AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.025

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 61 av 110
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Turboforever,

Vad räknar du in i "frakt- och hanteringskistnader"? Är det en kostnad som BMW UK lägger när man beställer?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Och hur stor är den kostnaden i så fall?
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Turbo4ever har rätt. I deklarationen till Skatteverket ska även kostnader för frakt- och hantering uppges. Det innebär att ni som hämtar bil i England ska betala svensk moms för flygbiljetter, taxi, hotell, tunnel, färjor, broar och så vidare.

Å andra sidan har ni rätt att vända er till Skatteverkets motsvarigheter i de länder ni passerat och kräva tillbaka den utländska moms ni har erlagt där. Lycka till med det. :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Hm. Som jag läst reglerna på Skatteverkets hemsida gäller detta inte för privatpersoner. Får väl gräva ned mig i det igen...

----
BMW CS #6212
Låter orimligt tycker jag och svårt att bevisa. Flygbiljetter bokas ju från Sverige så den momsen är väl redan betald. Kostnaderna för hotell och resan kan väl klassas som semester om man gör det som privatperson? Hade det varit ett företag hade det varit annorlunda. Oavsett är det ju en piss i Nilen om man tvingas betala svensk moms på en färjebiljett på 37 Euro eller en broavgift på 200 DKK om nu besparingen är 140kkr...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Detta kan ju bara gälla företag om de avser dra kostnader och moms.
pe
250
pettran
Det gäller privatpersoner.
Verdi
Inte en chans.
pe
250
pettran
Jo, så är det. Skatteverket säger så här när det gäller privatpersoners köp av nya transportmedel i andra EU-länder:

"Du som köpt ett nytt transportmedel i ett annat EU-land och fört in det till Sverige är skattskyldig till moms för just det inköpet."

Vidare:

"Nya transportmedel beskattas med normalskattesatsen. För närvarande är momsen därför 25 procent på priset enligt inköpsfakturan. I priset ska du räkna in värdet av bytesvara och extra utrustning, tillbehör m.m. som levereras tillsammans med transportmedlet. Även andra kostnader, som t.ex. frakt- och hanteringskostnader, ska räknas in i priset."
Verdi
Har inte haft några övriga kostnader. Åkte på en semesterresa genom Europa. ;-)

Men skit samma. De får väl jaga mig för nån hundring då om de inte har nåt bättre för sig...
pe
250
pettran
Ja, hur du väljer att deklarera är ju så klart upp till dig. :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jo, det blir ju lätt lite hysteriskt; den stora utgiften för mig är flyget, och den kostnaden är ju redan med svensk moms, likaså broarna över Bält och Öresund. Återstår resan över Kanalen, typ, och den deklarerar jag gärna till Skattverket. Bör väl göra en tjuga i extra kostnad. Attans -där rök min kalkyl!

----
BMW CS #6212
pe
250
pettran
Ni får inte missförstå mig. Jag vill inte vara skattepolis. Jag försvarar inte reglerna - jag bara upplyser om hur de är utformade.

Var och en av er gör ju som ni vill och jag har inger problem med det.
Svårigheten ligger i bevisbördan. Jag kan förstå poängen om det rör sig om en containerfrakt eller biltransport och hanteringskostnader/administration kring detta.

Tveksamt om kost och logi avses som "hanteringskostnader" - finns väl ett enkelt svar och det är att man ser till att inte ha några...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Pettran - absolut inte! Bara bra att veta alla regler som finns kring import; sedan måste man också förstå hur de skall tolkas. Tänker kolla med Skatteverket för att höra deras åsikt i det hela.

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr blev det inte en BMW den här gången heller, även om jag var väldigt inställd på det. Men tyvärr så ställer det till endel att antal fyrhjulsdrivna modeller är begränsade i UK just nu.

Eftersom vi ska flytta och behovet av två bilar försvinner så kommer vi göra oss av med båda bilarna. Min frus absoluta krav var att bilen skulle vara fyrhjulsdriven (efter att ha lyckat fastna med Mercan på uppfarten i vintras och därefter i princip vägrat köra dan) så gick den punkten inte förhandla. Helst skulle det dessutom vara en SUV, men det löste sig genom att en X5 F15 inte gick in i vårt nya garage på höjden.

Då återstår det någon form av kombi. Jag var ganska sugen på en M550, men eftersom modellen inte finns i UK och vanliga 550 inte går att få med xDrive så föll valet tillslut på en Audi S6. Med tanke på att en ny S6 från England är billigare än en begagnad M550 i Sverige så blev valet ganska enkelt tillslut.

Jag kommer dock sakna E63:an som nog är den bästa och roligaste bilen jag ägt. Ljudet, responsen, kraften och återigen; ljudet!

Förhoppningsvis blir det en BMW nästa gång...
Verdi
acey,
En S6 känns ju rätt fräsch nu också med den nya karossen. Blir nog bra. Spännande även med någon som ska göra en Englandsimport från Audi. Du får rapportera här om hur det fungerar! Var ligger deras utlämningsställe t ex?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man hämtar bilen i Watford strax norr om London. Förfarandet verkar precis identiskt i övrigt vad jag kunnat förstå, så all kunskap som finns här är lika applicerbar i det här fallet. Audi har dock en post som är 500 pund för "Left Hand Drive Conversion" vilket låter märkligt. Jag har frågat vad den posten betyder. Audi säljer inte heller några serviceavtal, däremot 4 eller 5 års nybilsgaranti. Svenska manualer går inte heller att få (engelska eller tyska) däremot så är det inga problem att få övrig svensk utrustning (motorvärmare, sätesvärme bak osv).

Jag var för övrigt i London i helgen och undrar om det börjar bli en allt större marknad med export pga pundet? Många exklusiva handlare jobbade med LHD Export med allt från begagnade superbilar till nya Aston Martins och Jaguarer.
Verdi
Vi funderar för övrigt i att göra tvärtom. Skaffa boende som kanske inte kräver två bilar men näst intill.

Är högst osäkert än så länge (har bara börjat fundera) dock men man har ju börjat fundera på vad som skulle bli den optimala kombinationen. :) Två st 330xd touring är visserligen helt ok men de blir lite för lika.

En lite äldre storkombi/SUV som "familjebil" och en M135i är min första tanke. :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
I min värld så är det optimala att inte behöva två bilar i vardagen, men ha en gamma klassisk bil stående i ett fint garage intill ett sommarhus. Gärna något italienskt och öppet :)

Det ska bli skönt att slippa dubbla bilar, även om bilar är väldigt kul med bilar. Det är alltid två bilar som ska tvättas, försäkras, servas, bytas hjul på osv. Däremot har man redan börjat fundera om det inte vore kul med ett lite tuffare avgas och ett chip som plockar ut 580 hästar plus? :-D

Sorry för OT! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.