AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.988

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 45 av 110
Verdi
Fick faktiskt en vänförfrågan från Charlie idag på ett jobbrelaterat socialt nätverk! Lite roligt att han kommer ihåg mig. Man kanske inte måste köpa 550i för att hamna på hans radar? ;-)

Undrar varför han ska hälsa på i Sverige? De svenska återförsäljarna kan väl inte ha märkt av det här? Men det kanske snackas? För inte väl vågar BMW Solna börja parallellimportera i stor skala? Då blir de väl garanterat av med sin svenska agentur?
Som jag skrev tidigare, BMWs försäljningmarginaler i Sverige står inte och faller på att en handfull privatpersoner väljer att köpa bilen utomlands. Särskilt inte då 70-75% av försäljningen går till företag. Och särskilt inte då bilarna ändå lär stanna här och servas och repareras hos BMW under garantitiden.

Att han skall hit kan bero på en rad olika omständigheter. Utbildning, Säljkonferens, nätverksforum whatever...

Fördelen med dessa affärer just nu är valutakursen - att det fungerar utmärkt för stunden när pundet är lågt är en sak men det är minst sagt viss risk om kronan plötsligt skulle tappa mark. Vilket det kanske inte är så mycket som talar för just nu och det brukar ofta vara en garant för att det faktiskt kommer hända :-)
Verdi
Exakt. Omfattningen på det här är verkligen marginell. Och jag tror nästan att andelen privata köpare av en ny BMW är ännu mindre än 25-30%.

Hörde dessutom något om att återförsäljarna inte tjänar så mycket på själva bilförsäljningen utan att det verkstäderna som drar in de stora pengarna. Dvs service och reparationer. Och det får de ju fortfarande bistå med i de flesta fall.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Verdi - värst vad du charmat honom! Jag har inte fått en slik inbjudan (jag antar att det är LinkedIn).

Jag ville inte fråga, eftersom jag först och främst ville att min egen order skulle snabbehandlas innan jag ställer besvärliga frågor, men kommer ta upp det lite senare i höst med honom. Det skulle vara intressant att veta hur den interna hållningen är i SE för denna möjlighet. Å ena sidan tappar de försäljning, å andra sidan så blir det dock fler BMW att serva (där ju pengarna finns). Om någon som vet mer vad som sägs innanför väggarna så hör gärna av er! :)

Är dock åsså inne på Kristoffers resonemang - det här är ju knappt en radarblipp på skärmen. Däremot så kan svenska importören vara mer bekymrad över att vi sitter här och jämför tillbehörspriser mot de svenska. En "Facebookstorm" senare och priserna är kanske mer i linje med Tyskland, Holland... etc? Nu så har man rejäla avanser på tillbehören i SE.

Annars - sålde bilen idag til en mkt sympatiskt man - hoppas han blir lika nöjd som jag var med den kärran. En kärra som jag planerade att behålla i många år till om den inte varit för en tråd startad av Verdi i januari... ;)

----
BMW CS #6212
Verdi
Narvselius,
Haha. Nej, det tror jag verkligen inte. Har t ex aldrig pratat med honom i telefon eller nåt. Var nog mest en slump att jag dök upp som förslag på ny kontakt.

Personligen är jag _inte_ intresserad av lägre priser i Sverige. Själva grunden i mitt beslut är ju prisskillnaden och den möjlighet jag får till ett fördelaktigt ägande i och med den. Börjar man sänka priserna i Sverige så blir mitt köp sämre. :-)
Om tio-tjugo svenskar privatimporterar har förstås ingen betydelse för BMW Sverige. Hur många privatimporterar inte nästintill nya Jahreswagen under senaste femton åren utan att något hänt, de är förstås annars också potentiella nybilsköpare.

Bilhandel fungerar som så att själva nyförsäljningen av bilen inte skapar någon större intäkt för åf, speciellt inte om inte åf-s bonusmål uppnås. Det är där som främst vinsten på nyförsäljningen finns. Däremot så vill man givetvis bygga upp en kundstock som genererar (stora) intäkter på eftermarknaden dvs på verkstäderna och reservdelsbutikerna. DÄR ligger den stora delen av resultatet. Har man inte som åf en bra och fungerande eftermarknad så tjänar man nada pengar.

I BMW Sveriges fall är det dock lite speciellt med den tre åriga fria servicen. Där får man ju antar jag en motsvarande ersättning från BMW Sverige. På privatimporterade bilar finns normalt ingen fri service och då tar man fullt betalt av bilägaren, vilket jag antar är en ännu bättre förtjänst i det avseendet.

Det man (BMW Sverige) ev kan störa sig på är förstås att det blir mer och mer öppet att se vilka vinster det kan vara att privatimportera. Men volymen är försvinnande liten. De flesta bilägare drar sig överhuvudtaget från import då man inte ens orkar sälja sin egen bil själv, vilket mer eller mindre är en grundförutsättning för privatimport, då man inte kan lämna sin gamla bil som inbyte.

Alltså detta är inget som helst problem för BMW Sverige.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... så kanske Charlie är på väg till Solna för att få en guldmedalj? :)

----
BMW CS #6212
Sedan att BMW UK har konkurrenskraftiga priser på utrustning och paket - så kan detta också bero på att marknaden i UK ser annorlunda ut. Även om UK går knaggligt ekonomiskt är det en marknad med 60M människor och BMW säljer totalt sett många fler bilar där än i lilla Sverige. De konkurrerande märkena (Audi, MB, Jaguar mfl) har säkerligen sina äss i rockärmen för att locka kunder så det gäller att hänga med i racet.
Nu har jag inte koll på siffrorna i UK men om vi antar att BMW UK årligen säljer 3ggr fler bilar än BMW SE så borde de kunna få bättre deals på extrautrustning också kan man tycka.
Kan även bero på om generalagenten är helägd eller inte. Normalt är väl BMW-s generalagenter dotterbolag till BMW AG, men på andra märken är det ibland privata fristående generalagenter. Sen kan det ju även bero på att när vi köper bilen i UK så köper vi i princip direkt från motsvarande generalagenten och här köper vi ett led längre ner i kedjan, via åf. En till som vill vara med och få sin del av kakan. När vi köper bil via Charlie så är det ingen åf som har fasta kostnader som fastighet, personalstyrka för en komplett åf, osv.

/Anders
Fast priserna är ju tagna direkt från BMW.uk hemsida så de borde rimligen också gälla som rekommenderade handlarpriser. Däremot stämmer det som du säger att Charlie borde ha lögre omkostnader jmf med en riktig handlare och dörmed en större provision, kanske därför också varför han kan erbjuda 10%.
Hmm, mycket nyfiken över varför Charlie är inbjuden till Bavaria Solna.

Kan det vara något i still med att han ska sälja bilar i Sverige genom BMW UK för att på något sätt få ner priserna?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jo, men faktum kvarstår - de svenska tillbehörspriserna är vida högre än de i NL, DE och UK (som exempel). Jag kan förstå ett resonemang kring ex tillbehörsfälgar där det även tillkommer distribution, lagerhållning och hantering i Sverige med små volymer, men här talar vi ju om direktbeställning på fabrikstillverkning. Det är ju inte så att bilen blir dyrare att hantera för BMW SE bara för att man valt panoramaglastaklucka... Grundpriserna skiljer inte så mycket mellan de olika länderna, med då UK som ett stort undantag. På tyska talar man ibland om "Kassenfüller" och det känns som det är just det som det handlar om här - ett simpelt sätt att tjäna lite extra.

Nåväl, jag är himla glad att möjligheten finns eftersom jag nu kunde beställa en 114i med plåtfälgar. Känns verkligen skönt.

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det kanske vore en affärsidé för större oberoende handlare att börja ta in bilar via UK och sälja i Sverige. De flesta människor är trygghetsknarkare, så möjligheten att antingen köpa en färdigspecad "lagerbil" eller lägga en beställning men inte behöva oroa sig över moms, transport, valutaskiftningar eller andra saker som finansiering / leasing.

Platinum Cars har ofta fabriksnya Land / Range Rovers till försäljning till priser långt under de svenska, så jag misstänker att de kanske gör något liknande.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
acey - ja, men då blir det kontraktsbrott med nuvarande regler. Den bil jag köper får ej säljas vidare kommersiellt.

"Re-import" är en stor sak i Europa, men då handlar det oftast om redan tillverkade bilar som tillverkarna desperat försöker bli av med - oavsett vilket land de registreras i, och där finns det massor med pengar att tjäna. "Tyvärr" tillverkas de flesta BMW endast på beställning, så det gör det hela lite knepigare.

----
BMW CS #6212
BMW är ~10 ggr större i UK än i SE i sålda fordon. 2013Q1 31,322 (UK), 3,189 (SE). Omsättning kanske ännu större skillnad.

Handlarmarginal i Sverige överstiger 10%, ännu mer på utrustning.

Skillnaden borde vara att BMW AGs vinstmarginal är betydligt lägre i UK, för att inte tala om marginalen i USA.

Får ni som köpt i UK betala exportplåtavgift?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Då får de verkligen harmonisera priserna. Särskilt utrustningen är ju patetiskt dyr.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jahapp, så är pengarna på väg för första transfern. Plötsligt börjar det bli lite mer verkligt att allt vi skrivit om i den här tråden faktiskt kommer att ge påverkningar IRL (!). Preliminärt kommer bilen i oktober, men hoppet är ju det sista som överger en, så jag håller tummarna att det blir tidigare.

----
BMW CS #6212
...påverkningar positivt får vi ju hoppas också.. :-)

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Med känsla: Idel leenden :)

----
BMW CS #6212
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Narvselius, du får ju skriva "F11-LCI beställd"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.