AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.030

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 19 av 110
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Det kommer nog snart skrivas endel om detta..
Det var ju ett liknande scenario med nyimporter från Danmark för 10-talet år sedan .
/T
Men engagemanget finns i vart fall märker jag! Trots min skepticism är jag faktiskt en aning sugen...

Vad har varit uppe nu då - Anders har beställt en X5 M50d, Verdi funderar på 330xd, någon på X3 35d och någon annan på 550i. Har själv byggt fullsmetade 330xd och X3 35d, vilka hamnar på ungefär samma prislapp. Någon som kikat på vilken modell man tjänar mest på (av samtliga möjliga att beställa i England)?
För övrigt är den engelska konfiguratorn trevlig att arbeta med. Den svenska fungerar inte alls på min Mac.

Varför finns inte M135i xDrive i England??
WGN, som alltid "tjänar" du mest på att beställa en dyrare bil. Därmed inte sagt att det ändå är "bästa" affären. Det vet vi ju inte förrän den dagen man sålt. Jag har importerat rätt många bilar under åren från Tyskland och alltid köpt lite dyrare modeller. I början på 2000 talet var det några 330ci sen har det mest varit 5-serie bilar, nån X5 och någon 7-serie. Jag skulle inte tänka mig att importera ex vis en 320d, 520d, X3 20d eller ännu mindre en 1-serie. Jag tror också det är bra att inte välja en "dussinbil" där det går tretton på ett dussin den dagen man skall sälja. Det är mycket lättare att sälja en importbil där det inte finns så många (eller något) alternativ på Blocket. Nu är ju dessa importer dessutom annorlunda eftersom vi haft dem från de var helt nya.

Så ser du i kronor är det helt klart störst "rabatt" jmf med svenska bilarna ju dyrare bil du köper. Samtidigt så har ju även en dyrare bil ofta lite högre värdeminskning så det behöver ju ändå inte bli den bästa affären. Sen är det ju även det viktigaste vilken bilmodell som man själv behöver. "Behövde" jag inte en X5 så skulle jag också kika på 330dx-drive F31 eller X3 30d/35d. 550i är ju lockande men där skulle jag nog själv isåfall hellre gå på en beg i Tyskland. Jag tror även att det är bra att köpa Touringmodeller.

/Anders
Verdi
Apropå konkurrensen mellan länderna så är det ingen självklarhet att handlarna erhåller en så pass lättillgänglig exportverksamhet som Audi och BMW gör i England. Jag mailade faktiskt Mercedes och de säljer inte på export längre. De stängde den filialen den 19 oktober 2011. Däremot säljer de fortfarande till engelska militärer och diplomater som är stationerade utomlands.
det blir att söka dig till den engelska militären då Verdi :-) Jag hade lite samma tanke och tänkte testa att konfig en MB E-klass kombi facelift men kom aldrig så långt i den engelska konfig.

/Anders
Verdi
Anders, Hehe. Ja det blir väl det till slut.

Är för övrigt tveksam på följande tillval:

Panorama, £1,155?

HUD, £800?

M-bromsar, £570?

Paketet med aktiv säkerhet (Lane departure system, lane change system & dynamic safety), £995?

19" fälgar, £580?

I princip allt annat kommer jag att välja. Men är det nåt av det ovan vars frånvaro kommer att göra bilen svårsåld? Totalt rör det sig om ca 40 tkr extra om jag väljer allt, det är ändå nästan 10% av totala bilens kostnad och säkert svårt att få igen när man säljer om något år för då är det nästan 20% av bilens värde. Men något kan jag ju välja till om det är ett "måste".
Verdi
Och så en sak till. Exakt vad skiljer mellan "Enhanced Bluetooth telephone preparation w/ USB audio interface & voice Control" och "Bluetooth hands-free with USB audio interface"?

Möjlighet att streama musik via bluetooth och röststyrning? Isf, är det värt £350?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Verdi vi tänkte som Du.. specade i princip allt utom just de tilläggen, dock la vi till lane change warning.

En sak farsan klurade mkt runt var ifall det blir för mörkt i bilen utan panorama med det svarta innetaket och svarta skinnklädseln. Men kostnaden kändes lite för saftig ändå.

/T
Jag skulle def ta med Panorama och 19". Osäker på HUD på en 3-serie, tveksamt om du enbart tittar på det ekonomiskt. Du får aldrig igen allt på extrautrustningen, inte ens på dessa bilar. Däremot kan det förstås göra bilen lättsåld. Paketet med aktiv säkerhet skulle jag skippa. Liksom antagligen även M-sport bromsarna, men där är det bäst att fråga någon på F31 tråden som kanske har dem hur de fungerar i praktiken. Så mitt svar är satsa på Panorama och 19" och ev HUD men tveksamt.

/Anders
Jag har kod 644 på min F11 och där kan du streama från ex vis Spotify, så att jag tror du kan streama på båda dessa men att på den första har du även röststyrning, kan det vara så?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Panorama hade jag tagit. Väldigt trevligt, framförallt om man har bilbarnstolen bak och sitter där ibland. Ger ett helt annat ljus. M-bromsar hade jag hoppat över, liksom "säkerhetspaketet".

HUD hade jag personligen velat ha, men jag tror inte du kommer straffas för att du inte valde det när det är dags att sälja.

19" är snyggt. Men jag tycker att F3X klarar sig bra på 18". Men prispåslaget är så pass lågt att jag hade valt till det ändå.
Verdi
Tack för svar. Nu har jag nog bestämt mig. :-)
nu skojar du väl Verdi :)

/Anders
jo
52
johnken_1
Porsche 997 GT3 -07
Mini Cooper S -12
Saab 9-3 Aero Cab -10
Har nu läst vad jag tror är hela tråden, och är jäkligt sugen på att beställa en 330dx, alt en x3x35d. Beror lite på hur frugan ställer sig till det faktum att hon får ärva bilen om 1-1,5 år ca...

har förstått att det är 9,5% rabatt som gäller och har bra koll på allt runtomkring. Dock har jag missat eller om det inte tagits upp i tråden vem som är bra att ta kontakt med i england? Finns det någon kontaktperson och är det BMW UK eller en återförsäljare man köper av på export?

är det något man behöver tänka på i övrigt förutom att säga att bilen skall gå till sverige samt vara specad för "cold climate"?

/John
Verdi
Länk

9,5% är nog inget absolut tal. Men nånstans där borde man hamna.
Ett bra tips Verdi är ju att kika lite på hur åf-bilarna ser ut i spec. Det finns ju ett antal 330d T F31. De brukar ju beställa bilarna med en spec som de vet tilltalar, sen lägger du till lite själv som ex vis panorama. Glöm inte dragkrok, tror det är en viktig.

Johnken det lät lite väl allvarligt det där med att frugan skall få ärva, du tänker väl inte lämna världen hoppas jag...

/Anders
Verdi

Har kollat igenom blocket och det som verkligen nästan alla bilar har är dragkrok (21 av 22), navigation (20 av 22), Hifi eller HK (20 av 22). Sen är det faktiskt rätt ovanligt (5 bilar eller färre) med komfortöppning, panorama, HUD, elstolar med minne, sportbromsar, adaptivt chassi, sportstyrning osv.

Sen är det såklart så att alla handlare inte skriver ut allt men på det stora hela...

Elstolar med minne har vi idag och tycker det är väldigt bekvämt. Är faktiskt lite förvånad över att det är så pass ovanligt. Samma sak med komfortöppning. Det måste man väl ha om man vill ha "fotvift"-öppning av bakluckan?

Adaptivt chassi verkar väl klockrent? Särskilt på en xDrive som man inte kan få vanliga M-chassit till. Kanske har sökt på fel ord men verkar vara väldigt ovanligt. Samma sak med variabla sportstyrningen.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Var hittar ni konfiguratorn? Build-your-BMW-länken på Länk funkar inte för mig.
Verdi
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.