|
Sida 39 av 110
|
|
|---|---|
| Verdi: Föv ska värdet på din bil också vara lägre än en svensksåld av helt uppenbara anledningar. Det bästa vore ju också om du körde den typ 500 mil för då har den sjunkit ytterligare. | |
|
Verdi: Sorry, hjärnsläpp, självklart vill du ju ha så högt värde som möjligt. Men den kan ju omöjligen värderas till en samma pris som en svensksåld bil med 10% rabatt. |
|
|
@Pettran Tanken har slagit mig ;-) Mvh Bilhandlaren |
|
| Marin->Vad hindrar dig från att gå från tanke till handling?? | |
|
Min revisor avråder mig starkt att göra sånna affärer. Man ska inte blanda privata pengar med firmans. |
|
|
Verdi >> Testa och försök men min rekommendation är att du i så fall kör med öppen redovisning och yrkande i både din privata och bolagets deklaration så slipper du i vart fall skattetillägg ifall Skatteverket skulle vara av avvikande uppfattning. Chansen finns ju att det trots allt slinker igenom. Min poäng är att det inte finns "svenska" eller "utländska" marknadsvärde på din bil. Det finns bara ett marknadsvärde på din bil (som förvisso kan sträcka sig över ett intervall) och det är priset som bolaget hade kunnat köpa en likadan bil för som din utan inblandning av dig som privatperson. Det är alldeles för lätt för Skatteverket att hävda att anledningen till att bolaget använder dig som mellanhand istället för att köpa bilen direkt av handlaren i UK, och därmed betala 100' mer för bilen än om de hade köpt den direkt av handlaren, är i syfte att göra ett vinstuttag från bolaget till dig personligen, vilket också verkar också vara fallet. Jag skriver detta av omtanke och som rekommendation. ps Jag arbetar som skattejurist 996turbo |
|
Verdi |
pettran, Kapitalplaceringsobjekt? En bil? :-) Och hur vet du att inte folk gör så här? Får du för hög vinst på det här sättet så måste du till slut skatta för det som inkomst av tjänst så det finns ju ett tak. jhellstrom, Varför inte? Möjligtvis drar jag av de kronor det skiljer i försäkringskostnad. Annars är det identiska bilar med helsvensk historik i båda fallen. Marin, Så tänker egentligen jag också. Har inte ens skaffat leasingbil då jag inte vill krångla till saker och ting. Nåja, iaf... Har försökt räkna på det här och det blir faktiskt inte så fördelaktigt som jag först trodde i och med beskattningen av den privata vinsten som tar udden av det hela. Blir en ganska dyr historia för företaget och det krävs att man räknar med billigare vinterhjul osv för att det ens ska gå runt. |
Verdi |
SotaM, Om bilen är ännu billigare att köpa från t ex Belgien då? Är det marknadsvärdet då? Låter ju helt snurrigt. Gäller det för alla, eller bara de som vet om det? Jag måste tyvärr återgå till Stasi/Kafka-liknelserna om det är så. |
| Men bilen kommer ju alltid dras med att den är privatimporterad. Den fria servicen ingår inte, om du nu inte valt till det förstås, vilket verkar onödigt nu när företaget ska köpa den :) | |
Verdi |
Fria servicen ingår mycket riktigt. Tycker att den bör värderas som en svensksåld då avdraget på andra privatimporterade är pga att folk är osäkra på bilens historik innan den kom till Sverige. Den här bilen kommer aldrig att ha varit i trafik i något annat land än Sverige. Därmed borde osäkerheten inte innebära någon rabatt. Iaf inte rent objektivt. Men skit samma. Oavsett hur jag räknar så verkar det gå på ett ut så jag har väl mer eller mindre dumpat idén. Framförallt så är det förmånsvärdet på nästan 10 tkr/månad som sätter käppar i hjulet. Det och privatbeskattningen... Den enda fördelen är väl en mindre känslighet för värdeminskning men det verkar det inte vara värt. |
|
Anledningen till att en privatimporterad bil värderas lägre än svensksålda beror inte på osäkerheten på historiken, utan på att den är införskaffad för ett lägre pris. Min 730D är premiun selection, alltså 100% korrekt historik inkl. förlängd nybilsgaranti. Likt förbannat kommer den värderas lägre än motsvarande sv-såld bil av marknaden. |
|
Verdi |
Marin, Nej du. Så funkar inte marknadsekonomi. En pryls värde har inget minne på det sättet. |
|
Verdi, du glömmer att även de mest framstående ekonomer slänger alltid in att det gäller på en rationell marknad, men i sista kapitlet i deras bok brukar det komma fram att människor agerar inte alltid så rationellt som ekonomer tror... Ni har alltså båda delvis rätt. En person blir alltså mindre villig att betala 1000kr för en produkt om du köpt den för 500kr, men desto mer intresserad om den tidigare kostat 2000kr. Det är ju hela poängen med att ange tidigare pris under en rea. Förr 9999kr, nu endast 5999kr. Om det var som du sa skulle aldrig någon skriva något dylikt, men vi vet alla att det ofta nämns. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Klart folk är irrationella. Dock tror jag det består i fortsatt osäkerhet på Marins importbils historik i utlandet. Premium Selection eller ej. Inte att de misstänker att han fått den billigare. Fast vad fan vet jag. Folk verkar allmänt jävligt missunsamma. |
|
Var inte så negativ nu Verdi, du väljer ju själv hur du ska göra. Du kan ju alltid ignorera tipsen och råden som du får här. Tycker ingen verkar direkt missunsam, om detta sedan bevisligen fungerar till 100 % är vi snarare ett antal som blir sugna att göra egna upplägg, om detta är lönsamt. Du ska ju vara glad att du har skattejurister och andra egenföretagare att diskutera med istället. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Jag kommenterade din teori om folks irrationalitet. Inte den här idén jag fick. Ser dock ingen direkt anledning att köpa över den till firman. Får ingen riktig ekonomi i det hela. Säg att jag köper in den för svenska nypriset vilket är ca 170 tkr mer än jag köpte den för i England. Då måste jag skatta 30% av 120 tkr = 36 tkr. Nu är privata vinsten nere i 170-36 = 134 tkr. Jag köper vinterhjul, motorvärmare och gör en ditec-behandling på firman. Kostnad ca 30 tkr om jag gjort det privat. Slipper moms genom firman och så brukar jag räkna att 1000 kr för firman motsvarar ca 500 kr för min privatekonomi. Lite slarvigt räknat men på ett ungefär. Egentligen är det lite mer. Men säg att det straffar min privata ekonomi med 12 tkr. Då har jag sparat 18 tkr. Sparar även ca 4 tkr per år privat genom att firman betalar försäkringen. På ett år kanske bilen tappar 150 tkr i pris. Från 600 tkr ner till 450 tkr. Återigen, jag "sparar" ca 75 tkr privat på det. Eller tappar den ännu mer? Då är totala besparingen 134 + 18 + 4 + 75 = 231 tkr. Så till det negativa. Jag måste betala sociala avgifter på 31% på förmånsvärdet på 10 tkr och i snitt ca 37% i skatt. Totalt nästan 7 tkr per månad. Drabbar mig privat med hälften alltså. Dvs 3500 * 12 = 42 tkr. Jag kommer även få ut 10 tkr mindre per månad i nettolön men det är väl egentligen ingen kostnad då pengarna finns kvar till nästa år. Eller tänker jag fel där? Hamnar alltså runt 190 tkr vilket är en "vinst" på 20 tkr jämfört med att ha den kvar privat. Rätta mig gärna. Är för trött och förkyld för att tänka. Nåja, skyller på det iaf... :-) |
|
Oj oj, att ni orkar räkna som ovan. Det finns ju ändå så många stora osäkerheter i alla dessa kalkyler. Vad händer ex vis med andrahandsvärdet, som är den absolut största kostnaden i bilägandet. Det är ju bara jättestora gissningar. Ex vis kommer ju sannolikt lägre bilpriser i Europa pga dels dålig försäljning och valutaeffekter mot kronan, göra att sannolikt sjunker även de svenska begagnatpriserna. Jag sitter ju i samma situation och skulle kunna bolla mellan mitt företag och privat men såna här räkneoperationer tar både för lång tid och innehåller för många osäkerhetsmoment för mig. /Anders |
|
Verdi |
ps. Eftersom bolagsskatten är sänkt till 22% och utdelningsskatten är på 20% så drabbar egentligen företagets kostnader mig snarare mig med 62,5% än bara 50% så med tanke på det försvinner nog mycket av de där 20 tkr i vinst jag fick fram. |
Verdi |
Med känsla, Om du äger bilen i firman så blir du ju mindre känslig för värdetapp. Dvs ju mer begpriset sjunker desto mer fördelaktigt blir det att ha den i firman. Och det är utan osäkerhet jag säger det. ;-) |
|
jo men du får ju även då ett rätt blodigt förmånsvärde, iaf på min kommande X5. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.