|
Sida 68 av 110
|
|
|---|---|
|
Ryk 330xi, Jag förstår dig! M135i eller med X-drive kanske? Den kommer nog gå 3000 mil första två åren ska du se =) Det är ju egentligen inte heller ett problem med Porschen i mina ögon. Säger man inte att just sådana bilar gärna ska ha gått mindre än >1000 mil per år för andrahandsvärdet etc? Väldigrt ofta säljs väl dom runt max 1500 mil per ägare, i början? Ha en sån två år och 3000 mil, med fördel av prisskillnaden från UK, så borde det inte vara lika blodigt som motsvarande sv-såld och dess tapp.. |
|
| ryk330, jag tycker absolut du ska prova M135:an. 997 pdk är svinkul men M135i är en god utmanare om man skall nyttja den som en bruksbil dessutom är den rent ekonomiskt ett fynd jämförelsevis sett till både inköp och drift. | |
|
Jag är extremt skiftande i mina funderingar kring bil. 135i verkar såklart vara en extremt rolig bil. Men jag vet inte om jag kan motivera för mig själv och sambon en sådan. För mig kommer det bara vara en 1-serie med mer motor och inget annat. Då duger en 120 gott och väl. Har ju en M3 med kompressor för nöjeskörning ochbana, förvisso en gammal e46 men den slår en 135 i alla lägen med öhlinsdämpare och bra bromsar. Porschen lockar nog mest på grund av 40-års krisen :) Dock är det mycket kapital att lägga på en nybil utan mycket till motor för dom pengarna. Samtidigt skulle jag nog inte stå ut att åka en 996 turbo (egentligen roligt) mot för en 991 snikvariant. Samtidigt känns det lika fel att lägga kring miljonen på en "snik 991" när man kan få en 997 turbo pdk i fint skick för samma peng. Troligast blir nog en 120 igen, eller en polo om plånboken ska vara med i beslutet :) Men Porsche av olika slag kan inte släppa mina tankar |
|
Verdi |
ryk, Din 535d är ju bara en 520i med större motor också isf. ;) |
|
Verdi Jo absolut, mitt resonemang haltar såklart rejält. Men det är väl ett problem med bilar, sällan logiska beslut som ligger till grund för byte ;) Först bestämmer jag vilken bilmodell som ska köpas och sedan plockar jag fram logiska och bra motiv till varför just den modellen är bäst för minna behov :) |
|
| ryk; vad sägs om en A45 AMG då...? Snabbare än M135i i alla lägen, betydligt billigare än Porschen - men ändå relativt praktisk som andrabil. | |
|
Sani Jo det skulle ju kunna vara ett alternativ. Dock är jag nog inne på enderast en Porsche eller så blir det en 120d eller liknande ekonomisk bil. Alltså lite allt eller inget. En liten snabb rolig bil tror jag inte jag kommer nyttja mycket själv, en Porsche tror jag åtminstone nu att jag kommer vilja köra. Och damen tycker en snål bil är bättre än motorstark. Så det innebär att jag ska bruka andrabilen mer om något skoj köps. Att en 135i eller en liten AMG vore sjukt skoj är jag den första att hålla med om, men jag tror inte jag kommer nyttja någon sådan i större utsträckning. Porschen har en annan charm som jag nu tror jag kommer kunna hantera trots dess svagheter. Men det trodde jag om M3:an innan jag ägt en också. Nu orkar jag inte åka i den längre sträckor annat än för nöjeskörning någon gång. Extremt dålig ljudisolering i coupe utan fönsterkarmar, o jag som är kort når knappt bältet med dom långa dörrarna. Tycker det mest är en plåga förutom vid acceleration, broms och kurvtagning. Dock är det i te mycket sådant i vardagen mellan dagis och jobb. Så risken är väl stor att porschen känns likadan när nyhetensbehag lagt sig. Dessutom är det väldigt mycket pengar för en bil, och det är väl det enda som gör att jag inte köpt en 911 nu. Vettigast vore väl att ta ekonomiskasmällen och köpa en Porsche för att inse att jag inte blir gladare i en sådan och sedan kan njuta av att frun trivs i en liten bränslesnål bil. Då skulle jag kunna släppa drömmen om att ha en 911 :) |
|
|
Sådär, nu har vi varit hemma sedan i fredags och jag har äntligen skriva ner lite intryck från vår resa: I onsdags kl 7.05 gick Norwegianplanet mot Gatwick-flygplatsen och flygningen tar ca 2,5 timmar och enligt tidtabell landar du ca 8.40 engelsk tid. Vårt flyg kan ev ha landat något sent men då max 10-15 min men sedan tog det lång tid att ta sig ut från flygplatsen. Vi blev uppmötta av taxichaffisen i terminalen och sedan tog det fem minuter att ta sig till hans bil. Först kl 9.45 satt vi i taxin och den tog sedan exakt en timme och då var det en hel del trafik på vägen men vi fastnade inte i några köer, vilka kan vara vanligt förekommande enligt chaffisen. Jag hade tänkt boka uthämtning av bilen kl 10 men den tiden var redan bokad så det fick bli först kl 11, vilket jag är mycket glad för då vi anlände först kl 10.45 till BMW-handlaren... Min rekommendation blir således att boka en tid för uthämtning av bilen minst två timmar efter planets ankomsttid. Taxi bokade jag på Länk men det gick inte att ange adressen eller postnumret till BMW-handlaren i Ashford på deras webbsida så jag fick ringa dem istället. Kostnaden var 74 pund och då mötte han upp i terminalen. En slant billigare än Verdis alternativ men nu fick vi åka en 7-8 år gammal Opel istället men chaffisen kändes seriös och snäll så jag vill inte klaga. Men kanske hade det varit värt att lägga till nån hundralapp och ta Verdis alternativ istället...? Väl där så blev vi dirigerade till uthämtningsstället, vilket låg ca 100 m från huvudbyggnaden, och som var en enklare byggnad med ett tygtak ovanför bilarna som väntade på att levereras. Vi fick hjälp av en trevlig engelsman och jag berättade direkt att vi hade lite bråttom till Dover-färjan som skulle gå kl 12.55, med senast incheckning en halvtimme före. Han sade att vi kan vara på väg inom fem minuter men riktigt så bråttom hade vi inte utan vi tog nog 20-30 min på oss. Dock så tror jag att för den som har bråttom så går det nog att vara på väg inom en kvart. Nu var det dags att bege sig de dryga 3,5 milen till färjan i Dover och vi hade plötsligt gott om tid med en timme till sista incheckning. Lite fundersam var jag över att jag skulle köra i vänstertrafik men dessa få mil kunde verkligen inte ha varit bättre planerade då det handlade om en eller några fåtal kilometer från handlaren till motorvägen och på den vägen passerade vi två-tre rondeller varav minst en var att köra rakt fram i. Efter 20-30 min var vi framme vid färjeläget och från avfarten var det bara rakt fram genom en hel del rondeller och plötsligt var vi framme. Skitenkelt! Det gick bra att köra ombord på färjan men det däck vi hamnade på var i mitt tycke väl trångt men vi hade ändå flyt och fick en ganska så bra plats ändå. Här blir ändå min rekommendation att betala 12 pund extra för att få prioriterad ombord- och avstigning som Stilren hade vid sin hämtning då det bildäcket var rymligt och det kan det ju vara värt för att minimera risken för dörruppslag.. Färjan tog ca 1,5 timme och vi passade på att äta ombord. Då vi tog denna resa som en "weekend mitt i veckan" och med sällskap av min 3-åriga dotter och min far så fanns det ingen anledning att jäkta och för att göra det både roligt och bekvämt så bokade vi färja från Kiel till Göteborg vilken avgår 19.45 på kvällen och är framme kl 9.15 morgonen därefter. Men färjan hade vi bokat till torsdag kväll så onsdag kväll övernattade vi i Düsseldorf och vi hade då åkt ca halva vägen till Kiel (från Asford till Kiel tror jag är drygt 90 mil). Vi bodde på Ibis Hotel vilket jag verkligen kan rekommendera då det är en stor och prisvärd kedja. Det var ett fräscht hotell och kostade bara 62 euro för ett dubbelrum och sedan tillkom frukost på 9,50 euro per person. De hade också ett litet garage vilket kändes tryggt och det kostade också under 10 euro. Efter en bra frukost så tog vi oss sedan i lugnt tempo till Kiel och var framme på seneftermiddagen och det gick redan då bra att köra ombord på Stena-Line-färjan vilket kändes bra. Här var bildäcket väldigt rymligt så risken för dörruppslag var obefintlig vilket kändes bra och middagsbuffén var mycket god och pricken över i:et var mjukglassmaskinen som tjejen fick styra själv :-). Vi hade tur och just torsdagen som vi åkte var färjan som billigast. För två vuxna och ett barn betalade vi 1 200 kr vilket är samma pengar som färjan Puttgarden-Rödby och Öresundsbron skulle ha blivit tillsammans. Tillkom sedan 1 000 kr för ett rum med havsutsikt och det är ju samma kostnad som ett vanligt hotellrum som vi annars skulle ha haft. Totalt så sparade vi in ca 50 mils körning och motsvarande bränslekostnad men inte minst så var det trevligt och kul att åka båt för oss allihopa. Fredagen tog vi oss de ca 45 milen från Göteborg till Uppsala och hela resan gick totalt sett väldigt bra. Det blev dagsetapper på bara ca 45-50 mil och vi fick tillfälle att umgås i lugn och ro vilket bara det kändes skoj. Och sedan att bilen var till mer än belåtenhet gjorde ju inte nöjet sämre. Jag är helnöjd med färgkombinationen och det röda lädret är riktigt läckert till den vita exteriören. Prestanda på bilen har jag inte hunnit testa, dels pga att den fortfarande är under inkörning och dels på att dottern verkar vara en farträdd typ, så fort jag accelererade även det minsta så sade hon "kör inte så fort pappa". Misstänker dock att det har att göra med att bilen har ett både trevligare och mer närvarande motorljud än mammas MB A150...;-) Som ni kanske har förstått så ångrar jag ingenting och jag är sugen på att beställa en till M135i att hämta till våren men med en annalkande flytt till villa i november och med de kostnader som hör till så vete tusan om det är så lägligt. Vi får väl se hur det blir och såklart spelar ju valutakursens utveckling också in... |
|
|
Ber om ursäkt för lite stavfel men det blir lätt så från iPhonen... /Arvid |
|
Verdi |
Kul att höra att allt gick bra Arvid. Tror det här med att hämta själv är en extra krydda helt klart. :) Ska ni ha två st M135i eller ska du sälja den du hämtade nu? ps. Jag åkte med Taxi Ashford Länk . Var väl ingen lyxbil direkt men Chrysler 300 har ett väldigt rymligt baksäte och föraren var prydlig och proffsig. Kostade £86 har jag för mig. |
|
Grattis Arvid - och välkommen hem! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Trevlig write-up Arvid! Kan väl också fylla på med vår trevliga hämta-bil-upplevelse i England: Vi gjorde också miniresa utav det hela, en weekend-resa med 3 nätter i London. Bodde ganska prisvärt på ett spa-hotell i Hilton kedjan. Ca 1000 kr/natt. Måndag kl 10 hämtade vi "monstertrucken" och liksom du upplevdes körningen i England oerhört enkel och smidig. Tänkte hämta bilen på fredagen och haft den på hotellet i London men så här efteråt är jag väldigt glad över att det inte blev så. Doverfärjan med Clublounge + Priority pass var klockrent. Snabb på- och avkörning, tror vi var första kön som fick köra på och kanske 10-15:e bilen i den raddan. Breda filer ombord och som sagt, smidigt med köerna samt att vi även kom 1,5h tidigare än båten vi först bokat. Ca 100 pund vill jag minnas + mat. Vi klurade länge på hur vi skulle ta oss till Ashford då vi bodde lite knepigt till i London vad det visade sig gällande T-bana/buss etc. Vi räknade att det hade kostat ca 100 pund för oss två att ta 1) buss till metron 2) metron till andra metron 3) metron till tågstationen 4) tåget till Ashford 5) taxi från tågstation i Ashford till BMW. Till slut ordnade vi via hotellet taxifärd (iofs i en lyxutrustad MB ML. Chaffisen hade kostym och var mkt trevlig att resa med ca 60 min till Ashford) och detta kostade oss (endast?) 90 pund. Det kändes betydligt lättare också med tanke på all shopping vi hunnit med hehe. Slutade med att chaffisen satt sig ner hos en av BMW säljarna då han var som han själv uttryckte det "BMW i hjärtat, MB i tjänsten". Han ville också ha en SUV med 4WD och satt säkert kvar där med säljaren långt efter vi väl hade börjat åka iväg mot Dover. Rolig typ och som sagt, lite lyxigt samt prisvärt med tanke på vår situation med kollektivtrafiken! Körningen till Tyskland var lite kämpig pga trafiken. Lustigt nog körde vi förbi F1 cirkusen bl a Lotus F1 teams lastbilar som var på väg till Belgiens Grand Prix SPA. I Tyskland släppte det och man fick tänka på hastigheten eller rättare sagt gaspedalen. Med den motorn kändes bilen ofattbart rapp, jämn och finstämd. Härligt ljud om än "bara"ca 3500 r/min. Kraften finns ju där hela tiden och i Sverige behöver man nästan aldrig göra något större gaspådrag så att säga, den levererar direkt ändå. Sedan tog vi färjan från Puttgarden och bron över, i och med att jag hade min Brobizz sen i somras kostade detta 730 kr + 179 kr, vilket är svårt att hamna under. På bilsemestern i somras åkte vi iofs på vägen ner genom Danmark och passerade Bältbron eller vad den kallas som endast kostade 230 kr med Brobizz. Sen var det ju lite extra körning och bränsle då men vi sparade nog in tid då vi skulle till Köln. Jobbigaste biten att köra var ändå i Sverige. Att åka Autobahn 100 mil för att sedan trängas på E4:an i 110 km/h är i min värld inte så kul. Tanken slog mig då hur pass "lite" man kan använda dessa kärror i verkligheten i vårt land. Jag menar inte att man behöver köra som en dåre i Tyskland osv men möjligheten att ligga i en tom vänsterfil med i övrigt lätt trafik som håller sig i respektive körfält är en oerhörd fin känsla, kanske framförallt för mig som i tjänsten tillägnar ca 300-500 mil/månad på de svenska vägarna =) |
|
| Trevlig läsning :) | |
|
Arvid - pratade med Charlie idag. Uppenbarligen skall man inte gå in på BMW Broad Oak utan ett ställe 100 meter bort, eftersom det egentligen är två olika företag. Var det så du gjorde? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Verdi: Tack. Frun är dessvärre inte så värst bilintresserad och är för nöjd med sin A-klass så att behålla två st M135i blir det inte tal om. Men ur ett ekonomiskt perspektiv så borde man ju beställa en ny kärra så snart man fått hem den nuvarande. Vore ju lite kul att byta tre gånger per år liksom...;-). Stilren: Tack detsamma. Låter som ni hade en riktigt sjysst weekend :-). Narvselius:Jag traskade in på BMW Broad Oak och de hänvisade mig glatt 100 m bort till "tältet" eller vad man nu ska kalla det. Det där kommer du fixa galant :-). Gissar att du hämtar åket vilken dag som helst nu...? |
|
|
Och här kommer lite iPhonebilder från resan. Missade dock att som Pancho och Verdi plåta farsan men dottern blir ett bra substitut :-): Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| Ska läsas bättre när jag släppt semestermode, verkar intressant vid skummläsning. :) | |
| ryk: jag är bra på mycket men inte är det på att uttrycka mig textmässigt kort och koncist...;-) | |
|
arvidw: Grattis till bilen ! Trevlig reseberättelse. Håller med om att det röda lädret mot det mörka inredningen är en fullträff. Jag är mycket nöjd med min bil över förväntan! ///bmwlars |
|
| Fina bilder! Köpte ni bilbarnsstolen hos BMW eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.