|
Sida 69 av 110
|
|
|---|---|
| Naikon: stolen tog vi med oss på flyget. | |
|
Grattis Arvid, och manuell också precis som det ska vara i en nöjesmaskin! Känslan, motorn och ljudet är verkligen beroendeframkallande i den där, hoppas ni får många trevliga stunder tillsammans. |
|
|
arvidw: Fina foton ,men ser att din dotter sitter framåtvänd ,bara ett litet tips inte som en pekpinne. NTF Konsument NTF Konsument > Frågor och svar > Barn i bil > Bilbarnstolar Fråga: Varför ska barnet åka bakåtvänt? Av vilken anledning ska små barn sitta bakåtvända? I t.ex. Tyskland säger de tvärtom, att barnen alltid ska vara framåtvända. Alla barnbilstolar som tillverkas i Tyskland är enbart till för framåtvänt bruk. Svar: Att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt beror på att ett barns huvud är stort och tungt i förhållande till vad nacken och musklerna orkar hålla emot. När man sitter framåtvänd vid en häftig inbromsning eller krock, fortsätter allt som inte sitter fast i bilen framåt tills något tar emot. Kroppen fångas upp av bilbältet men huvudet kastas framåt för att sedan slungas bakåt igen. Det är den knycken som barnets nacke inte klarar av. Barnet kan bryta nacken medan vi vuxna kan få whiplash-skador. Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Först då är nackmuskulaturen något mer utvecklad, och de flesta barn är för långa eller för tunga för en bakåtvänd stol. Dagens moderna bilar blir bara säkrare och säkrare. Men då bilens kaross är styvare för att bättre klara av krockvåldet, blir stoppsträckan kortare, vilket innebär att påfrestningarna för passagerarnas nacke kan bli större. Därför är det fortfarande väldigt viktigt att små barn åker bakåtvänt, trots att man har en bra och säker bil. I Sverige är vi mycket bra på att låta våra barn färdas bakåtvända. I övriga Europa är man inte lika noga med bakåtvänt, och menar att det viktigaste är att barnet alls är fastspänt. Detta trots att man vet att den bakåtvända bilbarnstolen har en skadereducerande effekt på ca 90 procent, jämfört med ca 50-60 procent för en framåtvänd stol. (FrågeID: 675) ///bmwlars |
|
|
Arvidw Men det är trevligt med riktig läsning, så det bli tummen upp! Var absolut inte meningen att låta dryg om någon tolkade det så. |
|
|
Bunf: Tack. Ja, jag tycker det har gått hysteri i DKG- och automatlådor på sistone och jag anser att att en sportig bil aldrig kan vara fel med en bra manuell låda... Ryk: Du lät absolut inte dryg men jag vet att jag har en förmåga att skriva långt och därför blev jag lite full i skratt av ditt påpekande. "Reseberättelsen" knappade jag in på en iPhone och inte ens då klarar jag av att vara kortfattad...;-). Lars: Tack för infon och det stämmer precis med hur jag också har uppfattat det men ibland måste man dra gränser för vad som känns rimligt. Min tanke var först att ha dottern bakåtvänd tills hon fyller fyra år men då det på sistone blivit allt trängre för hennes ben och samtidigt som lillebror fyllt ett år och behövde byta till bilbarnstol så kändes det som en smidig och ändå tillräckligt bra lösning att han skulle överta hennes stol. Vi satte henne framåtvänd nyligen och hon är 3,5 år och självklart så skulle jag aldrig förlåta mig själv om något skulle hända men samtidigt så är det mycket andra tråkigheter som kan ske i livet också. Kanske borde man inte åka bil överhuvudtaget? Och det är inte säkert att en lösning hade varit att köpa en större bil heller då jag nyss hade en Mpndeo kombi och den satt hon inte helt bekvämt i heller... Men tack i alla fall för omtanken :-). /Arvid |
|
|
arvidw Imponerande på en iphone :) och glädjande att du tog dig tid! Hade tänkt spara läsandet men kunde inte hålla mig när resten i familjen sov :) Inlägg med substans är alltid roligt att läsa. Tyvärr lever jag inte alltid som jag lär ;) |
|
|
Ryk: ja man kan få mycket nytta gjord när familjen sover (eller håller på att somna. Jag nattar dottern i denna stund...;-). För övrigt så hade jag förhoppningar om att ursprungskontrollen skulle gå igenom idag och när jag ringde Bilprovningen för tredje gången under dagen så var den färdig. Och jag hade tur och fick en tid redan imorgon kl 10 i Västerås vilket känns bra tajmat...:-). |
|
|
Sådär, nu är bilen besiktigad och klar. Förmodligen så kommer skyltarna på måndag så sen blir det åka av :-). Några bilder från dagen och vad som kanske är världens snabbaste 114i? ;-): Länk Länk Länk |
|
| 114i LLLOOOOOLLLLL! *respekt* | |
| Haha, helrätt! När får vi se "129d" på din groggen...? ;) | |
|
Haha... :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Haha äntligen nån som går åt rätt håll, M135i debadge eller downbadge till 114i. Brukar vanligtvis vara 520 -> M5 =) Riktigt NAJS, grattis till en ursnygg bil Arvid. Är så sugen på en sån själv men har min diesel ett tag till kanske. Lägg till reg skylt "DTC OFF" så är den klockren ;-) |
|
|
Kul att ni gillar "downbadgingen" som Stilren uttryckte sig. Det har blivit lite av en tradition för mig, se Folkan och M5:an på: Länk Eller direkt till "bakbilderna": Länk Länk Jag är allra mest nöjd med downbadgingen på Phaetonen. Tack vare att det är en relativt okänd modell för gemene man så var det många som trodde att det var en Passat XXL och med pianolack, separata fåtöljer i bak och med 21" MTM-hjul så såg passaten ganska så dopad ut...:-). |
|
|
Stilren. Tack för komplimangen, vi får väl blinka åt varandra om/när våra "systerbilar" möts på vägen. Apropå regskylt så fick jag DYH på regskylten och det är ju nästan DYR vilket hade sett lite komiskt ut på garageuppfarten då frun har LYX på sin A-klass. Hade varit lite kul med en "LYX-merca" och en "DYR-BMW" på uppfarten...;-) |
|
|
Arvid, du får reklamera till Transportstyrelsen och be att få byta en bokstav...:-) Jo jag minns din hottade 520i, såg dig några gånger på stan. Säkert den enda 520i med fyra pipor i bak :-). /Anders |
|
| Det finns många 520 med 4 st pipor bak men på dessa står det inte längre 520 utan M5... :-) | |
|
Så är man hemkommen från en väldigt annorlunda resa - och väldigt rolig sådan! Dock inte utan missöden. Min beskrivning blir kort, då en längre berättelse från start till slut kommer att publiceras i BMW Club Schwedens tidning "Bayerisches Blatt". Gå med i klubben och ni får läsa rubbet :) Reste till Gatwick med Norwegian i onsdags kväll och tog in på ett litet - med betoning på litet - hotellrum ett stenkast från Victoria, just för att jag skulle kunna dra iväg snabb och smidigt på morgonen därpå. Leveranstiden var satt till 09.00 och tåget avgick 07.07 på torsdagsmorgonen. Tågresan tog mig genom Englands Trädgård (Kent) med får, ängar, fler får, rådjur och små trevliga byar tills jag nådde Ashford International (Eurostar stannar där) Jag hade kollat Taxi Ashford via den länk som ni gett i tråden och det skulle kosta 20 GBP för en förbokad taxi från stationen till BMW Broad Oak - tyckte det lät dyrt så jag lät det bero. Det visade sig kosta 6 GBP! Det nu berömda "tältet" ligger mitt emot BMW Broad Oak (som man alltså inte har något som helst att göra med, man bara hyr en plats på tomten). Inne i baracken fanns "leveransgänget" jag blev mycket väl omhändertagen av Adrian och Vicky. De var så behagligt trevliga, vänliga, tillmötesgående på ett artigt sätt att man bara kan uppleva sånt i England. Jag hann precis börja beundra min bil när den försvann för en sista tvätt. Den hade blivit lite blöt av regnet. Så efter bara en minut körde bilen iväg för att bli tvättad. Igen! Under tiden gick vi igenom pappersexercisen, vilket var väldigt enkelt. Jag visste ju vilka papper jag måste ha tillbaka så inget nytt där. Till slut fick jag se min bil igen och alla i baracken gick ut och ooohh-ade och aaahhh-ade. Visst var man stolt! Och väldans upphetsad måste jag säga. Försökte göra det så coolt jag kunde - speciellt kolla efter märken eller annat som inte var ok, men egentligen var jag som en 11-årig pojke på julafton! :D En eloge till Adrian; han var väldigt duktig, väldigt trevlig och väldigt bra påläst så det var faktiskt bara kul att gå igenom finesser och annat istf dra iväg meddetsamma. Här kan en och annan säljare i SE lära sig en del. Så kom då den stora stunden jag väntat på... ja, egentligen sedan februari när jag bestämde mig för att ”go the whole way” och köpa min livs första V8:a. Det kändes väldigt konstigt att köra ut på vänster sida från firman och när jag kom till första rondellen satt jag minst sagt på helspänn. Men det visade sig vara enklare än jag trodde och resan till EuroTunneln var ganska enkel. Naturligtvis kom där en gammal lastbil och gav mig ett mindre stenskott. Tack för den. Vid EuroTunneln blev jag vinkad åt sidan och fick bilen genomsökt av brittiska tullen. Spännande! :) EuroTunneln var ok, men alltför dyr - ta färjan istället och få lite frisk luft! 120 mil genom Europa i ganska så tät trafik var mindre lustigt och jag hade inte orkat hela sträckan i ett nafs om det inte vore för den aktiva farthållaren, vingelvarnaren och andra varnare och stödsystem som denna bil har. Den aktiva farthållaren är helt suverän och ett absolut måste om man kör mycket. Varför har jag inte haft den tidigare? Bilen är en dröm att köra; komfortstolarna är ännu bättre än i E61:an, vilket inte säger lite, riktningsstabil som ett tåg och den adaptiva fjädringen gör underverk. Har aldrig upplevt så jämna vägar som under denna resa i hela mitt liv. Vädret var höstaktigt med en hel del regn. Trafiken var tuff - mycket start och stopp, men trots detta hamnade jag på 9.3 lit/100 km enligt bilen. Ska kolla hur pass bra det stämmer med verkligheten, men dubbelturbon kan faktiskt gå snålt - det syntes på staplarna som man kan trolla fram i iDrive-menyn. Och den kan dra iväg rätt snabbt också, sat** vad det gick undan ibland! Och vilket ljud!!! Charlie hade naturligtvis inte berättat att man måste aktivera Office-funktionen 48 timmar innan, så det kunde jag hoppa över- Lika bra det, jag hade nog att koncentrera mig på... En sak jag gärna vill glömma är det stenskott jag fick vid Münster - ett rejält sådant, stort som en enkrona. Tack för kaffet - kan man inte få lov att njuta ens en hel dag?!? Typiskt protestantiskt; var aldrig för glad, det straffas... Nåja, en ruta kan bytas. Men ändå. Så fort pappersexercisen är färdig återkommer jag med en ny tråd om intrycken av denna imponerande maskin. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Lite halvdåliga bilder: Länk Länk Länk Och visst är det väl fräckt med brittiska skyltar?!? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Härlig läsning! Dock så framgår det inte riktigt vilken modell du köpt! Kan ju gissa på en 550i kanske? | |
Verdi |
Låter härligt Lars! Blir sugen på att göra om resan. Även väldigt sugen på V8 såklart men det är lite väl dyrt för mig än så länge. :) Kommer tyvärr inte ihåg vad killen som visade mig finesserna hette. Är sjukt dålig på att komma ihåg namn. Men han var också sådär brittiskt artig och trevlig. Gillade Genesis kommer jag ihåg. Och väldigt påläst. Kunde alla menyer utantill och pratade om hur han brukade låna hem diverse roliga bilar. (hoppas det inte är leveransbilarna bara. :)) Tror han var drygt 40 år gammal. Mörkhårig, smal. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.