AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.966

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 62 av 110
Verdi
acey,
Ingen fara med OT. Är ju "min" tråd och jag säger att det är ok. :-)

Ja, om det går att lösa. Allt blir en kompromiss. Vi tänker kanske flytta ut från vår lite för centrala (barn gör att man tänker lite annorlunda) lght till en villa i närförort. Går väl att lösa med buss/cykel också men är ju bekvämt med en varsin bil.

Shit, får man ut så mycket ur en S6? Har de ingen kryptering som BMW har?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Ja, enligt mätningar så verkar effekten ligga i underkant enligt angivna siffror. Enligt mätningar som ARP gjort så verkar vissa bilar utveckla så mycket som 480 istället för 420 hästar. Audi försöker också med kryptering, vissa ECUs funkar t ex inte vissa uppgraderingar på. Jag får se, men med tanke på hur tyst S6:an är så kommer det bli ett avgas. ECU tror jag att jag kommer strunta i. Annars blir den förlängda nybilsgarantin inte så mycket värd när det är dags att sälja...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lite on topic igen :)

Hur funkade det att betala bilen i Euro? Fick ni ett nytt pris i Euro? Här säger han att du kan betala i vilken valuta som helst, men du får hålla koll på kursen. Han måste missuppfattat frågan. Är det någon som vet vad BMW har för kurs för augusti?
Verdi
De låste eurokursen mot pundet en gång i början av varje månad. Så ibland var det bättre att betala i pund och ibland bättre att betala i euro. Jag betalade i pund om jag kommer ihåg rätt.

Har ingen koll. Står inte på nätet heller utan man får maila Charlie och fråga.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Pettran: Nu förstår jag hur du menar, men det är alltså du som helt missförstått skatteverket.
I vissa länder, ex USA, tillkommer alltid handling & shipping etc som en extra kostnad när du förhandlat fram priset hos bilhandlaren. Ungefär som att registreringsavgift alltid tillkommer hos en svensk handlare. Det har INGET med dina egna kostnader att göra för att ta dig till platsen där du köper bilen.

Om vi nu ändå lekte med tanken att du faktiskt skulle betala svensk moms på dina personliga kostnader, hur i ∞§$£ skulle du dra av den engelska momsen?
Jag har lite svårt att se att engelska skattemyndigheter skulle ge dig momsfrihet i England. Eller menar du att du skulle betala moms två gånger? Skulle du betala svensk moms ovanpå den engelska då eller?
Nej, alltså helt orimlig givetvis, och helt felaktigt.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
acey: Grattis, har alltid kört Audibilar förr, men jag gillar inte inredningen numera, precis som att jag inte tyckte om BMW förr :) S6 är ju en kanonbil, särskilt till det priset.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
jhellstrom -> Läs detta innan du spekulerar vidare: Länk

Jag tycker reglerna är logiska, om än krångliga att efterleva. Om du köper en ny bil i Sverige så har importören haft kostnader både i utlandet och i Sverige för att importera bilen. De kostnaderna, även de som uppkommit i utlandet, tar importören betalt för inklusive SVENSK moms. Om importören under processens gång har varit tvungen att betala utländsk moms så har denne rätt att kräva tillbaka den momsen hos respektive lands skattemyndighet.

Eftersom moms på ett nytt fordon endast ska betalas i det land fordonet registreras menar Skatteverket att samtliga kostnader som uppkommer för att införskaffa fordonet är momspliktiga i Sverige. Det ska alltså inte vara möjligt att uppnå en lägre effektiv momssats genom att importera själv istället för att låta en svensk importör göra samma jobb.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Vidare; Skatteverket skiter ju i huruvida man betalat moms i ett annat land eller inte. Så länge man betalar den svenska moms de säger att man ska betala så är de nöjda. Om det skulle vara så att man betalat moms till två länder så är inte det Skatteverkets problem. I ett sådant tillfälle hänvisar de endast till den utländska skattemyndigheten, som bör återbetala den moms de felaktigt debiterat.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
SKV556 är tydlig på den punkten, men återigen så är detta ett mindre problem då man antingen ber ett svenskt fraktbolag kör hem bilen (svensk moms redan betald) eller så kör man hem själv och då är det fråga om en båtbiljett, typ. Inte mycket att bråka om egentligen.

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
jhellstrom: Tycker interiören är helt okej, även om jag verkligen gillar interiören i nya BMW 6-serien. Det tråkiga är snarare att interiören i princip är identisk med A7:an som jag redan ägt. Men, men. Man kan inte få allt här i världen :)
Kul acey, blir spännande att jämföra hur det går för dig och med oss andra BMW nördar som beställt i UK.

Jag fick aldrig något svar när jag mailade Audi UK angående RS4, samt minns inte nu om det var S6 eller RS6 samt nån Q7 och jag har principen att inte handla eller tjata om att få köpa om man inte får snabb och bra service direkt från början.

När får du bilen?

Verdi, har det löst sig för dig nu med din ursprungskontroll. Repetera gärna du eller Panco vilka papper som skall finnas med i billeveransen och som skall till ursprungskontrollen. När skall momsen betalas? Har inte koll på det här nu och försöker göra lite likviditetsplanering i huvudet. Behövs efter fem veckors utlandsvistelse och även i Sydamerika så snurrar kulorna iväg rätt så fort, på nödvändiga och del onödiga saker :-)

/Anders
Verdi
Med känsla,
Nej inte än. Hoppas det kommer imorgon. Jag har skickat in en kopia på kvittot, CoC i original och det handskrivna dokument som gäller som registreringsbevis i England i original. Alla de här dokumenten får man i England när man hämtar bilen. Börjar bli drygt att inte få köra bilen.
Verdi
Hur fungerar det med svenska skyltar förresten? Får man de med posten? Hur sätter man dit dem? Hur snabbt efter regbesiktningen?
Acey, BMW bilarna kan man betala i GBP, Euro eller USD, beroende på varje månads växlingskurs. Jag vill minnas att jag utnyttjade alla tre alternativen vid mina betalningar.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med Känsla: Jag fick svar inom timmen på min förfrågan och har sedan dess en 18 mail lång "tråd" med säljaren där. Han svarar oftast inom timmen när jag har en fråga.

Däremot är jag lite besviken på att de inte kan fixa vinterhjul. Hans svar var bara "We are unable to arrange winter tyres." Hur en av Englands största Audi-handlare inte kan få fram ett set vinterhjul låter märkligt, även om just vinterhjul inte är speciellt vanligt i de södra delarna av England.

Eftersom bilen levereras 14 januari så kan det bli lite knepigt. Funderar på att köpa vinterhjul i England och låta företaget skeppa hjulen till handlaren i England och få dom monterade.

Audi har också en avgift för LHD-bilar. Eftersom bilarna måste matas in separat och manuellt i systemet så fakturerar de 500 pund för besväret. Låter som en bra timpeng. Men det är klart, han ska ju svara på alla mina mail också :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med Känsla: Man kan enbart betala i pund här, vilket gör man lite mer utsatt för hur valutan svänger under 2013. Såg att pundet var nere under 10 under sommaren, om det inträffar igen tror jag att jag öppnar ett valutakonto och köper så mycket jag behöver.
Acey, skaffa ett vanligt valutakonto så kan du köpa euro eller pund vid vilken tidpunkt du vill. Är som att ha ett vanligt konto men i utländsk valuta.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bunf: Japp, det är precis det jag kommer göra. Är det någon som vet om man kan förhandla bankens påslag på valutan på något sätt precis som när man förhandlar räntan?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, om vi för ett ögonblick återvänder till BMW igen i denna tråd, så kan jag förtälja att min bil är färdig i "mitten av september"enligt Charlie.

Nu skall jag bara försöka ta reda på vilken dag det betyder... men det närmar sig! :D

----
BMW CS #6212
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Narvselius: Låter trevligt. Så då är det bara att planera hämtningen ?
Ska bli spännande och hyöra hur du upplever V8:an. Var ute och luftade Alpinan i går, till en träff i Uppsala. Himla gött med V8-ljud. Trots sina fjorton år går den mycket bra. Så en N63tü måste vara mycket trevlig.

/Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.