AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.001

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 29 av 110
9.47 ser jag, plus bankens påslag cirka 5 öre

/Anders
Verdi
Nordea lade på 8-10 öre via internetbanken. Men sen tänkte jag att 3 öre hit eller dit är inget jag orkar lägga nån energi på...
Verdi
Min snittkurs på bilen blev iaf 9,644:-. Exakta summan på momsen vet jag inte men till dagens kurs är det ca 89 tkr.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Ingen som har frågat Charlie om det går att få lite utrustning på separat faktura där man betalar VAT i England och bara Svensk moms på själva bilen? Alltid sparar man lite moms pengar.
Arvid jag tycker du bör ha med elstolar. På en såpass dyr bil bör det vara med anser jag. HUD och TV är dock overshooting på en tre serie. Panorama tycker jag också du ska ha med samt givetvis drag då många använder en sån bil som dragbil.

... Och du säljer nog inte några så billiga hus i prisklassen som mina bilar :) inte ens norr om Tierp :)

/Anders
V> du kommer inte undan svensk moms

Arvid> skippa TV, elstolar och panorama, dyra och gör bilen tyngre. HUD är intressant. Överväg drag + rattvärme + svankstöd.
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Verdi, tack för infon om försäkringsdifferensen för dig.

Anders, jodå drag kommer det nog bli och om jag måste välja en pryl av panorama, HUD och eljusterbara stolar så blir mitt val panoramatak. Visst vore det trevligt med eljusterbara stolar också och hade det varit en M3, M5 eller 7-serie så hade det varit givet men det känns ändå som att 330:in är en "mellanmodell" i 3-serien och det är då kanske inte riktigt lika "nödvändigt" som till en 335:a eller M3/M4:a?

Nackdelen med att ju större motoralternativ du väljer är att de kräver mer utrustning för att göra den attraktiv som begagnad. Om jag visste att jag skulle behålla bilen i tre år så skulle jag inte bry mig så mycket om värdet som begagnad och kanske speca lite mer vågat och exakt som jag själv vill ha den. Blev nyligen sugen på att ha den brilliantvit med rött läder vilket jag personligen skulle gilla men sedan såg jag att brilliantvit inte kan köpas i England. Har dock för mig att den är en av "standardmetalliclackerna" i Sverige?

Turbo4ever, rattvärme och svankstöd känns som givet för mig och drag är nog dumt att skippa, som sagt.

Jag har nu förstått att även om jag väljer till Adaptive Drive så kommer xdrive med M-paket vara 10 mm högre än M-chassiet och det känns jäkligt tråkigt. Trodde att bilen skulle vara 10 mm lägre om jag valde till Adaptive Drive men så verkar det inte vara, tyvärr. Personligen så skulle jag klara mig bra utan xdrive (trots att många förespråkar det) så kanske borde jag skippa det eftersom jag skulle störa mig på den där extra centimetern i hjulhuset och jag har ingen lust att sänka bilen i efterhand heller. Livet är tufft ibland ;-)

Förresten, jag har letat efter lite provkörningar eller tester av 330D på nätet men utbudet har varit skralt. Någon som lyckats bättre? Går förstås även bra med utländska tester...

/Arvid
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
När det gäller "fri" service fick jag en pdf av Charlie; alla priser i GBP
1/X1: 1.280
3/X3/Z4: 1.370
5/5GT/6/X5/X6: 1.580
M135i: 2.270
M50d: 2.270
X5M/X6M: 2.740
M3: 3.460
M5: 4.620
M6: 4.730

----
BMW CS #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mycket hellre Panorama än HUD.

-------
//Lövet
ar
218
arvidw
Sorry, jag var ute och cyklade när jag trodde att brilliantvit var en metalliclack i standardsortimentet. Det var mneralvit jag menade och jag har nu förstått att den inte går att få till M-paket - synd tycker jag :-(

Narvselius, ett förtydligande till din prislista är väl att dessa priser gäller "All inclusive" vilket även innehåller byte av slitdelar såsom bromsklossar etc. Den servicen som motsvarar den "fria servicen" i Sverige är väl betydligt billigare, om jag fattat det rätt? Har för mig Verdi nämnde att den till 3-serien kostar motsvarande ca 4000 SEK?

/Arvid
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Panorama går före elstolar och HUD (som är prio sist tkr jag på en F3X). Drag säljer ju x gånger lättare i andrahand "bara för att det finns med". Istället för HUD hade jag valt ex vis CA, adaptiva kurvljus etc eller Harman/Kardon som förövrigt är riktigt bra.

Läder kan man ju kanske skippa för att spara pengar då M-sport erbjuder läcker tygklädsel som uppskattas bland många med alcantaran också.
Angående Serviceavtalen så finns som sagt två alternativ. Det alternativ som Narvselius givit priser på är Service Inclusive Plus. Det billigare alternativet heter endast Service Inclusive och kostar:

1/X1 375 GBP
3/X3/Z4 425 GBP
5/5GT/6/X5/X6 475 GBP
M135i 800 GBP
M50d 1000 GBP
X5M/X6M 1000 GBP
M3 1000 GBP
M5 1000 GBP
M6 1000 GBP

Gäller för övrig 5 år eller 50000 miles

alltså betydligt mycket mindre

/Anders
Arvid, angående eljusterbara stolar är det nog viktigast att tänka om du kör bilen själv eller om det är någon annan som kommer att köra bilen. Det är rätt så irriterande att manuellt behöva hitta rätt stolsinställning om man är olika förare tycker jag. Därav är det ett väldigt bra tillval som många uppskattar. 330dT X-drive är lite topmodel ändå i tre serien.

/Anders
ar
218
arvidw
Stilren, för mig hade M-sport-klädseln varit helt ok men läder är standard i England.

Anders, självklart så hade det varit viktigare om vi skulle vara flera förare av bilen men då sambon är så förtjust i sin A-klass så är det i stort sett bara jag som kommer köra BMW:n. Hade priset varit en femtusing för eljusterbara stolar så hade det inte varit någon tvekan men då det nu handlar om närmare tio tusen så är jag mer tveksam då det finns roligare utrustning för pengarna. Vi får väl se vad som händer, kanske släpper jag alla hämningar och tar även elstolar, HUD och nån trevlig Individualfärg men ska jag lägga ut dessa pengar så vill jag banne mig vara säker på att det blir en MY2014 och tolkar jag Charlie rätt så kan man beställa det nyare modellåret en dryg månad innan de börjar produceras och det finns inget konfirmerat än att F31 blir MY2014 i juli även om jag är ganska säker på det...

Någon som vet om det finns nån Individualbil i Citrinsvart-, Röktopas-, Moonstone- eller brilliantvit metallic hos en BMW-handlare i Stockholstrakten? Opalvitt skinn skulle ju också vara intressant att se i verkligheten. Tycker det är förbannat läckert med en mörk bil med ljust skinn men frågan är hur en Estorilblå med Opalvitt skinn ser ut i verkligheten. I konfiguratorn så ser det i alla fall bra ut men det kanske är ännu snyggare med en mörkare exteriörfärg till det vita skinnet därav intresset för Citrinsvart- och Röktopas metallic...

/Arvid
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Med känsla - bra att du lade till det! Jag hade lite bråttom igår och glömde förtydliga.

Individualfärg hade jag personligen inte valt; de flesta som finns att tillgå är väldigt lika standardfärgerna att de lite kvalar ut sig själva. Såvida du inte satsar på en riktigt iögonfallande färg... :)

HUD är underbart för en närsynt person som jag - och inte så dyrt om du beställer via UK. Skillnaden mot panorama är att det är något alla kan njuta av, HUD:en är pappas privlegium... När jag beställde HUD på min 07:a var det mest som en cool grej, men jag märkte snart att den tillsammans med komfortstolen var det bästa jag investerat i då jag slapp omfokusera blicken hela tiden, så HUD klickas numera i som en ren ryggmärgsreflex. Däremot ger HUD ingen fördel vid försäljning, som ex Stilren påpekar.

----
BMW CS #6212
Ja HUD på en 3-serie är verkligen overshooting tycker jag också. Det finns många tillval som ger mera valuta. Jag tror inte heller det återbetalas på en 3-serie i andra hand. Däremot så vill många ha det på en dyrare 5-serie, X5 och uppåt i serierna.

/Anders
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Vad är Hud för något?

///bmwlars
Head Up Display: varv/hastighet o lite annat smått o gott i rutan framför dig när du kör..:-)
som ex vis även instruktionerna från navin

/Anders
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
HUD = Head Up Display. Helt underbart tillval om man har navi :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.