AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.008

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 25 av 110
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Verdi: med tanke på att Anders "Med Känsla" byter BMW lika ofta som du och jag byter kallingar så kan jag tänka mig att han är känd hos varenda BMW-handlare i europa och att hans mail besvaras å det rappaste ;-)

/Arvid
Verdi
Trist. "For a MY 2014 if there are any changes will need ordering in July."

Kan inte riktigt tolka den meningen, men jag gissar att det betyder att man inte kan lägga en order förrän i juli. Tycker det låter konstigt...
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Verdi:

Det kan bero på att dom inte vet vilka förändringar på dom olika paketen!

Själv lagt order i Sverige juli månad ,men säljaren säger att det kan bli lite ändringar i paketen
Han får reda på det slutet april början maj .
Då kan det eventuellt fastställa beställning utformning !

///bmwlars
Verdi: inte meningen att jaga dig utan det var faktiskt av ren nyfikenhet eftersom du skrev att Charlie var tillbaka den 5:e i ett tidigare inlägg. Håller annars med om att tråden är fortsatt intressant.
Hualiga då har man plöjt igenom denna superintressanta tråd och givetvis har det börja snurra runt lite köptankar i skallen då det börjar bli närma sig ett byte av F10an. Är det någon av er som tittar på köp som lyckats lösa finasiering om man som jag vill ha den som tjänstebil. Jag antar att det är svårt att få finansiering innan bilen finns i Sverige.
Hade egentligen siktat in mig på den nya X5an som kommer nästa år men vem vet man kanske inte kan hålla sig.

Verdi
Harvest,
Jag tycker det här upplägget tappar en del av vitsen om man ska ha den på leasing då man ändå får förmånsvärdet baserat på det svenska listpriset. Men det borde gå. Dock måste du ta in den via en svensk handlare tror jag.

Räkna även på att ha de privat och jämför den kostnaden med leasing.
Vad är ditt problem M-Tech? lägg ner nu! Om tråden inte intresserar dig så hoppa över till de trådar som passar din egen smak och låt andra fundera och diskutera bilaffärer som de vill, inget varken du eller Roma har något med att göra. Det är ju dessutom genom diskussion som man hör och ser hur andra tänker. Alla lär vi oss något av att lyssna och läsa vad andra gör. Kanske något herrarna borde göra också!

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Guys, bäst att bara ignorera dem.

Verdi är värd en hedersmedalj för detta - jag har i det verkliga livet hört flera som sagt att detta är den mest värdefulla tråd på flera år på Autopower. Och kan bara instämma i detta!

Verdi: din fråga om "vinst" på 535i/d är på cirka 110', mycket pga av att jag lägger på en del på mina bilar. BMW i Sverige vet hur de skall ta betalt... 53' för ett M-paket... Kolla på BMW UK vad det kostar där. Och dra gärna till med en växelkurs på 12 SEK för ett pund - ni kommer ändå få tuppjuck!

Just nu är det för min del bara att invänta de förändringar som kommer för LCI:n, speca en ny bil till Charlie och så... :)

----
BMW CS #6212
Arvidw... Aj aj men förhoppningsvis lite oftare kallingbyten :)

När det gäller orders för senare produktions månader så kan man säkert inte heller ta orders för man har inte prislistorna klara.

/Anders
Verdi
FYI; Pundet nere på 9,55:- Länk

Fortsätter pundet rasa över sommaren/hösten får man se över möjligheterna att göra en "Med känsla". :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tja, med det raset är det väl bara att ha is i magen och sedan bege sig till England och hämta bilen gratis? :D

----
BMW CS #6212
Verdi
Märkligt, Charlie hävdar att jag inte kan beställa en MY 2014 förrän i juli och då få leverans i typ november.

Men vad händer med alla bilar som de tillverkar juli, augusti, september, oktober? Läggs de på lager tills i november då eller? Verkar ju helt galet. Och om jag beställer i maj, får jag då 6 månaders leveranstid?

Ni som brukar köpa nya bilar, hur brukar det fungera med byte av modellår?
Verdi, det kan ha något att göra med tilldelningen av bilar för export. Annars är det ju inga konstigheter vid årsmodellbyten.

/Anders
När det gäller leveranstiden så har ju jag också ungefär fyra mån lev tid på min bil. Beställd februari och beräknad lev 20 juni.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mja, tror att Charlie gör det lite enkelt för sig.

Som jag förstått det hela: För att kunna köpa en LCI så måste den vara "öppen" i systemet, och detta brukar hända någon månad innan lanseringen. Innan dess kan säljaren ta emot orders, lägga dem på hög, så att säga, och preliminärboka dem i systemet. Så Charlie borde kunna preliminärboka nu, och se till att ordern blir processad när systemet är öppet.

Jag är osäker på om denna preliminärbokning ovandlas automatiskt till en riktig order, eller om säljaren själv måste ombesörja detta. Om säljaren själv måste göra det kan jag förstå Charlies svar (han kan alltså vara lite bekväm av sig).

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur mycket kan pundet falla innan BMW justerar priserna? Och då menar jag inte mot kronan, för jag antar att BMW i UK köper sina bilar i Euro? Vad händer om pundet tappar ytterligare 10% eller mer mot Euron? Finns det en risk att MY14 kommer prisjusteras?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Acey - ja, om andra biltillverkare gör detsamma...

Att pundet sjunker beror ju bland annat på att deras ekonomi inte är speciellt bra, minst sagt. Och vill BMW sälja bilar i Storbritannien så är kanske inte en höjning med 10% att rekommendera...

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej, det handlar ju om att rädda exporten, och inte hamna i en sits där valutan hämmar den ekonomiska utvecklingen som i Schweiz, men någonstans måste väl en gräns finnas för hur svagt pundet får bli utan att det påverkar priserna. Men som sagt, prishöjningar är knappast något som lockar kunder till bilhallarna. Frågan är snarare om BMW centralt i så fall stryper exporten.

Fortsätter det så här så kommer väl andra länder klaga till BMW centralt, och vad händer då? Ska bli intressant att följa hur det hanteras!
Å andra sidan kan man jämföra nybilspriserna 1992 vs 1993 när SEK sjönk med sisådär 20% direkt. Priset på vissa nya bilar höjdes med 50-70kkr.
Nu är visserligen Sverige en liten marknad jmf med UK men det är klart att marginalerna sjunker om priserna hålls samma trots att GBP sjunker mot euron. En viss prisjustering upp är troligen ganska rimlig. Sen har kanske BMW viss valutasäkring som kanske kompenserar situationer som detta, de kanske tar igen det på andra marknader...
Verdi
Några 5-årsgrafer.

GBP/EUR: Länk
EUR/SEK: Länk
GBP/SEK: Länk
EUR/USD: Länk

Sen finanskrisens efterdyningar när kronan var svag så har kronan stärkts rätt mycket både mot euron och pundet. Euron har sjunkit från 11,50:- till 8,30:- (31%) och pundet har sjunkit från 13,00:- till 9,50:- (27%). Dvs det är kronan som stärkts både mot pundet och euron.

På sistone har pundet tappat en hel del även mot euron men ser man på 5-årsgrafen så är det ändå 1,15:- som det är nu rätt normalt.

Kollar man på dollarn som har mycket större betydelse för BMW:s totalekonomi så ser man att även den svänger rätt mycket. Stora exportföretag som BMW får helt enkelt finna sig i att det svänger. Ibland till deras fördel och ibland till deras nackdel. Helt klart är dock att pundet inte är onormalt svagt mot euron.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.