|
Sida 13 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Det som nästan känns jobbigast för min del är att jag måste sätta ut min bil på blocket. Hatar verkligen att sälja bilar... |
|
jag tänkte precis tillägga det som Verdi precis skrev, att en sån här affär förutsätter också att man känner sig bekväm med att sälja sin nuvarande bil själv, då man inte kan lämna in den i inbyte mot sin nya. Men även det är ju normalt en win win situation då man enligt mig får bättre betalt även för sin egen bil. /Anders |
|
Verdi |
Alltså, jag har ju sålt 4 av mina 5 tidigare bilar på blocket så jag vet ju vad det innebär. Men jag upplever ändå ett litet motstånd. Gillar inte att prata med alla märkliga människor som ringer osv... :-) |
|
Verdi, jag sålde mina två bilar den senaste månaden och totalt tror jag att jag hade cirka sex- sju kontakter varav alltså två köpte vardera bilen. Jättetrevliga personer varav en säkert blir en framtida ny vänskap för familjen. För oss som är egna företagare kan det ofta även innebära nya affärskontakter, så har det varit flera gånger för mig. /Anders |
|
|
Bilar som riktar in sig mot barnfamiljer är ofta en helt annan sak att sälja på Blocket även om antalet oseriösa spekulanter brukar bli fler ju äldre bilen är. Det som kan göra det lite klurigt är om man behöver få loss kapitalet som är bundet i den gamla bilen för att kunna köpa den nya. Risken finns att man säljer snabbare än man tänkt sig och står utan bil under ett tag. Eller att man sitter på två bilar under en period. Men detta gäller som sagt alla privatförsäljningar om man inte väljer att byta in sin bil. |
|
| Vet någon var man kan köpa valutasäkring? | |
Verdi |
P.T, Hos någon bank. SEB erbjuder valutakonto för privatpersoner, går säkert hos de andra bankerna med om man ber snällt. Andra alternativ är väl att leta rätt på en räntefond som handlas i pund. Då får du även en liten ökning på ditt kapital under tiden. Finns även andra sätt där du kan hedga mot en stigande pundkurs utan att behöva lägga in så mycket pengar. Men då pratar vi om instrument med hävstång och då måste man vet vad man gör och räkna ut exakt hur mycket man behöver för att säkra beloppet man behöver till bilen. |
|
PT, om du känner dig osäker så kontaktar du din bank och ber att få öppna ett valutakonto i GBP eller Euro och sen sätter du in det belopp som du vill valutasäkra. Blanda inte in några fonder eftersom det i princip alla fonder finns en teoretisk risk och då missar du ju tanken med att säkra affären. Räntefonder kan gå ner (mig veterligen) eftersom hela obligationsmarknaden är en stor ballong som riskerar att spricka när kapital mer och mer flyttas från räntebärande till aktier. /Anders |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Verdi, säg till så säljer jag den. Jag håller med Med känsla, man vet aldrig vilka som ringer, och det kan leda till vad som helst.. Å med det i tanke, samt att vi alla tre är egna företagare, bor i Uppsala , borde vi sätt oss en dag å surra bilar å bra affärer :) Ps. Ja, jag har läst varje inlägg och kunnat hålla mig från inlägg så här länge :) |
Verdi |
Tack Jörgen, men det ska nog fixa sig ändå. :-) |
Verdi |
ps. Däremot vore det trevligt att surra bilar och affärer. |
|
Det tycker jag också vore trevligt Jörgen och Verdi. /Anders |
|
Verdi |
Och där ringde frugan och sa att hon kört in i en betongpelare i garaget och mosat fronten. Gick hem för att inspektera, var inte så farligt egentligen men fronten var spräckt och måste bytas. Plåt och lyktor har klarat sig iaf så bilen går att köra. Men den ser inte vacker ut. Frågade varför hon inte tog det lugnt när stolpen var så nära. "Jag trodde jag hade koll" var svaret. :-) Tveksamt om jag vill låta henne parkera en splitter ny bil värd över en halv miljon i det där trånga garaget... :-( |
|
Ajajaj! Har ni inte PDC fram på bilen? Isf. kan det vara en bra grej att speca till nya bilen ;) Mvh/ Niclas |
|
|
aj aj, så tråkigt Verdi... Du får flytta så ni får större garage :-) Men tänk så här, det var tur att det bara var materiella skador, att varken hon eller din son gjorde sig illa! /Anders |
|
Verdi |
Vi har PDC fram ironiskt nog, men den går ju inte på förrän man lägger i backen eller trycker på knappen... Verkar som självrisken är 4450:- Antingen betala det, eller köpa ett M-pkt från salesafter för strax under 10 tkr inklusive frakt. Dock tillkommer lack och montering men det tror jag att jag kan fixa billigt. Köpa ny bil känns tyvärr avlägset just nu... :( |
Verdi |
Anders, Ja, det har du verkligen rätt i. Blev rädd först när hon ringde och sa att "det har hänt något" och sen "bilen är förstörd" och samtidigt lät jäkligt skärrad. Sen när jag kom hem och såg den relativt lilla skadan så blev jag såklart lättad. :-) Någon flytt är inte aktuell just nu som det känns. Har bott "mitt i stan" sen 1996 så det skulle bli ett stort steg att flytta ut i spenaten. :-) Får se när sonen blir lite äldre. |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
:( Ajaj, men det händer även den bästa, så var snäll och räkna till 1 miljon nu :) Jag erkänner, har själv kört in i pelaren i garaget på dragbrunsgatan där jag bor.. Har PDC, och Backkamera, men vad hjälper det när man pratar i telefon och är kille. |
|
Har nu fått ny offert med seal & protect samt 5års service. Är seal & protect något att satsa på? Det är en vit bil och spontant så lämnar jag hellre in den på behandling här hemma, pris 599 (GBP inc UK vat). service gick på 1370 GBP, hur många servicar bör det bli på 5år / 8000 mil? Blir det bara 2 så känns det inte som en jättebra deal. Eller? |
|
|
Personligen hade jag putsat den hemma, men det är för att jag känner honom väl som polerar mina bilar (Peter på Vonne i Vellinge), och nästan 6.000 kronor för seal and protect är ju inte direkt billigt... Hmm... 13.500 ungefär för fri service - själv kör jag lite drygt 2.000 mil per år och skulle antagligen fått in fyra besök på verkstaden, dvs 3375 kronor per service. Låter inte som en Bra Deal för mig, men kanske storservicen är så dyr att det betalar sig? Fördelen med summan är ju att du slipper ha en rörlig kostnad för service, och det kan ju vara värt en peng i sig. Hur mycket rabatt fick du? ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.