|
Sida 40 av 110
|
|
|---|---|
|
Precis som ni har kommit fram till, värdeminskningen är ju den största faktorn. Min 520D Touring tappade 140.000:- på ett år och 3000 mil, om jag byter in den. En treserie för 600.000 borde tappa betydligt mer. Största anledningen till att jag har bilen i firman är att slippa osäkerheten. Under första året fick jag byta bromsbelägg a 3500, byta vindruta, laga plåt och lackskador, byta däck, lackbehandling, etc etc. Detta blir förhållandevis lite för mig i slutändan jämfört om jag ägt bilen privat. |
|
Verdi |
Vem kan man prata med för att få ett definitivt besked om vad som är ok? Måste väl vara skatteverket på ett eller annat sätt? |
|
Hej Verdi! Har du kollat med import firmor typ exclusive cars i Västberga, eller Autovillage dom vet kanske vilka "kryphål" som finns/ Niklas |
|
Verdi |
Ja, kanske det. Tack för tipset. Dock har jag lite svårt att acceptera att jag behöver något "kryphål". Jag får ta och ringa skatteverket igen och ställa ännu mer specifika frågor och även fråga om det här med "kapitalplaceringsobjekt" och om priset i England/övriga världen har någon bäring på marknadspriset i Sverige. En sak som killen på skatteverket sa om det som jag tycker talar för min sak är att man skulle kolla hos en handlare på orten. Fanns det inte någon märkeshandlare där jag bodde kunde jag kolla med någon oberoende handlare till och med. Dvs, marknadspris verkar vara ännu mer lokalt än Sverige. Det talar emot att man ska ta hänsyn till priset i övriga världen. |
|
Med "kryphål" menade jag med själva importen dom brukar veta vad som lönar sig, har anlitat dom många gånger själv när jag tagit hem bilar både från us och inom eu. Men Skatteverket kollar på bruttopriset på svenska priset när det gäller förmånsvärdet tyvärr |
|
|
Verdi >> Din frågeställning är i grunden en bevisfråga vilket gör det lite besvärligt eftersom Skatteverket oftast inte vill uttala sig om värderingsfrågor i enskilda fall annat än vid taxeringen. Svaren brukar oftast bli av karaktären "transaktionen ska ske till marknadsvärde" eller "om försäljningen sker till marknadsvärde uppkommer inga beskattningskonsekvenser". Det du kan testa att göra är att skicka en brevfråga till Skatteverket och ange samtliga omständigheter som är av betydelse och be om svar. Även om Skatteverkets svar inte formellt sett är bindande har du ändå ett skriftlig utlåtande. Ett alternativ är att emaila frågan via hemsidan, se här: Länk Ett alternativ är att anlita en skattekonsult och "köpa" ett råd och därigenom även köpa dig en viss försäkring. 996turbo |
|
|
Hur många var det/är det, som nu har beställt från UK? Vad jag kan minnas är det framförallt vi tre Uppsalabor och Pancho, men blev det ingen mera? /Anders |
|
| Jag tror inte det är fler, själv väljer jag som jag skrivit innan att vänta till hösten innan jag eventuellt byter ut X3:an. Jag är dessutom inte heller riktigt säker på vad jag vill byta till... | |
|
Verdi-> Om du ringer skatteverket igen, var tydlig med att uppge följande: - Du personligen agerar mellanhand mellan en bilhandlare och ditt bolag utan avsikt att själv använda bilen under tiden den är i privat ägo - Du köper bilen i England till engelskt marknadspris - Du kommer personligen att äga bilen under en mycket begränsad tidsperiod - Du räknar med att sälja bilen till svenskt marknadspris, vilket är 150000 kr över ditt inköpspris - Du anser att transaktionen inte innebär någon nämnbar risk för din privata del - Inget förhindrar att ditt bolag självt köper bilen direkt från den engelska handlaren Fråga sedan om skatteverket kan tänkas hävda att detta i själva verket rör sig om ett förtäckt vinstuttag från bolaget till dig personligen. Jag är uppriktigt intresserad av att få höra vad de svarar och hur de i så fall motiverar det. |
|
|
Kristoffer, du kan ju köpa verdis 330 ;) /Anders |
|
Verdi |
pettran, Jag har skrivit en lång och utförlig fråga till skatteverket för hur jag ska göra det här så korrekt som möjligt. Har inte använt exakt dina formuleringar men om man läser mellan raderna så framgår allt det du skriver om. Jag har skrivit att jag köper bilen till ca 170 tkr under det svenska marknadsvärdet och att jag vill köpa in den i företaget som helt ny och undrar då om man kan använda en offert som värdering. Bland annat. Det är så pass liten vinst i sammanhanget så jag vill bara göra det här om jag kan vara hyfsat säker på att det inte blir några tråkigheter i efterhand. Är allt ok så gör jag det. Annars inte. Anders, Tror inte han vill ha en 330 från 2008. ;-) |
|
Verdi-> Jag hoppas ju att du får ett positivt svar, även om jag betvivlar det. Hur som helst, jag gillar att du tänker utanför boxen och försöker hitta lösningar som en vanlig jantesvensk inte skulle våga sig på. |
|
|
Anders: Tanken har slagit mig och jag tror jag föreslog det redan på sidan 15 i tråden... (Jag kan ju alltid erbjuda upp till 50kkr i vinst på affären så han slipper problemen med skattmasen om jag fattat det hela rätt :-) Just nu är jag lite inne på en roligare bensinare - 335 eller 997...vi får se. |
|
Verdi |
Kristoffer, Har du? Njae. 50 tkr i vinst vore ett nedköp. 75 tkr plus fraktkostnaden och jag skulle tänka på det... :-) |
| Ta 50lax o beställ en ny!!! ;-) | |
Verdi |
Marin, Det har du rätt i. Kanske hinner komma en 335d också då. :-) |
|
Ursäkta om jag bryter in i herrarnas skattediskussioner med lite gnäll, men pundet har dragit iväg rätt rejält på senaste tiden och taktar nu kring 10,10-10,20. Inte roligt alls, men grattis till er två som köpte (och betalade) när det var billigare! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Åsså länken, som jag självfallet glömde: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
| Fast Narvselius, du jobbar väl i Danmark så du tjänar väl ändå lite på att svenska kronan blir billigare? ;-) | |
|
Ja skönt att ha betalat redan för 1 1/2 månad sen. Sparade nog cirka 30tkr där jmf med idag. Det trista är väl dock att sv momsen skall betalas med valuta kurs på lev dagen om jag förstått det rätt? /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.