AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.971

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 22 av 110
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Verdi:

För att komplicera ditt bilval ytterligare: Kolla på kommande F34 335 GT med xDrive. Vet inte om UK kommer att sälja den. Men den är ett mellanting mellan F31 & X3 och i mitt tycke snyggare. Kolla här:

Länk

/Janne
Verdi
qdtjant,
Tack för tipset. Ser riktigt läcker ut. Tyvärr tror jag bagageutrymmet blir för litet.

Har bestämt mig nu och kommer inte att diskutera det något mer i den här tråden.
...och där fick kronan en ny körare upp för starka BNP-siffor, både euron och pundet sjunker ytterligare, euron 8.39. Går väl snart att köpa ny BMW i Tyskland också...

/Anders
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Verdi:

bagageutrymmet är klart större än F31 och är det en parameter så måste du nog upp i X3 ?

/Janne
johnken: När det gäller värdet på den gamla X3 är den säkert idag billigare än motsvarande E91. Helt enkelt därför att blivit avlöst ett par år tidigare än E91. Men vänta 1-2 år så lär skillnaden vara mindre. Modellbyte påverkar alltid mest på priset jämfört med mindre uppdateringar som LCI eller facelifts, men det tar oftast något år innan effekten slår igenom.

Utrustning får man sällan igen, likaså prisskillnaden mot en större motor. Men lite förenklat kan man säga att om man importerar en maxutrustad 330xd för 440kkr nettopris så ger det i sämsta fall ungefär samma kalkyl som att köpa motsvarande 320d här hemma, tack vare att F31 kommer fortfarande vara fräsch om 3 år.
Verdi
qdtjant,
Så pass alltså? Var och kollade på 5-serie GT begagnat i höstas och tyckte den såg rätt trång ut i bagaget trots imponerande litersiffror på papperet. Men det kanske är en synvilla? Det fina med en kombi är att man kan packa ända upp i taket. Litersiffran som anges är väl bara upp till säteskanten?

Kristoffer_L,
Så är det. Man får åka välutrustad 330xd till, som sämst, samma kostnad som en snikutrustad 320d.
...och det låter i alla fall i mina öron som ett både klokt och vettigt köp. Riktigt bra EVA (dvs earned-value-for-money) :-)
F31 330 x-drive till Englands pris borde vara en tämligen lyckad affär. Otroligt mycket bil för pengarna.

/Anders
Terry N
9,66 GBP/SEK och EUR/SEK 8,37 - fantastiskt, min spec snart under 400', men jag räknar på kurs 10, mer förnuftigt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
johnken_1: hade också problem att få svar från ISSD, spå jag kollade runt på hemsidan och hittade en presentation av alla medarbetarna. Just Charlie stod som expertsäljare så jag tog fatt i honom och har därefter haft en utmärkt relation med BMW UK.

----
BMW CS #6212
Har också problem med att få kontakt, någon som har en länk till rätt person? Har specat färdigt 2st bilar men inget svar.
charlie.menard@BMW-issd.Co.uk

Han är ledig men skall återkomma 5/3 enl uppgift.

/Anders
Verdi
Får ni inte out of office mail när ni mailar Charlie nu?

"Thank you for your email, I am currently out of the office and return 5th Tuesday March 2013. I will respond upon my return."

En liten upplysning till personen som tänker beställa utan M-sport. Beror ju såklart på vilken utrustning man vill ha men om man, som jag, vill ha sportstolar, helskinn, adaptivt chassi, 18" fälgar och shadowline så skiljer det runt 4000 spänn. Dvs i princip ingenting. Kanske värt att tänka på. Paketet kostar £3,000 men då ingår sportstolar, helskinn, shadowline, 18" fälgar och rabatt på adaptivt chassi.
Terry N
Tack verdi igen, har inte haft tid att speca inkl M-paket än. Helt riktigt som du skriver tidigare också, det skiljer inget så det får isf bli inkl M-sport eftersom jag vill ha skinn,sportstolar och 18 tum, och bilen blir mer eftertraktad som beg. Option att skinn ingår i M-sport! (Tycker dock att på E91 som jag hade tidigare att det inte betydde så mkt xtra för utseendet med Mpaket, men det är en annan disk, därav att jag kunde avstå det).
Mvh Terry
Verdi
Bilen blir så här: Länk
fast min har xDrive, elstolar med minne, svankstöd, tonade rutor, adaptivt chassi och Harman Kardon ist för HiFi. Det enda den på Novation har som jag inte har är M-bromsar. Även samma färg och exakt samma inredning (svart skinn och slipad aluminium).

Tycker svart känns mer "värdigt" än t ex Estorilblå eller Melbourneröd på en 330d. De alternativen kanske hade passat mer om det varit än 328i t ex. Vitt känns inte rätt för mig och grå/silver är lite tråkigt, om än praktiskt. Sen har jag ångrat mig på fälgarna och går på 19" ändå. Ser bättre ut på bilder och i verkligheten än i konfiguratorn.

Och imorgon är Charlie tillbaka... :-)
Bra val Verdi. Håller dock med om att 19" fälgarna till F31 inte är 100% lyckade som ex vis 351M är till F11/F10. Men 19" klär bilen bättre även om jag tycker man kunde gjort dessa fälgar lite snyggare. Eg är 18" fälgarna snyggare men storleken större gör att jag också skulle välja 19". Men tog du inte Comfort Access? Då får du nämligen isåfall inte "fotviftet". Det skulle jag ha tagit och det är dessutom för övrigt skönt att ha även för dörrarna. Inget Panorama heller? Vad blev det för pris?
Den länkade är för övrigt Novations demo.

/Anders
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Verdi, tack för en grymt bra tråd och jag blir ju riktigt sugen själv på att slå till på en 330XD. Framförallt efter att ha sett den svarta på Novation som du länkade till tidigare idag. Dock om jag nu skulle slå till så är jag beredd att avvakta några månader till på beställning för att få en av modellår 2014. Kan tyckas löjligt då det inte kommer vara några förändringar mot MY2013 men om jag nu lyxar till det och beställer nytt så vill jag att den ska kännas "ny" så länge som möjligt och då vore det ju helrätt att hämta ut den i juli nån gång då det verkar som att det är från juliproduktion som modellåret bryts numera.

Min fråga är således om du, eller nån annan, vet från vilken beställningstidpunkt det blir en MY2014? Känner jag dig rätt (genom att ha läst vad du skriver på forumet) så är det säkert något du frågat Charlie om...? :-)

/Arvid

Verdi
Med känsla,
Komfortöppning har jag med och det har den på Novation också. :) Däremot inget panorama. Jag har det som sagt idag och använder det inte så om man ska välja det så är det bara för att locka kunder i nästa steg. Spontant känns det inte riktigt rätt även om jag har funderat på det fram och tillbaka en hel del. Priset hamnade på ca £48,500 brutto. Får se vad slutpriset hamnar när jag får offerten.

Är den länkade en demobil alltså? Den står ju putsad och fin i hallen med sommardäck. Jag vågade inte propsa på att provköra en 330d utan nöjde mig med en F30 320d xDrive. Vet ju ungefär hur stor skillnad motorn gör mellan 20d och 30d då jag haft både och själv. Är väl för snäll men kände mig som en dålig människa när jag var där och provkörde utan den minsta tanke på att köpa nåt. Hoppas jag kan köpa en bil där nån gång i framtiden... Jobbigt när säljare kommer fram och känner igen en trots att man aldrig köpt nån bil. :-)

Arvid,
Självklart, det blir såklart en MY2014. Kan inte vara långt borta. Max en månad. Tror det var _pancho_ som beställde en åt sin far för typ 2 veckor sen och fick preliminärt leveransdatum i juli. Vet inte hur långt före leverans som bilen byggs men i dessa tider med små lager så kan det inte vara mer än någon vecka.

Även om det inte skiljer något mellan MY2013 och MY2014 så är det en psykologisk skillnad. Roligare att svara att det är en -14 när nån frågar vad det är för årsmodell liksom. Dessutom kan den psykologiska skillnaden mycket väl göra en ekonomisk skillnad vid försäljning. För om jag hellre vill ha en -14 så vill näste köpare säkert också ha det.
Verdi
Exempel med tonade rutor. Länk

Den ser sjukt välutrustad ut för övrigt. Verkar bara sakna helskinn och minne i förarstolen.
Verdi
Och en svart M-sport med 18" fälgarna. Länk

Tycker bilarna med 19" fälgarna ser bättre ut helt enkelt, även om jag inte är helt såld på utseendet på de heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.