AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.973

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 64 av 110
Verdi
Jörgen,
Haha. Såg det. Var tvungen att vända. Var nån sekund där när jag undrade om jag skulle hälsa eller inte. Men trodde inte du kände igen min bil. Jag får hälsa nästa gång. ;-)

Japp. Nu är bilen på väg mot Umeå. Verkligen supertrevliga köpare. Som dessutom betalade annonspriset. :-)

Stilren,
Ok, då tror jag att jag vet jag vem du är och vad du ska hämta. ;-) Fint "jobb" du fått.

Tror du kan lita hyfsat på BMW navin. Helt säker kan man ju inte vara. Men den markerar så fint rött och gult på kartan om det är kö, eller störning. Fick en omväg en gång där man fick komma på mot slutet av kön och då stämde det riktigt bra. Det var kö och den slutade exakt när navin sa att den skulle sluta. Imponerade stort! Framförallt på min far. Något oväntat då han resten av tiden mest satt och försökte hitta fel på bilen. :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Vår gode Charlie skulle nog behöva en projektassistent... har nu i två dagar försökt få honom att berätta när min bil tillverkades och när den planeras anlända i UK. Nada. Nichts. Rien. Inget.

Suck. Så nära och ändå...

----
BMW CS #6212
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Tidigare i veckan, när Charlie var tillbaks från semestern, så fick jag reda på att min bil byggdes 1/8 och att den är färdig för upphämtning från 27/8. Häromdan så bokade jag flygbiljetter och som så många andra så tar även jag med mig min far på resan. I likhet med Verdi så är det även jag som i detta fall ska ha bilen. Som bonus så följer även dottern på 3,5 år med och eftersom jag snikade på navin så får väl hon agera kartläsare...;-).

Stilren, jag undrade vilken "Joker i leken" som plötsligt gav sig till känna och som hade en Englandsbil att hämta, men till sist så föll poletten ner och då mindes jag att jag nog förstått tidigare att du är "sonen i det välfyllda BMW-huset". Hoppas resan går bra och att X5:an är till belåtenhet för er :-).

/Arvid

P.S. När jag fick VIN-numret av Charlie så kikade jag förstås igenom specen och fann då att den verkade stämma med "Swedish on-board literature" och allt. Blev dock aningen förvånad när jag på raden under läste att de även lyckats att beställa "Arabic on-board-literature" så om det är nån från mellanöstern som vill köpa en uppsättning så är det bara att hojta till...;-). D.S.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Grattis Arvid! Jag försöker fortfarande få Charlie att berätta när min bil kan hämtas - det är lite frustrerande att veta att den är producerad men inte ha en aning var den är och när jag kan lägga vantarna på den...

Då ser vi fram emot en resebeskrivning snart :)

----
BMW CS #6212
Verdi
arvidw,
Jag fick också böcker på arabiska. Dock plockade utlämningskillen ut dem redan i Ashford. Har något med någon märklig BMW-rutin att göra. Han sa att det alltid var så på bilar som levererades med svenska böcker.

Oj, en 3,5 åring? Det var ju lite vågat. :-) Har hon tålamod att åka så långt?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Charlie är för skön...

Sent omsider svarade han på mina enträgna försök att få VIN på bilen; fick det idag. Samt att bilen tillverkades 8 augusti. Kollade på BMWVIN och fick reda på att bilen tillverkades 30 juli...

Det som är mer oroväckande är att bilen "pratar engelska", jag har koden
S853A SPRACHVERSION ENGLISCH Language version English

...när jag borde ha "885 Swedish language" som det står i kontraktet.

Är detta också något som de fixar i Ashford i efterhand, eller har någon (inget namn) gjort ett misstag i orderläggningen, månne?

----
BMW CS #6212
ar
218
arvidw
Narvselius: Tack, nån form av reseberättelse ska jag kunna knåpa ihop. Känns kul med bara en dryg vecka kvar till upphämtning av bilen :-).

Och gällande att du fick Sprachversion Englisch så känns det som att något kan ha gått fel för jag har iaf S6S4A Sprachversion Schwedisch under min VIN-information. Alltid ska det vara något...:-(. Fick du förresten också Arabiska handböcker till din...?

Verdi: Vi har tänkt ta det ganska lugnt och ta två hotellnätter på hemvägen så att det inte blir alltför långa respass för 3-åringen. Och nyligen kom jag att tänka på att färjan Kiel-Göteborg skulle kunna vara både trevligt och lite spännande för dottern. Och vi hade lite flyt och har lyckats pricka in billiga dagar både för flyg och båt. Färjan Kiel-Göteborg betalar vi 1 200 kr för + 1 000 kr för sovhytt. Sovhytten blir ju samma kostnad som för en hotellnatt och 1 200 kr för färjan är nog ganska precis vad Rödby-Puttgarden-färjan och Öresundsbron skulle ha kostat om vi valt den vägen istället. Resultatet blir att vi spar in ca 50 mils bilresande och får åka lite lagom båt i drygt tolv timmar...:-).

Vi hämtar ut bilen kl 11 nästa onsdag och först dagen efter, på torsdag kväll, kl 19 ska vi ha tagit oss de dryga 80 milen till Kiel. Och väl framme i Göteborg så har vi ju 45 mil hem till Uppsala så det känns som väldigt rimliga dagsetapper :-).

ar
218
arvidw
Jag var förresten också lite orolig efter att ha läst VIN-infon om min bil då det inte stod något om "Cold-climate-version" som jag har beställt. Dock så stod det med något som kallas "Blow-by-heater" och efter lite googlande så verkar det vara nån form av motsvarighet till cold-climate-version på N55-motorn som ju min bil har.

Jag blev ännu lugnare när jag kollade upp några svensksålda M135i:s utrustningslistor och fann precis samma resultat där med blow-by-heater istället för cold-climate...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Arvid - skönt!

Jodå, jag har också fått arabisk manual... Däremot så pratar alltså min bil engelska. :( Nå, låt höra vad Charlie har att säga. Det borde väl inte vara så svårt att få den omprogrammerad i Ashford?

Jodå, alltid skall det vara något - fast om detta är alternativet till ett dörruppslag vid Eurotunneln så... ;)

----
BMW CS/SC #6212
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Här blev det svenska böcker. Säljaren visste knappt att dessa gick att få på annat språk än engelska och märkte detta då hon tänkte gå igenom instruktionsboken med mig.

Jag såg inga andra LHD i Ashford men förmodligen så var dom parkerade på nån annan plats. I övrigt väldigt fina BMWs, 3erGT och diverse M-bilar och fullspecade 1, 3 och 5 series fanns representerade.

Måste bara nämna att båten (P&O) var kanon, gick smidigt som bara den med Club-paketet (prioriterad på- och avkörning samt plats i båtens främre Club Lounge där man fick Champagne, dryck och kunde beställa mat. Bäst var att bildäck var brett och inga risker för dörruppslag etc.
Vad är det som skiljer på språkversionen mer än texten i manualen? Fungerar röststyrningen på svenska?

De senaste bilarna jag haft går att ändra till svenska i menyn dessutom är ju manualen integrerad i iDriven. Det finns även manualer i pdf-format på respektive språk.
no
217
nogren
X3 30d -19
Vart hittar jag pdf manualen?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Stilren - har du kollat din spec på BMWVIN.com? Tänkte mest om du har "6S4 Swedish manuals" som kod i din spec.

Jag har det som sagt inte och försöker få Cahrlie att inse att detta är ett problem; just viftar han bort det med att man inte skall tro annat än officiell BMW-info. Har skickat honom ett lite mer... "tydligare" mail ang deta och att jag förväntar mig att bilen pratar svenska när jag hämtar den i Ashford. De har ju gott om tid att kolla menyerna eftersom den bör dyka upp allaredan nästa vecka.

Låter som en trevlig liten butik :) - där får man ta sig en liten sväng... Bra också med info om båten, tror det passar bra med lunch just då och satsar nog på båt av den anledningen, dessutom är det säkert bra med lite sjöbris i ansiktet innan det blir en lååååång körning hem.

nogren - menar du den på svenska? Visste inte att man kunde få den som pdf...

----
BMW CS/SC #6212
no
217
nogren
X3 30d -19
Narvselius,

Ja, Bunf antyder det ovan, men jag har bara lyckats googla fram en amerikansk F30 manual från 2012...

Niklas
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Den som finns som "pdf" via menyer i iDrive om det var det som ansågs kanske?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Den BMWVIN som ni använder, får ni även upp bild på bilen med exakt rätt spec både exteriört och interiört?
Det finns manualer på svenska i pdf-format. De borde nog gå att få tag i hos en vanlig BMW ÅF.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Viktigaste är väl att bilen är LHD och har cold climate. Svensk meny går ju säkert att göra retroaktivt annars är väl engelska och tyska standard. Svenska böcker kan man alltid beställa (osäker på servicebok?). Jag menar man kanske vill ha just denna original på rätt språk eller åtminstone original. Sen är det väl digitalt på nästan alla nyare BMW idag?

Vet ej ang VIN kan be ägaren kolla det och återkomma om det inte löst sig för dig redan?

Oroa er intekörningen i England iaf den gick fort och smidigt. Holland och Belgien var lite mer omständligt pga deras körstil och all tung trafik. Tyskland gick smidigare än för 2 veckor sedan med mindre vägarbeten och bättre trafikflöde. Har man hela vägen till mellersta eller norra Sverige får man nog ta sig en övernattning. Då skulle jag rekommendera kvälls- eller nattfärjan från Lübeck. Ca 1200:- till Malmö tror jag, restid ca 5-6 timmar med egen sovhytt och så kan man köra sista biten efter det. Bara ett tips då jag åkte så förra sommaren. Och har man tid kan man ju göra en visit i London som vi gjorde, riktigt trevligt!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Resa och hotell bokat! Är det bara jag som tycker att klockorna går väldigt långsamt...?

----
BMW CS/SC #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Pettran: För din skull har jag nu frågat Skatteverket, se svar nedan. Nu räknar jag med att du tror att skatteverkets egen expertis har fel och du har rätt, men alla ni andra behöver inte ha dåligt samvete för att ni inte tar upp tågresor och annat som Pettran föreslagit:

Det är endast de kostnader som finns med på fakturan från bilförsäljaren som ska räknas med.

Med vänlig hälsning

Skatteverket.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.