AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.017

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 77 av 110
Verdi
Pettran, varför inte? Charlie sätter rabatten och ingen kan kräva en viss procent.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Det vore olagligt att basera rabatten på köparens nationalitet.
Verdi
Kanske. Men det är en förhandlingsfråga och är omöjligt att bevisa.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMWs huvudkontor ligger numer i Sollentuna och har inget med bavaria / BMW i Solna att göra. Tanken med verksamheten i England om jag har förstått det är att sälja bilar till diplomater och andra britter utomlands (militärer, tjänstemän osv). Tanken är inte att de ska konkurrera med de nationella återförsäljarna. Om det börjar gnällas över det faktum att de gör det, så känns det relativt troligt att den möjligheten kommer att stängas.

Man ska komma ihåg att det inte bara är vi i Sverige som utnyttjat detta faktum.

Men om nu BMW AG skulle slå ner på detta så verkar det konstigt att de enbart begränsar rabatten till 5%. En m50d med rätt utrustning är fortfarande 150 000 billigare i UK. Det vore mer rimligt om de istället stoppade exporten till icke-Britter på just x5:an.
pe
250
pettran
Poängen är att BMW AG knappast skulle ålägga ISSD att agera olagligt. Än mimdre som resultat av påtryckningar från en svensk åf.
Verdi
acey,
Exakt. Mercedes stängde sin avdelning 2011 så det är långt ifrån omöjligt att även BMW och Audi gör detsamma.

Sen finns det kanske möjlighet att sätta upp en deal med en vanlig brittisk åf. Blir lite extra krångel såklart men omöjligt lär det väl inte vara.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Petttran - poängen är att de kan stoppa ISSD att sälja till svenskar helt; det är alltså inte %-satsen som är den springande punkten. Det finns ingen skyldighet från BMW AG att tillhandahålla exportförsäljning.

----
BMW CS/SC #6212
pe
250
pettran
De kan inte stoppa ISSD att sälja till svenskar såvida de inte samtidigt stoppar försäljning till alla andra EU-medborgare.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Pettran - ISSD är BMW AG, jag trodde jag var tydlig med detta i mitt förrförra inlägg?

Klart att de kan begränsa vilka länder som tjänsten erbjuds i, man bara hänvisar till att BMW-bilar redan finns att köpa i Sverige via ett etablerat nätverk av ÅF.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Värt att nämna är att Porsche i uk inte har en ISSD-avdelning utan försäljningen går via vanliga Porsche center.

Med tanke på att fri rörlighet / handel mellan EU-länder är en av EUs grundbultar så skulle det vara intressant att se vad som skulle hända om någon blev nekad att handla och drog det vidare till EU-domstolen.
pe
250
pettran
Nej, ett försäljningsställe i ett EU-land har inte rätt att praktisera olika försäljningsvillkor beroende på köparens hemvist, så länge hemvisten är inom EU.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Acey - precis! Då blir det svårare att neka en eventuell köpare som mycket väl skulle kunna driva en process mot exempelvis Porsche UK. BMW har garderat sig lite "bättre", så att säga ...

Som sagt tidigare, jag hoppas att svenska köpare uppskattar möjligheten att spara sexsiffriga belopp genom att köpa via ISSD och agerar därefter. Skulle vara väldigt synd om den möjligheten försvann, tycker jag.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Narvselius,
Det enda man kan vara säker på är att folks girighet är större än deras intelligens. :)

Beställer min 335:a till veckan. Ingen tid att förlora. :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Fick plötsligt lite deja-vu; pettrans inlägg kring SKV556 på sidan 62 i denna tråd...

----
BMW CS/SC #6212
pe
250
pettran
Narv -> Menar du att det jag skriver nu är felaktigt?
Verdi
Du har säkert rätt pettran. Åtminstone i teorin. :)
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

acey: Du menar att priset för en 550D med utrustning i Sverige är ca 900000kr x17% rabatt lika med 153000kr ,har jag uppfattat det rätt,är det priset i Uk

///bmwlars
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Pettran - jag tror vi pratar förbi varandra.

Min referens till SKV visade ju att praksis är avgörande för att veta vilken tolkning som är gällande. Vilket du säkert känner till.

När det gäller försäljning inom EU så är min poäng att eftersom AG styr ISSD direkt kan de exempelvis ge en sådan fördelning av bilar att det omöjliggör försäljning utomlands, leveranstid på 12 mån exempelvis. Det hade skrämt bort mig som kund. På så sätt har man inte gjort något direkt fel, men genom olika styrparametrar fått kunderna att följa ett mönster som AG anser vara bättre.

Om vi återgår till mitt inlägg om begränsad rabatt - detta är alltså en styrparameter som BMW AG använder sig av för att få kunder att följa ett visst mönster. Det går alltså utmärkt att styra runt de principer som du korrekt åberopar i ditt tidigare inlägg. Och därav syftet med mina tidigare tillägg för att undvika att detta händer, eftersom det drabbar oss som konsumenter. Åtminstone dem av oss som köper BMW, vilket kanske inte intresserar dig i samma grad, därav din mer principinriktade diskussion?

----
BMW CS/SC #6212
pe
250
pettran
Narv -> Jag helt enig i ditt sista inlägg, förutom den sista meningen. Jag kör F01 till vardags så nog är jag intresserad.
Löste inlägget angående X5 och begränsade rabatten - men detta låter faktiskt som en typiskt försäljarsnack, det är väl ingen vild gissning att nya X5 blir/är en dundersuccé globalt med initialt långa leveranstider. Inte minst när största delen av bilarna lär hamna i USA och andra större marknader. Då borde rabatterna bli därefter, åtminstone tills den värsta stormen lagt sig. Om jag vore säljare hade jag ju inte "varit tvungen" att ge kunden 9-10% rabatt på en bil som det kanske blir 10 månaders leveranstid på - varför skulle jag ens göra det?

Som exempel fick jag för några år sedan 6% rabatt på en ny Q5 men närmare 11% på en ny A4 Allroad. Q5 skulle ta 12 månader att få och A4 två veckor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.