|
Sida 75 av 110
|
|
|---|---|
| Ja just moms var det kanske | |
Verdi |
25% av bilens nettopris, räknat på valutakursen på leveransdagen. |
|
Ok tack, Men bilen i England köper man då netto lr? Och så betalar man 25% moms i Sverige ? |
|
Verdi |
Ja, man köper bilen "tax free" i England. De har "bara" 20% moms så det hade varit bättre att betala momsen där... |
|
ja det hade varit bra ju. På hemsidan kan man inte se bilen tax free ? Man måste begära en offert för det |
|
Verdi |
Du får räkna själv. Svenskt bruttopris = (brittiskt bruttopris/1.2 * 1.25 * valutakursen * 0.9 (rabatten är ca 10%) Kostar bilen 50 tusen pund i den brittiska konfiguratorn blir priset för dig alltså som följer, om man räknar 10% rabatt: 50 000 GBP / 1.2 * 1.25 * 0.9 * 10.40 = 487 500 SEK Sen ska ju bilen hem osv så totalpriset hamnar runt 500 000 SEK. Så för att göra det verkligt lätt för sig så kan man ta bruttopriset i pund * 10 för ett ungefärligt totalpris innan du har bilen hemma. |
| Aha okej Tackar för info, | |
|
Momsen måste alltid betalas i Sverige i och med att dessa bilar är fabriksnya. Enda undantaget är begagnade bilar där man kan betala momsen i ursprungslandet och inte behöver betala i Sverige. Men då är det minst 6 månader gammal och minst 600 mil som gäller. /Anders |
|
Verdi |
Har i princip bestämt mig för att göra om det här. Man lever bara en gång och när det ändå är en så pass bra affär så varför inte? Dessutom vill jag ta revansch på eurotunneln. :) Siktar på att åka i april så det borde vara lugnare där då än i slutet av juli. Har allt väsentligt klart för mig. Det blir en 335d touring och jag kommer speca den nästan identiskt som min 330d. Enda skillnaden tror jag är sportbromsarna som numera finns med i ett särskilt m-sport+ paket som verkar prisvärt. Har även fått en riktigt fin offert av Charlie så rent ekonomiskt blir det nog helt ok. :) Det enda som bekymrar mig är privatförsäljning av en bil i 450 tkr klassen. Det enda som jag egentligen är osäker på just nu är färgen. Alpine White: Länk Black Sapphire: Länk Melbourne Red: Länk Glacier Silver: Länk Estoril Blue: Länk Mineral Grey: Länk Dessutom finns fyra individualfärger för £845 extra. Citrine Black: Länk (hittade ingen F31 i den färgen) Smoked topaz - Länk Moonstone - Länk Tanzanite Blue - Länk Jag har ju en svart nu och det finns både fördelar och nackdelar med samma färg. Fast nog vore det roligare med en annan... Vilken/vilka färger gillar panelen? |
|
Verdi, Svart igen, så får Jante-lagen mindre att sätta tänderna i. :) Dessutom är det ju en bra färg ... /n |
|
| Tycker mineralgrå såg riktigt läcker ut :-) | |
|
Verdi: du får gärna dela med dig av sina erfarenheter av försäljningen också :) Jag har kontaktat en större seriös obunden bilfirma för att höra om de kan agera mellanhand så bilen blir omomsad samt går att leasa i företaget. Inte fått svar ännu dock. |
|
|
Jhellström, det går att fixa har jag också kollat med Charlie. Bara att be att fakturan skickas till finansbolaget. Rent praktiskt vet jag inte dock hur det går till eftersom BMW UK vill ha "handpenning" 20% vid beställningen och den fakturan tar ju inget finansbolag innan bilen ens är byggd. /Anders |
|
|
En annan fara som dykt upp, förutom valutväxlingarna, är BMW Sveriges aggressiva kampanjer. Det kanske inte drabbar er som beställer de motorstarkaste versionerna, men när jag räknade ihop en motsvarande 530d så blev skillnaden 40 000 kr. Då tillkommer: • Transport • Helförsäkring • Betydligt högre förmånsvärde • Serviceavtal • Momssmittning (?) • Och inte minst, xDrive Så det kan vara värt att räkna både en och två gånger, framförallt om man ska köra bilen på firman. |
|
|
Anders: så du menar att det borde gå att lösa utan mellanhand i form av handlare? SEB vill inte ha med importerade bilar att göra som jag förstår det. Känner du något finansbolag som vill köpa bilen? Helt klart lär ju andrahandsvärdet öka på bilar i denna prisklassen om företag kan köpa/leasa dem. För egen del lägger jag gärna 20% kontant ändå. |
|
|
Acey: ja, men dessa kampanjer står sig nog inte så länge till. Har du räknat på att metallic och skinn är standard i england? Som jag set det kan jag få en mycket bättre specad 535D med navi, takluckanetc för samma pris som en rätt basic 530D här hemma |
|
|
jhellström, jag skickar dig ett PP /Anders |
|
|
BMW Finans tar importbilar och flera andra finansbolag också. Du har PP JHellström. /Anders |
|
Verdi |
acey, Skillnaden i pris är mycket större på 3-serien än på 5-serien. Jag räknar med en skillnad i storleksordningen 150 tkr på en 335d. Sen är det rätt roligt också. :) |
|
jhellström: Visst, jag har räknat med det. Men BMWs nuvarande kampanjer är ganska oslagbara, speciellt om man också räknar det lägre förmånsvärdet. Köper man bilen privat är skillnaderna större, men oavsett så konkurrerar man ju även med kampanjbilarna när det är dags att sälja sen. Kliver man upp till 550 och kanske även 535 så är skillnaderna större eftersom dessa inte kampanjas av BMW Sverige. Det ska tilläggas att min 530d är välutrustad med LED, Panorama, Nav osv. Verdi: Jo, skillnaderna på 335d är omotiverat stora. Det ska bli spännande att se hur din försäljning går och vad man kan dra för slutsatser gällande andrahandsvärdet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.