|
Sida 33 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Låter bra Narvselius. Att jag koncentrerade mig på F31 och X3 berodde väl också på att det var bilar som jag hade råd att mer eller mindre välja fritt bland motor och utrustning. Fin spec du har där. Hur mycket skiljer det i slutpris mellan 550i och 535i? För mig känns det lite mer exotiskt med en 550i. Namnet kittlar liksom lite extra... |
|
Verdi -precis! Även om en 535:a är billigare så är det ju det faktum att en svindyr 550 plötsligt är inom räckhåll. Nästan. Med en avistakurs på 9,94 blir det 550i: 699 322:- 535i: 592 427:- Nu kommer dock det roliga. Om man kollar på värdet för en tre år gammal bil på exempelvis Bilpriser.se (ok, jag vet att det inte är Bibeln, men alternativet är att sammanställa en egen statistik och det är knepigt när man inte har det egentliga köpepriset, utan bara det begärda), så får jag följande siffra om jag lägger mig mitt i prisspannet för privatförsäljning: 550i: 490.000:- (70% med UK-pris, jfr 56% med SE) 535i: 360.000:- (63% med UK-pris, jfr 49% med SE) Procenttalet avser mitt köpepris och inte listpris, därav den högre siffran. Priserna på Bilpriser baseras ju mest på "normalutrustade" bilar (dock är Night Vision med som prishöjare, faktiskt) så man kan säkert få ut mer i mitt fall - men låt oss räkna konservativt och bli glatt överraskad om det blir mer! Visst är det lustigt att 550:an är billigare än 535:an? Kollade på 535d bara för att se om det var unikt för bensinen, men det som gör 550:an en mindre dålig affär är just att den är så helvetiskt högt prisad i Sverige. I UK är det fortfarande en dyr bil, men klart mer överkomlig. Eller så har det sålts så få 550i att statistiken är missvisande. Att få ut >50% på en 3 år gammal svensksåld 550i låter lite misstänksamt... Så, det blir väl till att leasa barnen, käka knäckebröd i 20 år och leva allmänt sparsamt så att man kan slå till med en V8 med dubbla turbo. Jag menar, det måste ju vara ett minimikrav att ha en sådan motorn när man sitter i köerna i Köpenhamn, omgiven av synnerligen begagnade tomhylsor av andra märken som kostar nästan lika mycket i danska pengar som min... ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Gissar att en del av problemet med 550i är att den är så pass ovanlig i Sverige att det inte finns någon bra statistik på begpriserna. Fast det kan också vara en fördel sen när du ska sälja. Det finns inte så många andra bilar som folk kan jämföra med. Vill de ha en 550i F11 så är de hänvisade till din och kanske någon till... |
|
Just känslan av *** Total world domination *** Är ganska tilltalande ;) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Vad gör du när någon glider förbi dig i kön i en M5:a?! ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Exakt som Verdi skrev resonerade jag vid valet av X5 M50d, det kommer till viss sannolikhet inte finnas något jämförelseobjekt den dagen jag vill sälja jmf med om jag valt en 40d. Sen tror jag då inte heller det spelar nån roll att det kommit en ny modell för normalt tar det ju nåt år innan en M-modell kommer ut. /Anders |
|
|
Tack för informationen om din spec. En bra sak att ha är 358, klimatkomfortvindruta, den skanas i din spec. Annars är ganska lika i vad vi vill ha. Om om det kommer glidande en M5:a ? Det är ju bara en sedan........ /Janne |
|
|
Men Niclas - M5:an (F10) är ju en sedan... vad skall man med en sådan? :) Tack för tipset om 358:an! Trodde det inte funkade ihop med HUD, men konfiguratorn protesterade inte. 215 pund mer eller mindre är ju inte hela världen. ---- BMW CS #6212 |
|
| Att bara tänka tanken bensin, V8, dubbla turbo och 450 hk gör att jag funderar om jag ändå inte kunnat hitta liiiite mer pengar än min beställda bil kostar... Narvselius, go for it! | |
|
DLC - det är egentligen totalt vansinnigt... men visst tusan lockar det! :) ---- BMW CS #6212 |
|
| Helt rätt! Jag ger dig tummen upp i köerna när jag sitter i vår fullmatade begagnade 530dA F11 som kostade mer än din nya..... Argh!! | |
|
Haha... ja du vet ju själv hur bilbeståndet är i Byen, Sim - oavsett motortyp så sticker en F11:a ut en del. Dessutom har du inget att klaga över - du har ju en skitfin bil redan! Tänk på dem jag arbetar med och som kör ex en ny Peugeot med ingen utrustning alls, till ett pris inte långt från vad jag kommer att ge... Och visst behöver man en V8 när man sakta asar sig från Christmas Möllers Plads till Holmens Kanal på 20 minuter, omkörd av tusenvis av cyklister. :) ---- BMW CS #6212 |
|
| Narvselius: såg i en annan tråd att du funderade på klimatkomfortrutan. Tänk på att brobizzen för Öresundsbron ofta har problem att registrera bilar med denna option. Bara en tanke om du regelbundet kör bil till och från Danmark. Jag valde själv bort den pga av detta... | |
|
Huh? Kristoffer, kan du fördjupa det där? Du menar att den även snyggt silar bort radiovågorna till/från bizzen? Om det är korrekt skulle det vara en "showstopper" för option 358, helt klart. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Precis, rutan reflekterar tydligen inte bara solstrålarna utan även vissa Easy-pass som tex Brobizz. Tänkte själv beställa denna option men läste i X3-tråden på forumet att någon ägare som pendlar till Danmark haft problem med att fastna i bommarna vid betalstationen. Han löste det med att ha bizzen lös i handen och fälla ned rutan varje gång... Fick också detta bekräftat av en fd kollega som hade optionen på sin 330 E91 och som också hade liknande problem. Lite synd för jag har annars hört väldigt positivt om denna option, skillnaden skall tydligen bli rätt stor när man parkerat i solen. Så mitt tips är att dubbelkolla med BMW, de kanske har uppdaterat rutan idag eftersom Easy-pass är ju mycket vanligt utomlands. |
|
|
Oj - 33 sidor - för mycket att läsa, så jag frågar istället: Finns det särskilda undantagssregler för momsen på bilar, som gör att man måste betala svensk moms, trots att man köper den i England? England är ju EU? |
|
|
Lasse, nej det är samma regler som övrigt dvs är bilen yngre än 6 mån och/eller gått mindre än 600 mil så skall svensk moms betalas. Här talar vi nya bilar, alltså svensk moms. /Anders |
|
|
Tack Kristoffer - där sparade du mig en hel massans problem! ---- BMW CS #6212 |
|
| Är det kontrollbesiktning i samband med registreringsbesiktning samt VARJE år därefter, eller endast år 3, 5 och sedan varje år? | |
|
Tack Anders: med "samma regler som övrigt", så menar du nya bilar antar jag? Alla andra varor - TV, kylskåp, böcker, däck, fälgar, reservdelar, mat, alkohol, byggmaterial - allt, har ju inte de moms-reglerna - åtminstone inte om vi talar om att privatpersoner köper varor för eget bruk. Köp av nybil är ett undantag. Huvudregeln inom EU är ju att man betalar moms i det land man köper varan -- inte i det land man bor -- det är ju en av grundvalarna för EU : handelsfriheten. Länk Dock gäller andra momsregler när det är ett företag köper bilen, t ex en leasingbil. Då talar man om "destinationsprincipen" tror jag - att momsen ska tillfalla det land där "varan konsumeras". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.