AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.041

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 28 av 110
Jag är också nyfiken på nya X5an, alternativt den nuvarande M50d. Är dock lite osäker kring hur länge svensk ÅF kommer att tillåta detta innan dom gör något krafttag för att täppa till möjligheterna.
Verdi
EU är, tack och lov, lite mäktigare än svenska BMW-återförsäljarna. Inom EU ska det vara fri rörlighet av varor.

Men visst, är ju möjligt att BMW centralt beordrar BMW England att lägga ner sin tax free. Då blir det ju betydligt krångligare... Mercedes har t ex stoppat den här möjligheten.

Tror inte det kommer bli särskilt vanligt ändå. Till och med på det här forumet där folk är mer intresserade och mer insatta än den genomsnittlige BMW-köparen så är det en väldigt liten del som verkligen slår till och köper.

Kanske är 5 "forumbilar" beställda nu. Kanske blir några till. Är väl inte så att det är nåt jätteproblem. Bara Novation säljer säkert hundratals nya BMW varje år.

Själv får jag väl erkänna att pundet fortsätter ligga lågt. Då blir det att beställa en 335d nästa vinter. :-)
Verdi
Ska såklart vara. "Själv får jag väl erkänna att jag hoppas att pundet fortsätter ligga lågt."

Edit-funktion?
Precis som Verdi skriver så är ju privatmarknaden (som UK import verkar vara mest förmånligt för) en liten del av BMW Sveriges totala försäljning. Glöm inte att 7 av 10 nya BMW säljs till juridiska personer, endast 3 är privata och troligen är andelen som seriöst överväger att åka till England för att hämta den försvinnande liten...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Precis och BMW får ju fortfarande service samt reservdelsförsäljningen i Sverige och det är där pengarna ligger.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Grattis Verdi.
Mycket intressant tråd, letade under "importdelen" av forumet men hittade inget.

Jag funderar starkt på detta också, men jag överväger starkt att försöka leasa bilen via min bank om de nu går med på det. De har redan informerat mig om att de alltid kommer ha bättre villkor i finansiering än BMW finans.
Anders: Har du köpt din bil privat?
Jo jag köper min bil privat för jag vill inte ha en så dyr bil som förmåns bil, speciellt inte när ändå förmånsvärdet beräknas på det svenska priset.

Handelsbanken finansierar ej import bilar som ett exempel men hos ex vis BMW Finans är det inga problem.

Precis som ovan skrivs så är den här typen av import så försvinnande liten så jag kan inte drömma om att det skulle bli några restriktioner.

Överhuvudtaget så är det ju bra att utnyttja den starka kronan vid köp av vissa varor. Vi beställde ex vis igår även en ny barnvagn från England. Även i Tyskland var priserna betydligt lägre än här.

/Anders
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Anders: tack för din syn på saken och är det någon som bör veta så är det ju du. Jag tycker specen för £44 000 duger alldeles utmärkt och även om jag kliver upp närmare £50 000 som min första spec så saknas det ju ändå en del grejer som HUD, elstolar, tv m.m. för att den ska kännas "fullmatad" så vi får se vad som sker då det känns skönt att inte ligga ute med för mycket pengar också. Detta har väl du aldrig reflekterat över som har en vagnpark inklusive den beställda X5an med ett värde som en normalvilla på landet i våra trakter, he, he...;-) Verkligen inget illa ment utan jag är klart imponerad över ditt mod när det gäller bilaffärer men det kanske kommer med åren och jag är ju fortfarande "halvung". Man måste våga för att vinna!

Idag har jag mailat Charlie för att få offert på 330Dx och M135i så får vi se hur dessa ser ut.

Verdi: Håller med om dragkrok och det är verkligen inget jag prioriterar då det är extremt sällan jag har behov av det och då kan jag enkelt låna bil med krok. Jag skulle mycket hellre köpa nån roligare utrustning för de pengarna men efter att Anders tidigare talat sig varm om dragkrok vid försäljning och med din superba "Blocket-undersökning" där jag har för mig att 21 av 22 330:s på Blocket har dragkrok så är det väl bara att bita i det sura äpplet, som dock kunde ha varit betydligt surare då priset på ca £700 är klart humant. Jag har för mig att priset i Sverige till F11:an var ca 15 000 kr och det är ju galet dyrt!

Förresten så nämnde du häromdagen att listpriset i Sverige på din bil är 699 700 kr och med 8 % rabatt så skulle det bli 616 000 kr prutat vilket ju inte stämmer. Jag tror listpriset skulle ha varit 669 700 kr istället som du nämnt tidigare och då stämmer ju den 8-procentiga rabatten bättre med färdigprutat pris på 616 000 kr. Inte särskilt viktigt men ville bara poängtera det ifall nån skulle undra.

Något som jag inte kollat upp än är försäkringskostnaden för en 330D och då hur stor skillnaden blir för en Englandsimport där du "måste" teckna helförsäkring jämfört med en svensksåld med vagnskadegaranti och som således endast behöver halvförsäkring de första tre åren. Känner jag dig rätt så har du undersökt det där och om du vill delge oss prisdifferensen så är det nog flera än jag som blir glada. Sedan är ju förstås försäkringspremier väldigt individuella men det kan ju iaf ge en hint om hur det skulle kunna se ut...:-)

/Arvid
Verdi
Exakt, 669 700:- är det såklart. Skrev fel.

Tror det rör sig om ca 8000:- per år för en helförsäkring. Ungefär dubbelt så mycket som motsvarande halvförsäkring.
När det gäller Porsche England så verkar de som sagt inte ha motsvarande export försäljningsavdelning som BMW. Däremot så mailade jag av nyfikenhet till Porsche London och fick svar att de mycket väl kan leverera till Sverige LHD, dock med förbehållet att minst 50% av bilvärdet betalas i förväg.

När det gäller försäkringskostnaden så har jag fått (muntlig) offert på X5 på en premie på cirka 12 tkr/år för mig. Motsvarande vad jag betalade på min förra X5 import. Jag räknar för min del att försäkringskostnaden under en tre års period blir en merkostnad på cirka 13-15 tkr.

Jag har dock ännu inte bestämt mig när det gäller service avtalet men nappade du på det Verdi så är det säkert förmånligt och jag tror jag lägger till den billigare varianten även för min del. Man kanske skall undersöka om man även kan försäkra den via engelskt försäkringsbolag :-)

/Anders
Verdi
Med känsla,
Tror det var £425 för 5 år och 50000 miles för oljebyten osv. (8046.72 mil) Skulle vara roligt om servicelampan tändes vid t ex 8025 mil och sen åka in och övertyga verkstan om att jag visst ska ha servicen gratis. :-)

Har ingen direkt uppfattning om det lönar sig eller inte men det känns bra de dagar man ska lämna in den på service om inte annat. Plus att det ser bra ut i en framtida blocketannons. :-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det bästa vore ju om det var tillåtet att köra bilen engelskreggad :)
Då kan man ju parkera hur som helst ex.
Jag tror inte det finns något att vinna på en engelsk försäkring, tror de är betydligt dyrare än våra.
Verdi
Tror att man får köra en engelskreggad bil i upp till ett år i Sverige. Dock vet jag inte vad man måste uppfylla för krav för att få ha en engelskreggad bil öht. Engelsk moms måste väl betalas iaf. Och en adress i England måste man nog ha?
Verdi
Tydligen inte om man är svensk medborgare och är skriven i Sverige...

Men vad sägs om den här? Man kör hem bilen och tar en liten omväg runt Europa så att bilen gått 600 mil när man kommer hem. Sen parkerar man den i ett garage i 6 månader innan man registrerar den i Sverige. Behöver man fortfarande betala svensk moms?
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Att ha en sprillans ny bil ståendes i garaget i 6 månader utan att få använda den måste väl ändå klassas som tortyr?? :)

BMWCS #8925
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med tanke på värdeminskningen de första 6 månaderna skulle jag i alla fall vilja använda bilen...

-------
//Lövet
Verdi, vid kontroll så måste även den anses som ny då man säkert går på avtalsdatum och då var den ju ny. Annars faller det säkert under en general klausul.

/Anders
Verdi
Fattar inte hur jag hela tiden har sådan "otur" när det gäller affärer. Betalade hela bilen igår. Tror ni inte pundet tokrasar idag? Nere på 9,44:- nu.

Fast å andra sidan, jag var nöjd med kursen igår och borde skita i dagens kurs...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Du har väl lärt dig att har man köpt bostad eller bil eller vad det nu är så slutar man kolla hemnet eller blocket för det dyker alltid upp något bättre. Dvs det är förbjudet att kolla kursen efter man köpt valutan! :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, sen handlar du ju inte till den kursen. Ett tips är att kolla på Oanda.com för att få den verkliga kursen. Just nu är pundet 9.55 t ex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.