|
Sida 7 av 110
|
|
|---|---|
|
Fick en tanke på om det är flera som beställer att man kanske skulle kunna ordna en "grupptransport" via ex vis Eurotransport. Är det någon som har beställt ännu? Dagens pundkurs verkade hamna runt 9,96 vad jag kan se. Hur har ni som skall beställa funderat att göra för att valutasäkra? I alla fall på en X5 är det cirka 4 månaders leveranstid och valutasäkring kostar tydligen cirka 6 öre mera än avistakursen på cirka fyra månader. Alternativet är valutakonto, vilket väl antagligen innebär att man flyttar över sina svenska kronor till ett pundkonto redan nu. Det är säkert det billigaste sättet om man nu har x antal hundra tusen som står och skräpar på något bankkonto eller fondkonto. /Anders |
|
| Kursen ner idag igen..:) | |
|
vilken är aktuell kurs idag? /Anders |
|
Verdi |
9,97 SEK/GBP Men som någon påpekade, varför kan man inte betala hela bilen på en gång? Annars kan man väl hedga genom att köpa lite Länk. Den har ju hävstång mot GBP-kursen så man behöver inte så mycket kapital för att säkra det man behöver för bilen. |
| Likviditeten i ovanstående instrument ser väl rätt knaper ut? Kurvan ser väldigt taggig ut och omsättningen spårar in mitt emellan toklåg och obefintlig. Vill inte att lyckliga BMW-köpare ska bli sittande med instrument som inte går att kränga när det väl är dags att dega nya släden. | |
Verdi |
Det har du nog rätt i, kollade inte så noga. Omsättningen verkar låg. Fast nån slags market maker verkar de ju ha. Spreaden är inte så stor. Så om man vill verkar man ju kunna köpa/sälja. Vet inte om det är en bra idé ändå men... :-) |
|
Definitivt inget jag skulle satsa på. Jag tror det är två alt: valutakonto och terminskontrakt, men vill minnas att sistnämnda kräver att man är näringsidkare. /Anders |
|
| Vinster (eller förluster) med dessa instrument skall redovisas. Räkna noga om det lönar sig. Klart banken alltid tycker ni skall köpa deras produkter. | |
Verdi |
Inte med kapitalförsäkring. :) |
Verdi |
Pundet nere på 9,91:- igen. Har frågat Charlie om det är möjligt att betala hela bilen på en gång. (vilket det såklart borde vara) Var in till Novation med pappa som hastigast och kikade på deras X3:or och blev positivt överraskad. Trodde X3:an var ungefär lika stor som pappas GLK men den var ju rätt mycket större. Både i kupén och i bagaget. Klart större än F31:an också. Berättade för honom om mina planer och han dömde iaf inte ut mig totalt, som han brukar... :-) Lutar åt carbonsvart + oyster. Tror det blir fint. Får väl kosta på någon behandling på lädret om det missfärgas. Med M-sport blir det väl mörkt med svart skinn, svart tak och svart lack. |
|
En sak jag missat, hur fungerar det med nybilsgarantin? Mvh Tobias |
|
| Nybilsgarantin är väl global? Eller åtminstone heltäckande inom EU dvs 2 år. | |
|
Intressant tråd. Har kanske missat det, men jag får inte till det när jag skall "Build your BMW" och få till ett pris på den modell jag vill kika på. Får enbart en vit sida, vad gör jag för fel? Och till vem skickar man en riktig förfrågan? Tack. /gustav |
|
Verdi |
Testa Länk Finns ett kontaktformulär som du fyller i. Klicka dig till export sales och "contact us". |
|
Nybilsgarantin är alltid global och följer bilen från första registrering oavsett var den först varit registrerad. Däremot så får man ju ingen vagnskadegaranti, vilket innebär att man måste ha helförsäkring jmf med halvförsäkring de tre första åren jmf med svensksåld bil, samt ingen fri service. Bra att kursen fortsätter sjunka :-) Har varit väldigt upptagen dessa dagar men imorgon hoppas jag ha tid att kolla lite praktiska saker med banken och Transportstyrelsen. /Anders |
|
|
Ursäkta OT, men är det någon som vet om den 4-åriga nybilsgarantin på BMW sålda i USA gäller "over here"? Antar att denna mer frikostiga garanti har vissa undantag om bilen skeppas hit... Följer tråden med intresse och nyfikenhet...är själv lite för försiktig (=snål?) för att redan nu byta ut X3 som jag är ruskigt nöjd med. Incitamenten saknas liksom förutom fåfängan :-) |
|
Verdi |
Har nu fått min offert. Rabatten är 6,5% på själva bilen. Totalt landar jag precis norr om 500' SEK. Med hemtransport så hamnar jag mellan 510'-520'. Vad kan man få för rabatt som privatperson på en sån här bil i Sverige? Den som kommer närmast min på blocket är Länk och den är ute något begagnad för 618 700:-. Den är dock svensksåld och har avdragbar moms. Samt prutmarginal. Hur mycket tror ni de skulle pruta på den? Om jag skulle lägga ut Englandsbilen på blocket direkt när jag kom hem, skulle jag få 550' tusen? Hmmm... Marginalen krymper... :-( |
|
Verdi: Om du är medlem i BMWCS får som privatperson 8%. /Janne |
|
|
USA garanti gäller inte i Sverige. ------- //Lövet |
|
|
Lövet varför skriver du om USA garanti? Bilen som Verdi talar om kommer från England och är fabriksny, det är klart att fabriksgaranti skall gälla då. Verdi, du är väl egen företagare? Anslut dig till Företagarna och du har 10% rabatt. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.