AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.932

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 6 av 110
mailet från Charlie

Hello Anders as I'm the only suplier in the UK and part of BMW Group I will be aware of such situations, this I'm not aware of though, there were however a small extra delays on brand new models for a few months but the F31 is now not a new model so should'nt be affected now.
Kind regards,

Charlie Ménard
Export and Security Sales

/Anders
Verdi
Anders,
Beror det inte lite på om jag ska ha den i ca 6 månader eller 3-5 år huruvida det är väl investerade pengar att beställa den med "extra allt"? Är väl viktigare ju fortare jag tänkt sälja den?

Det där med skyltar och hemfärd måste väl BMW England fixa åt en? Eller åtminstone veta hur man ska göra?

Hur funkar förresten värderingen av bilen när man ska betala svensk moms? Betalar man moms på listpriset eller på nettopriset? Borde väl vara netto? Är det listpriset suger det om man inte kan få någon att "glömma" viss extrautrustning.

Gissar att du tar din X5 på leasing? Fixar Novation det? Var väl kanske vid den diskussionen som fågeln sa något om leveransproblem? :-)
Verdi, du räknar ihjäl dig till slut. Det går inte att göra en lönsam affär på en bil hur mycket du än vrider och vänder.
Anders, har du möjligtvis mailadress till din kontakt? Vet han är det går att beställa nya X5:an?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Guys - kolla bmwtaxfree's FAQ - där finner ni en hel del matnyttigt om skyltar, försäkring und so weiter.

Med känsla - varför en 550i?

Varför inte, menar du väl?!? :)

Skämt åsido, en M550dx går ej att beställa då den inte finns tillgänglig i UK. Häpp.
Sedan är jag ett "petrolhead" i dess ursprungliga betydelse - kör gärna en diesel som pendlarbil eller som transportfordon med ungarna, men den bil jag köper åt mig själv köper jag med hjärtat och med reservation för just M550dx så finns det ingen diesel som har jagat upp min puls speciellt mycket. Har största respekt för både 530d och 535d - fantastiska vagnar, klart bättre ekonomi (om det går att prata om sådant i denna prisklass...) men jag blir tyvärr inte eld och lågor under provkörningen. Får bara en massa respekt - och det räcker tyvärr inte för köp.

bunf - har också fastnat i det träsket - tror jag gjort fler uträkningar än vad processorkapaciteten i min iMac klarar av. Den verkar faktiskt lite trög nu. :) Men nu har jag gjort prydliga Excel-ark där jag även kan justera efter växelkurs och rabattläge. Känner mig riktigt nöjd; oavsett hur det går är det ett win-win.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Här är länken till Skatteverkets blankett:
Länk

Och här är förklaringen
Länk

Den sektion som är kanske mest intressant är momsen på priset:
"I priset ska du räkna in värdet av bytesvara och extra utrustning, tillbehör m.m. som levereras tillsammans med transportmedlet. Även andra kostnader, som t.ex. frakt- och hanteringskostnader, ska räknas in i priset.

I deklarationen ska du ange beloppet i svenska kronor. Vid omräkningen ska du använda leveransdagens valutakurs. Om faktureringen skett i nära anslutning till leveransen får du i stället använda fakturadagens kurs."

----
BMW CS #6212
Verdi
bunf,
Lönsamt lär det väl inte bli. Och så mycket har jag inte räknat. Inte den här gången. Inte än iaf. ;-)

Här är ett kontaktformulär. Länk

Finns två säljare som jobbar med LHD/Export sales. Det är allas vår Charlie Menard samt en annan kille som heter Arthur Kaminiski.

Narvselius, Tack för tipset. Har sagt tidigare i tråden att det här inte är nåt för mig osv men nu är jag ändå lite taggad. :-)
Verdi
Är ni med på ett långskott? (sorry bunf. ;-))

Vad händer om man beställer bilen och låter den stå i England i 6 månader, sen hämtar den och tar "en liten omväg" runt Europa på vägen hem så att man passerar 600 mil?

Borde man inte slippa betala varken engelsk eller svensk moms då? :=)

Och innan ni hänger mig, ge mig lite cred för min kreativitet istället. Haha. :-)
Verdi, sv moms beräknas på engelsk köpeskilling ex vat. Jag vet inte om jag leasar den. Köper den kanske kontant. Kan vara läge att till sommaren kanske går ur börsen.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Verdi - då måste ett företag eller privatperson sälja den till dig (igen).

----
BMW CS #6212
Borde väl gå att överföra 100% vid kontraktsteckning om man nu vill ha den lägre pundkursen (men det tillkommer ca 1.5% eftersom ni inte kan få avistakursen). Öppna annars ett valutakonto i GBP och sätt summan där i väntan på leverans, men det är onödigt krångligt.
Du måste i vilket fall som helst betala engelsk moms verdi

/Anders
Verdi
Anders, Betalar man engelsk moms först och sen får man tillbaka den när man betalar svensk? Trodde det var tax free försäljning.

Hur mycket tror du förresten jag får för en engelsk välutrustad X3 35d M Sport efter 9-12 månader och och 1500-2000 mil? Bruttopris i Sverige på strax över 700 tusen. Jämförelseobjekt Länk men den är ju inte riktigt ny, togs i trafik i september.

Kan man få 500? Eller är det omöjligt att hitta köpare på en sån bil privat? Måste den leasas?

Kalkylen på 3 år är ingen katastrof heller. Är ungefär lika som en svensksåld 320d M Sport. Men om man kan skicka iväg den efter 9-12 månader så är det ju en riktigt fin affär.
Verdi, nej att du måste betala engelsk moms menade jag gällde i den senaste av dina tankar, dvs låta den stå i england för att bli äldre än 6 månader och sen ta rundtrippen i Europa och låta den gå minst 600 mil för att få den "begagnad" enligt de svenska reglerna och slippa betala svensk moms. I det läget hade du måst betala engelsk moms som jag ser det. Samma som när du importerar från Tyskland.

Min i ovanstående läge när du köper bilen helt ny och tar in den så måste du betala svensk moms i någon form. Du köper vad jag förstår från Charlie ovan bilen momsfritt i England (iaf för mig som har firma och VAT nummer, har även i min verksamhetsbeskrivning rätt att handla med bilar). Sen skall svenska momsen betalas. Det har jag tänkt kolla i veckan när och hur det går till. Om det är först i samband med vanliga självdeklarationen, vilket jag tror. Tänkte ringa Transportstyrelsen och kolla när jag hinner detta.

Jag tror inte det är problem att hitta köpare till bilen du refererar till. X3 är ju en populär bil och det finns alltid köpare, även privatköpare. Tror nog mera det är en privatperson som kanske köper en sån bil då den är lite dyr som förmånsbil i relation till storleken.

Det är nog rätt omöjligt att få en säker känsla om vad du får för bilen den dagen du säljer den. Lika svårt som det är att veta vad du får om du köper en bil på en BMW åf och sen skall sälja den om x antal tid. Räkna alltid med att det kostar pengar att äga och köra en bil. Sen kan du försöka minimera kostnaden så mycket du kan, men pengar kostar det alltid i någon ände. Det här alternativet som du tog fram i tråden borde dock vara ett relativt förmånligt sätt att äga och köra en ny bil med fin utrustning till en så låg kostnad som du kan finna jämfört med alternativen.

/Anders
Verdi
Tack för ditt svar Anders.

Det där med rätt att handla med bilar. Innebär det att du är "bilhandlare", eller krävs det ännu mer då? Och krävs det nåt särskilt för att få rätt till att handla med bilar, typ en viss omsättning? Om jag inte har det i min verksamhetsbeskrivning, får jag inte ens köpa _en_ bil till firman då?

Förstår att det är svårt att bedöma värdet på bilen och egentligen spelar det ingen större roll. Bara man kan få iväg bilen till ett någorlunda pris så har man haft "billig" bil ett år. Det jag vill undvika är såklart att bli sittande med en bil som inte går att sälja på vettigt sätt.

Får ta och åka ut till Novation och kika lite på X3:an imorgon. Är ju pappaledig mån-ons så har gott om tid för tillfället. :-)
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Verdi, behövs inget speciellt för att skriva in " handel med personbilar" i sin verksamhetsbeskrivning.

Med Känsla:I detta fall som vi pratar om nu så behöver du aldrig betala momsen på bilen om du har verksamhets beskrivning bilhandel. Du ska som företagare aldrig drabbas av momsen vilket innebär att nästa köpare kommer att betala momsen.
Du köper bilen netto, kör runt i den till du tröttnar och när du säljer så säljer du den för försäljningspris + moms. Har du bilhandel i verksamhetsbeskrivningen så är bilen ingen bil längre utan en handelsvara. Precis som en taxibil blir ett arbetsredskap för åkaren och han kan dra hela momsen på taxibilen.

Har man inte verksamhetsbeskrivning bilhandel så kan man aldrig lyfta momsen på en bil utan luftspalt. D.v.s så fort man köper den eller löser ut den från finansbolaget så har man automatiskt momssmittat bilen.
Tänk också på att ni som importerar för att leasa måste låta en handlare ta hem bilen åt er.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Bilen borde väl gå att beställa med svensk bordliteratur? Annars kan man köpa det på BMW och låta en registrerad importör göra pappersarbetet. På så sätt kommer bilen se ut som en svensksåld i sökningar och allt annat.

Verdi
Herr Gaspedal, Det där låter lite för bra för att vara sant. Förmånsvärde måste man väl fortfarande betala? Kan inte tänka mig att Skatteverket lämnat en sån gigantisk lucka. :-)

Vad är "svensk bordliteratur"? Och hur ser man till att man får det? Vad heter det på engelska?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Självklart måste man betala förmånsvärde om man ska köra bilen.

Frågan är hur skatteverket ser på det med momsen när man trots allt inte bedriver yrkesmässig handel med bilar.

Bordlitteratur: Instruktionsböcker etc. On board litterature tror jag det heter på engelska.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Alla handlingar blir på svenska, men bara om ni beställer det! Gäller att vara noggrann vid beställningen...

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Spännande att följa om det blir några beställningar.

Gällande X3:an så var den stekhet på begagnatmarknaden för ganska precis ett år sedan när jag sålde min. Det var en av de första begagnade X3:orna med M-sport och jag körde i princip gratis i 6 månader / 1300 mil tror jag det var. Jag misstänker att en 35i eller 35d är något mer trögsålda än 20d. Måsteutrustning är nav, panorama, läderklädsel och automat skulle jag tro. Jag tror också att M-sportbilarna är mer lättsålda, men åsikterna går isär där.

Pundet är galet lågt och har passat på att plocka på mig lite tillbehör. Kanske läge för en Londonweekend till och med? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.