AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.981

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 66 av 110
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Verdi:

Vad gäller lackskydd så är det absolut viktigaste vem som gör jobbet. Anlita firman med bäst rykte i närområdet och förklara tydligt vilka förväntningar du har. Då kommer du bli nöjd oavsett om det är Ditec, PPS, Mr Cap, Tefcar eller vad det nu kan vara som läggs på bilen. Omvänt kommer du garanterat bli missnöjd om fel person gör jobbet oavsett vilket lackskydd som används.
Verdi
arvidw,
Ja, Charlie är nog lite bekväm av sig. :-) Nu när pundet är så billigt så är det ju ett självspelande piano.

Tack för tipset om Unterberger. Har dock inte planerat något ytterligare inköp för tillfället. Är väl ingen idé med sportavgas på en diesel ändå? :-)

Du kommer nog slå tiden, men det tar ett tag ändå. Postade ursprungspapperen på en tisdag. Fick svar att det saknades papper efterföljande fredag. Sen gäller det att få tag på en registreringstid hos bilprovningen. Jag ringde runt en fredag förmiddag och fick tag i en tid på måndagen faktiskt, men kunde inte förrän på tisdag. (tips: boka i Södertälje mha ärendenumret för ursprungskontrollen! Man behöver inte vänta på att få hem papperen. Uppsala, Sollentuna, Västerås, Strängnäs osv osv har minst 2 veckors väntetid.) Sen fick jag plåtarna på torsdagen. Så det är lite som ska göras och lite som ska stämma.
Verdi
Daniel N,
Ok, jag förstår.

Vilka är bäst i Uppsala, eller möjligtvis norra Sthlm?
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

arvidw: Du kommer att gilla din bil ! Jag älskar min bil,mycket underhållande att köra! Har nu kört 122 Mil,men imorgon oljebyte Castrol 0-30 Professionell för bensin motorer. Plus stänkskydd fram o bak ...

Tackar för länken, men när jag jämförde priserna mot leebmann ,så var priserna högre hos din handlare i Lindau.

///bmwlars
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Bmwlars: ja, det ska bli spännande med ny bil :-).

Typiskt om jag tipsar om nån som är dyrare än de andra men hur som helst verkar de jäkligt bra att ha att göra med och det kan ju alltid vara vettigt att höra med flera. Jag såg i "M135-tråden" att du också köpt kolfiberinteriören och jag blir förstås nyfiken på vad ditt pris blev...?

Och jag hänger också lite på www.babybmw.net och där har nån dragit igång ett gruppköp av performanceavgassystemet för 800 euro och det kunde jag köpa för 650 euro från Unterberger vilket känns svårslaget men jag kan ju förstås vara ute och cykla...;-(.

/Arvid
ar
218
arvidw
Bmwlars: det kan ju också vara så att jag, efter att ha köpt bil av Charlie som man ofta får tjata på för att få svar, blir fullkomligt lyrisk bara över det faktum att få svar på alla mina frågor och det dessutom samma dag från Autohaus Unterberger...;-).

Dock så måste jag säga att Charlie, förstås med något undantag, ändå blivit betydligt bättre på att svara mig under sista tiden men då verkar han istället ha blivit sämre på att svara Narvselius så han har väl nån form av begränsad svarskvot he, he...;-).

/Arvid
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Vilka som är bäst i dina trakter vet jag inte, finns säkert någon annan här som kan svara på det. Jag använder mig iaf mycket av PPS och det erbjuder Waxdepån i Täby.
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Arvidw, hur navigerar man till shoppen som du länkade till? Försökt med google translate men blev ej klokare för det. Låter som en rimlig fraktkostnad till skillnad från leebmann som vill ha 59 euro för pedaler, vxlknopp, handbromshandtag.
ar
218
arvidw
Sorry för lite off topic.

tbang:
Den shop som Autohaus Unterberger har är nog bara den via Ebay:

Länk

Som synes så har de inget jätteutbud i shopen men jag har mailat dem för att få prisuppgifter och de priserna har varit ca 5 % billigare än priserna de har på Ebay. Som exempel har jag fått prisuppgifter på följande saker:

-Performance-interiör i alcantara/kolfiber, sju delar 510,- €

-Performance handbromshandtag med alcantarabälg 95,- €

-Performance växelspaksknopp med alcantarabälg 115,- €

-Performance njurar 57,- €

-Performance kolfiberbackspegelkåpor 360,- €

-Performance baklysen Black Line 190,- €

-Performance avgassystem 650,- €

-Performance pedaler inkl fotstöd 140,- €

Och som sagt frakt på 15,- €.

/Arvid
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Just performance delarna var billigare hos dem. Blir en beställning därifrån istället! Tusen tack för länken.
Verdi har du fått allt godkänt nu så du kan köra med bilen? Vad jag förstår så borde man väl egentligen även kunna få köra med de engelska skyltarna då det är riktiga skyltar och att man har importförsäkringen?

/Anders
Verdi
Med känsla,
Japp, nu får jag köra! Har inte kört så mycket än dock. Var ute en sväng ikväll och sport+ är beroendeframkallande. Har nästan svårt att förstå hur den kan vara så mycket rappare än min E91 330d. Automatlådan är guld värd. Motorn har säkert mindre turbolag också med nya twinturbo-aggregatet.

Tror man får köra 7 dagar i Sverige på importförsäkringen. Du kan ju alltid ansöka om förlängd tid i samband med ursprungskontrollen men då krävs en temporär försäkring. Men det här vet du säkert om. Är väl lika som med tyskimport?
Min import försäkring hos TH gäller 30 dgr så eg borde man ju få köra väl? Vid tyskimport har man ju i bästa fall bara tillfälliga skyltar så det är väl annorlunda då de eng skyltarna väl är permanenta skyltar?

BMW-s nya lådor är fantastiska.

/Anders
Verdi
Jo, importförsäkringen gäller i 30 dagar. Men du får bara köra med den i 7 dagar sen du korsat gränsen. Är rätt säker på det. Däremot skyddar ju försäkringen mot vandalisering och dylikt, vilket den ju kan råka ut för även om den står parkerad.
Verdi
ps. Man får köra kortaste vägen till/från registreringsbesiktningen på importförsäkringen också.
Jo det sista känner jag till, samma som på tysk import, men hade för mig att TH inte hade sju dagars regeln, men spelar ingen roll, har inget behov att köra med den. Var besiktigade du?

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vi har väl någon annan regel som säger att en svensk inte får köra omkring med utländskregistrerad bil någon längre tid, förutom försäkringen.
Verdi
Jag fick en snabb tid i Södertälje. Var rätt dåligt med tider närmare Uppsala.
Jo men känns pest att behöva ta sig igenom hela Stockholm med alla stillastående köer där. I höstas var jag tvungen att åka till Högdalen och det gick bort i princip en dag, plus att jag blev stoppad av en polispatrull som trodde jag stulit en X5 för jag körde ju utan plåtar, men de hade ju inget att sätta dit mig för även om de gjorde allt vad de kunde för att ge mig böter. Tidigare fungerade det bra med Västerås och Sollentuna men de verkar ha sämre med tider numera.

/Anders
Verdi
Jag hade tid 14:30 och hade inga problem med några köer alls. Trodde det skulle bli kö på hemvägen men det var ytterst lite.

Annars kan man åka runt åt Enköping-Strängnäs men då kanske det blir problem för det är ju inte "kortaste vägen till och från". Det är 13 mil istället för 10 mil. Tordes själv inte ta risken. Annars är det en trevligare väg om man inte har bråttom. Risk för broöppning också dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.