AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.982

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 20 av 110
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Du vet ju svaret varför det är ovanligt, du har själv sett den svenska prissättningen! Vi pratar om en 3-serie med ett grundpris på 301 900. En volymmodell. Marknaden för stora motorer med fullkryssade utrustningslistor är minst sagt liten idag, och värdefallet tungt. En 330 xDrive med generösa kryss i utrustningslistorna hamnar på 725 000 brutto. Det är ganska mycket pengar för en treserie för de flesta.
Verdi
acey, får lite ångest av ditt inlägg. :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Men du är ju inte dom nog och betala några svenska bruttopriser! :)
Verdi
acey, men "mycket liten marknad" får mig att må dåligt, särskilt i dessa tider av ekonomisk oro. Fast jorden gick inte under 2008 så varför skulle den gå under nu?

Tror ni man kan räkna med 20% per år i värdeminskning mot svenska nettopriset (90% av listpriset)? Dvs 64% restvärde på 2 år och 51% restvärde på 3 år?
Pi
68
Pileman
330ex g21 m-paket -22 ny leasing
Jag undrar vad HUD är för något?

Kör försiktigt så att du inte skadar någon! (eller din BMW)
Vad acey menar är att marknaden är liten för NYA bilar av denna kaliber. Kolla på 335i M-sport - det såldes ganska få nya i Sverige men efter ett par år är det en helt annan efterfrågan på dem. En fullmatad 330xd lär vara lättsåld i sin tur särskilt när den blivit hyllad som kanske en av världens bästa familjebilar.

Är det inte dags att släppa sargen och skippa finanstramset som jag skrev innan. Vad spelar ett restvärde på 51 eller 48% för roll när man under 36 månader kan njuta av en ny 330xd?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Exakt som Kristoffer skriver, en begagnad "svensksåld" 330xd med så pass mycket utrustning, och till ett bättre pris än konkurrerande bilar kommer bli såld. 51% är inte alls orimligt tänk.

Och tänk hur mycket bil du får för pengarna. Frågan du egentligen bör ställa dig är istället; varför inte en 335iX istället? :-D
Verdi
Pileman, HUD = Head up display. Dvs den projicerar information till föraren på vindrutan. Tydligen ska det bli en optisk illusion så att det verkar som att informationen svävar i luften i höjd med fronten på bilen. De som haft det verkar tycka att det är bra även om det låter lite märkligt.

Kristoffer_L,
Så är det. Men jag har tyvärr ofantligt svårt att ta vissa beslut. Hur vet ni andra vad ni vill? :-)

Btw, du vill köpa en F31 istället för din X3? Hur resonerar du?
Verdi
acey, 335ix finns tyvärr inte i England och jag vill nog gärna ha 4wd... Däremot kostar en Audi S4 nästan exakt lika mycket som en 330d xDrive M-Sport så det är alternativet om man gillar bensin och 4wd. :-)
Verdi: det är verkligen en bra fråga. Jag gillar min X3 såpass mycket att jag inte vill sälja den nu. Däremot börjar jag fundera på vilket nästa steg blir och om jag skall ta det framåt hösten eller nästa år när den fria servicen är slut.
Börjar nytt jobb snart och kommer dels resa ganska mycket och ha möjlighet att åka kollektivt så jag har också funderingar på en mer entusiast betonad bil och i så fall sälja X3:an. Min fru har tjänstebil så två större bilar är kanske overkill?

Jag gillar F31 eftersom den är större än E91 som var för liten för oss fyra. Och så är jag lite inne på en bensinare igen och då går en SUV bort om det inte är frågan om hybrid. Bilarna som jag funderar på är 997 CS, 335iT eller 330xd. Samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att helt släppa en SUV när man väl vant sig...

Du känner säkert igen fenomenet :-)
Verdi, ibland måste man bara släppa sargen som Kristoffer skrev och göra det som hjärtat säger. Man kan inte bara tänka kronor och ören hela tiden. Du har ju ingen som helst aning om vad någon av de olika alternativa bilarna är värda om 1, 2 eller 3 år. Det är bara vilda gissningar för oss alla. Köp det som ditt hjärta säger för du vet ju ändå innerst inne att detta borde vara en bra affär vilken du en väljer av X3 eller 330. Jag är nog raka motsatsen än dig där. Jag slår till blixtsnabbt för att jag lider mera av att inte bestämma mig. Ofta blir det rätt, ibland blir det fel, men aldrig ännu någon katastrof tack och lov. Efter att jag gjorde min beställning har jag inte funderat en minut om jag gjorde rätt eller fel.

Du behöver aldrig vara orolig att en välutrustad 330 eller X3 skall vara svårsåld.

/Anders
Verdi
Kristoffer_L,
Är F31 så pass mycket större än E91 att det får praktisk betydelse? Tyckte F31 kändes relativt trång i baksätet också t ex.

Med känsla,
Hjärtat säger 335d xDrive, men den finns ju inte än... :-)

Allvarligt talat så har både X3 och F31 sina starka respektive svaga punkter.

X3:
+ Större utrymmen. Både baksäte och bagage.
+ Lite mer exklusiv än 3-serien.
+ Sitter högre.
+ Säkrare.
+ Mer komfortabel.
+ Något helt nytt jämfört med det vi har idag.

F31:
+ Nyare modell, känns fräschare. X3 har väl en LCI som kommer snart också?
+ Roligare att köra.
+ Billigare att äga. Förbrukning, skatt, försäkring, däck...
+ Billigare i inköp.

Nej, jag vet f-n inte alltså. Samtidigt är det ju faktiskt inte på liv eller död. Blir det fel så får jag väl sälja och köpa nåt annat. Blir lite rädd för summorna bara. Är väl mest ovant, dyraste bilen jag köpt hittills kostade 260 tkr.
Terry N
Prisskillnaden är lockande jmf med sv'såld, byggde en 330xd touring med (aut) skinn,nav business, CA, PDC paketet, xenonpaketet, värme i alla stolar, krok,18 tum + ngt mer. Landar på 415' efter rabatt (9%) och pund kurs på 10 kr.... Denna utrustning räcker för mig, behöver inte m-paket och panorama eller några safepaket. Det är motorn som lockar i grunden för mig. Årsbonusen landade på kontot igår också, och till sommaren behöver vi troligen inte ha dubbelvagnen längre...hmm dags att sälja väck daimlersläden snart...och återgå till 330....
Verdi
Terry N,
Innan du bestämmer dig, testa att bygga en M-sport. Tror inte den blir så mycket dyrare faktiskt. Skinn, 18" fälg, sportstolar osv ingår i paketpriset.
Verdi: Jag har testat med barnstolar (framåtvända) i baksätet på F31 med barnen och utrymmet är klart större än i E91. Inte många cm skillnad men tillräckligt för att de inte sitter och sparkar på ryggstödet - den upplevs som lika rymlig som vår A4 Avant -12. Ibland är det de små cm som gör det...

Fast X3 har en betydligt rymligare kupé och är i ärlighetens namn en klokare transportör om man har behov av lite större utrymmen. Läste någonstans att den är lika stor som gamla X5 interiört.
Och det är bekvämt med en högre bil när bilstolar skall spännas fast.

Dock tycker jag egentligen en X3 30d M-sport hade räckt (och blir över :), även om F25 X3 har en fin-fin väghållning så är det en ganska avslappnad pjäs att köra.
Verdi
Kristoffer_L,
Skulle absolut räcka med 30d. Men nu skiljer det bara ca 22 tusen mellan 30d och 35d i England så... :)

Det här med behov av utrymmen är en lite lurig sak. Som min pappa brukar säga (om allt möjligt). Lite räcker till och mycket går åt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Haha, det stämmer. Jag är uppvuxen (+ ytterligare ett syskon) i enbart sedaner. Vit E23 528i, brun E28 520i och en blå E28 535i genom större delar av 80-talet. Bilsemestrar genom hela Europa med full packning. I efterhand undrar man verkligen hur det kan ha varit möjligt. Nu gnällde vi på att X3:an var för liten eftersom barnvagnen inte gick in på längden...

Mycket vill ha mer, men jag antar att man släpar på fler onödiga prylar nu än då.

Men erkänn att det börjar suga i biköpartarmen nu. Strålande sol, torra vägar och man kan ana att våren inte är sååå långt bort. Du vill väl ha bilen innan sommaren är slut? :)

Verdi
En sak som irriterar mig är att om man googlar på "F25 LCI" så får man en massa rykten om en LCI som ska komma i och med MY 2014, men jag kan ju inte få det bekräftat. Charlie visste t ex ingenting.

När brukar de nya prislistorna för nästa årsmodell dyka upp? Där borde det väl framgå?
Har svårt att tro det kommer någon facelift på X3 närmaste året. Jag har inte läst någonstans om det. Igår fick jag originalavtalet i posten från Charlie för signering och återskick med en VAT blankett.

/Anders
Har sett bilder på lätt maskerade F25:or men tvivlar starkt på om den släpps före 2014. Nu kommer ju snart nya X5 och det vore ju strategiskt sett galet om man samtidigt släpper en uppdaterad X3. Mer troligt är att nya X5 kommer först och att X3 uppdateras där efter, dvs tidigt 2014 eller till MY 2015.

Nu tror jag iofs LCI lär ha en måttlig inverkan på begagnatpriserna så länge det inte är frågan om en helt ny modellserie. Det är ju lite som att köpa dator. Om man ständigt väntar på "den nya modellen som är lite bättre" blir det ju aldrig något köp :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.