AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.007

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 14 av 110
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Surt Verdi, gör som mig ta en plats längst in mot väggen, lite knepigare att komma ut men inga pelare iaf på min plats och min plats är 1.5 platser bred.

Garage i centrala Uppsala här också.
Jag kommer nog ej att ta med någon servicekostnad på min bil. Dels då jag vet att jag som regel inte kör mina bilar mer än max ett år och sen att jag inte tycker det ser mera förmånligt ut än att ev ta en servicekostnad här den dagen som det ev behövs.

Jag har inte tänkt så mycket på "seal & protect". Jag har också det med i mitt avtal. Vad ingår i detta (har jag missat att kolla) och hur ser bilen ut om man inte tar det med?

Även idag är kostnaden cirka 9,72 att betala i Euro, plus ev påslag som banken tar på cirka 5 öre.

Jag bad precis Charlie om information om vilken som var växlingskursen euro/pund i januari samt när den ändras nästa gång.

Jag funderar på att betala hela min bil nu i slutet på februari om inget dramatiskt händer med växlingskurserna. Skönt att ha kursen låst, även om det kanske teoretiskt kan bli ännu billigare. Men risken är ju att "snålheten bedrar visheten" och att den kanske vänder upp om nu kronan försvagas lite vilket jag misstänker kan ske. Kursen är ändå cirka 75 öre lägre än den som jag kalkylerade med när jag skrev på kontraktet = cirka 51 tkr lägre pris för bilen än vad jag kalkylerade med :-)

/Anders
Fick som vanligt snabbt svar från Charlie. Förra månadens växlingskurs euro/pund var 1,25...

Ändras den 1-3 varje månad.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Med all respekt för BMW, men jag tror detta är ett sätt för leveransorganisationen att tjäna lite extra pengar.

De flesta transaktioner vid bilköpet går över deras huvuden, men seal & protect är antagligen en service som de lägger lokalt, och då ser det bättre ut för den affärsenheten. En gissning, dock.

----
BMW CS #6212
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Narvselius:
Tänkte också att jag hellre lämnar den till Vonne istället, även toning av rutorna får bli hos dem då jag enbart har bra erfarenhet av dem.

Jag har fått 9,5% men har ännu inte diskuterat slutpris eftersom jag ännu inte är helt klar till att säga ja eller nej till köpet. Jag har ingen aning om han ens vill förhandla om priset.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Anders:
Jag funderar också på att betala rubbet direkt så är valuta diskussionen ur världen. Men då jag skall ha finansiering på bilen så vet jag inte riktigt om finansbolaget jublar över den lösningen :-)

Och det innebär också i mitt fall en räntekostnad för väntetiden vilket man får väga mot riskerna....
P.T, hur tänker du ovan med finansiering av bilen? Hur kan du finansiera bilen innan den ens är byggd och inte kommit in i landet?

Räntekostnaden du tänker på är det för banklån? Annars är ju alternativkostnaden för ränta låg om man har tillgång till kapitalet på eget konto, då nästan inget ger en säker avkastning idag på banken.

Jag funderar allvarligt på att göra en större delbetalning imorgon. Det ser ut som att det nu är nästan likvärdigt att betala i GBP eller Euro, skiljer bara ett par tre ören om jag ser rätt och räknar rätt. Ligger runt 9,72 plus säkert en 5 öre som banken snor åt sig vid betalningen. Det är ändå knappt tre procent billigare bara på senaste veckan och oerhört mycket billigare än när Verdi startade denna tråden. Skillnaden på min bil är drygt 50 tkr plus jämfört med kursen när Verdi startade tråden och tyckte det var billigt redan då.

/Anders
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Ja det är just det som är problemet med finansieringen.

Har för tillfället inte möjlighet att betala den med eget kapital så någon form av finansiering blir det. Lutar just nu åt en valutasäkring på dagens kurs. Effekten blir det samma men valutasäkringen bör bli billigare än ett lån. Jag tror knappt att det går att låna till en bil som inte byggts och ej finns i sverige.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Dagens kurs: 9,64 :)

----
BMW CS #6212
Ja nu är det helt plötsligt lite billigare att betala i GBP, cirka 5 öre. Märkliga finansmarknader just nu verkligen...

/Anders
Sådär, nu är i princip hela bilen betald (hoppas BMW inte går i kk nu...)) gjorde betalning i GBP idag och kursen blev 9.6776 (banken snor ju alltid några ören). Först skulle de (SHB) dock ha 9.7502, vilket jag protesterade emot då kursen var 9.64 enligt mig. Första betalningen för 9 dagar sedan blev cirka 9.90 (20%), så det blir en rätt juste slutsumma på bilen. Räknade lite fel i min trötthet så jag ser jag betalade cirka 6000 GBP för lite men det tar jag senare. Har nu en snittkurs på 9,73 på mina två betalningar. Cirka 70 öre lägre än när Verdi startade tråden.

Tack än en gång Verdi för denna fina idé. Nu hoppas jag att jag får en bil också :)

/Anders
Har följt tråden av och till med intresse. Det hade ju varit fenomenalt om någon av er som verkligen köper en bil sammanställer det och kanske får lov att lägga det som en artikel under tex "Importguiden". Helt klart ett intressant tillvägagångssätt.
ni
16
niti
2012 X3 20d
Grattis Anders och välkommen i klubben :)

Vad blev det för bil/spec till slut?
Och får man fråga vilken rabatt du fick från Charlie?
Tack niti :-) Det blir som sagt spännande nu att se att man verkligen får en bil också!
Det blev en X5 M50d safirsvart med svart exklusiv skinn och sen i princip det mesta i utrustningsväg utom 7-sits och fondentertainment. Totalpriset blev betydligt lägre nu än vad jag hade kalkylerat med när jag gjorde beställningen så det är verkligen bra. Priset blev betydligt lägre än en X5 40d i Sverige med mindre utrustning dessutom.
Hur lång tid tog det för dig innan du fick undertecknat köpekontrakt från Charlie eller "BMW admin"? Vad var GBP kursen när du köpte? Något som man bör tänka på ytterligare?

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Grattis Anders! Skitkul!!! :D

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur löser ni frakten? Blev det i kombination med en trevlig resa eller att köpa tjänsten?

En tanke bara, som jag blev varse om på min tysklandsimport. Vet inte om du beställde tilläget internet men (som iofs är rätt onödigt i dagens iphonetider) men enligt BMW i Sverige så fungerar inte det för mig här i Sverige pga olika boxar. Kan ju vara värt att kolla upp om du klickade i den rutan.
Verdi
Sådär. Har snackat ner frugan med hjälp av bilkalkyl.be.

Vi kom också överens om att en X3 skulle passa oss bättre med sina större utrymmen. Dessutom slipper jag vänta in 35d-motorn i F31. :-)
Tack!

Frakten har jag inte bestämt men är nog bekväm av mig och tar hem den på transport tror jag. Känns inte så jättekul att åka omkring i en såpass stöldbegärlig bil genom halva Europa och kanske behöva parkera någon natt utanför hotell. Kostar lite mera med en transport men är både bekvämare, mera tidseffektivt för mig samt även säkrare enligt min uppfattning.
Angående internet kod 614 så finns den mycket riktigt med i min spec men kostar bara GBP 79,17 ex VAT så jag struntar i om den fungerar eller ej. Har faktiskt aldrig fått Internet att fungera i mina två svensksålda bilar jag har just nu och har inte orkat lägga tid på att ta reda på hur man gör för att använda.

Det känns lite nu som att kronan försvagas igen på kvällningen, kanske bara kortsiktigt, men skönt att ha gjort betalningen idag.

/Anders
Härligt att det går åt rätt håll och att den ena efter det andra verkar ordna sig!

En fundering bara (med risk för att det redan nämnts tidigare i tråden) - eftersom den engelska momsen dras av så antar jag att den "volatila" delen endast är 60% av totalsumman? 20% handpenning och sedan 20% som utgör själva momsen eftersom priserna på BMW.co.uk är inkl moms. Har jag räknat rätt? Får ni en exportoffert direkt exkl moms?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.