AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.009

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 15 av 110
Kristoffer, man betalar bilen exkl VAT. 20% krävs för att binda affären så att de börjar tillverka bilen. Sen vet jag faktiskt inte hur sent man kan göra resterande betalning då jag varit inställd på att göra den relativt omgående då jag anser pundkursen är tillräckligt tilltalande för att betala direkt, sen kan den förstås gå ner ytterligare men so what, shit happens. Jag räknade med en kalkylkurs på 10.50 när jag gjorde beställningen och det blev cirka 9.73, så min bil blev cirka 45 tkr billigare än för det pris jag tog beslut om att köpa den, svårt att klaga då.
När det gäller valutarisken så är jag för trött för att räkna ut procentsatsen, men som i mitt fall har jag i princip betalat hela bilen exkl VAT. Då vet jag att på den summan jag har köpt euro och pund för skall multipliceras 25% svensk moms att betalas inom 35 dagar från leveransen. Alltså har jag ingen "risk" längre. Däremot så kan man säkert lätt räkna ut risken om man bara betalar 20% nu och "gamblar" med resten till senast möjliga betalning, för då riskar man ju även att det svenska momsbeloppet kan bli högre (men givetvis även lägre om kursen går ner).

/Anders
Verdi
Tror du tyvärr har fel Anders, har för mig att svenska momsbeloppet baseras på valutakursen på leveransdagen.
Anders: OK, tackar. Det jag främst var ute efter var den del av köpeskillingen som kunde bli påverkad fram till leveransen. Naturligtvis kan man betala hela bilen så fort som möjligt (som du har valt) och på så sätt vara helt safe och då återstår i princip bara summan av den svenska momsen som kan påverkas.
Ja verdi du har nog tyvärr rätt om jag läser instruktionen Länk korrekt.
Nåja då har man lite valutarisk ändå :(

/Anders
ni
16
niti
2012 X3 20d
Anders,

Det var länge sen jag skrev på (juni 2011), och mitt minne är att det tog ca 1-2 v innan jag fick tillbaka undertecknat kontrakt från admin-personalen.

Min snittkurs var ca 10.10, och jag fick 5% rabatt har jag för mig. F25 var så poppis då (långa levtider) så jag var nöjd med det.

En sak som du ska be om då du har TryggHansa är att be om ett intyg som säger att du får bilen med det antal nycklar som du får. Det kräver TryggHansa och är inget du får automatiskt om du inte ber om det.
Det är ju faktiskt en helt ologisk regel tycker jag. Moms skall ju betalas på inköpsbeloppet och det är ju totalen av de svenska kronor som man har betalat.

/Anders
ni
16
niti
2012 X3 20d
Det är leveranstiden som avgör vilken kurs man räknar på. Det är lite tolkningsfråga "Om faktureringen skett i nära anslutning till leveransen får du i stället använda fakturadagens kurs." (SKV 556)

Jag hade så lång leveranstid, och ville inte ta någon valutarisk i meningen att kronan gick svagare, så jag öppnade ett GBP-konto (gratis) och växlade till GBP motsvarande mer än själva kostnaden i GBP, just i syfte att ha en hedge mot dyrare svensk moms vid senare tillfälle.
Kronan försvagas idag så pundet ökar till cirka 9,78 +1,1%

/Anders
Verdi
Fattas bara att pundet sticker iväg nu... Får tyvärr svårt att hinna betala i februari. Men det är ju riktigt lågt fortfarande. Allt under 10 är jättebra tycker jag.
Verdi, stämmer informationen här Länk så skall ju pundet snarare ner än upp, så du kan nog vara lugn. Kanske jag som betalade för tidigt :-)

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om inget dramatiskt händer i omvärlden kommer pundet att vara svagt ett bra stycke tid framöver, just eftersom Storbritannien har enorma skulder som skall re-finansieras och ett uttryckligt mål att pumpa igång exportindustrin med hjälp av en svagare valuta (som i sin tur kan starta ett "valutakrig").

Jag tänker inte handla förrän i höst men tror/hoppas att det inte skett alltför stora kast till då; runt en tia för ett pund är ok. Allt annat är bonus...

----
BMW CS #6212
Verdi
Jag håller officiellt på att bli galen.

Det är nu 99% säkert att jag kommer att beställa en bil, om inte något väldigt konstigt händer med valutakursen.

Men nu kan jag f-n inte bestämma mig för X3 eller F31. Och om jag väljer F31 så vill jag helst ha en 335d, men den finns inte att beställa än...

Jag var och provkörde X3 och F31 idag på Novation. Var egentligen inte meningen men jag var dit i annat ärende (gnekande bakvagn på E91:an) och tog med mig frun för att hon skulle få se de olika bilarna vi väljer mellan.

Hon föredrar helt klart X:an. Det gör väl jag med på sätt och vis. Ända tills man kör dem. Då kände jag mig väldigt mycket mer "hemma" i F31:an. Den är betydligt roligare att köra och mycket piggare (med likadan motor). De jag körde hade 20d-motorn förstås och någon sådan blir det absolut inte igen. Är för bortskämd numera. :-)

Är M-sportchassit på X3:an något som gör att skillnaden i körglädje minskar?

X3:an är dessutom dyrare i inköp, dyrare i skatt, försäkring och drar mer bränsle. Trots det tror jag dock ändå att en X3 är den något bättre affären ekonomiskt. Den har även klart mycket bättre utrymmen och har en lite exklusivare framtoning än en "vanlig" 3-serie.

3-seriens fördelar är att den är roligare att köra, smidigare (viktigt i vårt trånga garage om inte annat), billigare i drift. Nackdelen är väl sämre utrymmen och att den är vanligare och har långt fler demo och lagerbilar att konkurrera mot på beg-marknaden sen när man ska sälja.
Haha, ja jag är ju eventuellt tillbaka till F31 igen och det är två trevliga bilar men på ett lite annorlunda sätt. Samtidigt kände jag i morse hur skönt det är att färdas "en våning upp".

När det gäller sportchassiet på X3 är inte skillnaden så stor då standard är tillräckligt tight även för inspirerande körning. Det som troligen påverkade dig är att det känns lite avigt att sitta högt under buskörning men även en X3 med standardchassie och 19-tums hjul går kusligt fort på småvägar. Men det sker inte lika naturligt som med en 3-serie.

Fast jag förstår inte riktigt varför du inte väljer en 330d x-drive? Du lär troligen aldrig någonsin ens sakna prestandan från 35d i vanlig trafik. Du lör nog få mer glädje av 4WD än den extra prestandan tror jag.
Verdi
Alltså, 335d verkar komma enbart som xDrive den här gången så... :-)

Anledningen? Inga logiska mer än att jag vill ha en "värre" bil än den jag har nu. En 335d skulle kännas som en "uppgradering" medan en 330xd är mer av en "fortsättning". Fast jag vet, det spelar ju ingen roll i verkligheten. En 330d är mer än tillräckligt snabb bara den.
Stackars dig Verdi... i-landsproblem :-)

Inte lätt att välja mellan dessa två bilar. Jag tänker dock så här angående det som du skriver på slutet om beg. marknaden. Jag tror att efterfrågan på en X3 20d är större än på en 30d, den marknaden tror jag är mindre. Observerar tror, för jag vet inte, bara en tanke. Däremot för F31 tror jag marknaden är god för en beg 330d X-drive. Jag tror den bilen tilltalar flera just pga körglädjen, nyare modell. Utrymmena är säkert lite bättre i X3 men du vet ju att du klarar dig bra med din E91 idag vad jag förstått?

Så om jag vore du så skulle jag ta en F31. Jag tror personligen den blir lättare att sälja än en X3 30d eller 35d.

Varför tror du att X3 är en bättre affär ekonomiskt? Får du större rabatt på den jämfört med motsvarande svensksåld?

/Anders
Verdi
Anders, självklart är det större efterfrågan på X3 20d. Det går ju säkert 20 st sådana på 1 st 30d/35d på blocket. :-)

Min något naiva och lekmannamässiga "analys" grundade sig i det faktum att det finns ett antal 330d M-sport F31:or på blocket som är nya eller nästan nya för strax över 500 tkr. Jag får hem en sådan, fast med xDrive, för ca 450 tkr. Skillnaden är inte alls så stor som jag hade velat alltså.

Kollar man på X3:or med 6-cyl diesel så finns inte alls det mönstret. De få som finns är rätt dyrt prissatta. Fast sen vet jag inte vad dessa bilar blir sålda för i slutänden. Prutmånen på X3:orna är kanske mycket större t ex.

Fast man kan vända på det också. Om inte handlarna vågar ta hem X3 35d som lagerbilar så tyder ju det på att de är svårsålda... Och om inte de vågar, varför ska jag? En av grundpelarna i den här soppan är att jag ska kunna göra mig av med bilen relativt snabbt utan att behöva dumpa priset.
OK, jag missade det med 4WD.

Jag tror personligen att både en X3 30d eller en 330dx absolut går att sälja men den kräver sin utrustning eftersom den tilltalar en mindre målgrupp. Det räcker med att se hur eftertraktade de fullmatade E91 har varit, inget tyder väl på att en 330 eller 335 skulle plötsligt bli iskalla om 2-3 år om utrustningsnivån är hög?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur du än vrider och vänder på det Verdi så är det alltid svårt att spekulera kring vad som händer om 6, 12 eller 24 månader. X3:an är inte lika het som den var för ett år sedan, tillgång och efterfrågan är ganska balanserad som det ser ut just nu, vilket ger en stabilare begagnatmarknad, men det är också svårare att göra en superaffär. X3:an kommer få en facelift hösten 2014, vilket kan vara bra att ha med sig.

F3X är en nyare och "hetare" modell, samtidigt som den inte är lika stor eller bekväm att leva med som X3:an ur en praktisk synvinkel.

Att köpa en ny bil i spekulation för att eventuellt tjäna pengar är alltid ett riskspel. Bilmarknaden är extremt trög, och trots "prisdumpning" så är det många objekt som inte blir sålda.

Se det som ett sätt att lura värdeminskningsdjävulen ett tag, eller bara som att köpa något du behöver till ett rea-pris. Du får en bil med bättre utrustning och större motor för samma pengar. Det är väl glädjande nog? :)
jag tycker du svarade lite på frågan själv där Verdi, som jag var inne på ovan. Att åf vet ungefär vad som efterfrågas och är någorlunda lättsålt. Man tar givetvis hem mängder med X3 20d, F31 320d osv, men även 330d F31. Däremot väldigt få X3 35d och 30d. De som vill köpa dessa får fabriksbeställa i stor utsträckning. Jag tror att många av de som kan vara intresserade av X3 35d kanske även blickar på en X5 40d för att få ex vis komfortstolarna, bättre utrymme osv.
Däremot när det gäller F31 330d så vet jag att många väntat på X-drive, så att det finns osålda rwd är inte så konstigt. En X-drive har betydligt större efterfrågan tror jag. Kombinationen motorn och X-drive är ju fantastisk, har den ju i min F11 och måste säga att jag gillar kombinationen väldigt starkt. Du behöver inte mera motor i en F31, den är kanon i F11 så varför sikta högre i en mindre lättare bil? Jag har ju ändå haft flera 535d och kan inte säga att jag saknar dem nu.

/Anders
Verdi: Hur många trådar har du lagt ut om att du ska byta bil förut och inte gjort det. Inget illa menat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.