AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.963

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 65 av 110
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Herr Hellström skall ha stort tack för hans insats! Huruvida man vill tro Skatteverkets egen expertis är väl upp till var och en... ;) Själv är jag nöjd - jag tolkade, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att denna regel mest var ämnad för företag.

Stilren - naturligtvis kan språk ändras retroaktivt, men min hållning är att jag har ett kontrakt som skall följas - annars blir jag putt och förvandlas till en "Grumpy Old Man." Håller med dig att LHD är en klar fördel. :P

Charlie visade på sin egen F30 (330d) att man kan ändra till svenska; hans flickvän är nämligen från Sverige och han övar sig svenska genom att köra menyn i bilen på svenska - lite kul kuriosa! :)

----
BMW CS/SC #6212
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Narvselius, har Du träffat gode herre C i London eller?
/T
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Om nu Charlies flickvän är från Sverige är det nog inte uteslutet att han via henne följer denna tråd. Förutsatt att han känner till den såklart.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
jhhellstrom -> Jag tycker dit senaste inlägg är lite tråkigt. Du får det att låta som att jag själv har hittat på det jag skrivit och att jag dessutom föreslår att ni ska deklarera på ett visst sätt. Det är inte sant.

För det första har jag bara återgivit vad Skatteverket själva skriver i "SKV 556 Moms på nya bilar, motorcyklar, båtar och flygplan - Privatpersoners köp av nya transportmedel i andra EU-länder". Länk

För det andra har jag aldrig sagt åt er hur ni ska deklarera. Tvärtom har jag ju sagt att det är upp till var och en och att jag skiter i hur ni väljer att göra.

Nu, med det sagt, så tycker jag det är märkligt att informationen du fått skiljer sig från vad som är skrivet i SKV 556.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Pettran: Eller att det skiljer sig från din tolkning rättare sagt. Jag har svårt att se att paragrafen ska vara skriven på så sätt att taxikvitton, bussresor, etc ska tas upp i deklarationen. Det faller på sin egen orimlighet.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
pettran: Jag har försökt förklara för dig att du har förstått det hela fel, men inte lyckats. Så nu tog jag skatteverket till hjälp då du inte trodde mig.
Om det nu bara var du som missförstod så gör det ju inget, det blir ju lite tråkigt när andra tar dina idéer som sanning.
Alltså: INGA andra utgifter än de på bilfirmans kvitto ska tas upp.
ni
16
niti
2012 X3 20d
Ett tips om ni vill köpa tillbehör som vinterdäck, gummimattor el annat så går det att beställa från BMW Ashford, dvs utlämningsstället.

Beställning och betalning går separat och ej via Export sales (Charlie).
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
jhellstrom -> Har du läst SKV 556?
Verdi
niti,
De har tyvärr bara mellaneuropeiska vinterdäck.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
pettran - instruktioner skall tolkas, det är därför vi har så många jurister i dagens samhälle... ;)

_pancho_ - nix, men vi har språkats vid per tfn. Hon arbetar också inom BMW.

Joofa - jag får skicka länken till tråden till Charlie och be honom skicka det till sin käraste!

Dessutom kommer han ju snart till Sverige, så ta vägarna förbi BMW Solna så får ni möjlighet att träffa honom dessutom.

För info - jag har nu fått min "time slot" - sitter och räknar dagarna... Tick, tack...

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Då har jag fått registreringsbevis och skyltar idag. Äntligen. Drog ut lite på tiden. Är nästan en månad sen jag var i England nu, och känns som ännu längre sen. Gjorde ju en miss när jag missade ett papper till ursprungskontrollen. Men annars har det varit väntetid.

Har skickat iväg den där lilla lappen till England där man ska skriva vilket regnr bilen fått i Sverige, fixat försäkring och ställt på bilen.

Är bara själva monteringen kvar. Hur f-n gör man? _pancho_? Tänker nog åka runt på lite verkstäder imorgon bitti och höra om någon kan fixa det hela. Börjar väl på Novation.

Narvselius,
Ska du få din bil redan? Jag ville ju ha en -14 också men enligt Charlie skulle man inte få bilen förrän i juli + 4 månader = november och det kändes inte skoj. När beställde du din?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Verdi: Bak behöver man en hållare, den kan du säkert få av Novation, så gör du lite reklam för dem. Den skruvar du fast i bilens 2 hål i bakluckan, sedan snäpper du fast plåten i den.
Fram skruvar du fast hållaren med 4 st plåtskruvar som du sätteri hörnen på plåten, antingen kan man förborra i plåten eller så trycker man lite och drar dem igenom plåten och sen in i kofångaren. Finns vita och blå täcklock till skruvskallarna, dessa lär du kunna få av bmw oxo om du är trevlig :)

/Tobbe
Verdi
Var förbi Novation imorse. De har nog tid att fixa det där i eftermiddag. Litar inte riktigt på mig själv. :-) Är väl inte att jag är ohändig, men däremot lite klantig och slarvig. Ska se snyggt ut!
Verdi
Och där går jag i mål! 197:- ville de ha för hållare och arbete. Var det väl värt tycker jag.

Har även beställt 4 st 400M 18" framfälgar från Leebmann24 att ha som vinterfälg. Även gummimattor beställdes.

Kvar att fixa är motor+kupévärmare, lastutrymmesmatta och någon slags lackskydd. Vad är bäst? Ditec?
Verdi
ps. Vad är grejen med den blå Ferrarin som stått hos Novation i x antal år? Svårsåld? :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Verdi - just historien om leveranstiden är lite lustig. Ordern bör ha lagts i början av juni, 5-6 ungefär, och när jag fick kontraktet för påskrift i juni var leveransdatumet 20 november (!). Charlie sade dock att det inte skulle vara några problem att få den i oktober; jag tryckte på och påpekade att jag inte ville ta hem en bil i november med sommardäck. Så, jag har hela tiden planerat in mentalt en resa till London i oktober och hoppades mest att det skulle bli i början och inte i slutet.

Och så blev det i mitten av september. I och för sig väldigt trevligt, men vad i hela friden använder de för prognosverktyg för tillverkningsdatumet?!?

Antingen är det allmänt kaos, eller så är det helt enkelt så att BMW också känner av lågkonjunkturen och kan därför producera bilar tidigare än först planerat. Det har ju varit lite signaler på det hållet i andra trådar; någon fick en slot redan efter sex veckor vill jag minnas.

Nu tror jag att jag får min bil efter ganska så normala 12-13 veckors väntan.

----
BMW CS/SC #6212
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Verdi: snabba leveranser från leebmann24.de
Beställde lite Performance delar på måndag lev fredag. Bra!!

///bmwlars
Verdi
Narvselius,
Blir lite avundsjuk. :) Men jag är sjukt nöjd med min bil också. Är ett litet lyft mot E91:an. Framförallt automatlådan.

Har totalt glömt bort den knackiga ekonomin. Har varit och kollat på hus här i Uppsala de senaste veckorna och dessutom fått vår lght värderad. Bostadsmarknaden är glödhet här just nu. Vi gör nog ca en mille i vinst på 5 år på den. Tyvärr har väl nästa boende ökat lika mycket, minst, så det är ju inga pengar som man får någon större glädje av.

bmwlars,
Det låter bra. Har väl ingen brådska men skönt att ha det fixat. Blir Continental dubbat på dem. Litar inte på odubbat. :-)
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Niti: Typiskt att det går bra att beställa tillbehör från BMW Broadoak för jag frågade Charlie om det men det var inte möjligt. Men jag är inte förvånad att det går...;-).

Verdi: Grattis till att bilen är färdig på riktigt. Jag räknar med att slå din tid att få bilen registrerad med råge men så är det ju också lättare för oss eftersläntrare som lär oss av pionjärernas misstag...;-).

Kul att du också beställt vinterhjul och nu vill jag tipsa om en auktoriserad tysk BMW-handlare som har sålt Performance-delar till mig till riktigt bra priser + att de har riktigt bra priser på frakten, det mesta ca 10-15 % billigare än Leebmann och Salesafter. Företaget heter Autohaus Unterberger och ligger i Lindau:

Länk

Jag har haft mailkontakt med sarah.juhre@bmw-unterberger.de och hon svarar alltid samma dag och känns väldigt tillmötesgående. Hälsa gärna från Arvid om ni tar kontakt med henne. Jag har sagt att jag ska tipsa mina forum-vänner...

Just det jag har bl.a. köpt Performanceinteriör i kolfiber/alcantara, växelspaksknopp, handbromshandtag och Performance-avgassystem och oavsett om jag skulle köpa en produkt eller alla dessa delar så kostar frakten bara 15 euro vilket känns väldigt prisvärt.

Som exempel så kan jag nämna att nån av Salesafter eller Leebmann annonserade performanceinteriören till extrapris 569 euro (istället för deras ordinarie lågpris på 599 euro) vilket är ca 100 euro under rekommenderat pris av BMW. Om jag förstpd det rätt så skulle frakten där kosta 50 euro så totalpris 619 euro och hos Autohaus Unterberger betalar jag 510 euro + 15 euro i frakt vilket blir nästan 100 euro billigare. Samma sak med Performanceavgassystemet som jag betalar 650 euro för vilket andra annonserar för ca 800 euro på Ebay. Sedan är det ju alltid lite billigare att inte handla via Ebay utan bättre att ta kontakt med dem vid sidan om för då slipper de ju kostnad till Ebay och Paypal...

/Arvid
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Verdi: Ja Ferrarin på Novation ser ju fin ut men har väl stått där i en tre år eller så nu. Gissar att mörkblå metallic inte är den populäraste färgen och även om den har prissänkts en slant så har ju Ferrarisar rasat ganska rejält under dessa år...:-(

/Arvid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.