AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.029

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 55 av 110
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verdi: Grattis till nya fina bilen och jag beklagar verkligen den fula bucklan med lackskadan. Du kan ju slå Robban på Länk en signal och hälsa ifrån mig så kan han kika på det hela och se om det inte går att buckla ut. Han är baserad i Stockholm men du kanske åker den vägen påvägen hem och Ni eventuellt kan mötas upp någonstans?

Lycka till!
Asken
Verdi
Nu är jag hemma igen. Kom hem igår kväll men hade annat för mig än att skriva här. :)

Det gick tyvärr inte att "parkera längst bort". Det var 90 minuters förseningar och det var GALET mycket folk som väntade. Man fick vara glad om man hittade en parkering alls...

Men här hemma ska jag parkera för mig själv det lovar jag. :)

Asken,
När jag läser deras beskrivning verkar det tyvärr som att det inte kommer fungera på min skada. Har en liten skada på lacken samt att ytan där skadan sitter är ganska välvd. Men jag får väl maila dem en bild och sen komma överens om det är någon idé att jag åker dit. Är inte så långt till Hässelby härifrån. Kan vägen. Min frus farmor bodde där. :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Kolla Smartrepair.se. Dessa gjorde ett grymt jobb på frugans bil, och används även av BMW Segeltorp och Nacka. Med tanke på a bilen är helt ny så bör möjligheterna vara goda för att kunna fylla i utan någon nyansskillnad. De riktade även ut en buckla som enligt andra var "omöjlig" då den satt för långt ut på dörren.
Verdi
Får väl försöka beskriva upplevelsen. Åkte som sagt med min far. Tog Norwegians flight till Gatwick som landade 12.10 engelsk tid.

Hade bokat taxi från Taxi Ashford men när vi kom in i ankomsthallen så fanns det ingen med mitt namn på skylten. Väntade ett tag innan jag slog på telefonen. Då hade jag ett sms och två missade samtal från ett engelskt nummer. Ringde upp och det var taxikillen. Han satt i ett garage utanför och väntade. Det ingick inte "meet and greet" i ankomsthallen till det pris (£86) jag hade bokat. Men han var snabbt inne och hämtade oss, vilket var tur för det hade varit omöjligt för oss att veta var han väntade eftersom vi inte kände till flygplatsen alls. Första gången jag var där.

Han var ingen vanlig taxichaffis utan mer än hyrchaufför som mest körde feta amerikaner långa sträckor enligt hans egen utsago. Han hade kostymbyxor, snygga skor, skjorta, extremt välansat skägg osv. Såg lite ut som en skurk i en brittisk deckare. Han var iaf extremt service minded och proffsig, vi fick vatten att dricka osv så han fick ordentligt med dricks när vi kom fram. (varför hyrde ni bil Pancho? Måste ha varit både dyrare och mer besvärligt.)

Nästa steg var själva uthämtningen. Fick sitta ner och ta en kaffe först och sen kom en sprallig engelsman ut och visade bilens finesser. Skämtade lite och hade sig. Var rätt trevligt och roligt.

Sen var det vänstertrafik ner till Folkestone och tunneln. Var som sagt förseningar och mycket folk. Parkerade och gick in och tog en hamburgare på Burger King och väntade. Sen rullade vi på tåget. Var varmt så jag gick ut och då såg jag bucklan. Var inte så trevligt.

Väl i Frankrike var klockan rätt mycket så vi rullade upp några mil och in i Belgien. Där åkte vi in i Brygge och fick tag på ett centralt och rätt fint hotell. Väldigt trevlig stad med mycket fina gamla hus, torg och uteserveringar där vi tog några öl och käkade.

Dagen efter var det lite molnigt när vi rullade vidare norrut. Kom bara några mil innan det började ösa ner. Helt galet. Fortsatte så i timmar. Dålig sikt och dålig hastighet gjorde dagen till en ganska seg historia. Tog oss drygt 80 mil upp till Flensburg där pappa ville köpa lite whisky och öl. Hittade ett hotell i spöregnet även där som låg bra till. Också en jättefin liten stad.

Sen igår körde vi broarna och den gamla hederliga E4:an hem till Uppsala. Allt som allt gick det smidigt förutom förseningen och bucklan i Folkestone.

Nu är det bara lite pappersarbete kvar. :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jäklar va tråkigt med bucklan, lider verkligen med dig.
Hoppas det går att fixa på ett snyggt sätt.

vilken färg har din kärra ? så man kan hålla utkik i Uppsala :) och parkera nära som skydd om man ser den långt bort.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fin resa du har haft förutom bucklan. Min tio veckor gamla bil (ej BMW) blev repad på hela höger sidan för några veckor sen. Tio dagar efter jag hämtat den från lakering backar en 82 åring in i andra sidan och repar båda dörrarna. Så jag vet hur det känns att få sin sprillans nya bil "förstörd".
Verdi
captainoats,
Den är svart som synden. ;) Safirsvart närmare bestämt.

Sim,
Tråkigt att höra. Fast en skada efter en timme och med 42 km på mätaren är nog rätt svårslaget. ;) På min första nya bil någonsin... Och kanske även den sista nya bilen någonsin. :-(
Verdi
Så vad tycker jag om bilen då?

Den är större men känns betydligt lättare på foten än min gamla. Lättare styrning i låg fart också. I motorvägsfart är styrningen mer som i min E91. Har variabla sportstyrningen och tycker den är riktigt skön.

Motorljudet är lägre och mer anonymt. E91:an morrade lite mer. Växellådan är flera klasser bättre i F31:an och gör att bilen känns smidigare och mer alert.

Navin är också sjukt mycket bättre, och snabbare!, än i gamla där den kunde vara riktigt seg. Skärmen är väldigt stor och bra. Gillar den skarpt.

Tycker även sportstolarna är bättre och mer bekväma. De gamla var också riktigt sköna men kanske aningen för smala. Satt kanske 10 timmar i bilen igår och hade ingen träsmak i baken alls när vi kom fram. I den gamla så började det kännas efter ett par timmar. Framförallt har jag en punkt strax nedanför höger höft som gör ont när stolarna inte riktigt passar mig.

Harman Kardon-ljudet har jag inte testat så mycket men det låter såklart mycket fylligare och bättre än det gamla std-ljudet.

Det enda negativa är att däcken (Bridgestone tror jag) bullrar på ojämn asfalt. Fick även rätt otäcka högfrekventa vinande ljud från däcken när man åkte på vissa underlag, typ betong. Tror nästan E91:an är tystare med 18" RFT (Michelin PS2). Någon som testat att byta till vanliga däck och om det blir stor skillnad?
Verdi
pancho,
Vad skickade du med till transportstyrelsen förutom CoC? Kopia på kontraktet? Står nåt om kopia på kvitto osv på ursprungskontrollpapperet...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
200 mil hade min gått när någon idiot tyckte den var för fin och drog en nyckel... Så du slår mig på milen.
no
217
nogren
X3 30d -19
Så, jag tröstar mig idag med att konstatera att bilen är tillverkat i Juli, och blev en MY2014, istället för en bil hämtad från England...

Hur blev det med försäkringar för er; ni kör vanlig halvförsäkring från valfritt bolag, och vagnskadan står IF för oavsett, i upp till tre år?
Verdi
nogren,
Trevligt. Har du nyheterna som skulle komma med MY14?

Vad menar du med att if står för vagnskadan? Har inte hört nåt om det...
no
217
nogren
X3 30d -19
Jag har inte hunnit kolla detaljer, men den kom med Bluetooth Pro (Drive Comfort paketet), trots att jag inte hade kryssat i Pro.. Bara BT Business.
Enligt instruktionsboken har sportautomaten Launch Control, men jag har vanliga automaten bara..
Måste googla upp alla andra nyheter .. coasting exempelvis borde jag ju ha. Men det känns bra för andrahandsvärdet att det blev en MY2014 i varje fall.

Ja, jo alltså IF är ju BMW originalförsäkring, och står för 3 års vagnskada på fabriksnya BMW .. skall inte spela någon roll.. och väljer man BMW originalförsäkring så "vet" de ju om det. Väljer man någon annan så får man "dubbla" försäkringsbolag.. Men jag vet inte exakt hur det går till ..

Niklas

Verdi
nogren,
Själv har jag Prod.date 2013-06-21. Är ju lite surt att det är en av de sista av den årsmodellen. Dock fanns väl inte 330xd redan från förra hösten?

Beställde du en MY13 och fick en MY14? Var min plan också men Charlie sa att det inte gick. :-(

Ska ringa BMW Originalförsäkring och höra. Tack för tipset. Hoppas det stämmer.
Verdi
nogren,
Ringde till BMW Originalförsäkringar och de kände inte alls till att de skulle stå för vagnskada. Varifrån har du fått den informationen?

Dessutom trodde hon jag pratade med att min premie skulle hamna på 11 tusen om den var svensksåld och kunde inte säga vad min skulle hamna på. För det behövde hon svenskt regnr. Men förmodligen upp mot 14-15 tusen. Jag sa att det lät orimligt och att jag såklart inte kunde teckna deras försäkring till det priset. Om jag ville teckna försäkringen på firman så skulle det bli ännu högre för firman hamnar i en lägre bonusklass.

Känns inte direkt som att de är mitt förstaval. Ångrar att jag tog deras importförsäkring också. Jävla skitbolag. :-)
Förstår inte heller inlägget om IF. Har aldrig hört talas om det och förstår inte varför de skulle försäkra bilen "gratis".

Tack Verdi för redogörelsen från din resa. Det börjar närma sig hämtning även för mig. Än en gång beklagar din skada. Vet inte hur jag skulle klara av att se det på min bil.

/Anders
no
217
nogren
X3 30d -19
330d xDrive kom väl i vintras, som MY2013 .. Och ja, jag beställde en MY2013 men det blev en MY2014.

Pratar med försäkringsbolag nu.
Det är jag som snurrar om IF och vagnskada. Aktsam berättade snällt att man inte behöver teckna vagnskada, eftersom BMW har 3 års Vagnskadegaranti. Räcker alltså med en human halvförsäkring för drygt 4kkr för mig i högsta bonusklass.
Kollar naturligtvis med BMW Originalförsäkring (IF) och LF också, där jag också är kund ..

Niklas
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Verdi, vi valde färjorna som sagt främst pga varning av mkt köer osv som vi fått. Och så halva priset 39 £.

Vi landade på Stansted och hade blivit väl dyrt med taxi. Hyrbilen gav vi 400 kr för inkl envägshyra så var rätt rimligt :)

Hade vi valt Gatwick hade vi nog kört taxi som du.

Papper till trp styrelsen var; kopia på invoice, CoC i original (ta kopia för dig själv), och det handskrivna papperet som skulle föreställa ett registreringsbevis.

Sedan körde vi reg besiktning i Södertälje, bra med tider och väldigt trevliga.

Mvh Tobias
Verdi
Anders,
Jag kan rekommendera Länk Se bara till att du väljer till "meet & greet" för £6 extra. :) Du kommer iaf ut till BMW i Ashford på ca 1 timme för under 1000:- om du flyger till Gatwick. Visst kan man åka tåg också men det är inte heller gratis och tar mycket längre tid för man måste byta och ha sig.

Var tufft den dagen det hände men nu har jag liksom vant mig vid att det är som det är. Värre saker har väl hänt. Har mycket annat att stå i nu. Försäkringar, ursprungskontroller, besiktning, försäljning av gamla bilen osv osv. Tar tag i bulan när det lugnat ner sig.

nogren,
För svensksålda bilar står väl generalagenten för vagnskadegaranti. Det är ju nåt helt annat det. :-)
Verdi
Pancho,
Var det inte du som tipsade om just Gatwick? Varför Stanstead? Ryan Air? Norwegian tog under tusenlappen för att åka Arlanda-Gatwick. Att flyga Ryan Air när jag bor 15 minuter från Arlanda gör jag bara inte. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.