AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.031

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 60 av 110
Verdi
Ja, men bilen är ny och har aldrig varit ordentligt registrerad i England. "Om fordonet är nytt och inte registrerat i ursprungslandet, krävs ett så kallat CoC."

Men nu såg jag som sagt att jag faktiskt har ett till dokument. Handskrivet och jäkligt. Är en liten flik av det som ska skickas tillbaka till England när jag fått bilen registrerad i Sverige. Trodde det var det enda man hade det dokumentet till. :)

_pancho_ skrev tidigare i den här tråden Länk att de fick skicka in CoC i original. Får räcka med en kopia vid regbesiktning alltså.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Coc krävs också till transportstyrelsen i detta fallet, båda papperen
Verdi
_pancho_
Då har jag lösningen på det hela. Tack! Skönt.
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Verdi: Listpris i Sverige med lite extrautrustning är ca 430´och med ca 10 % rabatt som jag blev erbjuden så blir svenskt pris ca 390´. Att jämföra med det engelska priset jag betalar, inklusive svensk moms, på ca 307´ (uträknat på kursen 9,93 som jag betalat bilen med men beroende på hur kursen utvecklas tills svenska momsen ska betalas in så kan det ju bli några tusenlappar extra) + resa och registrering etc så jag skulle tro att den är klar för ca 320´.

Med andra ord en besparing på ca 70´men om vi drar av vagnskadegaranti och ett fritt servicetillfälle (Englandspaketet med fem års fri service är omotiverat dyr just på M135i, ca 800 Pund vilket ju är ca dubbelt så dyrt jämfört med kostnaden för icke "M-lite-bilar") som nog är vad jag skulle hunnit med vid en svensk-köpt bil så får jag dra av 10´till så 60´blir differensen vilket ju inte är på långa vägar vad ni andra sparat på era affärer, men det känns ändå som att det kan bli ett billigt ägande i ett halvår eller ett år eller kanske under en 5-årsperiod också? Nåväl, får se hur jag trivs med bilen och vem vet om pund-kursen står sig så kanske det blir byte redan efter vintern...:-).

Det känns som att det var på gränsen för att besåparingen skulle vara värt det för denna bil men ändå ingen större tvekan från mitt håll för det känns helt klart som en riktigt rolig, och ganska praktisk, bil för dryga 300-hundringen...:-). Känns också som att denna bil-modell har chanser till ett med BMW-mått mätt relativt vettigt andrahandsvärde, tror jag.

Då jag snikade lite och bl.a. skippade navi och automatlåda så har jag istället unnat mig en hel del Performance-prylar på sistone: Alcantara-/kolfiberratt, Alcantara-/kolfiberinredningslister, handbromsspak och växelspak och sist men inte minst Performance-avgassystem...

/Arvid

P.S. Jag hoppas ni andra som beställt också berättat för Charlie att det är tack vare Verdi (Mårten) som vi andra fått nys om detta. Borde ju kunna hjälpa honom till en ännu bättre deal för nästa bil från Charlie... D.S.
Verdi
arvidw,
M135i är rätt prisvärd ändå. Var lite sugen på en sån men den är tyvärr lite för liten för oss. Låter som en riktigt härlig körmaskin du har beställt. Manuell låda är nog helt rätt för den biltypen, även om automaten kanske är snabbare. Det handlar om känsla och det tycker jag inte man får med automat. Men i en bil med mer brukskaraktär, som t ex en 330d, så tycker jag automaten är given.

Jag har faktiskt talat om det själv för Charlie. Är inte så blygsam. ;) Han tackade och sa att det var bra hjälp för de är förbjudna av BMW från att göra reklam för sin verksamhet. Så de måste förlita sig på att folk tipsar varandra.
Grattis Arwid, jag har en M135i med manuell låda som är riktigt kul. Visst är automaterna mer komfortabla och snabbare men som ren körmaskin är min personliga åsikt att manuell låda ger mer nöje!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag referade både till Verdi och till Med känsla vid mina intala kontakter med Charlie i januari - han är så nöjd så... :)

Arvidw - min vinst ligger runt 140' det som drar ned är att jag måste helförsäkra redan från dag 1 och låt oss säga som så att bilskrället är allt annat än billigt. ;). Maxvinst skulle jag fått om jag tog en M5:a, hela 265' skulle jag ha sparat.

Förresten, jag kommer att skriva om detta lilla äventyr i Bayerisches Blatt, så höll ögonen öppna (för er som är med i klubben...)

----
BMW CS #6212
Det blir spännande läsning Narvselius och säkert en nagel i ögat på en del folk hos BMW Sverige samt svenska åf.

Jag minns inte exakt hur stor besparing jag får på min bil men vill minnas att den borde ligga i storleksordning som ovan 250-275 tkr. Räknar med en merkostnad på cirka 14tkr för helförsäkring 3 år, sen blir det ju intressant att se var andrahandsvärdet hamnar när man sen ska sälja en impoerterad bil som var fabriksny vid inköpet. Svårt för folk att snacka om skruvade importbilar då.

Intressant att ta del av diskussionen om vilka handlingar som skall skickas in. Hoppas det löser sig på måndag Verdi. Måste tillägga att jag längtar efter BMW nu efter att ha kört Toyota SUV tre veckor! Även om jag vant mig nu och den faktiskt är rätt smidig 7-sitsig så halva släkten o kompisar samt barnvagnar får plats ;) trist jag missar Ulva nästa vecka :( det var trevligt ifjol o kan rekommenderas från den som kan. Annars kanske vi kan dra ihop ett gäng i september när de flesta fått sina bilar och vi personligen kan göra något för Verdi och hans eminenta ide. (sorry hittar ej accenten på min IPad, därav ide).

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Anders - lite OT: håll "e" nedtryckt en sekund och du får fem olika varianter att välja mellan, däribland é.

----
BMW CS #6212
Verdi
Med känsla,
Det löser sig säkert. Inga problem. Vet ju vilket papper jag glömt nu. :)

Btw, specade en Audi S6 Avant (420 hk) och en Audi RS4 Avant (450 hk) både i den svenska och den engelska konfiguratorn.

Brutto Sverige S6: 930 800 SEK
Brutto England S6: 66,965.00 GBP

Brutto Sverige RS4: 935 100 SEK
Brutto England RS4: 62,055.00 GBP

Den största prisskillnaden är på extrautrustningen. I princip är det hälften så dyrt med utrustning i England.

Och ni som vill ha RS6 så är grundpriserna 75,500.00 GBP och 1 050 000 SEK. Med all extrautrustning man vill ha så kan man nog "spara" uppåt 300-400 tkr innan man är klar. :)
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Verdi, att du vågar ta A namnet i mun på detta fina forum.....
:o)
Jag måste säga att jag tycker det är obegripligt att inte marknaderna är mer harmoniserade, speciellt inom EU... En max skillnad på 10% hade ju kunnats accepteras, då är det liksom inte värt allt trubbel att importera, men med dessa skillnader så snedvrids ju konkurrensen åt olika länders håll på grund av felaktiga beslut i organisationerna...???

Alla tycker väl som jag att det hade varit bättre med de engelska priserna i sverige?
:o)

Verdi
Henke77,
Ja, det var ju lite vågat. :) Kommer ju inte köpa någon själv.

Har mycket med valutakursernas svängningar att göra. Så sent som 2009 var pundet över 13:-. Min bil kostade £46,250 och jag snittade under 10:-. 46250 * 3 = 138 750:-. Det är i princip identiskt med min vinst. Förstår att det måste vara goda tider för Charlie nu. :)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Verdi och ni andra,

Fantastisk tråd detta! Och riktigt roligt att flera har gått vidare och nu också fått sina bilar. Man blir onekligen sugen på att beställa.

Har jag förstått det rätt att totalkalkylen ser ut så här:

Grundpris bil (exkl moms)
+ Extrautrustning (exkl moms)
- Rabatt
+ 25% svensk moms
+ Servicepaket a 5 år (om vill man nu vill ha det)
+ Transport till Sverige
+ Kostnader för registrering etc i Sverige
+ Helförsäkring

Har jag missat något?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja mer eller mindre. Servicepaketet skall du räkna in i Övrig utrustning, eftersom det är en del av offerten du får från BMW ISSD, så det blir

Grundpris
+ Extrautrustning
+ Övrigt
- Rabatt

+ Svensk moms

+ Transport till Sverige
+ Registreringskostnader
+ Helförsäkring

----
BMW CS #6212
no
217
nogren
X3 30d -19
Verdi,

Nu har de kommit till Sverige.. De som varje modern bil tyvärr behöver ... speciellt vid färjelägen: Länk

Niklas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Borde inte de där repa om bilen är lite smutsig?

-------
//Lövet
no
217
nogren
X3 30d -19
Beror väl på vad för material som är närmast .. Men visst. Håll bilen ren! :)

/n
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Färjelägen ? Nä de är ju riskfria ju ;) tunnelmynningen däremot hehe
Narvselius> frakt- samt hanteringskostnader skall inkluderas i inköpskostnaden och således tillkommer 25% moms även på dessa utgifter.

Var har ni läst att bilen ej får byta ägare inom 12 månader?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Turbo4ever - är inte riktigt säker på att jag förstår ditt inlägg... Hur du som köpare får bilen från Ashford till Sverige är ditt problem, därför kommer det aldrig finnas med i kontraktet med BMW ISSD.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.