AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.021

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 48 av 110
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
Förra veckan när vi körde ner från Stockholm till Mainz sov vi över på hotell Convent Garten i Rendsburg (några mil söder om Flensburg). Vi åt på deras restaurang som ligger mot kanalen - mycket god mat, trevlig personal, och fin utsikt över Nord-ostsee-kanal. Ligger perfekt några km från Autobahn Länk (deras frukost var även den mycket bra)

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Problemet är ju att jag inte vet vad någon heter i verkligeheten... :o)
Antar att ni inte använt era ´nicknames till Charlie......

P.S
Var och provkörde en Cayenne Diesel idag..... känns helt ok, dock med lilla motorn, otrolig fördröjning från turbon iaf i jämförelse med min 535d, rätt saftigt dyr i Sverige med.. räknar med minst 800 000:- brutto......
D.S

Trevlig helg!

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Henke... det finns ju alltid PowerPost...

----
BMW CS #6212
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Nu är vi på Doverfärjan, allt har gått bra, lite lurigt med vänstertrafik dock. Personalen var väldigt trevliga och hjälpsamma.

Nu är det ett par mil hemåt bara :) bilen är grymt trevlig förresten.

Mvh Tobias
Verdi
Låter härligt _pancho_. Har i princip bestämt mig för att åka själv och hämta den nu. Måste förhöja upplevelsen av köpet något enormt. :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag "provkörde" sträckan via Google Maps igår, rätt så fascinerande...

Pancho - vill du berätta mer om hur det gick; resan dit, bemötandet, resan därifrån etc. Vi är ett gäng som gärna lyssnar! :)

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Verdi - även om du har en bit att köra - håller helt med dig. Ny bil köper man inte så ofta, ännu mer sällan en "svensktalande" ny bil från England... Klart du skall köra hem!

----
BMW CS #6212
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi är många som lyssnar ;-)

Lovar att vinka om jag kör om dig på motorvägen i Danmark ;-)
Verdi
Har ni kommit hem än Pancho?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Så, igår kväll kom vi hem!
Fredag kl 10 avgick Ryanair från Skavsta (fullsmockat plan..)
Fick ut hyrbil på Stansted ca 2 h 45 min senare , bokade via www.autoeurope.se (valde Hertz då de hade riktigt bra pris och lämning i Dover)
Körde ner till Ashford på ca 1,5 h, inte värst mkt trafik.. Dock endel rondeller som jag hade fruktat :) men man vande sig rätt fort.
När vi kom fram stod bilen där och glänste... Såg en svart övermotoriserad x5 också Anders, men den var högerstyrd så hoppas inte det var din ;)

Efter överlämning av nycklar , papper och bil så tog vi sats de 3 milen till Dover, farsan skulle köra sin 330 för första gången - på fel sida av vägen så man var ju lite nervös :)

Jag hade förbokat färjetur med PO ferries 17:25, men vi var vid hamnen redan runt 16 och fick komma på en tidigare båt.

Vi körde sedan upp genom Belgien (Antwerpen), Holland med ngn matpaus och kom runt midnatt till Gelsenkirchen där vi hade bokat hotell för natten. Sedan hade vi 49 mil till Puttgarden.

Lite kort om bilen; Generellt ett stort lyft från e91'an, mer komfortbil än sportbil är känslan. Effektiv och odramatisk i hög fart, fick tanka ett par ggr - 57 liters tank och en förbrukning ngt högre än vi tänkt; 0,75 ca.

Navigationen med google integration funkade grymt bra när det visade sig vara 15 km seg kö på A1 förbi Hamburg, den räknade om och föreslog en annan tur som vi nog tjänade en timme på :)

Uppe igen vid Skavsta igår kl 22 ca

Vi åkte färjorna primärt för att få en paus från bilkörandet och passade på att ta det som tid för måltider också.

Som helhet en jättekul resa med upplevelser, känslan var att man varit borta ett antal dagar fast vi bara var hemifrån 1,5 dygn , såkan varmt rekommendera det.

Med vänlig hälsning Tobias
Trevlig reseskildring Tobias, tack för den! Skönt ni hittade tillbaka till högersidan igen i trafiken på andra sidan kanalen. Jag har aldrig kört vänstertrafik vad jag kan minnas och kan tänka mig det är lite lurigt just i rondeller. Skönt det var lite trafik. Jag antar ni körde på någon importförsäkring?

Berätta gärna lite hur det såg ut där på Charlieland, det vore trevligt med en liten djupare utvikning där.

Har även kikat på min order och tur nog så står det vänsterstyrd så det var nog inte min som stod där :-) Om de inte gjort fel på ordern och måste bygga om den hos Charlie :( Den är tillverkad men beräknas dit i mitten på juli var det senaste.

Fanns det många bilar för leverans till övriga EU?

Vilka handlingar får man med för ursprungskontrollern och registreringen i Sverige, som motsvarar Fahrzeugbrier i Tyskland?

/Anders
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Anders - Länk

Det fanns inte så många bilar för leverans, jag tror de ställer fram de som skall hämtas under dagen då det var under ett par tält utomhus.
Dock mötte vi två tyskar som var där och köpte varsin x3'a, de hade gjort affärer med Charlie förr och sa det var klart billigare än tyskland.

Vi körde 30 dagars helförsäkring på chassinummer via Folksam.

Man får med 3 papper; Kvitto, CoC intyg och registreringsbevis (med handskrivna uppgifter, första gången jag sett det - dock med massa stämplar och på officiellt papper...), en del av det pappret skall man f.ö skicka till en U.K adress för att visa att bilen har exporterats.
Inga konstiga överaskningar mer än att servicebok saknades, de sa att det var elektroniskt oftast nuförtiden(?), jag har bett Charlie skicka en bok nu iaf.

CoC skall inte skickas in till trp styrelsen utan det visar man upp vid reg. besiktningen.

Mvh Tobias
Tack Tobias. Vilka skyltar körde ni hem på? Motsvarande gula som på X5-an? Kanske lika bra att ta bilen med skyltar även om man skall ta den på transport. Så slipper man kanske bli polisstoppad på väg till och från reg besiktningen igen i en svart X5 med tonade rutor och utan skyltar :-)

/Anders
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Pancho, stämmer numera lagras service elektroniskt. Fick oxå lite panik när jag började leta efter en servicebok som i slutändan inte existerade.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ojoj, det lär bli intressant detta till hösten när jag ska bestämma mig.
Jag ska dra lite med revisorn om detta är vettigt som företagare också :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
jhellstrom. Det vill jag höra om det är också. Kan fråga min också, jag har ju dock inte kört så mycket med firmabil.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Första raden på sidan fyra (såg det faktiskt inte heller själv första gången)

On-board literature - Introduction of Electronic Service History - All models
Länk

Ska bli intressant att se vad som står där; har inte kollat på en F3-serie som jämförelse, borde vara detsamma.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
_pancho_ - mycket intressant läsning, tack! Suger åt mig allt vad jag kan inför min egen resa...

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
jhellstrom, Jörgen: De få ord jag växlat med min är att förmånsvärdet ändå kommer att baseras på det svenska nypriset. Sedan är det väl endel krångel att få någon leasingfirma att ta i bilen. Bilen måste väl, som jag förstått det hela rätt, köpas av en privatperson i England och föras in till Sverige, och då borde bilen bli momssmittad vilket ställer till det endel.

Jag misstänker att den enklaste / billigaste lösningen är att köpa bilen privat och sedan ta ut milersättning.
Ett alternativ är väl att äga som privatbil och sen skriva körjournal. Med hänsyn till inköpspriset torde väl detta vara det fördelaktigaste alternativet.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.