AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.986

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 5 av 110
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Pundet under 10 kr... detta är onekligen intressant, för min far :)
330 xd
Terry N
pundet nere på 9,98, nu....
Terry N
pancho: Du hann före, mkt snack på jobbet att köpa bil i UK nu!!!
Verdi
Med 10% rabatt och pundkurs på 10:- så får man en välutrustad 330d Touring med xDrive och M-sport för runt 420 tusen.

I Sverige skulle den kosta runt 550 tusen netto. Jämförbar med denna Länk fast den jag byggde saknade adaptiva chassit men har å andra sidan xDrive istället.

Extrakostnader jämfört med svensksåld:

Hämta bilen:
Flyg till London: 500:-
Hotell London: 800:-
Tåg London till Ashford: 300:-
Taxi till upphämtningsplatsen: 500:- (kanske de kan hämta också?)
Tunnel: 700:-
Hotell på vägen hem: 800:-
Soppa 200 mil: 2000:-

Totalt: 5600:-

Såklart tillkommer det tid och förlorad arbetsinkomst. Själv kan jag jobba när jag vill så jag kan lätt jobba in det.

Service första tre åren: ~10 tusen (?)
Extra försäkringkostnad: ~15 tusen

Totalt: ~30 tusen

Dvs man sparar ca 100 tusen.

Frågan är dock. Hur mycket är bilen värd efter t ex 3 år om man kör 2000 mil per år? 15% per år => 337 000:- i restvärde. Då blir kalkylen riktigt riktigt bra. Men jag gissar att det är lite högt?
Verdi
ps. Går nog att flyga på morgonen, ta tåget, hämta bilen och sen ta tunneln samma dag. Då fixar man det med en hotellnatt.
Anders: Jag menade såklart 10-20% innan eventuella rabatter och avtal så förtjänsten ligger säkerligen som du säger en bit under 10%.

När det gäller en 330dxT M-sport fabriksny för kanske 440kkr med "extra allt" borde den troligen vara värd ca 280-300kkr tre år senare med 6kmil -oavsett ursprung. Men oavsett, vilken annan ny bil i den prisklassen och storlek sjunker inte 150kkr på 3 år?
Detta kommer ju under alla omständigheter vara en ganska sällsynt bil pga utrustningsnivån...
Verdi
Har besökt Länk

Jämfört med min gamla bil från 2008 så kommer det att kosta ca 15-20 tusen mer per år.

Jämfört med att köpa en likadan i Sverige så tjänar man dock 35-40 tusen per år. Minskad värdeminskning och mindre kapitalkostnad, fast med högre kostnader för service och försäkring.

Vad får man ge netto för en snikutrustad 320d? 350 tusen? Och då är den värd drygt hälften efter 3 år. Säg 190 tusen? Den blir alltså i princip lika dyr som den engelska 330xd:n med det mesta i utrustningsväg.

Ett alternativ vore väl att sälja bilen efter 6-12 månader och göra en liten vinst eller gå +-0. Har man tur då så är det fortsatt förmånligt så att man kan göra samma resa igen. Fast det kan man inte räkna med och för att det ska gå lätt att sälja en sån bil måste momsen vara avdragbar väl? Dvs man måste muta en handlare och betala en sjukt hög förmånsskatt.
Jag fick en formell offert idag och kommer gå igenom den under helgen och med viss sannolikhet att lämna en beställning nästa vecka. Det är värt att prova medan pundet ännu är lågt. Gäller nu bara att fixa med banken, antingen valutakonto eller terminssäkra.

/Anders
Verdi
Spännande. Vad ska du beställa? En X5? Har det löst sig med leasing?
Verdi
Btw, Pundet är nere på 9,90 nu.
Länk
Ja det lutar åt att det blir en rätt så fullmatad X5 M50d. Jag har idag jämfört med att nybeställa en här i Sverige, men då en 40d M-sport som BMW Sverige rabatterar men den blir dyrare än motsvarande M50d i England, TROTS att BMW Sverige rabatterar med dryga 125 tkr. Det är väl mera det rent praktiska som jag funderar på. Hur valutasäkra smidigast, hur få hem den. Men det lutar åt att vi tar en semestertripp först till Nordfrankrike och så åker jag över och hämtar bilen och sen kör vi hem den. Gäller ju då att ha en bra försäkring och då är väl en vanlig importförsäkring heltäckande antar jag. Bilen är ju lite stöldbegärlig, så det blir nog att köra raken vägen hem sen.

Ah åkte pundet ner så mycket på eftermiddan, jag hörde också som ovan nämndes att den var i 9.98 tidigare på dagen. Det kostar cirka 6 öre ytterligare att terminssäkra till 31/5 som jag tog som ett exempel med Handelsbanken.

Det är ungefär 4 månaders leveranstid. Vet inte om det är kortare på andra modeller. De har dock väldigt många beställningar just nu.

/Anders
Verdi
Anders,
Lite roligt att det är du som verkar komma till skott först med tanke på hur skeptisk du var tidigare i tråden. :-)

Har kollat runt lite och den bil som verkar vara best value for money i min prisklass är BMW X3 xDrive35d M Sport. En "naken" sådan börjar på 535 000:- i Sverige men står i £ 42,895.00 i England. Jämförelsevis så står 330d xDrive M Sport i £ 39,545.00 i England och en naken 330d xDrive står i 444 000:- i Sverige.

Dvs för £ 3,350 får jag 91 000:- vilket måste vara en bra växelkurs. :-)

5-serien är dock bara att glömma. Den är relativt högt prisad i England. X5 drar iväg och blir lite för dyr tyvärr. Dessutom är den en utgående modell.
Verdi
Har sett att det kommer en LCI på X3 snart. Någon som vet exakt? Såg på nåt ställe att de trodde att det var från och med april-produktionen. Kan det stämma?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Den 5:an som jag tycker ger mening är 550i - räknar med att den kommer med nya motorn som facelift. Just nu är skillnaden med likvärdig rabatt 143.000 :- till UK-bilens fördel. Dra sedan bort service, utebliven VSG och inregistreringsavgift så är vi nere på 118.000 :-. Och då är där pga av paketens utformning lite mer utrustning på UK-bilen...

Resa till och från blir ytterligare några kronor, men det är ju hyfsat nära och Norwegian har bra priser till Gatwick. Hemresan är heller inte så lång - skönt att bo i Malmöregionen ibland :).

Det som nästan är upprörande är de excesser som BMW Sverige tagit sig när man satt priserna på extrautrustningen;
Panoramasoltak - SE: 18.100, UK: 12 880
Night Vision - SE: 23 100, UK: 15 800
Och detta är efter att räknat om med svensk moms... Man borde nästan starta en Facebook-sida om detta. ;)

Och så vidare. Bara mellanskillnaden är ju likvärdigt med en bättre begagnad Golf...

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Narvselius, tänk på att en stor del förklaras ju av en stark svensk valuta och ett svagt pund, samtidigt.

Det brittiska pundet har ju aldrig återhämtat sig från finanskrisens början 2007/2008.

Just 550i kollade jag inte på får jag erkänna. :=)

Javisst är det sjukt hur mycket det skiljer även på extrautrustningen? I England ingår dessutom helskinn, metallic, sportautomat osv i de lite dyrare modellerna med M-paket.
Javisst Verdi, det lär jag kanske få äta upp :-). Men ärligt talat så verkar skillnaden vara betydligt större i pris än vad jag anade. Just på X5 M50d så kostar den bilen jag funderar på att beställa ungefär 1093 tkr brutto. Bort med cirka 10% rabatt så blir priset ca 980 tkr. Motsvarande kostar idag i GBP cirka 740 tkr inkl svensk moms, plus då extrakostnad för försäkring 3 år cirka 13 tkr samt en service, säg max 10 tkr, totalt cirka 765 tkr, plus resa dit och hem alternativt transport. Mycket högt räknat 20 tkr. Skillnaden är ändå cirka 200 tkr.

MEN, hörde idag på förmiddagen en fågel viska att se upp med att beställa i England. Några har förra året beställt 3-serie bilar som man aldrig fick, dvs leveransen sköts upp och sköts upp. Till slut hoppade man efter 8-9 månaders väntan av sina orders. Någon som vet något om detta? England har alltså fått begränsat kvot för beställning av vänsterstyrda bilar... Så har man otur så kanske detta bara är en rad olika räkneexempel men ej möjligt rent praktiskt! Ska kolla det med Charlie på måndag.

Men för att göra detta anser jag bestämt det måste vara en bil i de högre prisklasserna. Om jag nu köper en X5 M50d så kommer jag den dag jag vill sälja den vara i princip ensam som har en sån bil till salu och jag inbillar mig att det alltid finns NÅGON som vill köpa även en sån, även om det snart kommer en ny modell, men då pratar vi cirka 300 tkr mera för motsvarande bil. Att köpa en 3-serie bil på detta sätt skulle jag nog tveka ännu mera på. Isåfall skall det nog vara en tämligen fullmatad 330d X-drive Touring, men inte "billigare" modell än så.

Narvselius skall du verkligen köpa en bensinare 550i? Varför går du inte på en M550d F11?

/Anders
Fick precis mailsvar från Charlie om att det EJ skall vara några problem med leveranser...

/Anders
Verdi
Anders, låter bra att det inte är några leveransproblem. Jobbar din fågel månne på en svensk åf? ;-)

Nej precis. Lutar åt en X3 35d M Sport just nu, iaf om man kan få den i LCI-utförande. Ska försöka provköra F25 och F31 och se vad jag föredrar. Skiljer ju inte så mycket i pris mot en 330d xDrive M Sport.

Förtjänsten mot svenska priser är runt 160' på X3;an och "bara" runt 100k på 330:n. Fast trean kanske håller värdet bättre?

Vilken tror du är det bästa köpet rent ekonomiskt?
Yes Verdi, det gör han :-)

Jag tror att en X3 är minst lika bra värdemässigt som en F31. Båda har nog riktigt bra andrahandsvärde skulle jag tro men det är viktigt att importbilen har en riktigt bra spec tror jag, för att inte ha så många konkurrerande bilar den dagen den skall säljas.

Är det någon som vet hur det fungerar rent praktiskt med registreringen när man köper i England, tänker närmast på skyltar, men antar att de hjälper med detta men vilka regler gäller för dessa skyltar jämfört med tyska gula skyltarna?

Antar sen att det är samma procedur med ursprungskontroll och registreringsbesiktning som en Tysklands import?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.