|
Sida 37 av 110
|
|
|---|---|
|
En sak till: Tänk på att ha med er reflexväst och alkohotestare när ni hämtar era bilar i UK. Annars är risken stor att en nitisk fransk tullare kräver er på saftig böter. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Marin: +1 på den. Deras överlägsna retorik gentemot de flesta nationaliteter gör att även det värsta misslyckande kan se ut som ett "litet fall framåt"... Finns en anledning till varför Tyskar anses som lättare att göra affärer med än oss svenskar - trots sin hierarki är de lika stela och "getting down to business" som många av svenskarna. Själv sitter jag och suktar efter en 335i och räknar på en sådan...om pundkursen håller sig intakt till hösten kan det bli en sådan som nästa bil. Vore kul med en bensinare igen! |
|
|
Döm om min förvåning när Charlie mailade redan på fredag förmiddag, mindre än ett dygn sedan jag betalat handpenningen, och berättade att pengarna satt på kontot och att bilen nu är beställd. Kanske läser han tråden och märkte att jag är lite besviken på honom och nu vill han framstå som lite snabbare helt plötsligt ;-). Har för mig att Med Känsla fick vänta i flera veckor på sin bekräftelse och nu fick jag min på direkten - livet leker ibland, ha, ha :-). Strax innan han bekräftade att handpenningen kommit in så hade jag betalat den ytterligare köpeskillingen (förutom de sista 10 000 kr) för att jag såg att dollarn inte hade rört sig lika mycket uppåt som euron och pundet så nu blev kursen preliminärt ca 9,95 vilket jag är mycket nöjd med och jag tror att om jag betalat i pund eller euro istället så hade det nog varit ca 10,10 i kurs istället. Med Känsla har tidigare nämnt att det är valfritt att betala i pund eller euro men möjligheten finns också att betala i dollar som sagt och detta besparade mig denna gång, räknat på hela bilens pris ca 4500 kr. För övrigt så är valutakurser ett gissel och inte ens bankerna verkar veta vad det är för kurs och påslag som gäller vilket känns riktigt dåligt. Jag har också en känsla av att bankens påslag är lägre vid dollarbetalning jämfört med de andra valutorna men det kanske är jag som missuppfattat det? Jag kom i alla fall att tänka på det då man via Länsförsäkringar Bank får fram den preliminära köpkursen när du matat in alla överföringsuppgifter (alltså innan du bekräftat överföringen) och denna kurs skiljde bara nåt öre mot den kurs som jag fick råd att kika på via hemsidan. Knappade jag in euro istället så var skillnaden ca 10 öre men detta kanske var en engångsföreteelse? /Arvid |
|
|
Just det, anledningen till att jag inte betalade hela köpeskillingen var att jag läste i kontraktet att typ "firman ansvarar för bilen tills den är helt betald" och detta tolkade jag som att om jag betalar hela köpeskillingen redan nu så med maximal otur så skulle jag kanske ha en sämre ställning gentemot dem om det skulle bli tal om en försäkringsfråga etc. Kanske har jag fel men jag kände iaf att det inte fanns nån anledning att betala till sista pundet (plus att jag inte heller ville göra av med hela familjeförmögenheten nu när vi ska iväg på fyra veckors semester ;-). /Arvid |
|
Verdi |
arvidw, Via Nordeas internetbank var påslaget på pundet ca 10 öre. Med Känsla pratade om att han hade ett påslag på 4-5 öre nånting. Men då krävs det att man pratar med nån som har koll. Hon på Nordea-kontoret där jag var hade ingen aning. När hon skulle kolla pund-kursen så kollade hon sedel-kursen. Sen började hon dilla om någon avgift som jag skulle slippa om jag gjorde det via internetbanken. Så det slutade med att jag gjorde överföringen via internetbanken inne på Nordea. :-) Nu har jag iaf signat kontraktet på riktigt och skickat tillbaka tillsammans med den där brittiska momsblanketten. Vet inte riktigt vad nästa steg är. När spikas leveransdagen så att man kan börja planera för att ta hem bilen? |
|
Enligt Charlie skall mer exakt leveransdag ges 8-10 v efter att beställningen till fabrik gjorts.. bör för oss dimpa ner vilken dag som helst |
|
Verdi |
Har tyvärr räknat lite fel och vår privata ekonomi blir trots allt lite ansträngd av att köpa ny bil för nästan 500 tkr. :-) Nu klarar vi oss precis över årsskiftet tills jag kan ta ut mer pengar ur firman. Men det är ju inte så kul att gå runt och känna sig fattig... Så nu har jag en ny fantastisk idé som jag vill testa på er. :-) Jag plockar hem bilen på släp så att den är helt ny här hemma. Får den värderad till mellan 550-600 tkr. (bruttopris 671 tkr) Mitt företag köper bilen av mig för det den är värderad till, dvs förhoppningsvis 100-150 tkr mer än det jag har betalat för den. (är den vinsten skattefri? det borde den väl vara?) Nu kan jag via mitt företag utrusta bilen med vinterhjul, motor+kupévärmare, ditec-behandling osv. Eller hur? Helst skulle jag vilja betala transporten med firmans pengar också. Men då måste jag köpa bilen på plats i England. Går det att ordna med värdering osv ändå utan att bilen är fysiskt på plats? Kommer visserligen få ett sjukt högt förmånsvärde men tanken är att jag antingen säljer den helt efter ca 1 år eller köper ut den privat igen efter ny värdering. Då får firman även ta den värsta värdeminskningen... Snälla, säg att det där funkar. :) |
Verdi |
ps. Funkar en offert på en likadan svensksåld bil som värdering? |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
"Sälj" bilen till någon du känner som du inte är har någon "koppling" till, så köper firman av denne så slipper du sälja till din egna firma med allt vad det betyder att skattmasen kan ha åsikter om. Samma sak den dagen du skall göra dig av med bilen, köp inte bilen själv av firman utan via någon annan först. Visst finns det en nackdel att bien får några extra ägare men det kan ju lätt förklaras. Tänkte ev. själv prova att köpa över M3an genom en auktion på KVD till firman, så kan man se till att någon "annan" är med och bjuder tills man är nöjd!?! Lycka till! |
|
Kolla med din revisor så slipper du alla gissningar. Jag TROR att Bilen blir momssmittad om du som privatperson köper bilen. Då kan ett företag inte lyfta momsen. |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Köper företaget bilen kan du aldrig lyfta någon moms, det kan du endast göra om du har den på leasing. Men har du ägt den privat kan du inte ta den på leasing då den är momssmittad. Men har du tjänat 100 kkr privat kan du ju leva med detta. |
Verdi |
Att inte kunna lyfta momsen är en nackdel men det är en liten grej i sammanhanget tycker jag. Borde inte vara några problem tycker jag. Bara jag har en vattentät värdering. |
| Skattmasen gillar inte svartaffärer vilket det här tydligen är.;-) | |
Verdi |
Marin, Bevisa det! :-) Så länge allt görs by the book ska väl de skita i mitt motiv? Annars är skattemyndigheten Stasi på riktigt... |
| Du har precis lagt upp alla bevis här.....smartskalle! | |
Verdi |
Så de kan beskatta mig på så lösa grunder trots att allt är i sin ordning juridiskt sett? Haha fy fan vilket jävla land vi lever i... |
|
Så länge man inte blir granskad är det ju inga problem. Skatteverket kan ju fråga sig varför du som privatperson först köper bilen och säljer den till företaget direkt med 0 mil på mätaren? Vinsten, som du gör där, ska ju egentligen beskattas. Att sälja bilen senare (inom ett år) kommer bli svårare då bilen är momssmittad. Finns lite att fundera på som sagt. Skatteverket "täpper" ju gärna till eventuella kryphål som finns på ett eller annat sätt. Om inte annat så med hjälp av lite "random" sköntaxering. |
|
Verdi |
Acey, Svaret är att jag räknat fel och att min privatekonomi för det här året blev hårdare belastad än jag trodde. Det är 100% uppriktigt och "bevisas" av den här tråden. Sen verkar ni bli provocerade av min ide så jag antar att den är bra. ;-) |
|
Verdi: Absolut inte provocerad! Men, om du vill vara på den säkra sidan så transporterar du hem bilen från England, säljer den direkt tjänar en ordentlig hacka och köper en annan bil. Antingen orkar du gå igenom hela englandsköret igen, eller så köper du en billigare bil i Sverige. Oavsett så har du gjort dig en hacka och går "säker" från skatteverket. Du frågar efter råd, och ja, det kan mycket väl funka men det finns en risk att det inte gör det. Den risken ska man vara medveten om, och din revisor kan säkert förklara dessa risker på ett ännu tydligare sätt. Det finns ett bra uttryck som funkar väldigt bra när man har att göra med Skatteverket: There is no such thing as a free lunch! :) |
|
| Vinsten du gör som privatperson ska ju som sagt skattas. Jag tror risken att du blir granskad är större än du tror. OM du inte skulle bli granskad så är det ju en god idé. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.