|
Sida 38 av 110
|
|
|---|---|
|
Verdi, du kan räkna med att det blir kontroll från Skattmasen för på din nästa självdeklaration finns en post om en större utlandsbetalning och dessa brukar man ofta kolla. Du kan få visa upp köpehandlingar, kvitto samt likaså motsvarande vid eventuell försäljning. Man kollar att du har betalat in momsen samt om du gjort vinst så är den som sagt beskattningsbar. Angående leveranstidpunkt så fick jag veta att min bil blir cirka tre veckor sen, byggs vecka 22 och leverans cirka vecka 28/29. Avtal som arvid skrev om ovan, är ett avtal som man får senare och som du inte har fått ännu. Med detta får du även en engelsk momsdeklaration som skall skickas tillbaka med undertecknat avtal. Det tog några veckor innan man fick det efter beställning. /Anders |
|
Verdi |
Länk Det verkar vara 30% på vinsten som överstiger 50 tkr som gäller. Inte alltför blodigt. Om det finns någon anständighet i det här landet borde jag få dra av förlusten som jag gör på min andra bil men så är det nog inte. Staten kan aldrig förlora... Rena Kafka-landet. :-) Ska ringa skatteverket och fråga om vad jag behöver göra för att få köpa/sälja mellan mig som privatperson och bolaget. Ska även fråga om jag kan dra av förlusten på min andra bil. Anders, Tråkigt med förseningen. Du får trösta dig med M5:an så länge. ;-) Själv hoppas jag att min bil också blir lite försenad så att den måste byggas i juli. (MY2014) :-) |
|
Verdi: I detta fallet har jag svårt att se vad som skulle vara bättre i andra länder, men du kan ju nämna något annat exempel. 1. Jag förstår inte varför du inte tog bilen genom firman direkt. I samtliga kalkyler jag gjort blir det billigare. 2. Om du har en bra relation med din bank så kan du säkert låna upp pengar motsvarande vad du kan ta ut i vinst till en bra ränta. Lär ju kosta dig betydligt mindre än allt detta konstrandet. Eller är din egen tid inte värd något? |
|
| Verdi ->Man kan höja resonemanget en nivå. Ett företag får ju i princip inte göra affärer som gagnar ägaren och missgynnar företaget. Det är alltså inte tillåtet att som privatperson köpa in saker billigt med syftet att sälja dem vidare till sitt bolag för marknadspris. Som skattmas skulle jag hävdat att ditt bolag besitter egen kompetens och inköpskanaler för att självt köpa in bilen i England till en avsevärt lägre kostnad. Därmed ska eventuell vinst beskattas som inkomst av tjänst. | |
Verdi |
jhellstrom, 1. Ja du. Jag ville egentligen inte ha den på firman så det här är väl inget jag varken har planerat eller är säker på att jag kommer att göra. Tycker om att spåna idéer och slänger ut de helt ofiltrerat här på forumet. Ibland går det bra men för det mesta inte. :-) Tydligen verkar det dock medföra att folk (du t ex) blir lätt mästrande och kritiska till mig. Verkar som att alla ska tävla i att ta ned mig på jorden. :-) Tro mig, det behövs verkligen inte. Jag snackar mycket men när jag väl gör något så har jag torrt på fötterna. Det var likadant i början på den här tråden. Väldigt många var negativa, det var ingen idé osv osv. 2. Lånade pengar är inte mina egna pengar. Stor skillnad. :-) |
Verdi |
pettran, Skitsnack. Varför skulle inte det vara tillåtet? Jag får ju skatta för vinsten jag gör som privatperson. Företaget köper en bil till marknadspris. Skulle min privata kunskap om Englandsköp vara något som gör det olagligt för mitt företag att köpa en bil till svenskt marknadspris?!? Jag ringde faktiskt till skatteverket tidigare idag och fick det förklarat för mig. Jag frågade om vilket pris företaget skulle betala och det var det svenska marknadsvärdet. Inte vad jag har betalat privat. Brukar fan inte gnälla om den svenska avundsjukan men nu börjar man ju undra... ;-) |
|
Verdi-> Faktum kvarstår att detta i praktiken, och till syftet, är ett sätt att överföra pengar från ditt bolag till dig till en lägre beskattning än vad som annars hade varit fallet. Du köper en bil, inte för att använda den, men med syftet att sälja den till ditt bolag, och endast ditt bolag. Om skatteverket godtar ditt upplägg öppnar ju sig helt fantastiska möjligheter för bilhandlare. De kan då köpa inbytesbilar privat och omedelbart sälja dem vidare till sitt bolag för marknadspris. Missförstå mig inte, jag är inte avundsjuk utan tycker att du är en av de mest intressanta debattörerna på autopower. Jag kommenterar upplägget, inte dig som person. Själv betalar jag, trots goda inkomster, ingen skatt alls i Sverige så den svenska avundsjukan har jag upplevt mer än tillräckligt. |
|
Verdi |
pettran, Nej, det är faktiskt inte syftet. Kom på det här igår efter att jag räknat ut att min privatekonomi blir lite ansatt mot slutet av året pga en felräkning/felestimering jag gjort. Sen får det visserligen en rad positiva effekter för mig men så länge jag gör rätt för mig i varje led så måste det faktiskt vara ok. Något annat kan jag inte tänka mig. Lagen kan väl inte vara så luddig att den hänger på att jag kan bevisa att jag inte gör på ett visst sätt för att tjäna pengar? Låter ju helt bananas. Det funkar dock inte för bilhandlare så man kan inte sätta det här i system. Man får inte göra så många affärer med vinst per år utan att vinsten beskattas som inkomst av tjänst (kräver minst egen firma, sociala avgifter, högre skatt osv) |
|
Verdi: Jag förstår inte riktigt vad som var mästrande i mitt inlägg. Jag bara blir så trött när folk ska gnälla så förbannat på allt vi har i sverige och jämföra med stasi etc. En trist utveckling i samhället. Allt är INTE byråkratiskt och överskattat i jämförelse med andra länder. Tyvärr. Vidare har JAG aldrig sagt att det ska vara ett problem oavsett. Jag har en bra räknenisse som hjälper mig med dylika spörsmål vilket du också borde ha så slipper du fråga skatteverket, som allt som oftast inte svarar då det räknas som förhandsbesked etc. Men om vi nu tar usprungsfrågan så kanske det blir lättare att låna upp lite pengar ett par månader istället för att krångla med att sälja fram och tillbaka. Men det kanske visar sig bli en bättre affär totalt sett för dig och oss andra, dvs ta hem bil privat och sen sälja den till företaget med vinst. Ett alternativ jag själv kan tänka mig. Spännande att följa utvecklingen på detta. |
|
|
Verdi: Förmodligen så kommer pundkursen vara sämre när du hämtat din bil än när du betalade den. Det borde inte vara ett stort problem för den engelske handlaren att på plats i London betala tillbaka dina pengar och så köper du bilen på företaget istället. Bara de får leverera bilen så struntar de väl i vem som beställt och vem som sen köper den. Jag har gjort motsvarande i sverige utan några problem. Ett alternativ annars är ju att du som företagare flyger över och köper bilen på plats i London. Då ska ju resa och uppehälle helt klart vara ok att ta på firman. Men, fråga en bra ekonomi och redovisningsfirma. Jag har en bra jag anlitar som dessutom älskar bilar själv om du behöver kontakt. |
|
Verdi |
jhellstrom, Lugnt. Jag anser mig ha fått klara besked från skatteverket om att det är ok att göra så här. Killen jag pratade med var inte det minsta tveksam. Visserligen får jag betala skatt på vinsten men det kan jag ta. Däremot står det i kontraktet med Charlie att man inte får köpa från dem i vinstsyfte så det här kanske är kontraktsbrott dessutom? Samtidigt vet jag inte vad det i praktiken betyder. Återigen, det här var ärligt talat inte mitt syfte från början. Ska försöka räkna igenom det här lite bättre senare... |
Verdi |
jhellstrom, Att köpa den direkt på företaget tror jag är en mindre bra idé för då tjänar företaget de där 170 tkr som det skiljer på att köpa i England och Sverige. Och som vi alla vet så är det mycket bättre att tjäna 170 tkr som privatperson. Särskilt som man ändå inte kan dra halva momsen. Att köpa den på plats i England från mig som privatperson går inte. Enligt skatteverket måste den vara registrerad i Sverige och momsen måste vara betald innan jag kan sälja den. |
|
Verdi-> Om bakgrunden till transaktionen är att din privatekonomi är "ansatt" så menar jag att skatteverket med fog kan hävda att det egentliga syftet är att överföra pengar från bolaget till dess ägare till en lägre beskattning än vad som annars hade varit fallet. |
|
Verdi |
pettran, Ok. Men jag gör ju inget konstigt. Det är inte ens i gråzonen tycker jag. |
|
Verdi: Jag har väldigt svårt att se hur det skulle vara något problem, oavsett syftet. Om det då visar sig vara helt 100% så ska jag göra likadant :) |
|
|
Verdi >> Fundera en stund över vad som är ett objektivt marknadsvärde för den bil du säljer in till bolaget och hur Skatteverket, eventuellt domstol, kommer att värdera bevisningen. Du har köpt en bil på öppna marknaden, som är tillgänglig för alla, till ett pris om X kr. Du säljer in denna bil till ditt eget bolag för X+100kr och får ett värderingsintyg från "oberoende handlare" om att bilen är värd X+100. Vad väger tyngst, ett pris som bilen uppenbarligen säljs för av bilhandlare eller ett intyg/offert om "hypotetiskt" värde i Sverige? Bilar sålda av BMW Sverige har kanske ett värde om X+100 men i det här fallet är det fråga om en bil såld av BMW UK. Varför skulle bolaget betala 100' mer för att köpa bilen av dig istället för att vända sig till direkt till BMW UK och köpa den för 100´lägre pris? Ledningen i bolaget har ju uppenbarligen kunskap om att bolaget kan köpa en bil i UK till lägre pris än i Sverige ;) Vad en enskild handläggare på skatteupplysningen sagt till dig per telefon är av inget värde annat än som generellt svar på din fråga om att bilen ska säljas in till marknadspris. Knäckfrågan här är vad som är marknadsvärdet för just din bil och den kan rimligen inte fått en värdeökning på 100' på någon vecka. Bolaget kan ju köpa exakt samma bil till exakt samma pris som du gett? Tro mig, jag rekommenderar inte att ge dig in i en sån här transaktion med bolaget. . Har du tur kan du klara dig undan en granskning men då får du sitta och hålla tummarna fram till utgången av 2018. Först då kan du andas ut... Om du inte har pengar får du låta bolaget köpa bilen direkt istället 996turbo |
|
Verdi |
SotaM, Det objektiva marknadsvärdet är såklart värdet på svenska marknaden. Inte vad man kan köpa den för utomlands. Skulle andra regler gälla mig bara för att jag råkat ramla över viss kunskap? Och ja, den ökar med 100 tkr, minst, i värde när jag tar hem den från England. Det är ju därför jag gör det här. Den vinsten skattar jag för som privatperson så det finns ingen anledning att blanda in företaget. Varför ska jag behöva skatta för samma vinst 2 ggr? |
Verdi |
ps. Jag är övertygad om att jag blir granskad och att jag klarar den. Har inget att dölja. |
Verdi |
ps igen. Visst vet jag att ett svar på telefon inte är vatten värt när det verkligen gäller, men det var inget generellt svar. Jag frågade specifikt om just det här upplägget och svaret var att jag ska få den värderad hos den lokale handlaren och sen kan jag köpa den till det priset. Vad jag har köpt den för har ingen som helst påverkan på marknadspriset. Min följdfråga då var om en offert på en exakt likadan bil skulle fungera som värdering då det rör sig om en helt ny bil. Svaret jag fick var att det skulle fungera under förutsättning att det rör sig om en exakt likadan bil med samma utrustning osv. |
|
Verdi-> Se till att kolla det här noga med en revisor eller skattejurist innan du går vidare. Reglerna du refererar till är anpassade för "normala" bilar som man har använt själv (personlig tillgång). I det här tillfället rör det sig om en ny, oanvänd och dyr bil och din enda avsikt är att sälja bilen vidare med vinst (onormalt hög vinst för bilaffärer dessutom). Skatteverket kommer med stor sannolikhet se bilen som ett "kapitalplaceringsobjekt" och därmed gör du kapitalaffärer med ditt eget företag. Om ditt upplägg ändå fungerar så öppnas ju oändligt stora möjligheter för företagare. Varje gång en företagare kommer över ett onormalt lågt prissatt objekt (bil, maskin, fastighet osv) som han kan ha behov för i sitt bolag bör han ju köpa den privat och sedan sälja vidare till bolaget för marknadspris. Man kan ju fråga sig varför ingen har tänkt på det innan...? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.