|
Sida 46 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra med hemtransport av bilen. Lutar fortfarande åt att jag vill hämta den men undrar om det inte är bättre med transport på lastbil ändå? Kostnadsmässigt är det aningen dyrare men det ser nog bättre ut om den reggas i Sverige med <5 mil på mätaren än om det står 250 mil. Särskilt om man ska övertyga skatteverket om att bilen är ny då den byter ägare. :-) Var det eurotransport som du använde Med känsla? |
|
Vad fick ni för pris på transport? Jag hörde mig för och det hamnade på ett rätt saftigt belopp... Henke77 - fixat! Har nu officiellt kommit som en LCI:are. ---- BMW CS #6212 |
|
|
"officiellt kommit ut som" skulle skämtet ju vara. Sitter och gör olika saker på flera datorer och straffas omedelbart av mina egna tillkortakommanden. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Verdi, ja jag har tidigare använt mig av Eurotransport och skall nog göra det även denna gången. Jag har dock inte hunnit kolla upp så mycket då jag antagligen inte kommer att kunna hämta upp min bil när den kommit då det blir mitt i en semesterresa för mig, så den får antagligen stå kvar i England till en bit i augusti. /Anders |
|
|
För mig är inte lastbilstransport aktuellt denna gång men några gånger tidigare så har jag använt mig av Norléns transporter och det har fungerat bra, men något jag reagerat på är att bilen inte försäkras till sitt marknadsvärde om något skulle inträffa under transporten. Istället så handlar det om en ersättning om max 150 kr/kg vilket således blir 225 000 kr för en mindre bil som väger 1 500 kg vilket ofta kan var otillräckligt. På Eurotransports hemsida, www.eurotransport.se, så kan man läsa deras "Allmänna leveransvillor", www.eurotransport.se/pdf/ansvar.pdf Enligt dessa så verkar det vara samma villkor, med ersättning på 150 kr/kg, hos dem också vilket jag antar är någon form av överenskommelse i branschen. Dock så verkar man kunna teckna någon form av tilläggsförsäkring, s.k. varuförsäkring, hos dem vilket nämns sist i följande stycke som jag kopierat från deras villkor: 10. Varuförsäkring Om du vill ha ett fullständigt skydd under trans- porten, eller om du bedömer att ditt fordon är värt mer än 150 kr/kg är det mycket viktigt att teckna en varuförsäkring, vilket vi kan hjälpa er med. En var- uförsäkring ersätter alltid till fordonets/godsets fulla värde, oavsett Eurotransports vållande. Tänkte att det, för er som funderar på transport, kan vara bra att veta dessa inskränkningar i tryggheten då det känns surt att betala tiotusentals kronor för transporten och sedan ändå inte kunna vara helt trygg med den. Kanske har någon erfarenhet av en sådan varuförsäkring och det vore ju i sådana fall intressant att veta den ungefärliga kostnaden? Vet ju att Med Känsla låtit transportera många bilar per lastbil och kanske har du Anders koll på läget? /Arvid |
|
|
Det pris jag fick får Eurotransport var 17.400:-, så jag kommer att köra själv... har ju lite närmare än för er uppe i Upsola. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Arvidw Vet att schenker har (hade) liknande ersättning / kg. Fick en bänkskiva till poggen pohl köket förstörd i frakten när jag byggde huset. Den skulle ersättas med ca dom summorna du nämner. Kan medela att jag inte kunde köpa bänkskivan på ca 10 kg för 150:-/kg hos poggen pohl. Då löste det sig till sist men det var köksleverantören som fick reda ut problemet. Kan inte påstå att jag blev glad eller hade förståelse för schenkers erbjudande om ersättning |
|
|
Sorry att jag inte hänger med , men med känsla : du har väll beställt en x5 4.0d från England ? Verdi: du har beställt en 330d x-drive , bra specad :-) Och narvselius: du har beställt en F11. LCI ? |
|
|
Pratade med Charlie idag; jag hade ju föreslagit ett reportage i klubbtidningen om mitt bilköp och resan till England, men ett sådant reportage skulle försätta honom och det team han tillhör i en känslig och svår situation, så jag droppar den biten. Jag vill självfallet inte sätta Charlie i en svår situation så har man inte läst denna tråden om köp i UK, vet man heller inte att möjligheten finns... ---- BMW CS #6212 |
|
| Jag har dock pratat vitt och brett :) | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jag tror inte heller BMW i Sverige bryr sig om detta så mycket. Jag pratade med en säljare på BMW här i Uppsala och han sa kort och gott. Så funkar marknaden , inget vi kan göra något åt. Värt att notera är ju att när en kompis gick in på MB i USA och skulle köpa en spritt ny GL fick han kalla handen då den skulle expoteras direkt. Detta då GL är kraftigt subventionerade av MB i USA för att kunna möta marknaden av sådan bilar där. Dock gick det bra köpa den via en kille i USA som stod som ägare en kort tag :) |
|
J> förvånad? Ingen nyhet ang USA-nyexport. V> Länk |
|
|
Jörgen, jag träffade också en ytligt bekant säljare från Novation häromdan och han sade också att de inte bryr sig så värst mycket om några Englandsbilar hittar hit men att BMW i Tyskland inte är glada över det. Han var mycket tveksam till att jag skulle få en bil levererad då han känner till sex bilar som beställts från England varav bara en blev levererad till slut. Skitsnack tror jag och snarare skrämselpropaganda i eget syfte förstås men kanske ligger det någon sanning i det, men undrar vad EU med "fri rörlighet", eller hur det nu brukar uttryckas, skulle säga om det...? :-(. Jag har för mig att någon Uppsalabo, tidigare i tråden, nämnt att de fått en liknande historia berättad för sig på samma firma? Eller så är det jag som minns fel... /Arvid |
|
|
yes Arvid jag fick samma historia i vintras och vet vem du talade med. Så inget att bry sig om. Jag kollade även denna historia med Charlie som påstod att alla bilar som beställts och betalats också har levererats. Till mig sa han för övrigt att det var tre TRE bilar, inte sex. Men det kanske var med moms nu? :) Det gällde 3 serie bilar då. Det som KAN ha hänt då är ju att 3-serien var ny då och att det var långa leveranstider och att köparen därför hoppade av helt enkelt, vilket ju även hänt med flera svenska orders som blev försenade pga trycket i fabriken. Sen självklart bryr sig de inte, även om tre-fyra Uppsalabor beställt bilar i England. Jag har ju flera gånger köpt av andra åf i Sverige, vilket de förstås även känner till och inga problem med det. Som köpare så köper man det objekt man vill ha av den som ger det bästa priset (finns förstås undantag, men rent generellt). De, i detta fall Novation, säljer ju väldigt många bilar även utanför deras distrikt, så som i alla affärer är det att ge och att ta. Slutsumman blir som regel plus minus noll, några bilar tappar man och några får man extra. De säljer ju dessutom för tillfället väldigt bra med bil så inga ledsna miner där. /Anders |
|
|
Arvid - den typ av vandringssägner får man leva med; de använder samma säljsystem och lagd order är en lagd order. Tror Med känslas förklaring kan ligga närmare sanningen. Det hände ju när X3:an och jag vill mena även när X1:an presenterades att bilar med vissa specar fick leveranstider på 11-13 månader - inte undra på att någon hoppar av köp under sådana betingelser. ---- BMW CS #6212 |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Exakt, Novation säljer mycket bilar, närmare 600/år, så att 3st köper från England är en ... i Mississippi:) |
| Våran blev tillverkad 16/5, så där höll tidplanen med råge | |
Verdi |
Har ni hämtat den pancho? |
|
Verdi, nä vi skall hämta den nästa v. /T |
|
Verdi |
Nu har 335xd kommit också... 313hk och 0-100 på 4,8 sek. Visste ju om det men jag hade hoppats att det skulle dröja lite till. Fast än finns den inte som touring iaf. Prispåslaget mot 330xd är £2,915. Eller runt 30 tusen. Ändå relativt mycket med tanke på att skillnaden mellan 320xd och 330xd bara är £3,660. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.