|
Sida 49 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Man får ju inte alls samma vinst på prisskillnaden om man tar den på firman. Dels blir det ju företaget som får prisfördelen, vilket är mycket sämre än om man kan göra det som privatperson, och dels blir det ju förmånsvärde baserat på svenska priset. |
|
Anders: Jo jag vet, men jag har i mina kalkyler väldigt svårt att få privatbil att löna sig. En privatbil ska ju finansieras med skattade pengar och då ryker ju 55% direkt. Om inte annat är det extremt praktiskt att ta alla kostnader med bilen på Statoilkortet och inte behöva spara alla parkeringskvitton etc. Eller finns det andra upplägg som är bättre? |
|
|
Narvselius, Stilren: Där ser man, det hade vi missat... allt för att låsa in service'ar till BMW... hmpf.. Med Känsla: Jepps det där skyltarna satt på vår oxo, jag mailade C. en vecka innan angående reg nr vilket han kunde ge mig då, underlättade vid färjebokningen nämligen att ha reg. nr Jag har för mig att farsan hade en post på 50-60 pund i sin beställning rörande skatt och registrering för att kunna köra hem den. En notering var att vi fick med ett skattebevis i U.K giltigt ett år för den bilen. Bil och ägare i Dover: Länk |
|
|
Man låser inte in servicen till BMW, men däremot begränsar man service till de verkstäder som har rätt utrustning - allt enligt det EU-direktiv som stoppade biltillverkarnas strävan att monopolisera. OK för nyare bilar, men när bilen blir 10 år gammal och kräver dyr specialutrustning... hamnar den på skroten då? Vi får väl se. Japp, 55 GBP för "FRF First Registration Fee". Jag antar att man får behålla skylten? Kul att ha som kuriosa upphängt i garaget... F.ö.: Ägaren vid Dover ser lite smånöjd ut... :) Bara att gratulera till en mkt snygg bil! ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
_pancho_ Härlig bild. Han ser nöjd ut! :) Ångrar mig nästan på fälgarna nu igen. 18"-arna ser mycket bra ut också och rullar nog lite bekvämare än de 19" jag valde. Tänkte dock köpa 4 såna framfälgar och ha som vinterfälg. Annars ser den väldigt mycket ut som min kommer att göra. För visst är den svart? Eller är den mörkgrå? Är dragkroken ute som "skydd" mot närgångna bilar på färjan? :-) Vad är nästa steg nu? Bilbesiktningen? |
|
Verdi, Den är svart ja, och helt riktigt var kroken ute av det skälet.. fick vara ute ända tills vi kom iland i Danmark ! Det var ngn som parkade tight bakom så kändes vettigt att ha den så. Nästa steg nu är att göra en ansökan om ursprungskontrol på nätet, skicka in pappren till trp styrelsen i Örebro och betala till deras BG konto Sedan väntan på att ansökan godkänts och då boka besiktningstid för reg. besiktning, kontrollbesiktning bör väl inte behöva göras, ny bil? |
|
|
acey och jhellstrom och Jörgen. Jag är också inne på att köpa som firmabil. Charlie skriver så här: " if ordering in a company I will need name of driver, company name address and EU VAT number prior to sending you the contract and payment details." Så rent tekniskt är det nog möjligt att låta företaget köpa bilen. Sen är det ju en annan fråga med finansieringen via något leasingbolag. Forskar på det också. /Janne |
|
|
qdtjant: Intressant, du får gärna hålla oss uppdaterade i tråden. Man får väl göra avvägningen gällande förmånsvärde vs inköpspris. För grejen med att beställa från England är att man vill "fläska på" lite, vilket skatteverket snabbt straffar. |
|
Verdi |
Jo, ju mer man beställer desto "billigare" blir det. Mitt råd är att göra några kalkyler. Både privatägda och leasingbilar. På 3 år räknar jag med att halvera värdeminskningen jämfört med en svensksåld. 150 tkr ist för 300 tkr. Ni som har egna företag kan ju göra som jag föreslog. Köpa in den till företaget efter skriftlig värdering av er lokale BMW-handlare. Min redovisningsbyrå hade inga som helst invändningar på den idén. Tvärtom blev jag nästan uppmuntrad. En av deras andra kunder hade precis gjort samma sak med en privatimport från Tyskland. Tror man kan göra en bra deal ännu lite bättre den vägen för då för firman ta värdeminskningen. Nackdelen är ju det rätt häftiga förmånsvärdet men... Man kan inte få allt. :-) |
|
Hej, jag har ett klart upplägg för leasingbil via England.... Måste gå via bilfirma och sen via valfritt leasingbolag...... Viktigt att det görs på rätt sätt så inte bilen momssmittas...... Kommer ta våra bilar denna väg, den första blir dock privat men via bilfirman så man slipper privatimport stämpeln..... Vill ni veta mera lägg ett pm så kan vi diskutera mera ingående |
|
|
"privatimportstämpel" eller inte, torde ha noll betydelse då bilen som importerats är fabriksny. BMW Finans har sagt okay på finansiering när jag frågade i februari om man så önskar, vill minnas att jag skrivet om detta tidigare i tråden för några månader sedan. /Anders |
|
|
Henke77 du har pm. /Janne |
|
|
Anders, jag håller med dig, helt och hållet, men det är ändå så att det står privatimport på din bils papper och vissa vill inte köpa det.....Men det är egentligen helt sjukt, det är samma fabriker som bygger bilarna, ingenting som normalt skiljer dem åt, framförallt inte efter 3 år..... I och med att jag har möjligheten att göra det den vägen så kan jag ju lika gärna ta det så istället, nackdelen är ju att jag får en ägare till på bilen.... |
|
|
De flesta som skriver här och skall importera och ta på leasing verkar ändå ha eget företag? och då är vinsten lika stor på prisskillnaden. Den stora kostnaden med bilen är ändå värdeminskningen och om bolaget kan ta det så slipper man ju själv..... |
|
|
Henke: precis, likaså den ökade kostnaden för försäkring och service blir ju med omomsade oskattade pengar. Man kan ju faktiskt säga att det blir än billigare att just ta företagsbil från england än privat, eller besparingen blir större. Då beställer jag bil till hösten, sätter ut annons på min 520 D när jag fått hem nya bilen, vill inte vara utan bil. |
|
|
Jag tror inte det är riktigt så enkelt, lite beroende på vilken bil man har tänkt sig. Tittar man på en enkelt utrustad 520d, så är väl fallet ganska solklart. Men börjar man titta på bilar som kanske kostar 600-700-800 000. Förmånsvärdet börjar då bli ganska häftigt, speciellt om man kör mindre än 3 000 mil i tjänsten. Kostnad för service är ju oavsett "noll", försäkringskostnaden och biltvättar är ju en droppe i havet. Men ett förmånsvärde på 12 - 15 000 i månaden (och som också drabbar företaget genom sociala avgifter). Det vägs ju då upp lite iom att man kan dra halva momsen på leasingavgiften. Visst, man betalar med oskattade pengar, men i mina kalkyler som jag gjort så är det inte helt självklart att det lönar sig. Speciellt inte om man köper från England och därmed kan ligga 100 000 "före" i värdeminskningskurvan. Men det tåls räknas på ytterligare :) |
|
|
acey: Service ingår inte via UK köp. Ej heller vagnskadegaranti. Jag får räkna noggrannare på detta igen för nu får jag det att bli billigare med privatbil :) |
|
| jhellstrom: Det går köpa till service från UK, även service som inkluderar slitdelar. Priset var dessutom väldigt fördelaktigt . Men som sagt, det tåls att räknas på fram och tillbaka hundra gånger. Vad man väl kan säga är att inget svar känns givet, mer än att det är väldigt förmånligt att hämta från UK, oavsett om det är privat eller firma :) | |
|
En fråga till alla er som har räknat ut och in på det här: Går det att få till en bra affär om man är ute efter en familjebil och har en budget på ca 400kkr, eller måste man upp på välutrustade toppmodeller för att skillnaden mot Sverigepriser ska bli tillräcklig? Verdi -> I början av tråden var du inställd på X3. Varför blev det 330 istället? |
|
Verdi |
pettran, Gillar inte X3 så mycket egentligen och 3-serien känns både fräschare och roligare att köra. Anledningen till att jag fastnade för X3 i början var för att det var den modell som hade störst skillnad mot svenska priset. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.