|
Sida 32 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Har en F30 320d manuell med standardstolarna och standardratten som lånebil idag. Föga upphetsande bil. Rentav tråkig. Tycker styrningen är lite suspekt. Känns som att ratten liksom "fastnar" i vissa lägen. Hoppas den variabla sportstyrningen inte har den egenheten. |
| Problemet du beskriver med att ratten fastnar i vissa lägen (eller styrningen känns "taggig") kan bero på den nya elservon. Vår faceliftade A4 hade exakt samma problem du beskriver. Ny mjukvara löser det hela. | |
|
Pundet knatar sakta uppåt nu, cirka 9,83. Serviceavtalet lägger man på cirka 2-3 veckor innan leverans enligt Charlie. /Anders |
|
|
Det är förresten nu betydligt billigare att betala i Euro till omräkningskursen 1,156 och kurs euro cirka 8,37 for the moment ger cirka 9,67. Dvs positivt med drygt cirka 15 öre. /Anders |
|
| Med tanke på att euro ligger lågt, borde man då inte kunna beställa en från Tyskland och tjäna slantar?? | |
|
Carlsson77 - jag kollade på 5:an i DE och NL, men det gav ingen direkt vinst. Bilen är likvärdig i pris inom EU, men med då UK som ett stort undantag. ---- BMW CS #6212 |
|
| Av alla F30/31 jag har provat har bara en haft beteendet med klibbig styrning och den hade vss. Ska tillägga att en annan bil jag provat som också hade vss inte hade beteendet så det verkar handla om annat än om man har vss eller ej. Känns som servot går i och ur. Vet någon om man kan justera styrningen på något sätt? | |
Verdi |
DLC, Får hoppas det. Sån styrning klarar jag inte att ha. Går det inte att fixa måste jag sälja bilen... |
|
Du behöver inte vara orolig Verdi, du kommer bli supernöjd med styrningen på din kommande bil. /Anders |
|
| Narvselius: Ja, la märke till det. Jag gjorde en likadan spec på en F30 i UK och Tyskland. Blev förvånad av skillnaden (summan svenska kronor) som blev mellan dessa länder. | |
|
Ja helt ointressant att normalt köpa en ny BMW i Tyskland. /Anders |
|
|
Pundet nu på 9,90... aarrghhh! ---- BMW CS #6212 |
|
| Hmm ja den senaste kursutveckling e ju inte så rolig. Om jag ska beställa så blir det i mitten av april, men det beror såklart vad kursen står i då. | |
|
Men ni har ungefär 9,75 genom att betala via Euro /Anders |
|
Verdi |
Narvselius, Förstår att det känns lite surt. Men det är ju bara för att du jämför med 9,46:- eller vad den nu vara nere i. Kolla 1-årsgrafen istället så blir du på bättre humör. Länk P.T, Var precis det där jag ville undvika. Det kommer fortfarande att vara en bra affär även om pundet står i 10,40:- (som det faktiskt stod i när jag startade den här tråden) men man kommer ju alltid att gräma sig om man vet att den har stått lägre. Finns väl en del som talar för att pundet kommer fortsätta ner och att det här bara är en tillfällig uppgång också så ge inte upp. Med känsla, Nu i mars ja. Blir en ny kurs om några veckor. |
Verdi |
Autowåx i Karlstad har tydligen beställt hem 2 st svarta 330d xDrive M-sport med liknande spec som min. Roligt att de har god smak. :) Länk |
|
... vill slå ett slag för F1x-serien igen. Verdi tyckte ju att den var så högt prisad i UK att det inte var någon större vinst vid att ta hem en sådan. Men jag anmäler en avvikande åsikt, eller som man säger på ön "I beg to differ": Efter att ha grävt djupare i ämnet (som jag gärna gör när jag fått nos på något av intresse) så visar det sig att 5:an har en hel hög med standardutrustning som kostar fina pengar om man vill ha det hemma på sin svenskspecade bil. Läder, metallic, DAB, Ambient light... och listan fortsätter, är standard på en engelsktalande kärra. Det vill säga innan jag börjat lägga på alla de förbålt dyras "måsten" som jag fått för mig jag måste ha som grundutrustning på en 5:a (och de är många, tro mig...) så uppdagas en liten trevlig prisfördel på ganska precis 110.000:- på en 535i. Eller 150' på en 550i. När hela listan är komplett så blev det ganska precis 170.000:-, med en beräknad kurs på 9,85 för en F11 535iAM. Om jag använder den kurs jag började med (10,20) så blir vinsten fortfarande 150'. Och då ingår 5 års fri service/8.000 mil i paketet. Ett mera långsiktigt problem är ju att man helt tappat intresset att speca en bil i Sverige. Jag menar, till och med en pundkurs på 12,00 gör det billigare att köpa bilen i England. Komfortstolar? 4' dyrare i SE. Panorama? 5' dyrare.... och då har jag räknat på 10,20. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Det ska bli intressant att se hur prisbilden ser ut när LCI'n kommer. Det är bara den som intressant i dagsläget. Det blir säkert fortfarande billigare att köpa från UK hoppas jag. Charlie svarade mig att det dröjer till i juli innan de får sina priser på 2014 F1X-LCI. Får hoppas att at pundet inte skenat iväg för mycket. Narvselius, hur ser din toppspecade 550i ut ? F11:a antar jag ? /Janne |
|
|
Jepp. F11 is da thing! :) Antagligen blir det en ekonomiskt betydligt vettigare 535:a istället, men hoppet är ju det sista som överlåtes vid dödsfall, så jag har inte helt skrivit av 550:an. Specen är densamma på båda bilarna; det är nästan bara motorn som skiljer; lista nedan från mitt lilla Excelblad... 337 M-sportpaket A89 Imperialblå med briljanteffekt 2NB M351 19" LCDH Dakota läder - Oyster/Oyster mörk 4BN Interiörlist Ask ådrad mörk finborstad 223 Dynamic Damper Control 248 Eluppvärmd ratt 302 Alarmsystem 322 Comfort package 402 Panoramaglaslucka 423 Velourmattor 430 Automatiskt avbländbara inner- och ytterbackspeglar 456 Komfortstolar 496 Stolvärme bak 524 Adaptiva strålkastare 575 Extra Eluttag 12V 609 Navigationssystem Professional 610 Head-Up Display 654 DAB tuner 677 HiFi System Professional DSP 761 Individual tonade rutor 4UR Ambient light 5AC Helljusassistent 5AD Körfältsassistent 5AG Lane Change Warning 5AL Active protection 5DF Aktiv fartpilot med Stop and Go 6AL BMW Live 6NF Musikanslutning för smartphones 6NL BMW Apps 6UK Night Vision 6WB Multifunktionell instrumentdisplay 8TH Speed Limit info ZRS Komfortpaket Active security package Visibility package Media package USB Audio interface 6S4 Svensk språkversion SERV 5 års fri service Saknar lite koder på de UK-specifika paketen. I SE skulle extrautrustningen betinga 303.100:- på 535:an och 273.400:- på 550:an. En ansenlig summa pengar. På 535:an är det faktiskt mer än vad hustrun gav för sin CrossTouran! Att vara galen är helt ok så länge man själv trivas med det... :) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag och mina felstavningar... Kan också tillägga att kursen skall rätt högt upp, typ 10,60, innan det börjar bli mindre fördelaktigt att köpa i UK. Och med tanke på hur lysande den brittiska ekonomin går just nu så känns den risken avlägsen. Men att applicera logik och sunt förnuft på valautamarknaden är heller inte att rekommendera... ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.