|
Sida 36 av 110
|
|
|---|---|
|
Men vad är det för nöje att köra 190 mil på ett dygn? Det känns både trafikfarligt, med hänsyn till Verdis kommentar om att somna in vid ratten, samt enormt stressigt. Mer eller mindre alltid är det ju totalstopp nånstans på Autobahn och när åtminstone jag reser vill jag gärna ta en avstickare FRÅN Autobahn för att hitta ett trevligt matställe eller småstad att ströva runt i under nån timme. Men som sagt, alla är vi olika och tur är väl det :-) /Anders |
|
|
... himla tur man "bara" skall till Malmö som i mit fall... Men samtidigt, om man inte stressar, tar paus när man behöver och mer eller mindre klistrar över klockan på displayen så borde det gå hyfsat ok. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Anders => Om man har en god nattsömn i kroppen, kommer iväg i hyfsad tid och lyckas hålla en hög lägsta nivå på snitthastigheten innan man kommer in i Sverige så är det ganska lugnt. Jag personligen tycker det är avkopplande att köra bil under längre sträckor, och finner det bra mycket svårare att hålla uppe koncentrationen på svenska motorvägar än i resten Europa. Men nu ska inte tråden handla om detta :) Mvh/ Niclas |
|
|
Precis! Tebaks till ämnet. Enligt Charlie kan man inte beställa en F11:a på ytterligare en månad (trodde han) :( ---- BMW CS #6212 |
|
|
Menar du F11:a LCI? Mvh/ Niclas |
|
Verdi |
Heden, Möjligt att de har ett stopp i beställningarna nu då man kanske inte hinner få en icke-LCI byggd pga leveranstiden på 4 månader. Gissar att de vill vänta in prislistan för LCI. För F31 skulle den inte komma förrän i juli så därför gav jag upp och beställde på en gång istället. Men då var det ju ingen LCI så det gjorde mindre. Narvselius, Tillbaka till OT: Vad har du tänkt köra nu om du får din E61 såld? |
|
Heden: Japp. Verdi: Äsch, det löser sig. Jag snor något på en stormarknad! Skämt åtsido - jag har en plan... inte speciellt upphetsande, men den håller mig rullande. ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Lite trist utveckling på pundet idag för övrigt. Upp 1,5% till 9,926:- för tillfället. |
|
Vi får skylla på Stefan Ingves för den negativa utvecklingen både mot pundet och euron. Hoppas det blir bättre, så jag kan bestämma mig när prislistan för LCI kommer i juli enligt Charlie....... /Janne |
|
|
Ja, nu är det snart på tvåsiffrigt territorium igen; 9.98 idag. Huh! Det kommer hända mycket under resans gång så det är inte lönt att hetsa upp sig för mycket; men trist är det likväl. Mest trist är väl att det fortfarande inte finns några priser på LCI:n, trots att det nu är i andra halvan av april. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Sådärja, nu har jag lagt en beställning på en M135i med preliminär leverans först i september. Känns kul men typiskt att kronan försvagats kraftigt under dagen och det ska bli spännande att se hur morgondagen utvecklar sig. Har betalat handpenningen på 20 % idag och funderar starkt på att betala resterande köpeskilling, förutom en mindre summa, redan imorgon så att jag slipper bli "valutakurs-knarkare" och kan fokusera på annat istället. Skulle kännas bra att hamna precis under en kurs på 10 kr men jag är inte förvånad om kronan fortsätter försvagas imorgon. Det handlar ju inte om några enorma prisskillnader med en kurs som blir några 10-öringar högre men det hade ju känts roligare att ha fått lite "extra extrautrustning" istället istället för att köpa dyrare valuta...:-( Återigen ett stort tack till Verdi då det är hans förtjänst att jag slog till på en helt ny bil för första gången :-). /Arvid |
|
|
Jag vill också nämna att jag inte alls är lika nöjd med säljaren Charlie Menard som ni andra verkar lyriska över. Jag har verkligen inte ställt många frågor till honom men ofta har det tagit tid att få svar och vissa mail har jag fått påminna om efter att inte ha fått svar på 5-6 dagar. Och när jag väl fick en första offert så var det galet många fel i den och det gick inte att tyda den på ett vettigt sätt. Det ska ju vara kul att handla ny bil men ett tag så lade jag ner nybilsplanerna och riktade in mig mot en begagnad F01 7-serie men ändrarde mig som synes till slut. Jag mailade jag för en vecka sedan och frågade om han inte var intresserad av att sälja en bil till mig och sedan dess har han skärpt till sig i alla fall. Och när han väl svarat på mailen så har han svarat på hälften av mina frågor, som jag ställt extremt tydligt, vilket får till följd att jag mailar ytterligare en gång och inte ens efter andra mailat så lyckas han svara på allt. Visst jag förstår att han har mycket att göra och jag hade väl höga förväntningar efter att ni lovordat honom till skyarna men det har förtagit en del av upplevelsen. Vore intressant om det är någon annan än jag som upplevt samma sak...? /Arvid |
|
|
Och för er som är intresserade av att handla Audi i England så var jag lite inne på det spåret nyligen och undersökte hur det skulle gå till. Var ruskigt sugen på en RS4 vilka är grymt bra prissatta där men för att det skulle kännas tillfredställande så skulle jag vilja haft en rabatt på åtminstone ca 8 % men dessvärre så var svaret från exportsäljaren att de, pga hög eferfrågan och litet utbud, inte lämnar några som helst rabatter på RS-modellerna (RS5 coupé undantagen så jag gissar att den säljer dåligt). På övriga modeller verkade de kunna lämna en rabatt på 8 % så det kändes lite surt att det var svårprutat på just RS-modellerna när jag trodde att det skulle kunna vara högre prutmån på dem till och med. Jag fick dock ungefär samma svar när jag pratade med en Audi-säljare på Audi Smista i helgen och enligt honom var det mycket små rabatter på RS-modellerna i Sverige också. För övrigt så tog Audis exportsäljare ut en extra avgift på 500 pund för vänsterstyrd version och de kunde inte heller erbjuda någon form av "cold-climate-version" etc. Utan bilarna var identiska med de engelska förutom ratten på rätt sida och km/h-skalor i hastighetsmätarna. Tänkte att detta kan vara lite bra info om någon är sugen på Englands-Audi... /Arvid |
|
|
Sorry, för många inlägg men nu är jag i skrivartagen. Jag glömde nämna att Audis exportsäljare ar raka motsatsen till Charlie på BMW - grymt snabba och bra svar och det även sent på kvällen vilket jag förstås inte förväntat mig. Men de kanske inte har samma högtryck som BMW-säljarna...;-). /Arvid |
|
| Jag har varit i kontakt med Volvos exportsäljare i England och de lämnar utan någon förhandling 5% rabatt på sina listpriser på XC60 respektive XC70. | |
| Är det förresten någon som har hittat en engelsk Mercedes-åf som är villig att sälja vänsterstyrda bilar för export? | |
Verdi |
arvidw, Kul att du kom till skott du också! Jag tänkte som du och betalade hela bilen på en gång. Det finns ju en risk i det också. Frågar man en ekonom så bör man väl dela upp betalningen i ett gäng mindre delbetalningar och sprida de så mycket som möjligt över tid. Jag kände dock att jag inte orkade hålla koll på pundkursen. Har redan gjort mig av med alla aktier också för att jag hanterar svängningar dåligt mentalt. Har bara hedge-fonder nu. De tickar på lugnt och stilla. Jag håller med om Charlie. Tyckte man fick snabbare svar i början. Tycker också att han varit lite långsam och slarvig. Fick även höra här i tråden hur de blev uppringda hit och dit men det har jag inte blivit. Antingen tyckte han att jag hade koll eller så var jag inte tillräckligt viktig. Kanske måste vara spekulant på en 550i eller en X5 M50d för att få VIP treatment? :-) Tråkigt det där med RS4:an som sagt. Verkar ju ändå vara en ok affär men förstår om du backar för det höga priset. |
Verdi |
pettran, Mercedes hade en liknande sektion för exportförsäljning men den stängde i november 2011. Så precis som du säger så måste man leta upp en reguljär åf och övertala de att fixa med export. Det finns även exportförsäljare som inte är bundna till ett visst märke men jag har inte sett nån som har Mercedes utan det är mest "dussinbilar" som Ford, Opel, Renault, Nissan... |
|
Offtopic Jag jobbar med engelska leverantörer dagligen och alvarligt talat finns inget folk i Europa som har fler ursäkter än engelsmän. Dom apolagizar sig hela tiden men inget händer. Tacka veta ja tyska leverantörer :) |
|
|
Jag har fått svar från Charlie samma dag, så jag har inget att klaga över. Kanske är det bilen i fråga, som Verdi är inne på. Har dock, som säkert många av er, vana att förhandla med engelsmän så det kanske hjälper i det hela? Däremot är det också klart att han inte anstränger sig i onödan; han skulle ju kunna ta emot preliminärorders/förbokningar och avkräva en mindre inbetalning för detta, såsom man kan göra i Sverige. Men icke. Bara att vänta! Vilket ju är kul nu när pundkursen sticker uppåt igen. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.