AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.947

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 3 av 110
Ungefär motsvarande i Sverige blir brutto cirka 1093 tkr minus ca 10% blir ca 985 tkr. Prisskillnaden är alltså cirka 210 tkr. Inte helt ointressant. Ska kolla en vanlig 40d också :-)

När man har firma så kan man ju köpa hem bilen momsfritt och sen antagligen få ett finansbolag/bank att ta en leasing på den, eller vad tror ni?

/Anders
Verdi
Anders, Det är ingen jättestor skillnad mellan Ashford och München. Det blir biltåg genom tunneln och lite mindre Autobahn bara. Men visst vore det roligare att hämta i München, det håller jag med om.

"Collection and delivery of your new BMW will be from the BMW Group ISSD Handover Centre located in Ashford, Kent 10 minutes from the Euro tunnel:"

Ashford -> Uppsala = 1,876 km, 18 hours 42 mins

München -> Uppsala = 1,693 km, 17 hours 9 mins
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, jag kan hämta den åt dig.

Beställ så du får den levererad i slutet av Maj så passar det bra. Kommer nog avsluta en 2 månaders period i London då och det vore ju roligare att köra hem än att flyga och du får hem din bil. =)

Det tål att tänkas på. Onekligen en väldigt bra deal om man avser att köpa i det dyrare modellprogrammet och avser även att behålla bilen själv en lite längre tid. Är osäker dock på hur man värderar en sån här inköpt bil i andra hand samt vad försäkrings- och service kostnaderna hamnar på för pengar. Jag vill ju dessutom helst ha en sån här bil på leasing och det måste utredas hur detta går att hantera.

/Anders
Kollade nu med Trygg Hansa och en helförsäkring på en importerad X5 M50d ligger på 8900 kr/år för mig, jmf med om den vore "svensk" och hade vagnskada då den legat på 4600/år, dvs på försäkringen "tappar man" cirka 13tSEK på 3 år. Sen tillkommer servicekostnaden, vad kan den ligga på under 3 år. Själv kör jag max 1500 mil/år med en sån bil.

Kollade dessutom med min husbank Handelsbanken, men Handelsbanken Finans hjälper inte till med finansieringen då det är en "import". Däremot så fick jag förstås gärna både huslån och blancolån, vilket dock är ointressant för mig.

/Anders
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Skulle tro att WASA Kredit ställer upp och leasar ut bilen även om det är en 'import' av en ny bi. Kan ju undra varför de är njugga, vi lever ju i EU ??

Onekligen intressanta kalkyler blir det.....

/Janne
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ang. andrahandsvärde, så tycker jag inte att denna form av "import" inte är samma sak som import av en begagnad bil. En ny bil kommer ju få all servicehistorik från Sverige, vilket tar bort svårigheterna med att kontrollera en som gått i utlandet ett tag. Sen om man inte tar den i trafik i England utan först i Sverige känns det ännu lite bättre..

Men kan man få enbart km/h mätare eller blir det automatiskt en med miles & kilometer?
Verdi
weeman,
Bilen kommer aldrig att registreras i England eftersom man inte betalar engelsk moms. Man får tillfälliga exportskyltar bara. Så om man kollar upp bilen via fordonsfråga så kommer det nog inte att finnas något datum för första gång i trafik i utlandet.

Miles-mätare får man nog inte om man inte säger till. Bilen är ju såld med KRAV på export. Så det är nog inget problem.

Håller med om värderingen av "importbilen". Den är ju på alla sätt identisk med en svensksåld och du kan ju också bevisa att du är den enda som haft den och att den aldrig tagits i trafik utomlands. Vissa kanske är fortsatt tveksamma men många kommer nog inte att vara det.
har idag fått bekräftat att BMW Finans tar finansiering på en sån här bil om man låter den gå via en åf.

Ska nu ta in offerter på en ny X5 40d M-sport edition där BMW Sverige nu har rätt stora rabatter och sen jämföra alternativen.

Pundet var nu på em nere i 10,02 hörde jag via en fondmäklare.

/Anders
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Och vad innebär det att en åf ska vara mellanhand ?

/Janne
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter ju oerhört märkligt om ÅF skulle hjälpa till med en importfinans då hela deras affärside sätts i gungning. Men konstiga saker har ju hänt förr...

-------
//Lövet
Verdi
Vill man inte hämta bilen själv så kostar det inte så mycket att skicka den via båt till Göteborg heller.

Fick en offert på frakt av S4:an som jag tänkte ta in förra våren.

Shipping quotation from: CUTLER FREIGHT FORWARDING LIMITED
Date: Tuesday, 10 April 2012
Description of goods: Audi S4 Avant
To the port of: GOTHENBURG, Sweden

Dear Mr. XXXXX,

In reply to your rate request, I have pleasure in offering our quotation, based on a standard production model – excluding low

body style kits, wide wheels/arches, roof racks, bars or top-boxes, towbars and/or winches or any other protrusions (unless

otherwise notified) for which we will undertake the following:-

Arranging collection from Spire Automotive, Watford showroom – (by transporter and subject to access)

Return delivery to UK port of – Tilbury

Payment of the terminal handling charge

Completion of the export documentation and bill’s of lading OR n/n sea waybill

Lodgement of the NES export Customs entry

Ocean freight, agency and ancillary charges UP TO ARRIVAL OF THE VESSEL AT PORT ONLY

.... .... £715.00 + V.A.T. by (nominated carrier of our choice)

Frequency – every Tuesday & Saturday

Transit time – approx 36 hours

THE FOLLOWING COSTS ARE EXCLUDED FROM THE ABOVE RATE:-

Marine Insurance cover (can be quoted upon request – subject to the tax free purchase price)

Origin Courier fees (if we are requested to ‘express’ despatch original bill’s of lading to the consignee)

Destination import Customs duties and/or taxes (if applicable)

Destination Customs clearance, agency and hand-over fees

Destination port handling charges and/or container un-packing costs

Destination quay rent and/or container detention charges

Destination inland re-delivery costs
Vad är det för konstigt med det? De gör det ju inte gratis.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Därför att då urholkas ju hela poängen med en svensk ÅF. Varför ska jag betala BMW Sveriges priser när jag kan få bilen till helt andra pengar och finansierad av samma ÅF? Förvisso skiljer garantier och försäkringsvillkor men jag skulle bli rejält förvånad om BMW ställer upp med detta. Däremot finns det förstås inget hinder att vilken annan svensk försäljare som helst förmedlar finansen. De hade ju annars tjänat 0kr på försäljningen.

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
andreas_lofgren:: Det behöver inte vara så att BMW gör det för vänlighets skull.Inom EU gäller fri rörlighet av varor och tjänster och eftersom denna möjlighet finns, och uppmuntras av EU, så har man kanske helt enkelt insett att man för försöka tjäna så mycket man kan.

BMW var ju ute i pressen i fjor då man fick böta 1 miljard (!) efter en EU-dom för att man gått in och krävt av de schweiziska återförsäljarna att inte sälja till tyska medborgare, men där fick man tji.

För att denna affär skall löna sig så skall man upp en hel del i pris; själv sparar jag 150.000:- på en F11 550iAM, under förutsättning att rabatten (10%) är densamma i Sverige. Och i detta ingår extra kostnad för dyrare försäkring och ingen gratis service i 3 år.

weeeman - bilen som köps "talar svenska", dvs iDrive är på svenska, mätaren är i km/tim, bilen har kaltlandspaket osv. Det finns alltså inget brittiskt med bilen. Och som Verdi skriver så registreras bilen aldrig i UK.

Någon som är sugen på en E61 530iAM till våren?!? :P

----
BMW CS #6212
ni
520
niklas100
520d 2008
Om man tittar på x5 borde det billigaste att ta den direkt från USA
Vet inte om det går att beställa en eu specad från USA men
Msrp på en x5 i USA är ca 65000 dollar

ni
520
niklas100
520d 2008
Eller bygger de x5 på fler ställen har för mig att den byggs i USA o Mexico
Narvselius, var skrev du för att få offerten? Jag har som sagt räknat på en mer än väl maxad X5 M50d och den har också en ungefärlig prisdifferens på 160 kkr. Inräknat även extra kostnad för försäkring, service och någon form av transport för att få hem den.

Jag tror som du att en förutsättning är att det skall vara en bil i toppskiktet som är väldigt väl utrustad, där det senare inte finns en endaste jämförelsebil den dagen man vill byta/sälja.

Men har också lagt ut offertförfrågningar om en fabriksny 40d M-sport edition med de enorma rabatterna som BMW Sverige ger på dessa. För att jämföra.

/Anders
Verdi
niklas100, USA är inte med i EU.
ni
520
niklas100
520d 2008
Nej jag är medveten om detta men om du tittar på
Priset i USA - amerikansk moms + svensk tull o moms
Så tror jag ändå det lönar sig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.