-D |
|
|
Jag kollade också lite på Audi alternativ i UK i vintras men fick aldrig ens något svar på de mail jag skickade. Audis exportförsäljning verkar ligga väldigt lågt i UK! Överhuvudtaget har det sedan hänt mycket på prisbilden på vissa BMW modeller i Sverige sedan i vintras. Framförallt på 5-serien och X5 så är de svenska priserna avsevärt lägre än vad de var i januari-februari, varför prisskillnaden på dessa modeller är mycket mindre än vad de var för cirka 9 månader sedan. Dessutom har vi nu en betydligt högre pundkurs än vad den stod i mars-april. /Anders |
|
|
acey: Hur menar du nu? En 530xd kostar just nu 442.300:- PPK kit 15000:-, summa 457300.- En 535xd kostar 582900, minus 10% rabatt = 523610. En differens på 66310:- Sen kommer ju givetvis utrustning till på båda bilarna. Eller har du fått motsvarande kampanjpris på 535:an också? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.