AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
731.929

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 4 av 110
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

UK M6 cab tot ca 1,1 mkr (121 000 pund)
SE M6 cab tot ca 1,4 mkr (1 540 600 sek)

Alla options tagna förutom stolsventilation, skisack och rattvärme.
Citrin black med Ind White exklusiv helläder carbonlister 20" svart sufflett.
Räknat (om rätt) med 10% rabatt på båda bilar samt med svensk moms på UK bilen. Har dock ej räknat av för service, garantier eller transport.
Intressant tråd...nu blev jag väldigt sugen på att kolla upp en 330xd F31 med M-sport - det blir troligen nästa steg för min del.
St
1.200
Stilren

335i F31 M-sport med rubbet ca 520 tkr :)

Lär ju kosta en hel del mer i Sverige..

Rolig konfigurator UK har, funkar bra att öppna med Google Chrome.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Längst ned på denna sida hittar mailadressen dit ni skickar en pdf-fil av den konfiguration ni gjort. Pdf-filen gör ni på sista sidan, sammanställningen, ni hittar ikonen näst högst upp till höger.

Länk

Hälsa Charlie - han är verkligen en trevlig kille!

----
BMW CS #6212
47000GBP färdig på gatan innan eventuella rabatter. För en 330dxT M-sport med sportautomaten och med många options kryssade...det här satte onekligen igång ganska farliga tankar...
Vi kanske ska göra gruppköp för större rabatt? :)

/Anders
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Ber ni en svensk bilfirma som är registrerad importör att ta hem bilen åt er så kommer det aldrig att synas i bilens historik att den är import.

Tar en firma hem den så kan ni även leasa den utan problem.
Säljer ni bilen efter 3 år så spelar det ingen roll lägre med fri service eller vagnskadegsrantin.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan också tipsa om att tyska handlare kör ganska aggressiva kampanjer på nya lagerbilar.
Hittade en ny 520d m-sport med lucka, navi, skinn etc. Listpris: 60200eur
Nedsatt till 44000eur inkl tysk moms.

Det är väl klart att man måste räkna in bortfallet av fri service och vagnskadegaranti i kalkylen jämfört med om man köper motsvarande bil ny i Sverige. Det är ju ändå en merkostnad man får! Annars lurar man ju sig själv.
Fick pris från Eurotransport som skall ha 16.530 ex moms för att hämta hem en X5. Märkligt dyrt tycker jag. Ungefär dubbelt upp mot en transport från mellersta Tyskland. Men är väl kanske tunnelavgiften som drar upp priset?

/Anders
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, det känns ju spontant dyrt. Men om du ska köra hem den själv istället så kostar det ju också lite. Flyg dit, några taxiresor, en hotellnatt, kanske en dag ledigt, 180 mil mer på mätaren, diesel, tunnelavgifter, broavgifter...

Undrar om vi kommer få se en parallellimport av nya bilar från UK av svenska importörer som säljs som "nästan nya", följer man upplägget som "Gaspedal" nämner borde det kanske finnas en marknad för detta?

I 330d exemplet ovan finns det en liknande nedsatt lagerbil hos BMW GBG för 530kkr. Då är dessutom priset nedsatt ca 8% och så saknas x-drive och en del andra options som jag kryssade i på UK bilen. Dvs en skillnad på ca 100kkr - minst.
Säkert är det så Kristoffer och sen vet jag inte vad tunnelavgiften ligger på. Var hittar man vilka som är registrerade importörer?

/Anders
Verdi
Transport med båt till Göteborg blir lite billigare. Strax över 10 tusen SEK allt som allt.

Vad händer förresten om en beg-handlare skulle börja parallellimportera nya BMW-bilar i större skala? Skulle BMW centralt protestera? Men kan dem det? Såg nåt (kanske här i tråden, isf ber jag om ursäkt) något om att BMW förbjudit sina officiella handlare i Schweiz att sälja till tyska medborgare men att EU förbjudit de att begränsa handeln inom Europa på det sättet.
He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
@verdi. BMW har inte rätt att förbjuda sina återförsäljare att bedriva passiv försäljning, d.v.s. att sälja till kunder som själva kontaktar återförsäljaren. De har dock rätt att förbjuda aktiv försäljning, exempelvis att UK-återförsäljarna förbjuds att marknadsföra sina tjänster i Sverige.

Internetförsäljning räknas normalt som passiv försäljning.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Med Känsla: Ja det är klart att man som första ägare måste räkna in det, men säljs bilen efter 3år till nästa ägare så är den fria servicen och vagnskadan förbrukad och då har det ingen påverkan på priset

Kristoffer L: Sverige är lite av en skyddad verkstad när det gäller bilhandel. Många är intresserade, men när det väl kommer till kritan så fegar många och då går de flesta ändå till sin vanliga märkes åf och beställer där. Vi är fega i Sverige. Men skulle folk våga köpa parallell importer så skulle våra återförsäljare få sänka sina priser.

Hittar man som mitt tidigare exempel en lagerbil 520d m-sport som är rabatterad 16000eur så är den ett bra köp.

Om man tillhör den oärliga skaran så kan man även få lägre förmånsvärde på parallellimporten då importören säkert kan tänka sig att glömma lite av utrustningen som finns i bilen och på så sätt få ett lägre listpris på bilen. Importbilar beskattas efter motsvarande svenska modellen.

Men det är helt meningslöst att som företagare importera en sådan bil själv då man 1. inte kan leasa en bil till sig själv.
2. Man momssmittar bilen om man inte har näringsindelning bilhandlare.

Ett tag så parallellimporterades det väldigt mycket vanliga bilar från Danmark.
Men jag tror att beställer man in en 520d svenskspecad 520d (d.v.s vit eller carbon med m-sport, comfortpkt, tonade rutor och 19" fälgar) så bör man kunna få sålt dessa ganska lätt. Allra lättast är det när en ny modell lanseras och folk vill ha bilen direkt att visa upp sig i.

cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Herr Gaspedal: Fast det handlar väl inte om att svenska generalagenter och återförsäljare har så väldigt stora marginaler på nya bilar, utan snarare ett ogynnsamt skatteklimat..? Återförsäljarna har iaf generellt inte några större marginaler...

MVH Christofer
St
1.200
Stilren

För er som seriöst funderar på att privatimportera så kommer jag åka med jobb till Manchester om rätt så precis 4,5 månader i juni (19-21/6). Jag har ännu inte låst mina flygbiljetter hemåt. Jag kan hjälpa om det skulle funka med datum etc mot mindre betalning och ersättning för extra övernattning osv.

Slutdestination för min del är Stockholm men kan passera både Malmö eller Göteborg samt orterna däremellan. Hör av er isf!
Nej det skulle nog inte funka att sänka priserna till UK nivåer i Sverige. Har hört att ÅF i Sverige generellt har mellan 10-20% marginal på varje bil. På detta skall det sedan dras rabatter och ramavtal samt omkostnader (även om generalagenten ofta sponsrar säljaren då företagsrabatter används). Siffrorna beror givetvis också på model och märke.
UK och ffa USA har ju helt andra volymer deras generalagenter köper in och kan därmed ha andra priser och erbjudande ut till kund i förhållande till oss. Sen skall man inte heller glömma att nu står svenska kursen väldigt högt i förhållande till de flesta valutor vilket gör jämförelsen extremt gynnsam för oss. Hade vi skruvat bak tiden 3-4 år hade inte många ens tänkt tanken på detta, då var det istället Sverige som var billigt och där mycket nytt och begagnat gick på export till utlandet.
Dvs det kan svänga snabbt - tyvärr följs alla uppgångar av nedgångar (och v.v) förr eller senare....
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det skulle inte vara återförsäljarna som drabbas utan generalagenten som i sin tur ägs av tillverkaren.

Vad en ÅF har över är helt beroende på märke etc, men är det rabatter eller kampanjer som styrs av generalagent så brukar dessa pengar helt eller delvis betalas tillbaka.

Har nu fått mailkontakt med Mr "charlie" och inväntar hans offert. Cirka 4 mån lev. tid hade han på en X5 men det är ju lika här i Sverige. De, dvs X5 E70, slutas ju tillverkas i juniproduktion.

Extra rabatter, som ex vis nu på X5 M-sport edition, får som regel en åf fullt betalt från sin generalagent. Likaså rabattavtal som via Företagarna och andra vagnparksavtal. Sen styrs de större förtjänsterna normalt via olika bonusprogram som är helt avgörande för lönsamheten på bilförsäljningen för en åf.

10-20% marginal är jag nog tämligen säker på att det inte existerar i Sverige på nyförsäljning av bilar. Det ligger nog närmare 5% skulle jag säga. Alltså den delen en åf får kvar.

Prisskillnaden mot England består dels av som ovan nämnts gynnsam valutaeffekt för oss samt annorlunda skattesystem. Jämför gärna Sverige med Danmark, Norge och Finland, där våra priser ter sig gynnsamma. Kanske även transporter blir något billigare i mellaneuropa.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.