|
Sida 76 av 110
|
|
|---|---|
|
Med känsla, kan du skicka mig info också? mvh |
|
|
acey - precis, man måste upp i de dyrare modellerna för att det skall ge mening att dra till England. När jag räknade på typ 520 och 528, för skojs skull, gav det väldigt lite i vinst. Verdi - Tanzanite Blue är en himla snygg färg! Mineralgrå är ganska mer ett "safe bet". Och billigare... Och väldigt snygg den med! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Lite OT, men såg en tanzaniblå fullutrustad f11 m-sport idag. Riktigt snygg va den ! En fråga bara, varför kan ej den vanliga automaten inte ha SPORT + ? Hade en 320dt -13 som lånebil idag . Men till förvåning hade den den bara sport ?! | |
| Finns det inte två olika automatare? En sportautomat så att säga. Sen tror jag att det går en gräns vid 25d för SPORT+ men kan ej säga säkert eller varför. | |
Verdi |
Tänkte först estorilblå faktiskt. Men det blir nog en svart igen om det blir nåt så slipper folk bry sig så mycket. :) Ska försöka få nån klarhet i vad det blir för ekonomi i det här. :) Jag räknar på 3 år och 6000 mil från och med augusti i år. 25-25% värdetapp per år. (räknat på 3 respektive 2 år även om det är lite fel så kommer det i de flestas ögon vara ett års skillnad på bilarnas ålder oavsett om de är hämtade i april eller juli) 330d -13 @ 6000 mil. Uppskattat restvärde augusti 2016: ~250-300 tkr. 335d -14 @ 4500 mil. Uppskattat restvärde augusti 2016: ~350-400 tkr. Skatt, försäkring, förbrukning osv osv är väl likvärdigt ungefär? Värdeminskningen är svår att förutse men de borde följa varandra så det är egentligen skillnaden ovan som är intressant och den är då ca 100 tkr. Möjligen lite mindre. Får hem en likvärdigt utrustad 335d för ca 480 tkr, vilket då borde innebära att allt över 380 tkr för min 330d är "vinst". Borde kunna få 420-450 tkr tycker jag? Ser ut som ett enkelt beslut? Eller har jag gjort nån tankevurpa? |
|
Verdi: Får man fråga varför du vill ha en ny ? Är det för de extra hk och vridet man får med 3.D? Eller är du missnöjd med specen? berätta gärna :) Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
Verdi |
20-25% värdetapp såklart. Nypris netto 600 tkr respektive 630 tkr. |
Verdi |
jonte520d, Jag är mer än nöjd med min 330d. Saknar inget i specen och tycker ingenting är onödigt. Saknar ingen kraft heller. Men sen tycker jag ändå att det vore roligare med en 335d, och eftersom jag anser mig kunna köpa en sådan utan att det gör ont i plånboken så varför inte? Nu vet jag dessutom exakt hur det går till så det blir inte lika nervöst. :) |
|
Lite tråkiga nyheter från Charlie. Enligt uppgift har någon som läst tråden begärt en offert på en X5:a av honom, fått bra med rabatt och sedan använt denna för att få bättre företagsrabatt hos en svensk ÅF. Tyvärr är detta inte enligt de betingelser som verksamheten drivs enligt, och BMW ISSD riskerar i längden att förlora rätten att sälja bilar till svenskar. Det kortsiktiga effekten är att Charlie nu dessvärre endast kan ge 5% rabatt på X5:an efter direkt order från München. Glädjande dock är att rabatten på 3-serien och 5-serien påverkas inte, utan där gäller de satser som tidigare uppgetts i denna tråd. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Trist. När jag får höra sånt önskar jag att jag inte startat den här tråden. Gissar att personen ifråga kände sig som värsta affärsgeniet och så sabbar han en av de hetaste modellerna... |
|
Tycker det låter märkligt. Jag menar rabattsatsen är ju inte bättre i England än i Sverige om man köper en företagsbil. 10% eller vad det nu kan röra sig om är ju standard här. Den stora vinsten ligger i valutaväxlingen, pris på paket, lägre grundpris och bättre grundutrustning. Eller menar Charlie att någon använt hans offert för att pressa totalpriset hos en svensk åf? Har den svenska åf sedan klagat till München? |
|
Verdi |
Gissningsvis har någon tagit offerten från Charlie, gått till en svensk ÅF och sagt: "titta, jag kan köpa en likadan bil från England för 100 tkr mindre. Vad kan ni göra åt det?". Den svenske säljaren har då blivit arg och skickat ett upprört mail till München. Alltså, precis den reaktion man kan tänka sig. Det hela är ju rätt märkligt egentligen. :) |
|
...eller så har Charlie dratt en rövare för att få upp sina priser. Han är ju ändå konkurrenskraftig så varför ge mer rabatt än nödvändigt? |
|
| Verdi. Ja, men det är väl ingen "nyhet" så sätt? Jag har en historia att berätta från min Audi-import, men jag orkar inte skriva den på iPhonen. Kortfattat: jag tror svenska åf, precis som i det här fallet, börjat utöva påtryckningar mot HK i Tyskland. | |
|
Verdi - du skall absolut inte ta något av detta! Som du säker, en person som har haft större tilltro till sin förhandlingsförmåga än vad som faktiskt uppvisats har orsakat detta. Det är naturligtvis trist att man inte kan hålla sig till de regler som omgärdas av att köpa en privatbil på export från Storbritannien, men förr eller senare kommer det alltid att finnas personer som ser sig som kreativa och/eller smarta, men vars aktiviteter endast ger ammunition till svenska ÅF att ge sig på München med kritik mot att denna möjlighet finns. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Fast det är lite konstigt av BMW. Bilar säljs ju till olika priser i hela EU, då konkurrensen samt köpkraften är olika. Om en handlare från UK väljer att sälja till en kund i UK eller utanför UK spelar ingen roll, men visst rabatten kan man styra. Det finns alltid arbitrage mellan de olika marknaderna. |
|
| En återförsäljare kan ju inte erbjuda olika rabatter beroende på köparens nationalitet. | |
|
Kan det inte vara så att exportavdelningen bara vill höja marginalen nu? Känns väldigt konstig att en svensk ÅF skulle lyckats styra tyska huvudkontoret mot en liten säljare och exportavdelning i England så att de inte får ge vissa rabattsatser längre. Känns lite extremt? Kan väl bero på en handfull anledningar tex att tilldelade F15 produktionsplatser är så pass få att Charlie & Co. väljer att höja marginalen något på deras kvot? Eller så kanske dom legat lågt redan från början för att ragga upp en ny kundstock och skapat ett intresse i vissa länder och nu när det är gjort säkrar man större intäkter helt enkelt? F15 lär ju sälja som smör ändå eller? En svensk ÅF är väl normalt rätt handlingsfattigt även mot BMW Sverige så har svårt att köpa att en ensam säljare vänt sig till München över ett så ligger problem som detta måste vara på den svenska bilmarknaden. "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
BMW ISSD, dvs den avdelning som Charlie arbetar för, har inget med BMW UK att göra. De är en del av BMW AG. Det är alltså av BMW AG, via deras dotterbolag BMW ISSD, som några av oss har köpt bilar av, inte av en handlare i BMW UK. (De tillhör en helt separat organisation). Det lite speciella i detta är alltså att BMW överhuvudtaget accepterar att denna avdelning får lov att göra just detta. För att de skall få existera så har man upprättat ett antal regler, och är det så att det knorras för mycket från generalagenturer i olika länder kan man mycket väl göra som Mercedes gjorde; man stänger möjligheten - möjligtvis för att det blev för mycket internt tjafs. Så länge man håller sig till offerten i sig och inte springer omkring och viftar med den i form av ett verktyg för att få bättre rabatter "hemma", så är allt frid och fröjd. Tyvärr var det inte fallet i Sverige. Om svenska köpare börjar använda offerter med god rabatt från BMW ISSD som utpressning för att få en svensk ÅF att sänka sin offert så blir det liv. Frågor ställs. Mail skickas. Telefonsamtal sker. Man måste komma ihåg att en svensk ÅF ofta är en franchiseägare och kan som sådant inte direkt kontakta BMW AG- den kontakten måste ske genom BMWs egen representation i Sverige, som ju finns i Solna. Precis som att vi som privatpersoner inte har mycket att hämta vid direktkontakt med BMW Sverige - de kommer i många fall be dig kontakta en ÅF. Summa summarum, BMW AG avgör själva vad som är rätt eller fel, och blir svenska ÅF tryckta mot väggen av personer med bristande kunskaper i förhandlingsteknik kan det resultera i att BMW SE hemställer till BMW AG att stoppa möjligheten att sälja på export till svenska provat- och företagskunder. BMW AG kan antingen rycka på axlarna och säga att de skall sluta gnälla och gilla läget. Men de kan också ge BMW SE rätt - oavsett vad vi tycker på ett forum som detta. Och personligen tycker jag det är fullständigt onödigt att ge BMW SE fördelar vid en eventuell förhandling eftersom de inte på något vis arbetar för oss. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Narv -> BMW AG kan stänga ner hela ISSD om de vill, men de kan inte ålägga dem att differentiera sina priser beroendende på köparnas nationalitet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.