AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.038

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 35 av 110
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
4-5? 1-2 hade jag tänkt... Iofs uppsala ligger ju en bit norr om sthlm ;)

Provkörde en 330d msport idag, gick riktigt fint :))
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Fullt möjligt att köra hem i ett sträck, dvs. en dag. Men två dagar är bättre om man inte har världens hemlängtan ;)

Mvh/ Niclas
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vart i England hämtar man bilen?
Hur skulle man hinna köra hem bilen från Ashford i England, genom tunneln, in i norra Frankrike och därefter till Sthlm/Uppsala? Låter väldigt optimistiskt på en dag.

Verdi får du bilen så sent? Min bil har beräknad leverans 20/6, men har iofs inte fått det säkert bekräftat ännu. Jag skulle få det i slutet av april trodde Charlie för några veckor sedan.

/Anders
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
190 mil till Uppsala, första etappen till Hamburg och dagen efter till Uppsala.

Dock är transportpriserna extremt pressade, så ni kan säkert hitta ganska bra priser på biltransport just nu.
Verdi
_pancho_,
4-5 dagar var nog att ta i. Men inte en chans att du fixar det på 1 dag. Möjligtvis 2 om man planerar det väl och har lite flyt.

Om man tar morgonflyget till London och sen pendeln in till stan så är man där kring lunch. Sen är det tåg ut till Ashton och taxi till BMW. Man kanske är där vid 14.00 i bästa fall.

Därefter ska man fixa praktiska och formella saker. Tror inte man kommer ut före 15.00.

Sen ska du till tunneln/färjan och man vill ju ha lite marginal så säg att du är i Frankrike vid 18.00.

Från Calais så är det 17-18 timmars körning, vilket är tveksamt om man klarar eftersom man ska ha matpauser, samt risk för vägarbeten och köer på autobahn då det är mitt i sommaren.

Men säg att du fixar 3 timmar körning första kvällen. Då har du nog faktiskt chansen att ta dig hem dag 2. Fast det handlar om 150 mil på en dag ungefär.

Mitt rekord är visserligen 164 mil på en dag. (ensam förare) Från Alkmaar i Holland till Uppsala. Åkte över Danmark och båda broarna så ingen färja. Tror vi åkte 09.00 och kom hem 01.00. Så typ 16 timmar.

Har även åkt som ensam förare från Innsbruck i Österrike till Yngsjö utanför Kristianstad. Återigen över broarna så det blev 156 mil.

Men båda gångerna har jag haft min fru med mig som sällskap. Nu skulle det bli tal om att åka helt själv med ökad tristess. Har somnat bakom ratten en gång och brakat av vägen i 80-90 km/h (skitmycket snö dock så inte en skråma på vare sig bilen eller mig) så det har jag enorm respekt för sen dess.

Ska man åka 2 personer och bytas av så blir det nog definitivt billigare att transportera hem den. Men ser man det som en semester/upplevelse så funkar det ju.

Är det större risk att ta den på båt till Göteborg än att ta den på trailer hela vägen?
Verdi
Med känsla,
Jag kom ju till skott en månad efter dig så det stämmer nog bra. Preliminärt datum för mig är 27 juli.
Verdi
Ashford, inte Ashton.
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Verdi det passar väl utmärkt att ta lite semester och ta det lugnt hem ,det blir så mycket trevligare att köra och njuta av både resan och bilen,

///bmwlars
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
2 dagar blir det för oss,
men jag och farsan körde hem en bil från Italien på "en lååång dag"... 30 h.. :) 240 mil
Verdi
bmwlars,
Inte när man har en liten grabb på 2 år... :-)
Inte så lätt att åka omkring med en fabriksny bil på "semesterresa" med endast en importförsäkring. Jag skulle iaf inte koppla av att parkera en fabriksny stöldbegärlig X5 utanför hotell mm. Transport blir det för mig av flera olika skäl. Är det någon annan som kontrollerat priser för detta? Jag gjorde en koll med Eurotransport i januari och de skulle ha 20 tkr för att ta hem min X5 vilket jag tycker är lite blodigt.

Likaså lite stressande att tänka på längre väntetider för registreringsbesiktningen som jag antar att vi har nu under sommaren med den låga eurokursen och alla tidningar som rekommenderar till import. Nån som har känningar på Bilprovningen i Uppsala eller i närheten där man kan få komma in "bakvägen"? Jag hade tidigare för flera år sedan en jättebra kontakt på Bilprovningen i Märsta men han har dels pensionerat sig och dessutom gör de inte längre registreringsbesiktningar. Tidigare ringde jag bara hans mobil och fick tid dagen efter :-)

/Anders
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Med Känsla, hehe jo vet vem du menar, riktigt schysst var han
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
20.000 ? Då hade jag köpt en importförsäkring, tagit ett flyg till UK och kört hem dem. Evt tagit färjan från Harwich (16 mil) till Esbjerg i DK, då är det ingen som snor den ;) Esbjerg -> Uppsala (100 mil). Det kör du lätt på en dag.
Verdi
Sim,
Jag räknade på att hämta bilen själv tidigare i tråden.

Flyg till London: 500:-
Tåg in till London: 200:-
Tåg London till Ashford: 300:-
Taxi till upphämtningsplatsen: 500:- (kanske de kan hämta också?)
Tunnel: 700:-
Hotell på vägen hem: 800:-
Soppa 200 mil: 2000:-
Importförsäkring: 3000:-

Totalt: 8 000:- + 200 mil på mätaren.

I vilket fall handlar det om under 10 tkr. Samt två rätt långa och jobbiga dagar...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Sant. Jag ser det lite som en utflykt också, att köra hem sin helt nya bil.

PS. Du har glömt färjorna/broarna i DK och till Sverige.
Verdi, samt förlorad arbetsinkomst. Jag är egenföretagare och när jag inte jobbar så har jag en alternativkostnad där direkt. Jämfört med att hämta bilen själv för 10 tkr plus minus nån tusenlapp och få den hemkörd till dörren för 20 tkr är valet lätt för mig.

Men alla har sina personliga prioriteringar och väljer efter eget huvud.

/Anders
Verdi
Med känsla,
Man kan ju åka fredag-lördag/söndag och då förlorar man bara en dags arbete. Och man kan medvetet kompensera för en dag om man vet att den kommer. Typ jobba efterföljande söndag eller ta en semesterdag mindre. Visst kan man alltid jobba mer men så kan man inte tänka för då får man aldrig vara ledig. ;-)

Tror knäckfrågan är om man ser själva hämtandet som jobb eller som nöje. Ser man det som jobb så kan man ju jobba hemma istället och då förlorar man ju fler dagar.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det som stör mig är att ställa en sprillans ny bil med exportskyltar och endast importförsäkrad utanför ett hotell... Tror inte det blir mkt sömn den natten!

Får göra en JC; sova några timmar på en bensinmack. Hoppar dock över Spunk som frukost.

Harwich hade varit ett alternativ om inte London låg i vägen. Har ingen vana att köra vänsterstyrd bil i UK, så jag fegar nock ur mtp trafiksituationen.

----
BMW CS #6212
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag tror att ni missförstod mig. Jag hade lagt upp det så att man flyger över dagen innan leveransen ska ske. Då har man en hel dag på sig att köra hem. Jag har kört Paris - Stockholm non-stop (förutom Bordershop samt färja). Det är ca. 190 mil. På så vis behöver man inte oroa sig för ev. parkering vid något hotell :)

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.