|
Sida 18 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
En fråga om årsmodeller. _pancho_ beställde en 330d xDrive förra veckan och fick leveransdatum i juli. Jag kommer ju att få ännu senare. Nästan i augusti. Isf, när byggs min bil? Strax innan? Årsmodell 2014 kommer från och med september-produktionen, eller hur? Hur länge tror ni jag måste vänta med att beställa för att få en MY 2014? En månad? Två månader? Eller kan man beställa en MY 2014 redan nu? När brukar nya prislistorna komma i Sverige? Pundet verkar iaf vara ursvagt. Nere på 9,65:- nu igen. Länk |
Verdi |
Apropå Audi S4. Byggde en ok utrustad S4 med sportdiff, stora navin, stolminne, bang & olufsen, dynamisk styrning, drive select, panoramatacklucka, stolsvärme osv osv. I England hamnar den på £49,156.00 (ca 470 000:- efter rabatt, svensk moms och frakt) och i Sverige på 741 900:- (ca 670 000:- efter rabatt?). Gissar dock att en F31 är ett mycket "säkrare" köp med en större och mer likvid beg-handel. Finns säkert 10 köpare av 330d på en köpare av S4. |
|
För 5-serien börjar MY 2014 i och med juli-produktionen. Kan tänka mig att det borde vara samma tidpunkt för 3-serien. /Janne |
|
|
Det kanske redan står någonstanns i tråden men den börjar ju bli rätt lång nu. Vilka priser kan man ungefär räkna med? Om jag går in på bmw.co.uk och bygger en bil, är det då ungefär detta minus 5-6% i rabatt och sen ta bort 20% engelsk moms och sen lägga till 25% svensk? Och i övrigt ungefär samma som att importera från tex Tyskland? |
|
Verdi |
Jag har fått 9,5% rabatt på en X3 35d och har frågat om samma procentsats gäller för F31 och fått svaret att ja, det gör det. I övrigt har du rätt angående moms. Dock måste du räkna med transportkostnaden (10-20 tkr beroende på transportsätt alt hämtar den själv) från England och hem samt att den är dyrare att försäkra än en svensksåld bil eftersom du behöver ha den helförsäkrad från dag ett. Själva importförfarandet är detsamma fast betalningen av den svenska momsen tillkommer. Ska göras inom 35 dagar från det att bilen kommer till Sverige och baseras på valutakursen för importdagen. |
| Tackar för snabbt svar! 9,5% var ju inte illa! | |
Verdi |
Har nu hittat några amerikanska pdf-filer där det står att från och med juli 2013 så byggs årsmodell 2014. Dvs, då måste det handla om veckor innan det blir en 2014 man får? För bilen går väl direkt från bandet till leverans? |
Verdi |
pdf-filen: Länk |
|
Mycket intressant tråd! Har ju så gott som bestämt mig för att köpa en beg. Z4 28i 2012:a i Tyskland. Premium Selection med runt 2000 mil går att hitta för ca 350'. Motsvarande ny bil på Länk konfas till £45000. Om det går att få säg 7% rabatt på detta blir det i svenska pengar: 45000 x 0,93 x 0,80 (avdrag eng moms) = £33480 Med t.ex Nordeas valutakalkylator (Länk blir £33480 = 338.851 SEK (antar att man kan köpa valutan ännu billigare?). Med svensk moms => 338.851 x 1.25 = 423.563 kr. Konfar man en likadan Z4 på bmw.se så landar den på 610.500 kr. Nästan 190.000 kr dyrare! Kanske värt att skippa beg. tysk och får en ny engelsk 2013:a (eller t.o.m 2014) för 70-80 tkr extra... |
|
|
Anders, jag tror du har gjort ett lite räknefel bara. Du får räkna 45000 x 0,93 (tror du dock kan få någon procent till) x cirka 0,84 (engelsk moms är 20%) = 35154 x cirka 9,80(inkl bankens påslag) = 344500 x 1,25% = 430625 Du har räknat med en pundkurs på cirka 10.12 vad jag förstår. Den är avista just nu cirka 9,73, räkna sedan drygt 5-7 öre påslag när du gör betalningen på den kursen. Så lite fel på momsen och rätt mycket marginal i den pundkursen du räknade med. /Anders |
|
|
Vill ni dra av den engelska momsen så dividerar med 1.2. 100/1,2= 83.33333333333333. Mvh/ Niclas |
|
|
Tack Anders, helt rätt, 20% moms i England är det ju. Ca 185 kkr (30 %) billigare än i Sverige istället :-) Ganska anmärkningsvärd prisskillnad, det är ju knappast någon skillnad i produktionskostnad mellan länderna. Kan svenska BMW ha så mkt större marginaler eller vad? BTW: Svenska BMW borde definitivt ta efter den engelska konfiguratorn, så mycket trevligare och stabilare än den svenska java-varianten. |
|
Verdi |
Att det är så billigt för oss i England just nu beror på två saker. 1. Pundkursen var uppe i 11,50:- så sent som förra våren. Nu är den nere på 9,75:- (vände nere på 9,62:- idag). Det är 15% skillnad. 2. Prissättningen i England är helt annorlunda än i Sverige där man har ett mycket mindre spann mellan liten motor och stor motor. Här skiljer det 112 tkr mellan 320d och 330d. I England skiljer det £3,550.00 (~35 tkr). |
Verdi |
Dvs, BMW centralt tar en valutarisk mot de olika marknaderna när de sätter sina priser. |
|
Har följt tråden ett tag och är imponerad över det engagemang och mod som verkar krävas av de som beställer bil från England. Jag har dock lite svårt att acceptera den stora prisskillnaden... Har allt fungerat smärtfritt hitintills för dig Anders? Det känns som om det skulle finnas en hake någonstans. Hur kommer det sig att ni inte kommit på detta tidigare? Om detta vore allmänt känt, borde det inte uppstå en konkurrenssituation mellan återförsäljarna i de olika länderna då? Vad är det som hindrar kreti å pleti från att köpa bil på detta vis? |
|
Verdi |
WGN, Varför skulle det finnas en hake? Pundet har ju rasat i pris och BMW kan ju inte höja priserna i England med motsvarande utan att det blir ramaskri där. Tidigare? Var ju någon här i tråden som beställde redan 2011. Själv var jag inne på att köpa en S4 förra våren och startade en tråd om det då. Det som hindrar kreti och pleti är väl den allmänna skepticism som bland annat du själv har. Du tror att det krävs engagemang och mod samt att det måste finnas en hake någonstans. :-) |
Verdi |
Just nu mår jag lite illa över att pundet gått från 9,62:- igår vid 15.00 till 9,84:- just nu. 2,3% dyrare helt plötsligt. Inte klokt vad pundet är instabilt. |
|
WGN, det är ju detta som uppstått mellan Tyskland och Schweiz, vilket BMW hanterade lite tveksamt och blev (är väl just nu) stämda för. __________ Mvh Grelle |
|
|
WGN, det är lite som Verdi skriver samt även att man måste tänka på att de flesta som köper en ny bil har en egen som man behöver bli av med. De flesta har som vana att lämna den i byte. Så att köpa en ny bil från England (eller annat EU land) gör ju att det blir även där ett steg extra, att man måste sälja sin egen bil själv. Samtidigt så är de flesta som någon skrev ovan i tråden bekväma, man åker till sin närmaste åf och beställer. För många finns det inte på världskartan att ens köpa från en åf i södra Sverige om man bor i norra och viceversa, då blir ju tanken att köpa utanför Sverige helt orealistisk. Verdi, med hänsyn till katastrofvalet i Italien så lär Euron fortsatt vara mycket svag, så idag har vi cirka 9,72 genom att köpa Euro och omvandla (1,15) till pund. Sen undrar jag om pundet verkligen var nere i 9,62 igår em, kursen var betydligt högre än så nästan hela dagen. Men det är historia nu. /Anders |
|
|
"Haken" är väl att det inte finns någon bra finansieringsmöjlighet samt att man som företagare ändå måste betala förmånsvärde baserat på det svenska priset. Annars så är det ju en frukt av valutasvägningar, och det som fattas för att det ska bli allmänt känt hos gemene man är en "steg-för-steg: så tjänar du 100 000-tals kronor på att köpa bilen ny i England" i typ Teknikens värld eller liknande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.