AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.071

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 59 av 110
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
"Other Items
FUELN Fuel 70.00 14.00 84.00"

mvh Tobias
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Verdi: har du Manuel eller automat på din e91?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Verdi
Automat.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nogren:

Helt rätt med de 15L det är s850a. De de köpt i England är något ÅF säljer lokalt och själv fyller på.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Verdi, vad tycker du om automaten ?
Har du automat på den gamla ?

/Janne
Verdi
qdtjant,
Japp, automat på båda. Rätt stor skillnad mellan den gamla 6-växlade lådan och den nya med 8 växlar. Den nya är väldigt mycket snabbare och mer "på tå". Saknar inte dubbelkopplingslåda alls. Är ju ändå ingen prestandabil på det sättet.

Automaten i E91:an är inte dålig heller men den är lite kantig och slö i vissa lägen. Åtminstone jämfört med den nya. Jämför man med MB:s gamla femväxlade automat är den dock väldigt bra. :)
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Verdi: jag gillar verkligen den nya 8-växlade ZF-lådan. Spelar egentliogen ingen roll vilken modell eller vilken motor den är ihopkopplad med, suverän. Har du testat 'seglingsfunktionen' ? SAAB frihjulskänsla. Har provat det på den nya 5-serie LCI nyligen, känns lite ovant, men kanske är bra för att få ner den officiella förbrukningen.
Lycka till med F31:an. Får komma upp till Uppsala och kolla in din o Anders nya bilar. Det är ju en träff nu på tisdag först på Novation och sedan ut till Ulva kvarn. Om det blir uppehållsväder tänkte jag lufta min Alpina och åka dit. Har du möjlighet att komma förbi vore det trevligt att få kolla in pärlan, såg fin ut på bilderna.

/Janne
Verdi
qdtjant,
Har ingen "seglingsfunktion" på min. Min bil är årsmodell -13. Vore skoj att testa men det är inget jag tror jag skulle använda. Fast det kanske är skönt när man vant sig?

Har tyvärr inte fått ursprungskontrollen gjort än. De tar god tid på sig nu på sommaren verkar det som. Tror de behandlar mitt ärende idag dock. Sen ska jag boka regbesiktning osv. Tror inte det är klart tills på tisdag.
no
217
nogren
X3 30d -19
Jag håller med om ZF-lådan. Helt fantastisk.
Seglingsfunktionen däremot märker man knappt .. Kör man i Eco Pro-läget så är man ju lätt på foten ändå, och smyger fram för att spara bränsle. Om det seglas eller inte blir inte så stor skillnad på komforten. Men det borde ju märkas på förbrukningen lite..

Niklas
Man blir snabbt bortskämd med 8-stegaren, tills dess man testar andra bilar med automat då man återigen inser hur fantastisk den är :-)
Verdi
Men va fan...

"Komplettera din ansökan om ursprungskontroll

Din ansökan om ursprungskontroll är ofullständig. Därför ber vi dig komplettera din ansökan genom att skicka in följande:

- Fordonets utländska registreringsbevis - om det är utfärdat i flera delar krävs samtliga. Sänd in originalet."

Jag har skickat in CoC-papperet i original redan. Har inget mer. Eller har jag missat något? Vad f-n ska jag göra? Dessutom fredag eftermiddag och handläggaren har gått för dagen. (jobbar ingen i Sverige på fredag em?) En hel helg att vara orolig, otålig och förbannad alltså... Så jävla typiskt.
Verdi
Nu känner jag mig lite lugnare. Handläggaren måste ha gjort fel. Länk

"För ett nytillverkat fordon krävs ett CoC (Certificate of Conformity)
Om fordonet är nytt och inte registrerat i ursprungslandet, krävs ett så kallat CoC. Det är en handling där tillverkaren intygar att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande. Ett fordon med CoC ska även ha en tillverkarskylt som anger att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande. Den skylten sitter i normala fall under motorhuven och där finns fordonstypens godkännandenummer samt fordonets identifieringsnummer (chassinummer).

Om fordonet är nytt görs inte någon teknisk kontroll av fordonet vid registreringsbesiktningen. Däremot görs en identifiering av fordonet och dokumenten."

Men då är frågan. Kan de ha tappat bort CoC-dokumentet?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det verkar som man får ställa sig till skaran som är skyldig Verdi en öl. Om inget går åt skogen under nästa vecka så kommer jag bege mig till England för att hämta en hem en bil den 14 januari 2014. Jag håller lite på detaljerna då inget är påskrivet.

Frågan är om jag gör rekord i förtjänst? OM jag har räknat rätt – en prisskillnad på ca 275 000 kr.

Alltid ska något strula Verdi, vilket gör att man förmodligen kommer ha en konstant oro det kommande halvåret... Hoppas det löser sig.
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Acey: M5 eller nåt annat skoj?

/Arvid
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Förlåt, missade att "du håller på detaljerna" så jag förväntar mig ingen ledtråd i dagsläget...:-).

Apropå det så har väl inte Narvselius blivit officiell än med vad han beställt men vi som följt tråden tvekar ju inte vad som komma skall...;-).

Helt apropå ingenting så ska min M135i ha byggts denna veckan så förhoppningsvis får jag bege mig till England om två-tre veckor - spännande!

/Arvid
Verdi
acey
Shit, börjar tappa räkningen på hur många som beställt nu. Charlie får bjuda mig på nån procent extra på nästa(?) bil. :)

Tror mig också ana vad acey har beställt. Vad gäller besparingen så ligger möjligen Med känsla där i trakterna också. :)

Börjar lugna ner mig angående ursprungskontrollen. Ett telefonsamtal på måndag borde räcka för att reda ut det här. Fast samtidigt, vad händer om det inte gör det?

arvidw,
Skoj! Vad hamnade besparingen på när det gäller M135i?

Verkar som att alla åker och hämtar själva. Ingen som fraktar hem bilen?
Verdi:
CoC dokumentet är inte registreringsbeviset. Det transportstyrelsen efterfrågar är nuvarande ägarbevis i originalform, ingen kopia alltså.
Verdi
Är du säker? Har ett handskrivet papper vars ena del jag ska skicka tillbaka. Står faktiskt "Registration Document" på det. Ska det skickas in också? _pancho_?
Vid en ursprungskontroll krävs ansökningshandling, registreringsbevis i originalform och en kopia på kvittot eller annat dokument som styrker hur du blivit ägare. CoC dokumentet skall medtagas till registreringsbesiktningen.

Det är alltså motsvarande det svenska gula ägarbeviset som du skall skicka in i dess originalform tillsammans med samtliga bilagor. I Tyskland kallas det för exempelvis för Fahrzeugbrief.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Verdi: ja! Jag skrev väl det förut?
Inmed detpåmåndag så blir detgodkänt på tis eller senast onsdag. :)

Med vänlig hälsning Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.