|
Sida 42 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
_pancho_, Självklart kan man göra det men det borde väl inte vara någon skillnad jämfört med att ha en fälgmodell som inte är staggered? Typ modell 397 som är främsta alternativet. pettran, Exakt det jag har hävdat här. Dvs att marknadspriset är vad man kan köpa bilen för i Sverige och att om jag som privatperson gör en vinst så får jag skatta 30% på den del av vinsten som överstiger 50 tkr. Jag frågade specifikt över de grejerna som ni nämnde här (min kunskap om Englandsimport, kapitalhandel osv) men jag tycker svaret var entydigt och för mig tillfredsställande. Vinsten av att göra det här blir ändå begränsad i och med den privata skatten så jag har inte bestämt mig helt än. Beror lite på hur man värderar pengar i firman kontra sin privata ekonomi, hur länge man tänkt ha bilen, hur mycket bilen sjunker i värde osv osv. Men det rör sig alltså inte om några större belopp för min del. |
Verdi |
Har varit i kontakt med Charlie idag. Var inte möjligt att välja bort RFT-däck i England heller tyvärr. Däremot är min leverans uppdaterad till vecka 27. Dvs första veckan i juli. Det är 2-3 veckor tidigare än jag har trott. Nu gäller det bara att bestämma mig för köra hem den själv eller transportera hem den. |
|
Verdi, kul att du är tillbaks så att det händer lite i tråden :-). När jag beställde min M135i av Charlie så sade han att de som standard levereras med icke-RFT-däck men att det är kostnadsfritt att välja till RFT. Men det kanske är för att det är en "semi-M-bil" det handlar om för om jag fattat det rätt så har ju de riktiga M-bilarna aldrig RFT. Och med M135:an hamnar man lite mittemellan och kanske därför ges valfriheten...? Tycker förresten absolut att du ska köra hem bilen, om inte annat för att delge oss andra nyttig info /Arvid |
|
|
Jävla iPhone, ibland så går det inte att skriva flera bokstäver oavsett hur mycket man trycker. Min tanke var i alla fall att avsluta sista meningen med en smiley till dig ;-). /Arvid |
|
|
Man kan åka färja från Harwich till Esbjerg/Danmark om man känner för det också... tar dock 18 h.. Verdi: Intressant, då borde vi höra ngt från han snart också... vi la order tidigare än dig tror jag? Vi fick prel leverans 20:e juli |
|
|
Jag bad också Charlie om mera exakt lev besked och andra veckan i juli är det som gäller nu. /Anders |
|
| Sista v. juni här sa han | |
Verdi |
arvidw, Tycker mig ana lite sarkasm. Men men... Behöver inte åka för att ge råd. :-) Sitter hemma med sjukt barn idag så har haft lite tid att planera. Såhär skulle en hämtresa kunna se ut. Flyg British Airways Arlanda 07:30 - 09:00 London City Airport. Kostar 1003:- för tillfället. Har man inget incheckat bagage så borde man kunna vara på språng runt 09:30 som senast. Tåg + tunnelbana till Blackfriars från London City Airport. Tar ca 35 minuter. Kostnad försumbar. Sen är det tåg med Länk från Blackfriars till Ashford. Tar 1h 6min och kostar ca £35. Borde kunna hinna med tåget 10:44, men de går rätt ofta så det är ingen katastrof om det blir lite senare. Då är man framme i Ashford strax före kl 12:00. Därifrån är det taxi på runt 5 minuter ut till Broad Oak Ashford BMW som återförsäljaren heter. Man går sträckan på en dryg halvtimme också om man föredrar det. Tar väl kanske en timme att få ut bilen. Max. Därifrån är det enkelt att hitta ut till M20 som går ner till Folkestone och tunneln. Enligt google maps tar det ca 20 minuter att köra dit. Att ta bilen under kanalen med Länk kostar £75 om man vill åka före 18:00 på dagen, vilket jag vill. Säg att jag hinner med tåget 14:36. Det tar 1h 35min så då är jag framme 16:11 vilket innebär att jag kan åka 40-50 mil på fastlandet också så att det faktiskt blir möjligt att åka ända hem dagen efter om man är på det humöret. Är såklart rätt tufft att gå upp kl 04:30 eller vad som krävs för att hinna med planet 07:30 men som småbarnsförälder är jag rätt härdad. Kanske kan man sova lite på plan och tåg... Planen isf är att åka fredag 5 juli och komma hem lördag eller söndag så det försvinner bara en arbetsdag.Tänkte ändå ta semester där i krokarna så det passar rätt bra. Inklusive diesel, hotell och importförsäkring så borde man komma under 10 tkr. Ska såklart även kolla upp vilka alternativ det finns i form av transporter. Dels lastbil ända till Uppsala och dels båt till Göteborg. |
|
Kolla Norweigan morgonflyg arlanda - gatewick, sedan taxi (skulle gå på 79 pund ca) till hämtplats Mvh Tobias |
|
Verdi |
_pancho_, Elementärt. :) Får tacka så mycket. Jag blandade ihop Stanstead och Gatwick och fick för mig att Gatwick låg på fel sida London. Men så är det ju inte. Länk säger £95. Det kan det ju absolut vara värt. Sparar en hel del tid på det minst sagt. Tar ca 1 timme med bil enligt google maps så man kan vara på BMW redan kring 10:00 vilket är extremt bra. Då hinner man en bra bit av hemvägen redan första dagen och har inga problem att ta det på en övernattning. ps. Vill man ta det på två övernattningar (eller om man kör på lite hårdare) kan man ta Norwegians 10:35 plan till Gatwick för att inte vara så sjukt trött hela dagen. Absolut ett alternativ. Om man nu kan sova alls natten före en sån här grej. :-) |
|
Jag ska kolla på datorn sen, men det var en taxifirma som jag kontaktade och de sa ca 79, återkommer med deras namn i afton. Börjar närma sig :) |
|
Verdi |
Är det någon som vet om man kan köra bilen ända hem med exportskyltarna man får i England? Och hur länge kan man köra den innan den måste svenskreggas? Blir ju mitt i semestern och det är inte säkert man får tid hos bilprovningen osv. |
|
Kollade på transport; 13.950 + moms, så tack och god natt för det alternativet. Någon som hittat billigare? Verdi - skyltarna gäller i princip 7 dagar. Länk Kolla mer här: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Verdi; borde inte din säljare ordna hämtning då åtminstone slipper taxi? Jag tycker det låter riktigt roligt, hade nog tagit med mig äldsta pojken som är fem år. Snacka om äventyr. |
|
|
Verdi, absolut inte meningen att håna dig utan blink-smileyn som uteblev i slutet av meningen var menad ungefär som att "när du nu varit så sjysst med att bjuda på dig själv och dina erfarenheter i denna tråd så tycker jag det vore kul (och bra för mig) om du löper linan ut och tar den krångliga vägen (ej lastbilstransport alltså) hem och delar med dig av dina erfarenheter hela vägen". Svårt att uttrycka sig lättförståeligt i text men jag hoppas du förstår att jag är dig oändligt tacksam för ditt engagemang i tråden - annars skulle jag aldrig kommit på tanken att beställa en ny bil då jag är för ekonomisk för det i vanliga fall :-). /Arvid |
|
| Kommer som sagt vara i Manchester/London den 21 juni. Så om någon är i behov av bilhämtning vid det datumet extraknäcker jag gärna ;-) | |
Verdi |
Frågade Charlie om man verkligen kunde lita på att få bilen den veckan. Det kunde man, men ändå inte. Han tyckte man skulle vänta tills det var ca 2 veckor kvar innan man bokade några biljetter för "något kan ju hända som inte BMW råder över". Får jag inte bilen just den veckan så får det tyvärr vänta någon vecka. Ska börja semestern i den vevan och vi har lite planerat som det inte går att rucka på. Just nu känns det dock som att jag ska åka. Förmodligen åker jag själv och tar det lite lugnt med 2 nätter på vägen hem. Lite semester i semestern om ni förstår vad jag menar? :-) Man får väl ta ett anständigt hotell med låst garage på vägen hem. Är inte så rädd för stöld heller. Är ju bara en 3-serie och de är ju inte alls lika begärliga som en X5. Känns lite läskigt att anförtro sin nya bil åt någon transportfirma också som kanske "råkar" köra fel och hamnar i baltikum istället. :-) |
|
Verdi du kan givetvis lita på de stora svenska transportfirmorna som ex vis Eurotransport. Jag har hämtat hem många bilar från Tyskland med dem och alla har kommit hem till Uppsala utan omvägar :-) /Anders |
|
Verdi |
arvidw, Lugnt. Skulle heller aldrig ha köpt en ny bil här hemma så då är vi två. :-) |
Verdi |
Med känsla, Ja, givetvis. Var mest på skämt jag skrev det där. Däremot finns det väl en viss risk för att de skrapar bilen när de ska upp med den på trailern? Känns som att det är rätt trångt mellan bilarna när man ser de på vägarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.